gård eller villaområde?hur bor ni?

Sv: gård eller villaområde?hur bor ni?

Ja precis...hästarna tog inte illa vid sig för att man valde att sova lite extra på helgerna. Många ggr man kom ut och dom låg ner i boxarna och sov själva. I inhyrningstall får vissa spader om man inte fodrar på exakt utsatt tid. Nu förstår jag iof att man måste ha ett system om man ska samsas och man är många, men ändå. Det är fördelen med eget. Helt klart.

Kl

Jag gillar att bo lägenhet måste jag säga. Har aldrig haft så mycket fritid innan. Jag behöver inte skotta, måla, klippa gräs, byta tak osv. Hade jag häst hade jag absolut valt helinackordering, annars är jag inte intresserad. Jag tycker inte mockning är en del av charmen;)

Jag håller med om smidigheten med att göra som man vill, jag gjorde mycket så att jag rättade tiderna efter hur det passade bara det inte blev för långt emellan fordringarna till exempel. Vad som jag skulle tycka var jobbigt vore att stå i ett mindre kollektivstall dit man måste åka o ha pass flera gånger i veckan. Då ät det ju enklare att ha dem hemma. Vi är många i vårt stall p bara helger o kvällar sköts av hästägarna, så jag har 1 kväll var 3 vecka o en helgdag var 6 vecka o så pass sällan kan man ju passa tider utan problem.

Man sköter dock sin häst inkl mockning o höpåsar själv.

Om ni måste mocka själva varje dag så måste ni väl en då åka ut varje dag och då kan man ju lika väl fodra när man en då är ute.
Alltså menar men tjänar ju inte mycket på att bara fodra så sällan då.

Jag har hittat ett stall nu verkar jättebra.
Billigt(vad betalar ni och vad ingår?) och 9km dit känns helt okej.
Jag behöver inte åka ut varje dag det är lösdrift. Behöver bara fodra ett pass 3dagar i veckan.
Lite skillnad mot 21 pass som jag har nu i veckan.

Finns även paddock på gården och väldigt bra rid vägar.

Känns konstigt nog ruskigt bra är så lättad och glad.

Fast jag tycker att det är jättemycket enklare att åka till stallet en gång om dagen, vilken tid jag vill, o ta hand om en häst jämfört med att ha eget stall med all den passning o kringskötsel (foderhämtning, underhåll av hagar o stall etc etc) det innebär. Dessutom behöver jag inte åka till ridhus o jag har bara åtta min bilväg till stallet. Dessutom Har jag medeyttare O därmef två helt stallfria dagar per vecka, men även innan jag hafe det upplevde jag hästägandet som mycket enklare så här.Jag hade ju onekligen eget stall i tio år o för vår familj o mitt hästintresse var det bara positivt att flytta till villaområde o inte ha stall hemma. Jag ser för o nackdelar med båda förstås men fördelarna för oss att bo som vi gör nu överväger nackdelarna stort. Alla är ju dock olika o vad som passar oss bäst passar ju inte alla bäst.

Tre pass i veckan är ju inte mycket alls o där kommer du ju ifrån mycket av passningen.

Vårt stall är inte jättebilligt, jag ger ca 2700 månaden o då ingår foder o strö, samt morgonfodring, ut o insläpp, lunch o e m fordring vardagar o sen delar vi på kvällar o helger. Ridhuset o upplyst ridna à med gott om tider ingår oxå liksom allt fix med hagar, reparationer etc. Stallet ligger nära en större stad, Linköping.

Senast ändrad:

Det är ju som flera sagt väldigt olika hur man vill ha det :) Både jag och min man har som intresse att fixa med gården och allt vad det innebär, t.ex klippa gräs och fixa hästhagen mm så den delen ser jag inte som en belastning utan bara kul och vi umgås hela familjen under tiden.

Ja det är nog så att det krävs att båda har intresse av att snickra/måla/renovera/fixa staket/hämta hö osv och att även barnet går med på det sen när det blir större och kan säga ifrån.
För då är det ju roligt men är man alltid ensam om allt i stallet och alla byggnader utomhus så kan det kännas sorgligt och nästan tråkigt.

Eller jag känner att jag gillar allt pyssel runt i kring men nu med barn har man bara en begränsat tid per dygnooch det har börjat kännas helt fel att jag nästn ta av barnets och min sambos tid alltså tid ihop med dem, för att mocka fodra rida osv.

Den lilla tid jag har måste jag dela på sysslorwa och ridningen o mata dem måste ju komma före ridning som oftast inte hinns med alls eller ett väldigt stressawdd under en begränsad tid.

Ursäkta min mobil.

Hur gammal är ditt barn?

Mina två är 7 och 4 och i år har det funkat bra med ridning/tävling mm av en häst. Snart kommer en liten bebis och då får vi se hur det funkar med allt...

Kan ju säg att jag har ju eget stall och egna hagar men inte egen gård utan den är min pappas. Så det är ju inte så jättemycket omkring för min del, men visst, det är jag som själv lavar in halmbalar, ordnar med pressning, ordnar med gödselkörning mm. I år hade jag mycket halm över sen förra året så jag hoppade halminkörning och slapp lava, skönt :D

Har faktiskt lite funderingar på att köpa halm utifrån i fortsättningen men jag har alltid fått halm av min snälla pappa, ska man köpa så är det ju en utgift till.

Min man har inget intresse alls i hästarna, han hjälper sällan till med något men han tar ju barnen när jag måste hämta hö etc. så indirekt hjälper han ju mig väldigt mycket. Har bekanta där maken är iväg på veckorna och jobbar, det hade aldrig funkat här, jag måste ha barnfritt minst 20 minuter varje kväll, ofta 2 timmar om jag ska rida/träna eller så.

Ja det är nog så att det krävs att båda har intresse av att snickra/måla/renovera/fixa staket/hämta hö osv och att även barnet går med på det sen när det blir större och kan säga ifrån.
För då är det ju roligt men är man alltid ensam om allt i stallet och alla byggnader utomhus så kan det kännas sorgligt och nästan tråkigt.

Exakt det har ar anledningen till att jag inte bor pa gard. For min man ar totalt ointresserad, och det skulle betyda att jag vore tvungen att gora ALLT. Vi har heller inga mor/farforaldrar eller syskon i narheten som kan hjalpa till.

Jag tror att glansen med att ha eget stall snabbt skulle blekna och det skulle kannas tungt med alla masten.

Jag aker till stallet varje dag, det ligger 15 min bort, och mockar och skoter och rider min hast (lilla ponnyn star uppstallad pa en ridskola dar allt ingar). Men jag behover inte bekymra mig for underhall av nagonting, ho/halm/span finns alltid tillgangligt, ridbanan harvas av nagon annan, det finns massor av trevliga stallkompisar, och latt att fa hjalp nar man aker bort eller ar sjuk. Till och med latt att fa hjalp att passa barnen (tvillingar, snart 6 ar) om det skulle behovas medans jag longerar el dyl.

Passar mig perfekt, aven om en liten del av mig fortfarande drommer om den dar garden....(under andra forutsattningar da!) ;)

Jag är så glad att jag fått testa på detta med gård även om den är hyrd.
Egentligen tror jag att det skulle vara ännu mer nerv påfrestande att äga stället med för då måste man ju betala all färg till alla byggnader,betala rörmockase osv osv.
Usch är faktiskt trött på allt jobb runt i kring ska bli skönt att bara få njuta och ha roligt igeng

Jag tror jag tar rätt beslut.
På söndag ska jag kolla nya stallet jag hoppas det ska vara riktigt bra.

En sak som oroar mig är att hästarna bara fodras två gånger om dagen?!?!? De går på lösdrift.

Någon som har det så?

Vi bor på Gård och min sambo är Jordbrukare. Vi båda har djur och natur intresset så för oss är det en självklarhet att vilja bo på landet och låta barnen växa upp här.

Vi har hästar, och får hemma... hästarna jag har valt att dra ner på rejält efter att 1 barnet föddes och jag kände att tiden/orken för en tävlingshäst inte fanns. Hoppas kunna ta upp ridningen igen när barnen blivit lite större. Där innan kanske skaffa föl eller unghäst.

Vi har ibland funderat på att flytta in till villa..... vi bor dyrt på landet och skulle absolut bo billigare i villa nära jobben men eftersom vi har fler djur en hästarna som inte går att inackordera så lätt, så har vi blivit kvar, det är endå livet på landet vi vill leva!

Men kan bara tänka mig allt körande som kommer att bli i takt med att barnen blir äldre och ska till skola/dagis, fritidsintressen och kompisar. :)

Hej alla barnfamiljer med häst intresse!
Hur har ni löst det med boendet utav familjen och hästarna?
Trivs ni med inackorderat eller längtar ni efter den där gården?

Bor ni kanske redan på gården men längtar ifrån allt jobb det innebär till ett renoverat fint villaområde?

Vad känner ni är smidigast när man har barn både ekonomiskt och praktiskt?
Berätta gärna mer om hur ni får vardagen med häst hus och barn att fungera?

Tack på förhand

Vi bor i villa utanför stan, 10 min in så det är perfekt enligt oss.
Vi håller på att totalrenovera och är snart klara med övervåningen.

När jag var liten så bodde jag på gård och hade mina hästar hemma. Underbart!
Dom gick på lösdrift med tillgång att gå in direkt i stallet i sina boxar. Så lite merjobb blev det. Men idag längtar jag inte till att bo på en gård. Ibland. Men då tänker jag på allt jobb det medför. Den tiden har inte vi. Vi sliter som djur för att bli klara med renoveringen här hemma och den håller ju på en viss tid. En gård kräver ständig tid.

Ekonomiskt funkar detta för oss. Har en väldigt låg hyra trots amortering på båda huslånen.
Jag trivs med inackordering. Slipper göra det mesta av jobbet. Har dessutom köpt mig fri från fodring, ut och insläpp. Har bara en lunchfodring var sjunde dag samt 6 helgpass fördelat över 7 veckor. Får ta dom när jag vill.

Jag är i stallet innan min son slutar skolan. Min tös är med. För tillfället är det en bra lösning eftersom det är en unghäst och således rider jag inte. Hon kommer kunna vara med när jag börjar rida och håller mig i paddocken och med uteritter får det lösas med barnvakt alt att mannen är hemma med dom. Han jobbar väldigt mycket annars.
Så det går runt både ekonomiskt och praktiskt för oss. Skulle inte vilja ändra situationen idag.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 885
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 015
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 125

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka