gård eller villaområde?hur bor ni?

Sv: gård eller villaområde?hur bor ni?

efter att läst alla svar blir jag ännu mer tveksam till egen gård. Jag och sambon kikade på en liten gård förra veckan. Är så rädd att man tappar motivationen, att man bara "orkar mocka och fixa åt hästarna" och ridningen blir lidande. Hur gör ni alla med ridningen vintertid när det är isgata överallt? ja ni som tränar/tävlar främst då? Jag skogsluffa mest förr och trivdes då helt okey med att stå på landet. Hästarna vilade lite mer bara. Lite svårare om man ska hålla igång inför tävling dock. Ni som trailar till ridhus, har ni barnvakt hemma under tiden eller följer barnet/barnen med? tänkte ju då att jag kommer få mitt första barn och dom första åren när den är så liten...

Innan vi fick vårt första barn bodde vi i hus i ett mindre samhälle och jag hade en häst inackorderad i grannbyn. Var tvungen att köra till stallet minst en gång om dagen, oftast två å ibland tre.
Vi flyttade 3 km till en mindre släktgård medans jag var gravid. Köpte en shettis och ett föl. Har alltså tre hästar på lösdrift och det har funkat kanon i två år nu. Är gravid igen och om något år kommer vi bygga stall och paddock.
Maken kan hjälpa till med hästarna och jag har hittat bra bönder som kör hem hö, hösilage och halm till bra priser.
Har en granne som har paddock ca 1 km bort där jag även tränar. Behöver jag köra till ridhus så har jag ca 1 mil.

Skulle aldrig byta vårt lilla hus på landet mot något annat.

Vid riktigt katastrofalt underlag så använder jag ridhuset/maskinhallen. Det är litet men jag har ponnyer så det funkar ändå okej. Men det är trots allt rätt sällan det är så uselt underlag. Mina ponnyer (som rids) är skodda runtom och har broddar och snösulor runtom.
Kör jag iväg till träning så föredrar jag att dottern är hos sin pappa alternativt att hon är hos barnvakt eller har barnvakt med på träningen. Men visst, i nödfall funkar det ju att ha henne med på träning. Hon kan mycket väl sitta utan paddocken/på läktaren och titta på hästarna som springer runt alternativt prata med hunden, läsa en bok, spela spel på min mobil eller dylikt.

Jag kan ju bara svara för mig själv, men jag tycker det var ett riktigt lyft för ridningen och den roliga delen av hästeriet (ridning och umhänge med hästen) att flytta till villa o ha en häst inackorderad vid ridhus med bara helger o kvällar på oss inackorderade, vilket innebär ungefär en helgdagsjour var 6 vecka o kvällsfodringar en gång var tredje, ungefär. Tidigare hade jagändå nära tillridhus, men man ska ändå ta sig iväg, antingen skritta dit i 20 min o tillbaka lika länge, eller traila, o även om körtiden bara var några minuter ska man koppla av o på, lasta i o uromocka släpet. Sen är st ju mkt runtskötsel på gård oxå, o för oss bar det toppen att flytta till villa, vi trivs verkligen! Sen är det ju jättemysigt att ha hästarna hemma oxå, men som sagt mer skötsel o mindre ridning o i vårt fall var det dessutom minst tio minuter med bil till dagis, skola o kompisar o redan nu, när sonen är fem, märker man hur skönt det är att ha sådant enkelt på gångavstånd.

Men alla är olika o man kan inte säga att det ena eller andra alternativet är bättre än det andra. Jag rider dock 4-5 dar i veckan mot tidigare ca3.

Jag har aldrig haft barnen med till ridhuset, nu hade det nog gått med femåringen om jag hade mutat honom med ipaden, men inte när han var yngre ( är fem nu). Barnvakt har jag dock i te haft, barnen har som tur är en pappa.

Senast ändrad:

Jag åker till ridhus när det inte går att rida ute, brukar bli jan-mars, annars rider jag hemma, har en bra paddock. Då är barnen hemma med pappan skulle inte gå att ha med dem tror jag. Nu ska jag snart ha barn igen och hoppas att ridningen kommer funka bra i vinter, man man vet ju inte hur det här barnet blir så vi får se. Ibland är det ju jobbigt att göra allt själv, men samtidigt befriande, man vet att det blir som man själv vill ha det :D.

Jag har aldrig varit inackorderad och jag vet egentligen inte om det verkligen skulle bli mer tid till ridning, jag hinner i alla fall ha en häst ordentligt igång med två mindre barn, får se nu hur det blir med ett tredje barn.

Funderar lite på om jag skulle ha dem på lösdriften i vinter istället för att stalla in, får se har läst och hört om många fördelar så kanske är det det optimala när man har eget.

Tror nog lösdrift sparar lite tid, iaf om man använder sig av tex rundbal (fri tillgång på mat) och inte mockar varje dag. Ja såvida man har bra system för att hålla vattnet isfritt och dylikt, annars kan jag tänka mig det blir tufft :o

Men dom två hästar jag har i dagsläget skulle ej funka på lösdrift. Den ena har bott på lösdrift i 7 år men blev så mager då den inte kunde hålla värmen och den andra har eksem (knott) så lösdrift skulle inte funka för oss. Så jag blir beroende av stall och iochmed att den ena har knottallergi så kan jag inte heller ha den på dygnet runt bete.

Nej det passar nog inte alla hästar. De tre jag har nu borde kunna passa då de alla är lättfödda. Den jag rider (eller som snart ska börja ridas ) skulle ju kunna få sitt kraftfoder när de ändå är inne alla när jag ska rida. Om den behöver vill säga.

Jag har inte ordnat frostfritt vatten..... men tycker det funkar ok ändå då när det är som kallast tar jag varmvatten hemifrån med dunk i bilen (visst låter det lättskött ;) ) Nej men just det tycker jag inte är så jobbigt. Värre med en jättetung stelfrusen ensilagebal ush! Men många ställer ju helt sonika in en hel bal i hagen så jag kanske provar den metoden, verkar skönt att slippa tider.

Jag har en egengjord värme tunna liknande de man kan köpa.
Dubbla tunnor och värme ledning osv.

Funkar jättebra.
Fodrar 3gånger per dag på vintern med hö från rundbal.
Ingen fri tillgång de blir för tjocka och står för still.
Sprider istället ut höet så smått det går över så stor yta som möjligt i hela hagen så de får gå och pilla o leta länge.

De som fryser eller är klippta har täcke och det finns vindskydd i form av rejält byggd byggnad.

Det skulle bli väldigt tomt hemma utan dem för flytta kan vi inte göra förrän vi fått ihop en bra kontant insatts om ca 2år.

Men det är just nu det känns tröttsamt att all tid går åt till fodra fixa staket hamra någon planka där laga något annat här osv grejer dyker upp hela tiden och som sagt gillade jag det förut men blir så stressad nu när jag inte hinner med ridningen pga det.

Hinner knappt hålla igång en av hästarna hur ska jag hinna med den andra när han måste igång hm ridningen blir ju. Som ett tvång istället för något roligt.

Det kan vara lite nackdelenm med barn att man blir så oerhört låst:-( allt annat får stå åt sidan.

Och samtidigt är det väl meningen att man ska känna så och lägga all focus på barnen eftersom de verkligen behöver det.

Man vill ju inte ha dåligt samvete för både sambo,barn och häst. Suck.

Vi bor på en egen liten gård där vi har två hästar, hund, katt och kanin :D
Vår dotter är snart 1,5 år och jag tycker det funkar perfekt att ha hästarna precis utanför dörren! Det tar ingen värre tid att fixa de dagliga sysslorna och när jag gör det får gärna dottern vara med. Jag kan vara i stallet samtidigt som min man fixar med sin traktor eller något annat på gården och dottern springer mellan oss som hon vill. Skönt att slippa åka iväg utan jag tar stallfixet när det passar mig och min familj bäst under dagen. Hinner gott och väl rida 4 dagar i veckan som jag tänkt också :)

Stod i kollektivstall när jag blev gravid och fram tills 3 månader innan dottern föddes och det var inte kul! Slitsamt att ta hand om alla andras hästar + mina egna två när man hade pass. Nu har jag bara mina två att lägga tid på och det är skönt både fysisk och psykiskt :) Hade säkert varit skillnad att ha helinackorderat (har aldrig prövat det), men jag vill ta hand om mina egna hästar och som vi lever nu så är det inga problem alls att hinna med skötsel, ridning, jobb och familj utan vi får det att funka :)

Jag bodde på gård med hästar hemma: drunknade i det. Sålde hästarna när första barnet kom. Senare sålde vi gården och köpte hus centralt i stan. Har hästen inackorderad några km. hemifrån.
Det är vad som funkar för mig. :)

Jag försökte köra till träningarna men det blev för jobbigt. 4 km skitjobbig grusväg att krångla sig fram till landsvägen ...

Jag har extremt sällan barnen med till hästen (de är 2,6 och 6 månader)- de är hemma med pappa. :) Oftast åker jag till stallet varannan dag.

Vi bor på en liten gård. Två barn på 7 år och 4.5 år. Ingen annan i familjen är intresserad av djur. Bara jag. Har två hundar, två hästar, höns och en katt.
Innan vi fick barn ägnade jag timvis i stallet/med djuren.
Barn nr 1 kom och tiden i stallet drogs ner då han absolut inte var rolig att ha med sig där som liten. Trött som jag var pga vakna nätter så blev det att jag bara precis gjorde det mest nödvändiga med djuren. Sambon tog sonen men jag fick liksom ingen ro i kroppen att gå där ute och fixa som förut. Ridningen kom av sig med.
Sen kom son nr 2. En riktig liten skrikbebis. Gjorde det ännu jobbigare att försöka vara i stallet eller ens försöka göra något. Vägrade vagn och var inte särskilt nöjd i sjal/sele. Sov dåligt och var allmänt missnöjd.

Nu är dom så pass "stora" att jag börjar känna att jag hittar tillbaka till djuren lite smått igen. Har ju stallet precis utanför ytterdörren och jag gillar närheten. Men numera saknar jag sällskap i stallet. Hade en tjej som hyrde in sin häst där innan och det är riktigt roligt att ha lite sällskap. Att ha mina hästar inhyrda nån annanstans hade jag inte gillat. Har testat på ett antal olika stall och nej känns inte alls som nåt för mig.

Fast ibland tror jag att jag ändå lyckats hålla uppe hästintresset om jag tvingats åka iväg och bara mocka + rida. Har man häst hemma utan uppbackning av andra så tvingas man ju till att göra ALLT själv. Inte jätteroligt alla iskalla vintrar där vattnet fryser och hästar rymmer och småbarn som inte alls vill vara medgörliga mitt i alltihop.

Jag trodde inte min fd tävlingshäst som alltid varit en fryskykling skulle funka på lösdrift, men han STORtrivs.

I det gamla stallet var vi 5 hästägare som delade på ut/insläpp. Då fick man byta täcke, gå ut med mat till 7 hästar å det tog en bra stund på morgonen.
Nu går maken ut och ger hästarna två påsar hösilage på logen samtidigt som han rastar hunden.
När jag kommer hem från jobbet ger jag dem två påsar till. Oftast är lillpojken 2 år med och fyller på vatten och mockar ibland, det tar inte många minuter.
På kvällen rider jag (om jag inte är gravid) och packar nytt hösilage, ev mockar. Lägger in mer hösilage. De får all mat inne på logen så då blir det inget spill eller spring med höpåsar.
Balen står utanför och gödselstacken likaså.

För mig tar det kortare tid att sköta tre hästar hemma på lösdrift än en häst i annat stall. Det är dessutom billigare!! Jag har en rundbale halm stående i ett hörn på logen och en värmebalja så vattenet inte fryser. Fyller på vatten i en H2O säck och skottkärra. Tar med den när jag går ner till logen.
För min del är det så pass smidigt att jag inte ens har bråttom att bygga stall ;)

Om man har hästen helinackorderad så man inte behöver sköta någonting själv så kan jag tänka mig att det spar tid MEN det kostar ju ganska mycket mer och som mammaledig med småbarn kanske inte ekonomin tillåter det.

Du har övertygat mig, det blir lösdrift här i vinter :D i alla fall på försök.

Så du har inte fri tillgång på grovfoder utan lägger in under dagen?

Hmm jag får se hur jag gör. Har ju en liten welsh mountain också och vill ju inte att hon ska bli alltför rund eller få fång. Men sommarbete med storhästarna klarar hon bra så kanske. Sen ogillar jag foderspill (sparsam eller snål kanske) och tänker mig att ställer man in en bal borde det bli lättare att de trampar ner en del?

taccotad, håller med dig om att ibland är det jobbigt att göra precis allt själv.... från att laga trasiga staket, eller som du sa fånga in lösa hästar samtidigt som man har gnälliga småbarn med sig, hämta hösilage i snökaos mm. Det känns jobbigt ibland, men att vara inhyrd verkar också rejält nervpåfrestande på andra sätt.

Nu går mina hästar fortfarande på bete, det finns ganska gott om gräs kvar och de har lite vindskydd i form av träd. Så nu har jag lyxen att kunna sova ganska länge, beroende på när barnen ska upp och när jag har tid, framåt 10-11 på förmiddagen går jag till hästarna och fyller på vatten. Det är i princip det som krävs just nu när jag inte rider så mycket enklare kan det inte bli.

Då är det ju toppen att ha hästarna själv!

Mina har i princip fri tillgång, det är aldrig tomt på hösilage om man säger så :D
Gissar att jag slänger in ca 25-30 kg / dagen, två halvblod och en shettis.
Tycker inte att det blir mycket spill alls.
Maken gjorde ett foderbord för att kunna lägga mat på så inte shettisen nådde men de stora puttar ner så mycket så han kan äta hur mycket han vill i alla fall.
Min gamle har alltid varit ett riktigt matvrak men sen det finna mat hela tiden så är han inte lika glupsk.
Nakdelen med att ge dem mat på logen är att de bajsar där ibland. Mockar ut ett par högar varje dag och tar ut kissig halm ca 1 gång i vekan. Ofta skiter de ute.
Har även bindringar och krokar för hinkar om jag vill sätta fast hästarna och borsta eller ge dem kraftfoder.

299603_124071777696050_1208192090_n.jpg

Tror säkert lösdrift är bra till många hästar och om det funkar så är det kanon. Försökte ställa eksemhästen på lösdrift en period, jättefin lösdrift, enormt stor hage, och en egen stor lada att gå in i, men han fick enorma problem med sitt eksem, kliade tom sönder ena pelaren som håller upp ladugården, och all man och svans var borta och han hade stora sår. Nu är han installad och mår mycket bättre så en sådan kille skulle aldrig kunna klara av livet på lösdrift. Så en flytt för mig skulle inte innebära underlättning med lösdriftbit. Sedan kan man väl iof bygga en liten ligghall i den ordinarie hagen som regnskydd om dagarna så man inte måste ha bråttom hem, men installad som vanligt utefter det. Där vi står nu så sköter personal in och utsläpp vardagar och hyresgästar enligt schema på helger (och vardagskvällar) men schemat är fördelat på 20 hyresgäster så det blir ju inte enormt ofta förutom sommartid då personal har semester. Fast det där med trasiga staket och dylikt har vi lika mkt jobb med i vårat stall. Här får man sköta sin egen hage och dylikt.

Jag satt och räknade häromdagen att om vi köper stället så sparar vi 1900 kr/månad (då har jag räknat på stallhyra, foder, spån, krafftfoder) för två hästar. Så ja det blir ju då 1900 kr/månad billigare att stå med eget stall. Men å andra sidan så tillkommer ju bensin för att traila till ridhuset 2-3 ggr/vecka. Ridhuset ligger 1 mil ifrån samt ett annat 1,5 mil ifrån. Sedan är det ca 3,5 mil till stan/jobbet, blir mer bensintillgång där. Nu har vi ca 8 km till stan/jobbet. Så i slutändan blir det inte så mycket billigare.

Däremot känslan med eget stall. ja det är ju speciellt. Jag älskade att gå och pyssla i mitt eget stall. Ställa fram blommor, måla i dom färger jag ville. Bara gå omkring och vara. (försöker då minnas dom dagarna man nästan var igensnöade och knappt tog sig ut i hagen utan att skotta på mornarna...haha)

ja det finns ju fördelar, och nackdelar med allt.

Det känns supertråkigt att släppa tanken om att köpa stället för jag vet vilka underbara ridvägar det finns där borta, och jag gillade verkligen huset också. Men tanken att traila regelbundet, samt måste ta bilen längre till stan, och inte gångavstånd till affären och måste ta bilen om barnet ska iväg någonstans, får mig att börjat backa undan och jag sa ngt jag aldrig trodde jag skulle säga till sambon igår - jag vill nog inte ha gård längre :eek:

Oj, då förstår jag att det inte funkar med lösdrift :(
Men att ha en ligghall/vindskydd i den vanliga hagen är ju en bra lösning för att slippa bekymra sig om vädret.

För övrigt verkar ditt stall vara toppenbra!
Det är ju som sagt inte bara fördelar att ha eget stall.
Bor man dessutom långt ute på landet så tar allt resande en väldans massa tid.

Stallet är bra och det är sällan tjafs eller dylikt, så tummen upp för det!
Men självklart finns det nackdelar med att stå inhyrd också.
(Nu pratar jag rent generellt)

* Begränsad plats i sadelkammare
* Får sällan välja vart man vill köpa sitt eget grovfoder
(Nu har vi bra grovfoder tack och lov, men det finns ställen som inte har det)
* Man får inte välja och vraka bland färger på boxar och väggar.
* Begränsad hagvistelse, måste följa fodringstider.

Det tycker jag va skönt med eget var att jag visste ju att hästarna faktiskt överlevde om man råkade bli 1 timme sen till ett visst matmål. Även om man försöker hålla hyfsade regelbundna tider så behövde man inte stressa ihjäl sig om man står fast i en matkö etc. (ni vet, helsike fodringstiden var för 5-10 minuters sen,,,får man ett samtal snart om man glömt?) Man kunde sova en extra timme på morgon om man ville, man gav bara lite extra mat senare på kvällen dagen innan etc.

Så ja, sånt finns det ju också att tänka på :)

Stallet är bra och det är sällan tjafs eller dylikt, så tummen upp för det!
Men självklart finns det nackdelar med att stå inhyrd också.
(Nu pratar jag rent generellt)

* Begränsad plats i sadelkammare
* Får sällan välja vart man vill köpa sitt eget grovfoder
(Nu har vi bra grovfoder tack och lov, men det finns ställen som inte har det)
* Man får inte välja och vraka bland färger på boxar och väggar.
* Begränsad hagvistelse, måste följa fodringstider.

Det tycker jag va skönt med eget var att jag visste ju att hästarna faktiskt överlevde om man råkade bli 1 timme sen till ett visst matmål. Även om man försöker hålla hyfsade regelbundna tider så behövde man inte stressa ihjäl sig om man står fast i en matkö etc. (ni vet, helsike fodringstiden var för 5-10 minuters sen,,,får man ett samtal snart om man glömt?) Man kunde sova en extra timme på morgon om man ville, man gav bara lite extra mat senare på kvällen dagen innan etc.Så ja, sånt finns det ju också att tänka på :)

Det är sånt här som gör att det är mycket skönare med eget stall! Man gör som man vill, ingen kan lägga sig i eller ifrågasätta :)

Jag håller med helt, brukar också göra så att på fredag och lördagkväll förskjuter jag kvällsutfodringen för att kunna ge dem ett par timmar senare på lördag och söndag morgon (om jag är ledig).

Står man inackorderad kan man ju inte ändra tider som man vill på det viset.

Precis!

Och bara en sån sak som att kunna bygga om hagen lite om man vill utan att behöva fråga andra om det är okej eller förklara varför och ibland kanske till och med låta hästarna vara ute en natt om man vill det, utan att fråga andra eller förklara sig :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 885
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 015
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 125

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka