Går ni genom hästhagar med era hundar?

Sv: Går ni genom hästhagar med era hundar?

Tycker att du gör helt rätt som inte tar med dig din hund in till hästhagen. Och din vän skulle jag inte vilja ha till dagmatte åt min hund...snacka om att utsätta den för fara!

Skottpengar? Jag trodde allemansrätten gällde i hela sverige? Har man sina djur i en hage där det går ett välkänt promenadstråk så får man acceptera att det går folk där igenom, och man har väl sin hund kopplad?

Nej, min hund sätter inte sin fot i en hästhage om jag inte tvingar honom (fårhagar springer han igenom så fort han bara kan). Jag litar inte på främmande hästar, går knappt själv genom främmande hästars hagar, men genom ko- och fårhagar kan jag gå. Helst inte rätt genom koflocken om jag inte vet att de flyttar på sig

Jag uppfattade inte att du har din hund kopplad eftersom att han "springer genom fårhagarna" och likaså låter det i mina öron illa med att du "helst inte går rätt igenomo koflocken".

Men visst förstår jag att det kanske finns platser där det går fina promenadstråk genom kohagarna - fine, då får man kanske räkna med det som bonde.
Jag hade själv aldrig velat utsätta mig själv, hunden eller djuren för risken det medför när man promenerar genom kohage men sen beror det kanske mycket på hur stor hagen är, hur terrängen ser ut osv

Allemansrätten är bra på många sätt men jag gillar inte när "mindre djurvana människor" tar sina tre lösa hundar och knallar rätt in i hagarna (ofta lämnar grinden öppen/olåst) och vidare in mot flocken - för detta är inte ovanligt här i krokarna just pga allemansrätten.

Ursäkta mig, för det var inte meningen att placera dig i "dumgruppen", för vad vet jag eg om dig:o

TS , du har helt rätt, man går inte in i en hästhage med hund om hästarna inte känner hunden mkt väl och vice versa. Jag skulle bli galen om ngn gick in i min hage med hund, en av hästarna anfaller främmande hundar. Jag tycker du tänker helt rätt, det handlar ju om respekt.

Varken hästar eller hundar är ute efter att döda någon. Iaf inte mina. Och jag anser att det är A och O att man när man hanterar djur av alla slag, ska ha en kommunikation som är baserad på ömsesidig respekt och förståelse. Då behöver man inte heller vara rädd. Mycket sällan dödar hund eller häst heller ngn av misstag. De är medvetna och levande djur som visst ser vart de går även när de drabbas av panik. Sålänge det finns yta finns ingen anledning för någon att hamna imellan om man har en kommunikation.

Min hund är med i hagen om han vill. Nu vill han det inte så gärna efter som att han fått träffa på en mycket nyfiken unghäst (med gäng) vid flertal tillfällen och han är inte förtjust i närkontakt med såna. Men de har aldrig gjort honom illa, bara nosat för nära och följt efter när han gått undan. Men han har ju också, med hjälp av såna hästar, lärt sig förstå dem och räkna ut deras nästa steg.

Jag både har min hund lös i hagen när jag är där, och han har full tillgång till dem när jag inte är där. Enda regeln är att han aldrig får bete sig aggressivt, jaga eller hota någon häst. Jag rider även genom hagen med flocken närvarande, min häst utan huvudlag och hunden utan koppel. Det finns som sagt ingen anledning att ha regler som bygger på att man inte kan kontrollera djuren. Istället bör man ha en regel för egen del att man alltid ser till att jobba med kommunikation i första hand så att man inte behöver gå omkring och vara rädd för djur som intet ont vill någon. Inte bara för sin egen skull.

Tillägger att detta gäller alla hagar, även med hästar jag inte känner. Vet jag med mig att någon häst ogillar hundar pga rädsla eller liknande så tar jag dock inte med mig hunden "bara för att". Det finns ingen anledning att oroa hästen för den sakens skull. Däremot hade jag sett det som en självklarhet att jobba bort den oron från den hästen (oavsett om den var min eller inte) om det var så att jag själv skulle ha min egen häst stå i samma hage.

Varken hästar eller hundar är ute efter att döda någon. Iaf inte mina. Och jag anser att det är A och O att man när man hanterar djur av alla slag, ska ha en kommunikation som är baserad på ömsesidig respekt och förståelse. Då behöver man inte heller vara rädd. Mycket sällan dödar hund eller häst heller ngn av misstag. De är medvetna och levande djur som visst ser vart de går även när de drabbas av panik. Sålänge det finns yta finns ingen anledning för någon att hamna imellan om man har en kommunikation.

Min hund är med i hagen om han vill. Nu vill han det inte så gärna efter som att han fått träffa på en mycket nyfiken unghäst (med gäng) vid flertal tillfällen och han är inte förtjust i närkontakt med såna. Men de har aldrig gjort honom illa, bara nosat för nära och följt efter när han gått undan. Men han har ju också, med hjälp av såna hästar, lärt sig förstå dem och räkna ut deras nästa steg.

Jag både har min hund lös i hagen när jag är där, och han har full tillgång till dem när jag inte är där. Enda regeln är att han aldrig får bete sig aggressivt, jaga eller hota någon häst. Jag rider även genom hagen med flocken närvarande, min häst utan huvudlag och hunden utan koppel. Det finns som sagt ingen anledning att ha regler som bygger på att man inte kan kontrollera djuren. Istället bör man ha en regel för egen del att man alltid ser till att jobba med kommunikation i första hand så att man inte behöver gå omkring och vara rädd för djur som intet ont vill någon. Inte bara för sin egen skull.

Tillägger att detta gäller alla hagar, även med hästar jag inte känner. Vet jag med mig att någon häst ogillar hundar pga rädsla eller liknande så tar jag dock inte med mig hunden "bara för att". Det finns ingen anledning att oroa hästen för den sakens skull. Däremot hade jag sett det som en självklarhet att jobba bort den oron från den hästen (oavsett om den var min eller inte) om det var så att jag själv skulle ha min egen häst stå i samma hage.

Tror absolut inte hästarna eller hundarna vill skada varann men kan lätt va hänt, kan jag undvika något sådant e de klart jag gör de.
Sommarhagen vi skulle igenom har hästar jag inte alls känner, plus hästar jag vet vilka de e. När hästarna går i sina vanliga vinterhagar vid stallet har flertalet av dessa hästar sprungit hotullt vid staketet o föst bort mina hundar o då vill jag självklart inte riskera att mina hundar ska bli skadade genom o gå igenom deras stora sommarhage där man inte har en chans o springa ifrån en arg häst.Jag skulle aldrig gå igenom andra människors hagar när de är djur där.. absolut inte innan man frågat om de är OK.. handlar om respekt samt att man inte alls vet vad för djur som går i hagen.. hästarna kanske inte alls gillar hundar o kan man gå runt kan man ju likaväl göra de tycker jag istället för o störa hästarna.

Är rädd om mina hundar o vet att olyckor lätt e framme!

Min hund får aldrig gå in i en hästhage,det är förbjuden mark för henne,och den regeln håller jag stenhårt på! Hon får ej heller gå in i andra hagar med andra djur heller! Har haft den regeln för alla mina hundar!

Själv traskar jag inte igenom en hage där det går okända djur för mig!

Men funderar du aldrig på de skador hunden kan få om hästarna blir skrämda eller "lekfulla"?

Men funderar du aldrig på de skador hunden kan få om hästarna blir skrämda eller "lekfulla"?

Jag lägger till lite om det är ok?
Hästarna kan ju bli skadade om det kommer in en hund i hagen och jagar eller bli stressade av en hund i hagen !

Som jag skrev ovan så är hästar också levande djur med ett medvetande precis som vi. Sålänge det finns utrymme finns det ingen anledning för en häst att springa på varken hundar eller människor så vad ska jag vara rädd för? Även i panik ser en häst vart den springer. Den stampar inte över varken andra hästar, andra djur, människor eller egna föl. Efter som att de är flockdjur och flyktdjur är de också självklart intelligenta nog att agera i panik mitt i en flock utan att skada flockmedlemmar med tanke på att flocken är dess största trygghet.

Men som sagt. Kommunikation förutsätter ju detta. Annars hamnar man lättare imellan. Dock är det inte något hästen önskar oavsätt om du är vän eller fiende för även om det är du som ryker men så kan hästen ju snubbla över dig/alt skada sig själv. De springer inte heller på stenar, stockar, träd etc.

skada varann men kan lätt va hänt, kan jag undvika något sådant e de klart jag gör de.
Sommarhagen vi skulle igenom har hästar jag inte alls känner, plus hästar jag vet vilka de e. När hästarna går i sina vanliga vinterhagar vid stallet har flertalet av dessa hästar sprungit hotullt vid staketet o föst bort mina hundar o då vill jag självklart inte riskera att mina hundar ska bli skadade genom o gå igenom deras stora sommarhage där man inte har en chans o springa ifrån en arg häst.
Undvika? Ja, men man kan undvika det mesta. Man kan också som ngn föreslog, låta hunden vara inne hela sommaren förutom under kiss- och bajsrasterna för att undvika att den blir för varm. Men hur sannolikt är det egentligen att en sån sak ska inträffa när man är en observant, engagerad hundägare? Och vad får man istället för livskvalite? Är det värt det? Jag tycker att det är upp till var och en att prioritera. Sålänge man har koll på sin hund och kan hantera hästarna i hagen finns det för mig ingen anledning att låta honom sitta o vänta medan han kan springa och leka i hagen medan jag hämtar hästen (har ca 20 hektar så det tar kanske 5-10 min att hämta min häst). Jag prioriterar på det sättet men dömmer ingen för att agera annorlunda. Sålänge det inte skapar problem. :)

Och skulle en arg häst jaga hundar i en hage där jag ofta vistas, så skulle jag, som jag skrev ovan, ta detta på största allvar och jobba bort detta beteende. Och jag skulle garanterat gå imellan om en häst visade sig hotfull eller aggressiv mot min hund i hagen. Det är inte ok. Ffa så måste detta bero på ngt och ett sådant problem är vår uppgift att hjälpa hästen med.

Jag skulle aldrig gå igenom andra människors hagar när de är djur där.. absolut inte innan man frågat om de är OK.. handlar om respekt samt att man inte alls vet vad för djur som går i hagen.. hästarna kanske inte alls gillar hundar o kan man gå runt kan man ju likaväl göra de tycker jag istället för o störa hästarna.

Du ställe inte frågan: Skulle du göra det i en okänd hage utan att först fråga om lov? Därför tog jag för givet att du menade situationer där man fått ok. Det finns väl ingen vettig människa som tar med hund eller ens själv går in i en hage utan att först fråga om lov? Hoppas jag. :o

Senast ändrad:

Varken hästar eller hundar är ute efter att döda någon.

Håller inte riktigt med där. Normen är att hästar och hundar accepterar varandra och på sin höjd jagar varandra på lek. MEN jag har sett hästar som med agressivitet går på och attackerar hundar och jag har sett hundar gå på och göra sitt bästa för att ha ihjöl ett föl.

En häst som går in för att ha ihjäl någon skulle jag klassa som mentalt instabil. En hund däremot kan vara helt normal men ha för stark jaktinstinkt och en mindre häst eller ett föl blir lätt ett byte.

Hundarna får fälja med in i våran egna hage med hästarna, då de är vana vid varandra och inte bryr sig MEN skulle ALDRIG gå igenom en främmande hage med hästar....

Min förra häst, en valack, avskydde hundar, och han anföll dem rätt ofta om han fick chansen....!
La öronen bakåt och försökte hugga dem över ryggen...!!
De va en tant en gång som fick för sig att gena igenom våran hage med sin hund, och när hon kom gående blev hästarna såklart nyfikna och kom emot henne, och sen fick då Fantur (min gamla pålle) syn på hunden och han blev genast sur och jagade denna hunden genom hela hagen och slog med frambenen emot den! (den va lös till på köpet).

Jag såg ju allt detta, och ropade lite arg på Fantur, och han slutade jaga hunden men sur va han!
Så, nej, skulle aldrig gå igenom en hästhage med främande hästar....knappt med hästar ja känner heller.
Endast i vår egen med våra egna hästarna!

Dom små för aldrig förlja med in i häst hagen! Men den stora bruka få göra det men doch är det mini shettisar som går i hagen..sen när jag hade min d-ponny hemma som mer va som en hund så han va bara överlycklig över att dom kom och hällsade på:P Men jag skulle aldrig våga ta medmig in hund i hagen till okända hästar..

Jag lägger till lite om det är ok?
Hästarna kan ju bli skadade om det kommer in en hund i hagen och jagar eller bli stressade av en hund i hagen !

jo såklart det också, men det verkade vederbörande ha i tankarna redan

Jag går själv aldrig igenom hagar med andras hästar i (även om jag känner både ägarna och hästarna) och jag skulle inte ens komma på tanken att ta med mig någon av hundarna in i någon annans hage. Brorsans hund brukar vara lös med mig hos hästarna och springer då omkring lite i våra hästars hage. Men det är bara våra hästar som går där och båda två är hundvana. Min egen hund skulle jag aldrig våga släppa i närheten av hästarna. Att vara liten och sakna självbevarelsedrift är ingen bra kombination :angel:

Du är INTE konstig. Jag skulle aldrig gå igenom en hage med okända hästar (knappt igenom min egen hage eftersom en av hästarna inte gillar hundar, hur van hon än är).

När jag var liten hade vi en shettis som var hundvan (vi hade flera egna hundar då också). En dag smet han och fick syn på vår tax. Han gick till anfall och måttade för att trampa taxen över ryggen. Dock hann hon att smita undan så pass mycket att han "bara" träffade svansen. Det blev en halv svans mindre, snyggt kuperad mitt på :crazy:

En kohage skulle jag akta mig ännu mer för, allra helst om det är kor med kalvar som betar där. Har haft incidenter i min närhet som på ett när haft dödlig utgång för husse/matte och jag har sen dess en otrolig respekt för nötkreatur. Bör kanske tillägga att jag själv äger ett 60-tal charolais-herefordkorsningar + att jag jobbat med kor i hela mitt liv så jag är inte direkt grön på det området.

Senast ändrad:

En häst som går in för att ha ihjäl någon skulle jag klassa som mentalt instabil. En hund däremot kan vara helt normal men ha för stark jaktinstinkt och en mindre häst eller ett föl blir lätt ett byte.
Ja har man så dålig koll på sin häst/hund att det finns en risk att den ger sig av för att döda den ande, då ska man verkligen inte låta dem vistas på samma område samtidigt. Och kan man inte ta kontrollen och garantera andras säkerhet är munkorg ett krav på hund enligt min mening. Och själv hade jag faktiskt inte ansett mig själv kunnig nog att ha hund om jag inte kunde kontrollera dess aggressivitet. Oavsätt hundens naturliga drifter.

Glömde! :)

Håller inte riktigt med där. Normen är att hästar och hundar accepterar varandra och på sin höjd jagar varandra på lek. MEN jag har sett hästar som med agressivitet går på och attackerar hundar och jag har sett hundar gå på och göra sitt bästa för att ha ihjöl ett föl.
Jag har också hört om människor som mördar andra människor utan att ha blivit provocerad. Ungdommar som skjuter på skolor eller har ihjäl sin familj. Det kan handla om mentala störningar men också om deras upplevelse, som ju påverkas av tidigare erfarenheter bla. Aggressivt beteende är inte normalt hos en häst och det är något som vi måste kunna hantera om vi ska hålla hästar. Vad gäller hundar är jakt mer eller mindre naturligt för olika individer. Men du ska kunna hantera jaktinstinkten om du har hund.

Vad gäller hundar är jakt mer eller mindre naturligt för olika individer. Men du ska kunna hantera jaktinstinkten om du har hund.

Självklart! Men att säga att hundar inte dödar hästar anser jag vara felaktigt. En hund är ett rovdjur i grund och botten och instinktera ligger lika djupt hos lika raser opch individer. En häst är ett flyktdjur och därmed ett potensiellt byte.

Att man skall kontrollera sin hund så de aldrig går på varesig häst eller hare är förhoppningsvis självklart för de flesta.

Självklart! Men att säga att hundar inte dödar hästar anser jag vara felaktigt. En hund är ett rovdjur i grund och botten och instinktera ligger lika djupt hos lika raser och individer. En häst är ett flyktdjur och därmed ett potensiellt byte.
Jag håller inte med. Menar du att en katt också dödar hästar bara för att de är rovdjur? Rävar?

Hundar är väldigt olika. En del hundar ska valla, andra jagar, vissa hämtar byten i vatten och andra är mest fina att se på. Du kan ju inte jämföra en hund med en varg i alla samanhang bara för att de från början är samma djur. De är idag väldigt olika i en del beteenden och är avlade för olika saker och för att ha olika sätt att se på tex ett "byte". Rottweilern är tänkt att valla kor, därför skulle det inte vara konstigt om en sådan hund får för sig att springa efter en häst. Medan tex en chiuaua kanske inte har samma drift.

Men få raser är tänka att ta ner och döda stora kreatur. Därför är min slutsats att det är en minoritet av hundar som faktiskt är ute efter att döda en häst om den får chansen. Eller vad tror du?

Min åsikt iaf. :o

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 647
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 480
Senast: Trassel12
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 995
Senast: Ceta
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 910
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka