Går inte att ha lös.

Sv: Går inte att ha lös.

Visst min hund ser mig absolut som en leksak, det är därför han har tävlat i lydnad och spår med mycket bra resultat och kan gå fot helt lös mitt i stan (ja, det har han gjort) :smirk:

Det Gnist skrev var mycket bra förklarat (och jag har sett innan på forumet att Gnist verkar vara duktig på det här med hundar men jag vill ändå framföra min åsikt) om hur man skulle göra men jag tror ändå inte att detta är en metod som borde användas på alla hundarna. Självklart ska man inte stå tyst och bara se hunden försvinna.

Min hund hade man som sagt inte kunnat jaga efter även om det inte innebär att man ska fånga den. Min hund kan nämligen springa så snabbt att han är borta innan man ens hinner öppna munnen, hur visar man då misstycke om hunden inte ens hör en eftersom den är för långt bort?
Även om min hund inte är en sån som springer bort så skulle jag inte kunna skälla och springa efter min hund. Visst, jag testade en gång innan jag satte på linan. Resultated blev en hund som fattade att jag var förbannad och därför inte vågade komma till mig utan sprang med svansen mellan benen och inte ens vågade titta på mig. Då han väl stannade så har jag aldrig sett en så ömklig hund, såg ut som att han trodde att jag skulle slå till honom vilken sekund som helst (ALDRIG använt fysisk bestraffning på en hund!).
Inte fan kom han nästa gång heller, han var ju rädd...

Finns så många metoder och av de jag testat så är det alltid att vara steget före som är bäst.

Tycker inte om då en metod påstås fungera bara man gör det rätt. Resultatet blir då att många hundar får lida i onödan.
Beror självklart på hur känslig hunden är. Min hund kan se på mina ansiktsuttryck vad han ska göra och jag behöver väldigt sällan prata med honom.
Ska man springa efter och skälla på hunden även om den beter sig som min gjorde? Jag kan lova att om jag hade fortsatt med det hade det resulterat i en hund som aldrig mer gått att ha lös.

För mig fungerade det med lina, för trådskaparen kanske något annat, det är bara ett tips.

Jag har haft både schäfer, haft hand om en rotweiler och nu cockerspaniel (haft 4 st i släkten). Cockerspanielnarna har varit klart tuffast i psyket. Sen vet jag inte hur det är överlag, en cockerspaniel är inte så vek som den ser ut. Sen så är väl kanske inte cockerspaniel överlag lika hårda som schäfer och rotweiler.

Alla hundar går inte säga till genom att skrika på dem, min hund blir som sagt rädd och bara ännu värre.

Jag behöver aldrig ta tag i eller ens höja rösten åt min hund. Han kollar på mig ofta, har alltid koll på vart jag är och när jag stannar så kommer han som ett skott mot mig och ser vad som ska hända.
Jag har tävlat honom i spår och lydnad och även provat agility, många har sagt att de aldrig sett en hund som varit så glad hela tiden och lättlärd.
Lät en instruktör visa lite saker med honom för resten av gruppen. Gick inte alls. Min hund som är van vid att lyda genom mina ansiktsuttryck och ett viskat kommando bara för att man ska säga något förstod ingenting. Varför står denna människan och skriker ett kommando?! Har han gjort något fel, ska han göra något eller är hon bara arg? Han satte sig åt andra hållet och vägrade titta på henne och såg förnärmad och rädd ut. Inte var han så korkad att man behövde skrika på honom.

Kanske låter som skryt men min hund är för känslig för att man ska kunna skrika på honom och för smart för att man ska behöva det.

På okänsligare hundar så kan metoden mycket väl fungera, men den gör det långt ifrån alla.
Jag har sett hundar det fungerat på och även hundar den inte gjort det på (där de flesta ägarna fortsatt jaga hunden och skälla på den vilket lett till en hund som är rädd för att komma).

Jag förstår mig på min hund och han förstår mig utan att jag ska behöva skrika. Visst, en del hundar kan man säkert behöva skrika på. Hundar skriker inte på varandra och att min hund förstår mig på minimala förändringar i mitt ansikte och kan utföra en hel spårbana, lydnadsträning eller agilitybana genom små små tecken med kroppen, DET är hundhållning.

kl

Ni som springer efter hunden, har ni aldrig varit med om att hunden tar det som lek? Min hund har aldrig sprungit ifrån mig utomhus men inne kan han ibland inte vilja komma (när det ex regnar ute och han vet att vi ska ut :p), har testat bli arg på honom och försöka få fast han men det tycker han har varit svinkul och studsat runt som en studsboll (fortfarande omöjlig att få tag på...)

Min hund tror sällan det är lek när matte kommer efter stånkades som en noshörning och vrålar som Joe jättegoriallan. De första gångerna slängde han sig platt fall på marken när jag var 40-50m efter honom :angel:

knapplån

Att springa efter på ett ilsket sätt har funkat på mina 3 också. Två vallhundar och en njuffe.

I början, precis när jag fått hem min border collie valp fick jag lära mig att jag skulle springa ifatt hunden och fånga den, alltså inte springa MOT den utan få tag på den.
Gud, vad jag sprang och funderade varje dag på hur folk tror att man ska hinna fånga en bcvalp som kutar för allt den är värd. :o

Sen lärde jag mig tekniken, spring efter vs trängning så fungerade det plötsligt! :angel:

har man en gång visat sin hund nån gång när man blir förbannad så tror dom inte att det är lek nästa gång man blir förbannad det kan jag garantera de ser ju er som bara en stor leksak.

Nu har jag inte läst hela tråden men reagerade på detta.. Eftersom det var exakt det jag trodde skulle hända när min DSG började rymma efter vilt.
Han försvinner, och då försvinner han fort! Och bryr sig inte om man bannar honom-blir skamsen och evt att han gjort fel, men samma sak händer om och om igen.
Ropar man kommer han antingen glad på en gång =mycket beröm och godis, men oftast kommer han inte alls..:( Han är ofta borta flera timmar i sträck, vissa gånger även hela nätterna! Om det är ljust så brakar jag efter honom ut i skogen och ger mig inte förrens jag hittat honom! Då blir det rejält med skäll och en hund som undergivet lägger sig ner och sedan går fot hela vägen hem.
Eller om jag hittar honom vid dörren efter en jakttur själv i skogen några timmar så öppnar jag dörren och smäller en colaburk med skruvar i eller liknande mitt framför honom så han ryggar tillbaka-utesluter honom från flocken. Stänger sedan dörren igen och väntar ett par minuter, sedan får han komma in mötandes av sur matte som inte pratar med hunden på resten av dagen, han går hukandes bort till sin korg där han ligger och ser skamsen ut ett bra tag.
Han har alltid vart egensinnig och bryr sig oftast inte om jag försvinner-inte ens som valp! Är han på lekhumör kan det fungera, men gömmer jag mig för att han inte lyssnar/går åt motsatta hållet, ja då kan han vara jätte duktig och komma. Men som sagt så går han oftast in i sin egna lilla värld och trippar glatt iväg i skogen. Inkallning är inga problem och han är lättlärd och världens mysigaste. Men jakten blir värre och värre och känner att våran relation även försämras den:(
Tränar mina egna hundar själv och har tävlat mycket , har även utbildat andra hundar men nu tar det verkligen stopp i hjärnan för mig och behöver verkligen HJÄLP!

Senast ändrad av en moderator:

Eller om jag hittar honom vid dörren efter en jakttur själv i skogen några timmar så öppnar jag dörren och smäller en colaburk med skruvar i eller liknande mitt framför honom så han ryggar tillbaka-utesluter honom från flocken. Stänger sedan dörren igen och väntar ett par minuter, sedan får han komma in mötandes av sur matte som inte pratar med hunden på resten av dagen, han går hukandes bort till sin korg där han ligger och ser skamsen ut ett bra tag.

Varför straffa hunden för att han kommer hem?? :crazy:

Det gör inte direkt hunden mer motiverad att hålla sig runtikring dig och lyssna på vad du vill, om man säger så...

Får du inte bort rymningarna med hjälp av ren lydnad på hunden, 100%-ig inkallning i alla lägen, lina och förbudsträning etc. etc., ska du inte ha honom lös överhuvudtaget annat än på inhägnat område.!

Varför straffa hunden för att han kommer hem?? :crazy:

Det gör inte direkt hunden mer motiverad att hålla sig runtikring dig och lyssna på vad du vill, om man säger så...

Får du inte bort rymningarna med hjälp av ren lydnad på hunden, 100%-ig inkallning i alla lägen, lina och förbudsträning etc. etc., ska du inte ha honom lös överhuvudtaget annat än på inhägnat område.!

Fick detta som tips av en tränare efter att ha prövat innan med belöning när han kom hem. Hon ansåg att jag då belönade hunden för att den lämnat mig från första början, men tycker även jag att det låter helt fel nu i efterhand:(
Det är ju lätt att vara efterklok. Just nu är hunden på besök hos mina föräldrar och min andra hund (går på gymnasium uppe i s-vall och bor hos en vän på hennes familjs gård med min lillhund och hennes tik) så ska ta nya tag och verkligen anstränga mig nu när jag ska hämta hem honom igen nästa vecka.
Annars är det kanske bara å acceptera att han måste gå kopplad..

KL

Väldigt intressant och lärorikt att läsa era olika sätt att lösa detta problem.
Min gatukorsning kan göra så att han kan ge sig av på en liten tur bara sådär och va borta ca 10-15 min för att sedan komma tillbaka glad i hågen .:mad: ;) Min belgare är väldigt noga med att alla i flocken ska vara tillsammans så ofta skäller han mer på Malte än vad matte gör när busen har varit på egna äventyr :p
Har fått inse att det enda sättet för mig att ha full koll på Malte är att ligga steget före. Jag skulle aldrig hinna ikapp honom.. jag är alldeles för långsam. Han brukar visa små tecken på när han ska ge sig iväg.. :D Som tur är så händer detta inte ofta. Då är det bara att distrahera honom.. Kasta pinne el kotte är ju alltid väldigt roligt. Han har inte så smart stackarn så han har snart glömt bort det som lockade där långt borta i horisonten.:rofl:
Men annars är ju långlina väldigt effektivt om man nu inte hinner /har kondis att springa efter.:idea:

En fråga till alla:
En hund som är rädd att komma bort borde väl egentligen inte sticka iväg på äventyr? Är den inte rädd för att tappa bort matte/husse så känns det konstigt att gömma sig... det kan ju ta evigheters evighet innan en "tuff" hund börjar leta efter föraren.

Till Gnist och PIRU: Har faktiskt funderat över hur jag ska lösa ett liknande problem. Wilton har en förkärlek till att jaga fåglar på öppna ytor - stranden vi brukar prommenera på osv. Så länge han är nära mig till en början (max 2 m) så lyssnar han till kommandot nära och håller sig i skinnet, är han längre bort (ca 10 m) och det flyger upp en fågel så drar han efter och då spelar det ingen roll om jag ropar. Han sticker inte långt bort (mer än 50 m), och aldrig heller i skogen för där är han rädd att komma bort, men på öppen yta har han full koll (kungen i djungeln :devil: slyngelåldern :angel:). Nästa gång det händer ska jag jaga efter och gasta... haha folk kommer att tro att jag är galen :bump::banana::bump: :banana::bump:

Tack för tipset! :bow:

kl

Ni som springer efter hunden, har ni aldrig varit med om att hunden tar det som lek? Min hund har aldrig sprungit ifrån mig utomhus men inne kan han ibland inte vilja komma (när det ex regnar ute och han vet att vi ska ut :p), har testat bli arg på honom och försöka få fast han men det tycker han har varit svinkul och studsat runt som en studsboll (fortfarande omöjlig att få tag på...)

Alltså... Frågan är om hunden då verkligen tar det som lek, eller om hunden intar ett lekbeteende för att på ett valpigt sätt blidka sin förbannade matte/husse som följer efter och vrålar.

Min förra var så, när hon blev osäker för att hon märkte att jag var arg så blev hon extremt lekfull, sprang och hoppade och gjorde lekinviter. För att få mig att sluta vara arg på henne.

Om du vrålar efter och hunden börjar göra så, bli tyst, ignorera hunden, gå därifrån och låt den följa dig. Den har släppt spåret, fått veta att det var fel och följer nu med matte - uppgiften slutförd. Inte alla hundar visar att de vet att de gjort fel genom att hänga med huvudet och stoppa svansen mellan benen.

Tillägg: ta för vana att iakta din hund när ni är ute. På mina har jag alltid hittat tecken på att de har funnit ett spår och på så vis "fånga upp" dem innan de ger sig av, bra mycket effektivare än att låta dem komma en bit. Och inte alls lika ansträngande... :P Den ena hunden viftar med svansen i ett speciellt mönster (som en åtta) när hon hittat ett spår, den andra sänker svansen och viftar übersnabbt med den. Då är det dags att bryta - direkt.

På promenaden i morse skulle jag testa metoden... var taggad, hade koll på omgivningarna så att det inte var alltför mycket publik. Vad händer - hunden uppförde sig såklart exemplariskt... :eek: sprang glatt vid min sida, hämtade pinnar och busade utan att sticka efter en enda liten fågel... färdiglärd kan man säga :idea:.

Skämt åsido - visst är det typiskt? De vet när man håller koll och de ska skärpa sig och när man går och tänker på annat... :angel:

Vi får testa en annan dag!

För mig är det svår hundträning när man måste visa sig stark över sin hund.
Varför inte köra linträning och lära hunden skvallra?
Då får man en hund som skvallrar till sin ägare om den t.ex fått upp ett spår, ser en annan hund osv osv
Man kan omöjligt köra samma (korrigerings)metoder på alla hundar.

Måste man vara hård med sin hund så förmedlar man bara osäkerhet, man ser sällan på en "ledare" att den står högst, det är på individerna omkring man ser detta, hur de agerar gentemot den hunden. En ledare behöver inte höja rösten eller använda aggressivitet, aggressivitet är till för att splittra flocken och skapa avstånd.
Undergivenhet ska alltid respekteras.

Att visa hunden att ett jaktbeteende är icke önskvärt, genom att springa efter och skälla ut den, i exakt det ögonblick hunden gör fel, anser jag inte vara vare sig hårt eller osäkert.

I fråga om hundar i flock, så kan jag bara titta på min egen flock på 8 hundar och när det behövs, så nog skäller de 2 i topp ut den som gör fel. Tiken brukar dessutom kombinera utskällningen med att ställa sig över den felande hunden och i vissa fall, om det är en kaxig untik som försöker klättra i rang, även trycka ner den i backen.

När den ger sig, så är det bra sedan..

Ingen av hundarna är hård, elak eller osäker, men de har bra ording på sina flockmedlemmar och det är 99% av tiden ro i flocken.

började läsa de första svaren du hade fått men orkade inte läsa igenom alla så jag svarar spontant det jag tänkte när jag läste ditt inlägg.

om hunden sticker och är svår att få tag på så måste du som förare tänka till
1. får hunden utlopp för det den är ute efter? ( ARFÖR sticker hunden?)
2. hur reagerar du som förare när hunder sticker/ kommer tillbaka?

ofta när hundarna sticker/ gör olater så får dom inte utlopp för det dom behöver.
sticker hunden och spårar efter vilt. då får hunden alltså inte utlopp för något. cocker är en jakt ras, går inte att biförse! dom kan behöva få utlopp för det dom är ämnade att göra!
Om jag var i ditt ställe skulle jag börja viltspåra med hunden. skaffa intyg och börja lägg spår. har du inte kunskap själv så gå en kurs i detta.
förhoppningsvis får hon då utlopp för denna lust hon har i att spåra/jaktegenskaper men under ordnade former. då brukar problemet vara löst

Och om nu hunden sticker när du får tag i hunden eller om hunden kommer tillbaka hur reagerar du då?
Hundar tänker i nuet! Du kan därför inte skälla på den när den kommer tillbaka, hnden kopplar då det till att du skäller när den kommer vilket gör att hunden kopplar ihop: komma till matte= skäll och obehag
den förstår alltså inte att du skäller på den för att den stack iväg utan tror att du skäller på den för att du kom tillbaka.

Likadant om hunden kommer tillbaka var då inte för snabb med att koppla hunden! för det kopplar hunden också ihop med att: Komma till matte: sitta fast
sätt hunden istället vid sidan gå lite fot, beröm och kela lite sen kan du koppla den.

utan att komma till matte ska ALLTID(!!!) betyda något mysigt och bra!

man måste ha en dialog med sin hund för att fungera tillsamans.

hoppas du förstod vad jag menade :)

/ Rouise

Kl På mitt monster så funkar det att springa efter - om jag hinner reagera så fort att han inte är en km bort på 1 sek - har aldrig sett en så stor tung jycke springa så jäkla fort.

Jag sprang en gång ikapp svärmors saluki som jagade ett halvvuxet rådjur. Både rådjuret o hunden vart rejält förskrämda när jag kom dånande, gravid i 5 månaden och vansinnig.
Rådjuret kunde efter en målvaktsräddning av mig och en flygande mara på hunden av min gubbe (som efter en stund fattat och kom springande bakom) springa till skogs.

Jösses vilken cirkus det var, jag får tag på hunden som håller ner rådjuret, rådjuret far iväg och hundjävel sliter sig och tar fatt rådjuret igen, jag ligger och vrålar på karlstackarn som kommer över stock o sten och skrämmer hunden som tappar taget och äntligen stannar.

Oj då så synd.. för "publiken"..:D
De hade nog gärna sett en galning springa och gapa. ;) :rofl:

haha kanske för jag är fd. långdistans löpare o tävlat en massa. Piru gjorde jag så med o där gick det fort kan jag lova i skogen men en cocker är det mindre problem med.När en hund spårar springer den inte att vad den vill det är inte meningen att du ska hinna i kapp den utan den ska bara veta att du är efter den för o bli ororlig o sen ge upp.

Det här garvade jag verkligen gott åt!!
Min cocker är snabb som vinden i skogen, de andra hundarna (tre BC-korsningar och en isländsk fårhund) har inte en chans, inte heller min fasters schäfer.
Ruby spårar i 180, hon är inte speciellt fokuserad utan hon springer bara fullt ös för att det är så himla skoj. Om jag sprang efter henne skulle hon bli "over the moon", hon ÄLSKAR att bli jagad!! Och det finns inte minsta chans att jag skulle få tag på henne, jag har hundra gånger sämre kondition än henne och skulle inte ta mig fram i många knop genom snårskog, kalhyggen och träskmark.
Detta är hunden som springer ut i hagen och retar hästarna enbart för att få dem att jaga henne, och som dyker in och snor Yakimas boll för att hon vet att det innebär att Yakima springer efter.

Att kasta saker efter henne eller skälla ut henne hjälper inte heller, hon bryr sig inte nämnvärt. Jag har insett att i skogen är hon kopplad - så enkelt är det. Här på gården kan hon vara lös utan problem, då sticker hon inte.

Jag har trånat bort detta betende på många hundar så det går men det gäller att ha mycket tålamot och att hålla sig lugn. Sele och lina fungerar bäst men en viktig del i detta är att LINAN FÅR INTE UNDER NÅGRA OMSTÄNDIGHETER ANVÄNDAS SOM ETT KOPPEL det är då man får en hund som blir medveten om att den har en lina, det är mycket viktigt, så linan måste alltid ligga i backen mellan dig och hunden. Linan blir din nödbroms som jag brukar säga.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 452
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 571
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 462
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Hej! Det börjar bli aktuellt att skaffa en hund men vet inte alls vilken ras jag vill ha. Har tidigare ägt en lagotto och hon var...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 705
Senast: Tajger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka