Varken hästar eller hundar är ute efter att döda någon. Iaf inte mina. Och jag anser att det är A och O att man när man hanterar djur av alla slag, ska ha en kommunikation som är baserad på ömsesidig respekt och förståelse. Då behöver man inte heller vara rädd. Mycket sällan dödar hund eller häst heller ngn av misstag. De är medvetna och levande djur som visst ser vart de går även när de drabbas av panik. Sålänge det finns yta finns ingen anledning för någon att hamna imellan om man har en kommunikation.
Min hund är med i hagen om han vill. Nu vill han det inte så gärna efter som att han fått träffa på en mycket nyfiken unghäst (med gäng) vid flertal tillfällen och han är inte förtjust i närkontakt med såna. Men de har aldrig gjort honom illa, bara nosat för nära och följt efter när han gått undan. Men han har ju också, med hjälp av såna hästar, lärt sig förstå dem och räkna ut deras nästa steg.
Jag både har min hund lös i hagen när jag är där, och han har full tillgång till dem när jag inte är där. Enda regeln är att han aldrig får bete sig aggressivt, jaga eller hota någon häst. Jag rider även genom hagen med flocken närvarande, min häst utan huvudlag och hunden utan koppel. Det finns som sagt ingen anledning att ha regler som bygger på att man inte kan kontrollera djuren. Istället bör man ha en regel för egen del att man alltid ser till att jobba med kommunikation i första hand så att man inte behöver gå omkring och vara rädd för djur som intet ont vill någon. Inte bara för sin egen skull.
Tillägger att detta gäller alla hagar, även med hästar jag inte känner. Vet jag med mig att någon häst ogillar hundar pga rädsla eller liknande så tar jag dock inte med mig hunden "bara för att". Det finns ingen anledning att oroa hästen för den sakens skull. Däremot hade jag sett det som en självklarhet att jobba bort den oron från den hästen (oavsett om den var min eller inte) om det var så att jag själv skulle ha min egen häst stå i samma hage.