Går det att hitta honom?

Jag förstår hur du menar @niphredil, men jag tror att folk mera tänker att man blir arg om någon säger något fult till en, medan man blir väldigt ledsen ifall ens partner "väljer bort en" (så som det ofta kan kännas, även om det inte alltid är så).
Fast att bete sig respektlöst kan vara så mycket mer än att säga något fult till en. Vet inte hur många gånger bukefalister beskrivit sina sambos som kontrollerande, oförskämda, respektlösa och gräsliga. Skulle min sambo bete sig så mot mig skulle jag bli helt förstörd - långt mycket mer än om han varit otrogen.

medan man blir väldigt ledsen ifall ens partner "väljer bort en" (så som det ofta kan kännas, även om det inte alltid är så).
Precis, det är inte alltid så. Framförallt vet ju de flesta inte ens om ifall att deras partner varit otrogen.
 
Oj, vad jag inte håller med. Det är så läskigt när folk säger så tycker jag, för då helt plötsligt spelar det ingen roll hur svinig snubben än är mot en tjej, hon är alltid värre om hon varit otrogen.

För min del är det stor skillnad att vara svinig mot någon (pissigt beteende direkt riktat mot den andra, som den andra direkt får lida av konsekvenserna av) mot att vara otrogen (något som inte alls behöver ens påverka den andra och som inte nödvändigtvis har något i hela världen med den andra att göra).

Jag tror vad man själv tycker är helt baserat på ens egna erfarenheter. Jag har ju bara mina och de har färgat mig och hur jag ser på saker. Att det dessutom var samma person som, i mitt fall, hade ett nedlåtande/respektlöst sätt som var otrogen kan mycket väl göra att jag har svårt att skilja de åt. Det kan jag tyvärr inte själv svara på, då jag inte vet vad jag hade tyckt om jag inte hade vart med om det.
 
@Jannice Vi har väl alla våra egna erfarenheter? För min del försöker jag att inte döma folk, det känns som en bra utgångspunkt, samt att inte försöka påverka andra baserat på mina känslor. Till exempel: Bara för att jag skulle bli ledsen om jag fått veta att min sambo varit otrogen betyder inte det att jag behöver predika för alla andra om hur fel det är att vara otrogen.
 
Fast att bete sig respektlöst kan vara så mycket mer än att säga något fult till en. Vet inte hur många gånger bukefalister beskrivit sina sambos som kontrollerande, oförskämda, respektlösa och gräsliga. SkuVart lle min sambo bete sig så mot mig skulle jag bli helt förstörd - långt mycket mer än om han varit otrogen.


Precis, det är inte alltid så. Framförallt vet ju de flesta inte ens om ifall att deras partner varit otrogen.

Där är jag nog tvärsom, jag kunde hantera det respektlösa men inte otroheten då det helt pajjade tilliten. I mitt fall handlade det dock inte om ett enstaka fall av otrohet utan flera. Eller ja... Jag kanske hade lämnat till slut iaf även om han inte hade vart otrogen men det var det som gjorde att det blev för mycket.
 
Där är jag nog tvärsom, jag kunde hantera det respektlösa men inte otroheten då det helt pajjade tilliten. I mitt fall handlade det dock inte om ett enstaka fall av otrohet utan flera. Eller ja... Jag kanske hade lämnat till slut iaf även om han inte hade vart otrogen men det var det som gjorde att det blev för mycket.
Just vad du skriver tycker jag är så otroligt genomsorgligt. Tjejer lär sig att ta SKIT utan att bry sig men att just otrohet är något jättedumt som gör att man ska dumpa. Vet inte hur många gånger jag läst just detta på Buke; "att han var rätt elak kunde jag ta men när jag fick veta att han varit otrogen fick jag nog". Genomsorgligt om du frågar mig.

Att ta skit från en respektlös sambo ska inte vara normalt! Tilliten ska vara sabbad redan efter andra gången som ens partner behandlar en illa! Du hjälper ju till att förstärka den här vridna bilden när du skriver att otrohet är lika illa som att bete sig respektlöst och jävligt. Helt plötsligt normaliserar man något som låter som ett väldigt otrevligt beteende.
 
@Jannice Vi har väl alla våra egna erfarenheter? För min del försöker jag att inte döma folk, det känns som en bra utgångspunkt, samt att inte försöka påverka andra baserat på mina känslor. Till exempel: Bara för att jag skulle bli ledsen om jag fått veta att min sambo varit otrogen betyder inte det att jag behöver predika för alla andra om hur fel det är att vara otrogen.

Jag måste ju vara sämst i världen på att få fram det jag menar i text för jag har aldrig menat att vara predikande. Jag har bara velat dela med mig av de erfarenheter jag har till TS för att hon ska få flera infallsvinklar att ta ställning till. För mig, när jag är rådvill, så hjälper det mer än att få höra ensidiga åsikter. Jag tycker att det gör det lättare att då själv ta ställning till vad jag själv känner och tycker, baserat på min magkänsla bör jag läser eller hör de olika erfarenheterna.

Sen dömer jag inte folk för att de är otrogna, men jag tycker att man ska vara medveten om att det är ett val man gör. Ett val man själv ska kunna leva med, så då bör man vara säker på sitt val. Inte för andraa skull utan för sin egen.
 
Sen dömer jag inte folk för att de är otrogna, men jag tycker att man ska vara medveten om att det är ett val man gör. Ett val man själv ska kunna leva med, så då bör man vara säker på sitt val. Inte för andraa skull utan för sin egen.
Äsch, personligen tycker jag inte att det är sån enormt stor grej att fundera på att vara otrogen om man är i en halvdålig relation.

Du får det att låta som att vi diskuterar dödshjälp eller nånting här.
 
Just vad du skriver tycker jag är så otroligt genomsorgligt. Tjejer lär sig att ta SKIT utan att bry sig men att just otrohet är något jättedumt som gör att man ska dumpa. Vet inte hur många gånger jag läst just detta på Buke; "att han var rätt elak kunde jag ta men när jag fick veta att han varit otrogen fick jag nog". Genomsorgligt om du frågar mig.

Att ta skit från en respektlös sambo ska inte vara normalt! Tilliten ska vara sabbad redan efter andra gången som ens partner behandlar en illa! Du hjälper ju till att förstärka den här vridna bilden när du skriver att otrohet är lika illa som att bete sig respektlöst och jävligt. Helt plötsligt normaliserar man något som låter som ett väldigt otrevligt beteende.

Fast som jag skrev så har jag svårt att särskilja dem då det för mig är en del av samma erfarenhet. Jag vill inte hjälpa till att förmedla någon snedvriden bild, men jag tycker inte heller att det är vidare vettigt att förmedla att otrohet är okej så länge partnern inte vet om det. Jag tycker inget av det ska normaliseras, för lika vanligt som det är att någon kan hantera respektlöshet när den visar sig uttalat som svinigt beteende är det nog att folk står ut med otrohet för "han är ju så snäll på alla andra vis"

Och hur det inte kan vara respektlöst att gå bakom ryggen på den man påstår sig älska och dela det mest intima man kan dela med någon, med någon annan,förstår jag inte.
 
Äsch, personligen tycker jag inte att det är sån enormt stor grej att fundera på att vara otrogen om man är i en halvdålig relation.

Du får det att låta som att vi diskuterar dödshjälp eller nånting här.

Det tycker jag inte att jag får det att låta som, däremot är det en stor grej för de flesta om man själv vart utsatt för det.
 
Och hur det inte kan vara respektlöst att gå bakom ryggen på den man påstår sig älska och dela det mest intima man kan dela med någon, med någon annan,förstår jag inte.
Vad är det mest intima man kan dela med någon? Sex? Där är vi inte överens kan jag säga. Det är just såna där uttalanden som får mig att dra öronen åt mig. Ni som fördömer otrohet så hårt gör så ofta generaliseringar som vi andra förväntas bara ställa upp på. Jag gör dock inte det, jag håller inte med. DU kan tycka att sex är det mest intima och blabla men jag gör verkligen inte det.

Utöver detta vill jag bara säga att det du skriver ovan är väldigt svart-vitt. Oftast ser världen inte ut så. Givetvis kan man älska någon och ändå vara otrogen mot den. Eller menar du att folk aldrig någonsin begår misstag, även gentemot dem de älskar?
 
Vad är det mest intima man kan dela med någon? Sex? Där är vi inte överens kan jag säga. Det är just såna där uttalanden som får mig att dra öronen åt mig. Ni som fördömer otrohet så hårt gör så ofta generaliseringar som vi andra förväntas bara ställa upp på. Jag gör dock inte det, jag håller inte med. DU kan tycka att sex är det mest intima och blabla men jag gör verkligen inte det.

Utöver detta vill jag bara säga att det du skriver ovan är väldigt svart-vitt. Oftast ser världen inte ut så. Givetvis kan man älska någon och ändå vara otrogen mot den. Eller menar du att folk aldrig någonsin begår misstag, även gentemot dem de älskar?

Nej det menar jag inte. För det första vill jag påpeka att jag tycker inte att otrohet bara är att ha sex. Vart den gränsen går är upp till var och en, vad man själv tycker är ok eller inte.

För det andra så kan man säkert begå misstag även mot den man älskar. För mig är en planerad otrohet dock inget misstag och det är en sådan otrohet hela den här diskussionen började med.
 
Nej det menar jag inte. För det första vill jag påpeka att jag tycker inte att otrohet bara är att ha sex. Vart den gränsen går är upp till var och en, vad man själv tycker är ok eller inte.
Vad är det du syftar på när du säger "det mest intima man kan dela"?

För mig är en planerad otrohet dock inget misstag och det är en sådan otrohet hela den här diskussionen började med.
Jag läser den här tråden som att TS är i ett svajigt förhållande med en kille som verkar lite lätt tveksam. Hon osäker på vad hon vill och så träffar hon på en sympatisk och charmig kille som gör henne ännu lite mer förvirrad. Inget av detta är märkligt för mig och inget av detta är något som jag tycker att hon ska kölhalas för. Jag är säker på att hon kommer komma fram till vad som känns bäst för henne, och oavsett om hon varit inblandad i en "planerad otrohet" eller inte så kommer hon komma fram till vad hon vill innerst inne.

Människor är inte mer än människor och man måste få vackla och göra fel till och från. Det är SÅ vanligt att man när man är i en halvpissig relation behöver träffa någon annan, se vad man faktiskt skulle kunna ha, eller inte ha, för att sedan kunna fatta det beslut som är bäst för en själv.
 
Men att vara otrogen är ju respektlöst. Förstår inte riktigt varför det skulle vara skillnad på respektlös och att vara otrogen?

Otrohet kan ju vara en del av respektlösheten.

Om någon är otrogen mot mig så säger jag att han var respektlös mot mig för att han var otrogen.

Generellt är min erfarenhet att det inte direkt är ovanligt att dom som behandlar sin partner respektlös förr eller senare är otrogna ändå.

Däremot är respektlösheten lika illa även om ingen otrohet är inblandad. Det är ju inget som är värre eller mindre värre utan bara ett utryck av respektlöshet.
 
Vad är det du syftar på när du säger "det mest intima man kan dela"?


Jag läser den här tråden som att TS är i ett svajigt förhållande med en kille som verkar lite lätt tveksam. Hon osäker på vad hon vill och så träffar hon på en sympatisk och charmig kille som gör henne ännu lite mer förvirrad. Inget av detta är märkligt för mig och inget av detta är något som jag tycker att hon ska kölhalas för. Jag är säker på att hon kommer komma fram till vad som känns bäst för henne, och oavsett om hon varit inblandad i en "planerad otrohet" eller inte så kommer hon komma fram till vad hon vill innerst inne.

Människor är inte mer än människor och man måste få vackla och göra fel till och från. Det är SÅ vanligt att man när man är i en halvpissig relation behöver träffa någon annan, se vad man faktiskt skulle kunna ha, eller inte ha, för att sedan kunna fatta det beslut som är bäst för en själv.
Fast måste man verkligen vara otrogen innan?

Om man kommer fram till att man vill byta partner så spelar det mindre roll.

Men tänk om man kommer fram till att man vill behålla sin gamla partner då har man ju varit otrogen mot denna. Är inte det respektlöst mot den gamla partnern då? Varför skall den gamla partnern finna sig i det?
 
Däremot är respektlösheten lika illa även om ingen otrohet är inblandad. Det är ju inget som är värre eller mindre värre utan bara ett utryck av respektlöshet.
Klart det gör. Att kalla någon elaka saker, vara kontrollerande, vara aggressiv, vara elak är alltsammans värre än att vara otrogen.
 
Fast måste man verkligen vara otrogen innan?
Människor är inte mer än människor. Oavsett om du tycker att det är rätt eller ej är det väldigt vanligt att man inte har kraften att lämna förrän man träffat en katalysator (oavsett vad det blir av det sedan).

Men tänk om man kommer fram till att man vill behålla sin gamla partner då har man ju varit otrogen mot denna. Är inte det respektlöst mot den gamla partnern då? Varför skall den gamla partnern finna sig i det?
För att den inte vet om det? Fan vet jag. Det vanliga är nog att man antingen berättar att man varit otrogen och då får ju givetvis partnern avgöra hur den vill göra (jag har ingen som helst i åsikt i huruvida den bör stanna eller ej så varför jag förväntas förklara varför den ska stanna förstår inte jag) eller att man inte berättar och så rullar allting på bara.
 
Sen kanske ett förhållande inte är helt tydligt slut. Ibland behöver man den extra lilla knuffen för att verkligen avsluta ett dåligt förhållande.

Men då är själva otroheten en del i avslutet.
Klart det gör. Att kalla någon elaka saker, vara kontrollerande, vara aggressiv, vara elak är alltsammans värre än att vara otrogen.
Nej det är vad du tycker. Jag tycker att sveket med otrohet är mycket större.
 
Äsch, den här diskussionen kommer bara mynna ut i att bukefalist efter bukefalist ska fördöma otrohet och predika sin egen förträfflighet, jag orkar inte dra det ett varv till. Min tro är fullt och fast att man kan göra fel, vara förvirrad och vackla utan att för den sakens skull vara en dålig människa samt att nog TS inte har en enda önskan om att göra sin sambo illa. För min del hoppas jag att du TS @sky_fly inte tar åt dig av vad folk skriver utan är snäll mot dig själv, väljer det som är bäst för dig själv och gör dig lyckligast. Varken mer eller mindre :).
 
Nej det är vad du tycker. Jag tycker att sveket med otrohet är mycket större.
Ja, många tycker som du. Det skrämmer skiten ur mig rent ut sagt. Störda kultur vi lever i alltså.

Men vänta, var det inte du som skrev i den där tråden där en tjej blivit våldtagen med en flaska när hon däckat? Och du tyckte inte att det var så himla farligt? Lite dumt ja, men inte ett övergrepp?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp