gård eller villaområde?hur bor ni?

Fia79

Trådstartare
Hej alla barnfamiljer med häst intresse!
Hur har ni löst det med boendet utav familjen och hästarna?
Trivs ni med inackorderat eller längtar ni efter den där gården?

Bor ni kanske redan på gården men längtar ifrån allt jobb det innebär till ett renoverat fint villaområde?

Vad känner ni är smidigast när man har barn både ekonomiskt och praktiskt?
Berätta gärna mer om hur ni får vardagen med häst hus och barn att fungera?

Tack på förhand

Sv: gård eller villaområde?hur bor ni?

Vi bor på landet med stall och ganska många hästar men nu med barn nr 2 på väg så önskar jag ibland att vi bodde i en villa. Jag kommer behöva nedprioritera hästarna så mkt ändå att det inte är så mkt mening... Vi bor dyrt på landet och skulle kunna bo billigare i en villa. Nackdelar att barnen inte kan leka så lätt med sina kompisar tänker jag också på. Fördelar vi har byggt oss "vårt paradis", jag kan ha mina hästar även om jag inte hinner rida osv.

Men det är mkt av prioriteringarna i livet som ändras när man får barn och just det här med hästarna påverkas ju mkt. Det handlar till stor del om hur man har sin "kringservice" med barnvakter och hästhjälp. Hade jag haft hästintresserade föräldrar och/eller man så hade det varit en stor skillnad, men nu är jag ensam med mitt intresse vilket innebär att ingen direkt är sugen på att åka med/hjälpa till osv som förr.

Så just nu är jag tudelad som du märker och det är mycket som är oklart i hur det ska bli när barn nr 2 kommer! Jag kommer dock aldrig släppa hästarna helt för det är en del av mig, men barnen går före alla gånger så det måste ske förändringar!

Vi flyttade från hästgård till villa för ett år sen o har numer en häst inackorderad. Jättesmidigt, vi trivs superbra. Skönt att inte ha all passning o fix som eget stall innebär o praktiskt med nära till dagis/skola, kompisar o aktiviteter. Och MER tid att rida! Vi har två barn, fem resp ett o ett halvt år.

Vi bor i villa på landet, har hästarna ca 100 m från huset på min pappas gård, så det är väl "nästan" som att ha dem hemma. Jag sköter allt med hästarna själv då stallet är som mitt eget.

Det funkar bra även om jag inte har någon hjälp alls med hästarna, istället är min man mycket med barnen på kvällar och helger så att jag kan komma ifrån och mecka med hästarna så mycket jag vill. Men jag måste erkänna att jag ibland önskar dra ner på hästantalet och istället ha en häst inackorderad...

Särskilt vintrarna kan vara jobbiga då vattnet fryser, snö och is överallt, jobbigt och tungt att fodra med hösilage. Och att man måste åka iväg till ridhus för att kunna rida jan- mars, det är väl det tråkigaste.

Jag har ett eget stall med massa mark som min farmor äger men jag brukar den.
Har just nu en unghäst och en 16årig valack.
Vi bor i lägenhet mitt inne i centrum sen i december... inte riktigt våran stil..
Stallet ligger ca 8km utanför stan
Jag har stallet själv så ingen hjälp finns att få förutom min bror som bor i huset vid stallet så han kan kika till dem så de är i hagen ;-)
Har mina hästar i lösdriften på vintrarna så sparar det lite tid och jag har märkt att de trivs bäst med det.

Min dröm är att få bo med familj och hästarna på en och samma gård så man hinner med allt :) (som för ett årsen)
Då kan man gå ut lite när som och inte behöva planera in alla åkturer mm

Väntar barn nr 2 och vi ska flytta till ett hus på landet men det finns dock inget utrymme för hästarna där så de får stå kvar. Blir ändå lite närmare stallet :)

Gård uttan djur förutom hund och kanin.
Helt perfekt enligt mig som gärna har inackorderat inom rimligt avstånd:)
Enligt mig ger det en större pause att åka bort till stallet.

Gård med hästarna hemma.
Jag tycker att det är så mycket tjafs i inackorderingsstall så det ger ingen mental vila.

Lägenhet men bara två minuters cykelväg till stallet. Vi bor nära stan men också stallet som ligger i ett naturreservat. Jag tycker att det viktigaste är att ha nära till stallet. Jag vill absolut inte lägga en massa tid på att åka någonstans eftersom det är tid som antingen ska tas från barnen, mannen eller, mer troligt, från min ridtid. Vi är dock inne på att skaffa hus om ett par år eller så och har då spanat in ett område mer lantligt med många stall i närheten. Jag funderar då på att ställa henne någonstans där det ingår lite mer skötsel. Har förhört mig lite om ett ställe där man inte måste vara med och sköta några intag eller fodringar (eller annat pyssel) och där till och med mockningen ingår. Okej, det är lite dyrare än där hon står nu men tänk att få lägga all tid bara på hästen! Gård vill jag absolut inte bo på. Är noll intresserad av allt arbete som det kräver :).

Gård med hästarna hemma.
Jag tycker att det är så mycket tjafs i inackorderingsstall så det ger ingen mental vila.

Full förståelse för att vilja ha hästarna hemma, men måste dock inflika att det finns tjafsfria inackorderingsstall oxå ;-). Tror det tenderar att bli mer tjafs i kollektivstall än i stall som har en ägare/ liknande som bestämmer.

Jag har villa. Har inga barn sedan innan men är gravid nu.
Vi har planerat att sälja villan och har det på försäljning för att flytta till radhus med mindre trädgård. Vi har även kikat på en mindre gård, och jag har bott på gård innan men just nu är jag lite villrådig. Har ju inte haft barn innan och vet inte hurvida jag vill bo på gård när jag fått barn. Jag har alltid velat ha egen gård igen men nu är jag tveksam. Hur ska man hinna med att traila regelbundet till ridhus? (jag tränar och tävlar en del) Just nu bor jag som sagt i villan, har ca 100 meter promenadväg till stallet där jag har hästarna. Vi har ridhus. Även om jag inte har eget stall så ligger ju stallet precis brevid så att säga. Har nära stan och jobbet också.

Men jag har alltid älskat att ha eget stall. Att pyssla, fixa, ha sina egna regler. Längre utevistelse, osv osv...men frågan är om det igentligen går ihop tidsmässigt sedan. Nu slipper man ju traila till ridhus, man slipper åka och hämta spån/hö etc. Det är ganska bekvämt nu igentligen. Och jag har börjat tänka om...och ser vad tid man sparar nu.

Vi har börjat fundera på att bo kvar ändå...för en flytt till radhus innebär ju pendlingsavstånd till stallet sedan, mer åkande. Nackdelen med villan är stor trädgård (vi har inget intresse direkt) plus att det är inget barnområde så att säga, finns inga lekkompisar eller lekparker, men vi har naturen nära dock. Därav tanken med radhus, dvs möjligen bättre tillgång till lekparker, kompisar etc. Men iof, det dröjr väl ett par år innan det är så aktuellt med det!?

Senast ändrad:

Bor på landet i litet hus med eget stall. Har en 8 månaders son. Hund och katt hemma och tre hästar.

Stallet är tyvärr inget att hänga i julgranen. Litet och trångt med endast kallvatten som fryser på vintern. Ingen ridbana och dåliga ridvägar.

Tyvärr hinner jag inte med hästarna ordentligt. Är egentligen bara stallsysslor som hinns med.

Drömmen har hela tiden varit en egen gård men nu känns det som att det får dröja ett bra tag till. För tillfället vore det väldigt skönt med att minska ner hästarna till två och att ha dem på helinakordering så jag får njuta av att bara pyssla och motionera dem istället för att slita med tunga stallsysslor.

Det är dock dyrt, särskilt nu när jag är föräldrarledig. Jag gillar dessutom inte att det finns andra människor i stallet. Kollektiv stall eller stall där man måste ta vissa pass går bort. Dels vill jag inte slösa tid på att ta hand om andras hästar och dels vill jag inte att vem som helst hanterar mina hästar.

Så än så länge är det bästa alternativet att stanna där vi är.

Vi bor på en liten gård, med möjlighet till att ha hästarna hemma. Dom går på lösdrift, och det är gjort så smidigt som möjligt när det gäller fodringar och andra bestyren att jag kan inte säga att jag tycker att det tar så hemskt lång tid. Dottern min är dessutom ännu hästintresserad, så hon hjälper gärna till att borsta och motionera ena ponnyn. Dom andra är unghästar och ska påbörja inkörning, så det är inte många dagar i veckan som dom ska jobbas.
Just nu tycker jag det är toppen att ha hästarna hemma, och i framtiden kan jag förhoppningsvis ta ponnyn för att lämna lillan hos barnvakt osv, det hade jag inte kunnat om dom var inackorderade. Det enda är väl detta med sällskap, men eftersom att jag har vänner som är hästintresserade + buke så får jag ändå lite sällskap. Och när det kommer till att fara ut med hästarna gör jag ändå det helst själv, för att helt och fullt kunna koncentrera och lägga upp turen efter hästen och inte vad sällskapet vill.

Nu har det inte blivit barn än men ponnyerna går på lösdrift och vi har gångavstånd till dagis och skola tom årskurs sex. Bor på liten gård, egen belyst ridbana.

Ambitionsnivån med ponnyerna kommer anpassas utefter vad som passar knodden. Och jag kommer antingen plugga en bunt år eller jobba deltid.

Jag ville ha egen gard och vi kollade pa det nar vi letade nytt hus for nagra ar sedan, men kom fram till att det ar smidigare (for oss) att ha inhyrt. Min man ar inte ett dugg intresserad av att skota vare sig tradgard eller annu varre - storre agor - det optimala for honom vore egentligen en lagenhet :D
Sa det blev en kompromiss; villa med tradgard och en hast och en ponny pa inackorderingsstall. Det funkar valdigt bra och alla ar nojda :)
Jag har ocksa kommit fram till att jag gillar gemenskapen i stallet, hade inte trivts att vara ensam dag ut och dag in som det hade blivit pa egen gard.

Tack alla för era svar!
Jag trodde många fler skulle berätta om att det funkar perfekt med eget stall att det är så enkelt att bara gå ut o rida slippa köra iväg.

Jag har testat på det mesta genom åren.
Allt ifrån inackorderad tillsammans med många fler till inackorderad i stall med en eller två andra bara och även stall där vi skötte stallet lika mkt jag och en annan.
Jag har även hyrt ett stall helt själv 2km hemifrån på en liten gård där ingen bodde där jag hade 5hästar varav en inackorderad

Forts. Och det var riktigt tufft speciellt på vintern. Fick köra dit minst 3gånger om dagen.

Sen nu hyr vi en gård med stallet på gården där jag först hade tre hästar själv allt funkade väldigt bra.
Men sen fick jag barn och sålde en av hästarna som jag absolut inte hann med.
Sen nu börjar jag känna efter att precis haft en inackorderad med som ska flytta, att det är himla tufft o sköta precis allt det är inte lika roligt längre.
Förut njöt jag av att pyssla i timmar i stallet snickra lite bara vara själv men den tiden är ju förbi nu när man har barn.

Men det var verkligen min dröm att ha egen gård och jag har hela livet kämpat för det o ville ju köpa egen gård med.

Men sambon är inte häst intressead och tror inte att vi kommer att ha råd med en gård och som jag känner nu tror jag att han har rätt för jag vet inte hur jag ska orka heller speciellt inte om vi skaffar ett barn till.

Han vill att vi köper en villa i utkanten av stan.
Tänk om jag ångrar mig bara o börjar längta ut till landet?

Usch.

Och jag har alltid varit sådan ensam varg med kontrollbehov att jag vill sköta mina hästar själv får tom ångest av tanken på medryttare som jag för övrigt med två hästar, kommer bli tvingad till att skaffa om jag nu inte säljer den ena hästen och behåller den andra inackordpa.
Men det är svårt att sälja den ena då den är skadad vilket inte finns på kartan nu alltså.

Vi bor 5 min från statskärnan men på en gård (i ett kulturområde). Jag har hästen inhyrd på ett stall där den går på lösdrift men det finns manege och utebana. För mig är det här den enda hästhållningsmöjligheten som fungerar med mitt familjeliv med flera barn som har träningar på kvällarna samt ett karriärsjobb. Annars hade helinackordering varit ett alternativ men det är för dyrt för min kassa.
Jag tycker att det fungerar ypperligt men stallet ligger tyvärr snäppet för långt bort rent tidsmässigt.

Jag bor med 2-årig dotter, hund och katt i ett radhus i Staffanstorp, mittemellan Malmö och Lund. Dagis finns ett par hundra meter bort och stallet ligger ca 3 km bort.
Fördelarna är rätt givna med att ha hästarna (tre stycken) inackorderade. Det optimala hade dock varit att ha stallet precis intill men det är rätt få förunnat så länge man inte ska sköta allting själv :p
Jag hade gärna haft hästarna på lösdrift men vad jag vet finns inga vettiga lösdrifter på samma avstånd. (I vettiga ingår i mitt fall förutom självklara saker också att det ska finnas paddock och/eller ridhus med hinderpark och bra uteridningsmöjligheter.)

I "mitt" stall ingår frukostfodring och utsläpp vardagar samt kvällsfodring alla dagar. Vi inackorderade delar på insläpp alla dagar och utsläpp helger. Under första halvan av året valde jag att betala för att slippa insläppen. Hoppas kunna hitta någon i stallet som är beredd att utföra det arbetet även nu i höst. Insläppen är nämligen svårsynkade med resten av mitt liv, förutom att jag fullkomligt avskyr dem.

Som ensamstående mamma (med gemensam vårdnad om dottern) är mitt liv inte optimalt. Att kombinera en 2-årig dotter med tre ponnyer, en hund, heltidsstudier (Juridicum i Lund) och ca 50 procents arbete (fängelse i Malmö) funkar egentligen inte men jag har inte särskilt mycket till val.
Tanken är att jag bara ska ha en häst, vilket vore semester. Men en häst är under igångsättning efter skada så den är just nu inte möjlig att sälja och den andra jag "vill bli av med" är en 3-årig C-ponnyhingst. Det vimlar inte av fodervärdar till sådana ;)

Vi flyttade från villaområde till gård.
Förut hade barnen alltid kompisar precis utanför dörren, nu är det mycket köra och ha kompisar hemma. Samma med fritidsaktiviteter, förut tog min som cykeln till träningen, nu måste jag köra. Vad det gäller hästarna, så hade jag alltid dåligt samvete för att jag var tvungen att åka till stallet, nu kan jag bara gå ut genom dörren och barnen kan vara kvar inne eller följa med. Ska tilläggas att min yngsta är 8. Men visst är det bekvämare att ha inackorderat.
Slippa tidiga och sena fodringar och passningar av lunch. Tunga lyft av hösilage, spånbalar och kraftsäckar. Har visserligen mycket hjälp av min dotter, men det blir rätt ensamt. Men vad mysigt det är ändå att få gå ut och morgonfodra eller pussa dem godnatt :) Jag hade inte velat byta tillbaka.

Han vill att vi köper en villa i utkanten av stan.
Tänk om jag ångrar mig bara o börjar längta ut till landet?

Usch.

Och jag har alltid varit sådan ensam varg med kontrollbehov att jag vill sköta mina hästar själv får tom ångest av tanken på medryttare som jag för övrigt med två hästar, kommer bli tvingad till att skaffa om jag nu inte säljer den ena hästen och behåller den andra inackordpa.
Men det är svårt att sälja den ena då den är skadad vilket inte finns på kartan nu alltså.

Utöver att skaffa en medryttare eller en ny inackordering, finns det något du kan göra när det gäller att underlätta "hästvardagen" hemma på gården? Så att du i alla fall har testat allt innan en ev försäljning av ena hästen och flytt till en villa...?

Vi har gjort det så lättskött vi bara kan på vår gård för att det ska ta så lite tid som möjligt. Hästarna går på lösdrift och en vanlig dag lägger vi tot ca 10-15 minuter på stallet (mockning, vattning, fodring). Samtidigt så går alla sysslor utom just själva ridningen att utföra tillsammans med barnen (en 1,5 och en 3,5-åring) eller med barnen i närheten, om man hellre skulle vilja det. Då tar det ju lite längre tid (inte minst när vi går på parad till gödselstacken med en varsin skottkärra..) men det sätter jag upp på kontot för kvalitetstid med knoddarna! :)

Vidare har vi valt ett underhållsfritt staket, vi har en thermobar som vi fyller med slang, vi har permanentbädd som mockas ut vartannat år och hade vi betalat för att få hö och halm levererat direkt hem till oss så skulle vi sparat in tiden det tar att hämta detta. Det vi vinner allra mest tid på är att vi inte släpper in och ut hästar i hagen två ggr om dagen. Hus och stall är nyrenoverat och kräver inte särskilt mycket underhåll och gården är liten och kräver ingen maskinpark eller har en massa onödiga byggnader att hålla efter. Utöver detta så har vi valt att jobba lite mindre för att även på så sätt frigöra mer tid (men 80% på mitt jobb motsvarar ändå 36h i veckan).

Sedan handlar det ju om ambitioner också. Är du beredd att göra inskränkningar när det gäller dessa TS? Att lägga flera timmar pysslande i stallet varje dag och lägga hela helger på tävlingar är t ex något som jag varken vill eller gör (eller gjorde ens innan jag fick barn). För en del är det kanske allt eller inget som gäller, medan andra kanske trivs ypperligt med att komma ut i skogen x ggr i veckan.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 885
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 015
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 125

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka