Går inte att ha lös.

Sv: Går inte att ha lös.

Jag har jagat efter tjuriga border collies som inbillar sig att det är ok att spränga flockar, så jag kan den drillen :devil: :rofl:

Och kan jag rusa efter och vråla som en banshee, så kan alla :cool:

Funkar som sagt utmärkt på de flesta hundar.

Jag har jagat efter tjuriga border collies som inbillar sig att det är ok att spränga flockar, så jag kan den drillen :devil: :rofl:

Funkar som sagt utmärkt på de flesta hundar.

ja visst jag har jagat flertalet schäfrar o rottisar o ingen har missat att jag menar allvar o är förbannad o dom är både snabbare o hårdare än en cocker sen kan dom ju säga vad dom vill. när dom gett upp så har man kallat in dom o gått vidare.

när hon försvinner på ett spår stick då efter henne o ruska om henne o tala om att det är fel. En cocker är inte så snabba så du hinner garanterat med sen när du rusar efter henne träter du ända tills hon ger sig detta kommer hon tycka är obehagligt o kommer förmodligen sluta ganska omgående o jaga.

:idea::idea::idea:

Men gud, vad smart! Ibland har man verkligen "tunneltänkande"! Jag har samma problem med min hund (tax/cocker). När hon sticker så har jag stått kvar alternativt gått och gömt mig, vet ju att hon kommer tillbaka, och skrikit för full hals. Självklart hjälper inte det, sen, när hon väl kommer tillbaka, så har jag inte vetat om jag ska vara glad (hon kom ju tillbaka) eller vara arg (hon stack ju). Jag fattar inte att jag inte tänkt på att kuta efter! Är säker på att det skulle funka på henne, även om jag inte kommer ikapp så kommer jag ju ta henne på bar gärning, det måste det ju vara bättre än att stå kvar som ett fån!

tack för dagens bästa tips! :bow:

:idea::idea::idea:

Men gud, vad smart! Ibland har man verkligen "tunneltänkande"! Jag har samma problem med min hund (tax/cocker). När hon sticker så har jag stått kvar alternativt gått och gömt mig, vet ju att hon kommer tillbaka, och skrikit för full hals. Självklart hjälper inte det, sen, när hon väl kommer tillbaka, så har jag inte vetat om jag ska vara glad (hon kom ju tillbaka) eller vara arg (hon stack ju). Jag fattar inte att jag inte tänkt på att kuta efter! Är säker på att det skulle funka på henne, även om jag inte kommer ikapp så kommer jag ju ta henne på bar gärning, det måste det ju vara bättre än att stå kvar som ett fån!

tack för dagens bästa tips! :bow:

Kul! det var så lite så.
Min Rottis har en extrem jakt o blockerar sig då får jag kasta handgranter efter han om han ska fatta såna korrigeringar. han har jag fått löpa långt efter innan han gav sig men synen var underbar. En vit röv som hoppa sen en rottweiler o jag vrålandes o fick löpa allt vad jag hade sen efter en stund såg man att Piru kika mer bakåt än framåt även om de öka ifrån mig sen såg man hunden en bit fram bara la sig på sidan o vek svansen mot magen o slicka sig kring munnen o bara gav upp. jag kommer fram helt slut men lyckades bromsa han nu jagar han inte nåt mer kan försvinna på spår men bara o avbryta han inga problem alls.Jag stod också första gångerna o bara glodde os tod som ett frågetecken men sen tänkte jag varöfr ska han få hålla på jag har dessutom bra kondis tänkte ja sen fick jag bekänna färg men lyckades bryta han.

har man en gång visat sin hund nån gång när man blir förbannad så tror dom inte att det är lek nästa gång man blir förbannad det kan jag garantera de ser ju er som bara en stor leksak.

Ja det ska gudarna veta! Jag var en gigantiskt ootroooooligt rolig leksak för min lilla (läs lilla) rottistik. Det var djupsnö, mörkt och jag ska skulle bara ut ens snabbis i skogen och hade ingen reflex på henne. HAHA! Kan lova att hon såg sin chans när hon insåg att jag inte såg henne!

Jag hade bestämt mig för att inte ge upp, svettig som en gnu i täckbrallor och dunjacka, mössa och hela kittet, med snö upp på låren i kolsvart granskog, den du, jag tror det tog 1,5h!!!!! Men jag överlistade henne och en något fånflinande hund och en trött matte tog sig till slut till bilen.

Om man ändå hade det film! :rofl:

Delvis KL

Många har ju sagt att man ska springa åt andra hållet eller gömma sej och det har jag också lärt mej, det funkar jätte bra när hunden "bara" tappat koncentrationen från mej. Men hunden får inte mer uppmärksamhet på mej när hon väl fått upp ett spår/jagar ett rådjur om jag springer iväg åt andra hållet eller gömmer mej, det enda jag får då är en bortsprungen hund.

Delvis KL

Många har ju sagt att man ska springa åt andra hållet eller gömma sej och det har jag också lärt mej, det funkar jätte bra när hunden "bara" tappat koncentrationen från mej. Men hunden får inte mer uppmärksamhet på mej när hon väl fått upp ett spår/jagar ett rådjur om jag springer iväg åt andra hållet eller gömmer mej, det enda jag får då är en bortsprungen hund.

Exakt!

O springa åt andra hållet kan man göra på en valp som stannat vid en fläck eller liknande o sen när dom tappat är husse borta då får dom lite panik o börjar leta efter er.

men o springa åt andra hållet när hunden jagar är ju bara katastrof tänk. Då hundens största drift förutom sex är just jakt då skiter ju hunden i om du springer åt andra hållet om den ens uppfattat det. för han den väl skitit i ditt ledarskap o börjat jaga då bryr den då inte om att du försvinner ännu mer.Det handlar ju igentligen bara om att ledarskapet brister när hunden gör såna här grejer igentligen. Har man ett bra ledarskap då kan ha ha hunden lös också.

Märker på Piru som nu är 6år o jag slutat träna med han o släppt många krav då testas mitt ledarskap lite här o var. kallar in då ska det testas om jag måste säga 2 gånger , testar o jagar men när inget sånt funkar för han då går det lång tid i mellan nästa gång han provar.När vi träna som mest då testa det aldrig på det här viset kom på en gång jaga aldrig alltid skötsam

Senast ändrad:

Om inte annat så tycker en hel del hundar att katt & råtta leken är skitkul, så att springa efter hade aldrig funkat på mina hundar.

Då gör jag heldre mina hundar förvirrade genom att "försvinna", dom ska ha uppmärksamheten på mig och följa mig dit jag går.

Jag tycker inte att jag ska behöva springa runt och samla ihop dem hela tiden.

Att springa efter vet i tusan om det hade funkat på mina vovvar, varken den lilla eller stora.
Nu är inte mina direkt sådana att de far efter något, möjligen rottisen efter en hare då och då, men det blir mer sällan även det då man lär sig ryta till i rätt tid, precis innan han plannerar att dra.
När den lilla är sugen på att kubba efter en vovva längre fram, så går jag åt motsatt håll, och än så länge är hon för feg för att våga gå dit jag inte går. Hade jag där gått efter för att hämta henne, hade jag garanterat bara sett rumpan efter lill-vovvan, som satt av efter hunden framför :p

Använder mig också utav att gå och gömma mig, på rottweilern. Fungerar bra, då han är mycket mer uppmärksam på vad jag gör nu, än tidigare.
Likadant att sätta mig ner och pilla med något, när han kommer så går jag åt andra hållet och sätter mig ner och pillar med något. Håller på så till dess att han verkligen ber om min uppmärksamhet. Detta gör jag de dagar, han är allra mins uppmärksam, händer då och då :D

Till TS: Detta blev lite OT, men jag änskar dig lycka till !!

Ja har alltså gjort såhär i början av hundens träning.
Och mina hundar har ständig koll på mig och sticker ingenstans heller.

Varför jag inte kan uttala mig om huruvida springa efter metoden fungerar är för att jag själv inte kan springa pga sjukdom och då är detta alltså inget alternativ.

Dock hade mina hundar hoppat på "jage" leken och fortsatt kubba.
Men det kan säkert fungera för andra typer av hundar.

Fast helt ärligt, du håller på tills han ber om din uppmärksamhet.

Han ser det nog mer som att han gör klart sin "grej" och om det inte finns något roligare att sysselsätta sig med så kanske man ger matte lite uppmärksamhet.

Inte en relation som jag strävar efter med min hund iaf

Perfekt förklarat blir glad när jag läser folk som förstår sig på sina djur hemma.,

Man kräver saker av sin hund när man börjar med det det är då ledarskapet stärks o din hund ser upp till dig, inte om du ber om allt.

kl

Ni som springer efter hunden, har ni aldrig varit med om att hunden tar det som lek? Min hund har aldrig sprungit ifrån mig utomhus men inne kan han ibland inte vilja komma (när det ex regnar ute och han vet att vi ska ut :p), har testat bli arg på honom och försöka få fast han men det tycker han har varit svinkul och studsat runt som en studsboll (fortfarande omöjlig att få tag på...)

Då har du inte blivit tillräckligt arg/förbannad.

På zaga fungerar det dock inte, men det är för att jag inte kan springa efter henne.

De flesta hundar blir "chockade" om husse/matte gör något oväntat och blir flyförbannad ..

ALDRIG mina hundar vet exakt hur jag blir när jag blir arg o dom tar det inte som lek för dom är inte dumma. Det fina med en hund är att dom aldrig ljuger för mig , är dom rädda visar dom de4t ör dom glada visar dom det vill dom leka med mig så visar dom det. Är man arg så har man ju tydligt visat dom på nåt vis att det ändå är okej o fjanta runt.

Kul! det var så lite så.
Min Rottis har en extrem jakt o blockerar sig då får jag kasta handgranter efter han om han ska fatta såna korrigeringar. han har jag fått löpa långt efter innan han gav sig men synen var underbar. En vit röv som hoppa sen en rottweiler o jag vrålandes o fick löpa allt vad jag hade sen efter en stund såg man att Piru kika mer bakåt än framåt även om de öka ifrån mig sen såg man hunden en bit fram bara la sig på sidan o vek svansen mot magen o slicka sig kring munnen o bara gav upp. jag kommer fram helt slut men lyckades bromsa han nu jagar han inte nåt mer kan försvinna på spår men bara o avbryta han inga problem alls.Jag stod också första gångerna o bara glodde os tod som ett frågetecken men sen tänkte jag varöfr ska han få hålla på jag har dessutom bra kondis tänkte ja sen fick jag bekänna färg men lyckades bryta han.

Låter som en väldigt bra metod det här som nog mina kanske skulle behöva ibland.
Undra om detta öht skulle vara lönt att försöka med på en whippet? :confused: :crazy: ;)

Vet inte om du såg det, men det var ett program på ettan idag där de skulle lära en hund att inte springa efter en skoter. Där använde de sig av en vante som de kastade på hunden när den pinna iväg samtidigt som de vrålade NEJ. Egentligen skulle man kunna kasta vad som helst boll, kotte osv, bara för att själva överraskningsmomentet gör att hunden får annat i tankarna.

Min hund lyder mig i 99 fall av 100 och jag tänker börja ha något i fickan som jag kan slänga efter honom de gånger han sätter av utan att lyssna. Nu brukar han vanligtvis nita när jag vrålar nej, men utifall att. :)

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 452
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 571
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 462
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Hej! Det börjar bli aktuellt att skaffa en hund men vet inte alls vilken ras jag vill ha. Har tidigare ägt en lagotto och hon var...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 705
Senast: Tajger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka