Går inte att ha lös.

Sv: Går inte att ha lös.

Nu har jag inte läst hela tråden, men jag har också en hund med mycket stark jaktinstinkt.

Det gäller att säga till redan när man ser att dem är påväg att sticka, när man ser svansen försvinna mellan träden är det ju liksom för sent. Att försöka springa efter är ingen idé, men försök att ha "is i magen", och stanna kvar, hunden kommer tillbaka så fort den tappat spåret. Om ni är två kan ju en alternativt följa efter hunden så gott som det går.

En gång när jag var ute med min lilla prick sprang hon av misstag på en hare, och var 3m ifrån. Den stack ju självklart men jag hann säga åt henne och då kom hon faktiskt till mig :love: men sen drog hon efter den direkt igen :rofl: fast märkte fort att den var utom räckhåll.

när hon försvinner på ett spår stick då efter henne o ruska om henne o tala om att det är fel. En cocker är inte så snabba så du hinner garanterat med sen när du rusar efter henne träter du ända tills hon ger sig detta kommer hon tycka är obehagligt o kommer förmodligen sluta ganska omgående o jaga.

Jag tyckte det här lät som ett jättebra tips och prövade på vår cocker;)

Vi går ut på gräsmattan (han lös) och vips så räjsar han iväg mot skogen, jag efter och valpen efter mig efter 10m vänder sig hunden om i försvarställning, med läpparna uppdragna.
Jag vänder och går hemåt hunden kryper efter med svansen mellan bena, dom närmsta 10 minutrarna lämnar han inte min sida!

Så visst funkar det! Våran är ju bara så enorm strykrädd, så han tror ju man ska ha ihjäl honom när man kommer springande bakom...:crazy:

Åhhå du ser även en racer coker går o löpa efter och få dom inse att det inte är nån idé o fortsätta för husse/matte är som en galning efter.

Kul att du fick en funktion i det hela,

Se det inte som ett problem att han går i försvar utan bara ta med dig hunden hem, Det är ju ett sätt för han o visa att han är rädd och obekväm i sitautionen o det är ju dit du vill komma.

Senast ändrad:

Först kände jag mig jätte elak när jag såg hur han reagerade, men samtidigt reagerade han, vilket han inte gör när man gormar och skäller på honom!

Så kanske går det att få hyfs på galningen ändå!:)

Först kände jag mig jätte elak när jag såg hur han reagerade, men samtidigt reagerade han, vilket han inte gör när man gormar och skäller på honom!

Så kanske går det att få hyfs på galningen ändå!:)

jag skulle se det som postivt när man får en sån stark reaktion utan o behöva ens ta i sin hund när det gäller såna hät bitar då blir ju hunden stark berörd o kommer o tycka det är jobbigt när du är efter han o då kommer han hellre bara låta bli för då är det lugn o ro i kring han vilket alla hundar strävar efter o få i sitt liv.

Måste säga att jag blev positivt överaskad över att någon faktiskt erkände sitt misstag:o, stor eloge!

Det där ska jag prova nästa gång min sticker efter rådjur :)
Han är hemsk när han vädrar rådjur och jag lär vara på honom hela tiden.
Idag när jag var i skogen med hunden så tänkte jag på denna tråd och bara gick och väntade (å tänkte -hur fan ska jag hinna med i hans jättefart:angel: ) Men det kom aldrig något tillfälle, i och för sig så blev han väldigt spak sist vi hade en dispyt om att jaga dessa rådjur.

Kommer att uppdatera när jag har testat:D

Alltså....min cocker sticker inte bara efter vilda djur....hon tokrusar som en galning hela promenaderna. Vi är ute 2-3 timmar i sträck och hon är så gott som aldrig vid min sida om hon är lös (vilket hon alltså inte är längre). Hon springer allt vad hon kan av och an i skogen runt omkring oss, spårar i 180 (dvs inte speciellt metodiskt) och jagar allt som rör sig (gärna småfåglar som fladdrar i buskarna), badar i alla vattendrag och lever livets glada dagar.
När hon är kopplad och går fot bredvid mig så är livet dötrist, hela hon slokar och hon njuter inte det minsta av promenaderna eftersom det går för långsamt. Hon vill ju ha fullt ös medvetslös!

Jag fick mig en tankeställare häromdagen när jag var ute och gick med en av de gamla damerna på mitt jobb. Hon går med gåstol och det går lååååååångsamt. Man får gå och liksom "hänga" på varje steg och anstränga sig för att hålla hennes takt - verkligen ingen rolig promenad. Jag gick och stressade upp mig litegranna och tänkte att "om jag hade tagit henne i rullstolen så hade vi hunnit till bageriet, förbi kiosken och köpt tidningen, till banken och ta ut pengar och tillbaka till jobbet i tid för att hjälpa två personer ur sängen till eftermiddagsfikat!" Vi hann bara till bageriet och tillbaka och det tog en hel timme.
PRECIS så är jag övertygad om att Ruby tycker när vi är ute i skogen.
"Om matte bara kunde släppa mig lös så skulle jag hinna ner till kärret och ta ett dopp, jaga upp fåglarna där borta i granen, rulla mig i den döda haren inne bland buskarna, snusa efter vildsvin under träden därborta och spana in rävgrytet bakom kullen - och ändå hinna ikapp matte innan hon kommer fram till vägskälet 150m bort!"

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 452
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 571
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 462
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Hej! Det börjar bli aktuellt att skaffa en hund men vet inte alls vilken ras jag vill ha. Har tidigare ägt en lagotto och hon var...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 705
Senast: Tajger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka