Går i hästköpar tankar.. Liten eller stor häst?

Lillan86

Trådstartare
Hoppas tråden hamna rätt nu..

Nu har jag börjat kollat efter häst och det är ju en djungel! Tyvärr är ju ekonomin begränsad så det är ju inte bara att välja och vraka för mig, men så har jag inte så där jätte höga drömmar om att platsa i landslaget så någon super häst behöver jag inte ha heller..;)

Har sett många "mindre" hästar 155-160 som ser väldigt trevliga ut, men frågan är om jag är lite stor jag är ju rätt lång 1,74 och väger 80 kg.. Ni som är lite större och har mindre hästar hur funkar det för er, alltså vilka nackdelar tycker ni det har? I början kände jag inte alls att det skulle vara några problem med en mindre häst men så säger "elaka" ligan i stallet att jag är alldeles för stor för en häst på 155 så nu börjar jag bli lite osäker..?

Har innan haft en arab på foder som bara var 145 men hon klarade av att bära upp mig och jag kände inte några större nackdelar med hennes storlek.. förutom att ja la hoppningen åt sidan..

Vad säger ni bukare tacksam för er åsikter..

Sv: Går i hästköpar tankar.. Liten eller stor häst?

Mina hästar kan väl räknas som små, den ena är 153 och den nye är ca148
Jag är 175cm lång 65kg. De har inga som helst problem att bära upp mej eller min tränare som är betydligt längre och tyngre.
Nu är de visserligen inga hopp eller dressyr hästar utan westernhästar (quarter)

/LL

Hej
Jag letar också efter häst, och vill ha en liten storhäst, trots min längd (177 cm). Jag känner mig helt enkelt bekvämare med och på en liten häst. Köp det du vill ha och strunta i alla konstiga "regler". Om du inte ska tävla dressyr på högre nivå så behöver du nog inte vara så bekymrad över det.

Titta på de som rider lippizaner (Spanska ridskolan) eller PRE. Många gånger är de "för stora" och har för långa ben enligt gängse uppfattning. Men de rider fantastiskt och hästarna går fantastiskt:-)

Huvudsaken är att du hittar en häst som du kan hitta en bra sits på.

Jag kan t.ex inte rida hästar med bred rygg - då får jag jätteont och en helt bedrövlig sits, där jag bara kniper och försöker klämma mig ur sadeln hela tiden. Jag har hittat ett litet sto (1.54). Hon är inte så bred över ryggen, men ändå rejält byggd. Hon kan utan problem ta en ryttare på 90 kg enligt säljaren. Visst hänger mina ben fötter ner lite, och jag skulle säkert få kommentarer om "oproportioneligt ekipage" om jag gav mig ut på tävlingsbanor. Men jag bryr mig inte :-)

Du är inte såå himla lång, nu vet jag ju iof inte om du har väldigt långa ben eller är "normalt byggd" men i mina öron så känns det inte som att det skulle vara galet med en liten stor häst för dig, min åsikt är oftast att folk fått för sig att ha påtok förstora hästar som de knappt kommer upp på och än mindre når om med sina ben.

Så köp en liten stor häst som bär upp dig väl om det är det du vill ha :) Då får du ju dessutom plats på en normalstor ridbana som de stora hästarna knappt kan vända sig på ;)

Jag är drygt 168 lång och har "långa" ben i byxor men min häst är bara 134 hög och mina fötter når inte nedanför hans mage då han bär upp mig väl, och vi kan tom hoppa :) Om jag köper en till stor häst någongång så vill jag att den ska vara runt 155 hög tycker det är alldeles lagom :)

En liten stor häst ska verkligen inte vara något problem i din storlek, känn efter och hitta någon som passar. Ur längdens synpunkt kan det vara skönt med en lite grövre typ av häst, jag menar inte arbetshästens modell, men tex en vbl travare kan ofta kännas lite för litet.

Storleken har ju ingen betydelse sägs det...;)

Höjden på hästen är ju inte avgörande. Det finns många fler faktorer att ta hänsyn till så som typen, ålder, utbildning, kondition. Sedan är det ryttaren - egen balans, ridvana, vad vill ryttaren med sin ridning etc.
Detta får man ju ta hänsyn till men det gäller inte bara på en "liten" häst utan till alla hästar. Jag kan inte rida på samma sätt på min 3-åring som på min 7-åring även om 3-åringen är större än 7-åringen.
Det finns många exempel i världseliten som är ganska stora ryttare och de hoppar 1,60, Ludger Beerbaum, Jan Brink, Ebba von Essen (dressyr)...

Min man väger 90 kg och han tävlar ett sto som är 155 cm. Det beror så mycket på hur hästen är byggd- detta stoet är väldigt grov och reslig med kort/stark rygg. Jag tittar enbart efter mindre hästar numera (har tidigare haft hästar kring 170 cm) då man kan göra riktiga fynd + att det alltid är enklare med mindre häst beträffande stall, hästtransport och utrustning :p.

30326705.jpg

Tack för alla toppen svar! Nu känner jag mig mer positiv till att skaffa liten stor häst..

Jag känner verkligen att jag inte trivs på större hästar, fick rida lite på kompisens häst härom dagen (170) och det kändes som jag hamnade uppe i taket på ridhuset, och vilka jäkla steg kunde ju nästan räkna till tio i ett kliv:D nej det stämde bara inte..

Kollar för tillfället som en tok på alla annonser, Gud så kul det är!! :bump:

är det en krallig o bärigt häst är det inga problem. Min liulla trakhener är 160 o honom är du på tok för stor o tung för men min förra cob som var 154cm skulle intw ha några problem alls att bära dig.

Fast det där med känslan av att hästen är stor eller liten är en vanesak,
dessutom kan en stor häst kännas lietn och lätt att rida och tvärtom...

Jag är liten (159 cm) och rider på hästar i storlekstypen 168-175 cm,
om jag sätter mig på en häst som är 155-160 cm så känns den jätteliten!
Fast vi ser säkert ut att passa ihop storleksmässigt och på min stora kille (168cm)ser jag kort/liten ut....

Det viktiga är att du hittar en häst som passar dig, leta du bland de mindre men hittar du en intressant annons med lite för stor häst så kan det vara värt att kolla på den också -du kan bli positivt överraskad!

Jag har en häst som är 158. Själv är jag 176 och väger ca 75 kilo.

Jag rider både fälttävlan, hoppning och dressyr på honom och han har otrolig kapacitet. Skulle egentligen inte ha en liten häst men det bara blev så. Och jag har hittat flera fördelar, det är ju till exempel inte så långt till backen :angel:

Enda "om" är att jag känner att jag inte vill bli tyngre då han är av ganska nätt modell. Men om hästen rids korrekt och bär upp sig som den ska så kan den också bära mera än en häst som inte arbetar rätt.

Några bilder så du får dig ett hum om hur (o)propotioneliga vi är.

Namnls5.jpg

Namnls12.jpg

Jag själv är 178cm, väger ca 75-80kg, och har haft flera småhästar (154cm och uppåt) och inte sett det som något problem öht (detta trots att jag tävlat hoppning och även parallellt ridit hästar på +170cm). Min nuvarande pålle är enligt uppgift 164cm, men det skulle inte förvåna mig om han egentligen är ett par cm lägre. Har t.o.m. utan problem ridit (och hoppat LA-banor) på min lillasysters ponny på 144,5cm på den tiden hon hade ponny. Hittar inga bilder på alla hästarna, men ett par har jag bilddokumenterat iaf.

Lucette, 158cm (titta INTE på min skänkel :angel:)
lussan016.jpg

Lussan.jpg

Contessa, 160cm tack vara höööög manke
tessa009.jpg

Jag på häst på 167cm, att jämföra med

Trivs du på mindre hästar så tycker jag att det är en liten häst du ska köpa (jag har hellre hästar av det lite mindre slaget själv) :)

Senast ändrad:

ni är jättefina :)

Din häst ser mkt större ut än min.

Tack så mkt.

Jag tror att hans stora fördel är att han är ganska "lång" över kroppen vid skänkelläget så mina fötter tittar inte ut under magen på honom, det är oftast det som gör att man ser för lång ut. Det roliga är att han känns stor att rida på. Han är liksom mycket häst i liten förpackning, extra allt :D

han är djup i bålen ;)

Föstår det, han är verkligen fin!

Har själv en D-ponny på 1,46 och är själv 1,70 .Känner mej inte stor på henne och enl. alla andra så ser jag inte stor ut heller.Köp du en liten häst om det är det du känner att du trivs med.Finns många som bär upp längre ryttare bra:)

Liknande trådar

Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag... 2
Svar
21
· Visningar
1 912
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 891
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 832
Senast: ako
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 350
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka