Går ni genom hästhagar med era hundar?

Sv: Går ni genom hästhagar med era hundar?

Dert jag påpekade från början var denna raden:
Varken hästar eller hundar är ute efter att döda någon.

Jag tror vi håller med varandra...men uttrycker oss olika.

Naturligtvis är det så att olika raser och individer är olika mentalt och är kapabla till olika saker. En chihuaua kan knappast skada en häst ens om den vill och risken att den försöker skulle jag vilja påstå är minimal. En rottis som du själv påpekade skulle däremot inte ha några störra problem med att ta ned ett föl om den ville. Det liggerd essutom närmare till hands för den rasen än för vavvan att se en häst som ett byte/gå igång på jakten.

Vore hästar lika små som möss så skulle de ligga risigt till för katterna som oftare dödar än vad hundarna gör. Skulle hundar vara vilda skulle de troligen försöka fälla rådjur. Dessa är inte alltför olika hästar. Katter och rävar däremot går nog snarare på gnagare...

Kl

Jag tar aldrig in min hund i en hage om inte det BARA är mina hästar där. Jag har sett på nära håll hur en hjord med hästar satt efter våran gamla hund, och deras avsikt var inte att kela det kan jag lova.
Hästar har sina instinkter ännu närmre till hands än våra hundar och försvarar flocken om den är i fara. En ensam hund kan dom lätt ge sig på.

Jag anser inte att jag kan kontrollera en skenande flock med hästar som dessutom inte är mina egna.

jag rider också ut med min hund. men det är stor skillnad mot att hunden springer i hästens hage! då rusar han mot hunden och slår med frambenen. förmodligen är det mest för att leka men en smäll av hovarna och hunden är pannkaka....

I min hage får VÅRA hundar springa bäst dom vill MEN jag skulle ALDERIG oavsett med eller utan hund gå ignom någon annans hage och då spelar det ingen roll om jag vet vilka hästarna är eller inte.

Själv skulle jag bli flyförbannad om jag hittar folk i min hage och skulle dom dessutom ha med sig en hund så skulle det ta husihelvete.
inte bara det att dom inte vet hur mina hästar är (dom veterlig kan juh den ena hästen faktiskt vara en galen hingst) så dom utsätter både sig själva och hunden för fara JAG vet juh heller inte hur deras hund är tänk om den börjar jaga mina hästar!
Nu ska det väl sägas att mina hagar går heller inte över några vägar, stigar eller vandringsled så folk har absolut ingen anledning att befinna sig i min hage.

När vi ändå är inne i ämnet att ta genvägar genom hagar. När jag var yngre så for vi ofta och red hos en väninna till min mamma. Väninnan hade tre hästar (två isisar och en nordsvensk). Fiskare genade ofta genom hennes hage för att komma ner till älven.
Hur som helst en dag när jag och min kompis kom dit för att rida så möts vi av den här kvinnan som då är väldigt chockade så hon säger bara "hästarna är död ni måste juh stanna bilen så att ni får åka hem igen" vi tittade lite tveksamt på varandra och började fnittra lite nervöst (vi trodde ju så klart att hon skämtade). Efter ett tag förstod vi att det inte var något skämt på natten hade någon genat genom hagen och inte stängt nedre grinden(den mot vatten som inte syns från huset eller stallet) efter sig. Hästarna hade naturligvis rymt för att sedan gott upp på järnvägen som ligger i närheten och där blev 2 av hästarna överkörda av tåget.
Så snälla alla ni som far och genar över andras hagar stäng alla eventuella grindar även om ni tror att det inte finns några hästar i hagen. I det här fallet kunde hästarna gå in och ut som dom ville så den som genat genom hagen trodde säkert att det inte fanns några hästar där...

Senast ändrad:

Jag går igenom hästhagen med svärmors alla hästar när jag och vovven ska ut på joggingtur och ta en viss runda. Hästarna kommer ibland fram och vill hälsa, speciellt gamla islänningen, men då får jag mota bort henne. Lyfter då oftast upp hunden i famnen. 9 gånger av 10 står de dock långt bort och bara tittar på oss, om de ens bryr sig.

Hade jag haft en större hund skulle jag nog inte ta med den in i hagen, om det inte var så att de var otroligt vana vid varandra.
Hade det varit en hage med okända hästar hade jag gått runt den. Hade inte gått in i den vare sig med eller utan hund, om jag inte verkligen var tvungen.

Min hund får inte lov att vara i hästhagen om hästarna är lösa eller speciellt om en häst är lös. Han brukar hålla sig undan för den hästen även när han är i stallet.

Anledning?! Jo har själv varit med om att min älskade Malte blev attakerad och ihjälsparkad av min tvlingshäst. Inte kul och inget jag vill vara med om igen.

Min häst anfaller med frambenen om det är hundar i hagen. Jag vet inte vad det beror på och känner inte heller till att det skulle ha hänt henne något, men eftersom jag inte har något problem av det så ser jag heller ingen anledning till att försöka korrigera beteendet då varken våra eller andras hundar har något i hennes hage att göra. :cool:

Om någon annan skulle ge sig på min häst så tar det hus i helsike! :devil:

Jag skulle aldrig passerat hästhagarna med vår hund. Stohagen hade gått för de va mest nyfikna. Dock inte gjort det ändå. Valacken visade tydligt att han INTE accepterade hunden. Han stök öronen bakåt och kickade även mot hunden. Hans hage och hans rätt att få vara ifred. Så hunden fick snällt vara utanför. PUNKT slut.

Mina egna hundar går lösa uppe vid stallet och följer med överallt dit jag går - UTOM in i hagarna om det finns hästar där. De har lärt sig av mina egna två hästar att passa sig noga - valacken vaktar sitt sto och jagar iväg hundar med dunder och brak om han måste. Även stoet är ordentligt grinig när hon går i hagen. Så hundarna sitter fint på utsidan och väntar tills jag kommer ut igen.

Alldeles för stor skaderisk för alla inblandade för att jag ska vilja ta risken att gå genom hagar (särskilt med okända hästar...) med mina hundar. Skulle jag aldrig göra....

Du ställe inte frågan: Skulle du göra det i en okänd hage utan att först fråga om lov? Därför tog jag för givet att du menade situationer där man fått ok. Det finns väl ingen vettig människa som tar med hund eller ens själv går in i en hage utan att först fråga om lov? Hoppas jag. :o
Jodå.
Eller släppa in dem lösa i hagen till att leka med hästarna.
Helt utan lov.
Ett av mina dräktiga ston kastade fölet ett år p.g.a. en hundägare som hade det som vana.
Själv satt han i sin bil bredvid hagen och läste tidningen.
Så folk är faktiskt inte kloka.

Och jag skulle garanterat gå imellan om en häst visade sig hotfull eller aggressiv mot min hund i hagen. Det är inte ok. Ffa så måste detta bero på ngt och ett sådant problem är vår uppgift att hjälpa hästen med.
Det stoet som kastade fölet var hundilsken efter en upplevelse som ung då hon försvarat en flock dräktiga ston mot en lös hund.
Du hade nog varit död om du försökt att gå emellan.
Och då så var hästen ändå bara en söt liten islandshäst.

Mina hundar är med mig i hästhagarna och i stallet. Och de är små - en JRT och en Pomeranien. De och hästarna har givetivis tagit lärdom av varandra och det är en förutsättning för att min, hundarnas och hästarnas vardag ska fungera. Det är min uppgift att inte utsätta hundarna för något som jag inte anser mig ha kontroll över. Mina hundar vet att de ska avvänta, inte skälla eller bus mot hästarna eller något jagande. Sker detta, blir hundarna ivriga och jagar eller driver i stall eller hage deporteras de ut. JRT lär sig än och vi har hamnat i situationer som gör det problematiskt. Men då måste man lösa dem. Det måste helt enkelt fungera. Hästarna på gården nu, är vana hundar och bryr sig inte speciellt.

Jag skulle där emot aldrig ta med mig mina hundar in i hästhagar hos personer jag inte känner. Ser abolsut ingen anledning till detta.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 647
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 480
Senast: Trassel12
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 996
Senast: Ceta
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 910
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ystad
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Hiss eller diss - del 6