Går det att hitta honom?

@niphredil
Och otrohet kan absolut vara en del av psykisk misshandel, jag har en bekant vars partner använde otrohet som ett sätt att såra henne och påpeka hur otillräcklig hon var, att hon inte var sexig nog, gav honom tillräckligt med sex, ansträngde sig nog osv osv.

Nu har niphredil i mina ögon redan varit väldigt tydlig här, men ändå: problemet är att din bekant är/var ihop med en skitstövel. Att han var otrogen har egentligen ingenting med saken att göra. Är man ihop med någon som medvetet gör så att man känner sig otillräcklig och osexig, oavsett hur vederbörande åstadkommer detta, bör man genast lämna.

Niphredil skrev så otroligt bra tidigare i tråden att synen på otrohet som den absolut största synden i ett förhållande kan göra en blind för det egentliga problemet. Som i din bekants fall: hon ska inte lämna honom för att han är otrogen, hon ska lämna honom för att han är ett manipulativt svin.
 
Men jag tror ju att folk håller med dig helt fullt, men de tycker också att det är fel med otrohet (i den bemärkelse att man har kul vid sidan om för att man inte vill eller orkar göra slut, samtidigt som man vet att det skulle såra partnern enormt).

Vad jag inte tror är att folk tycker att otrohet är det ultimata sveket, att det är okej att bli slagen, eller att alla som är otrogna gör det för att vara elaka.

Jag är nästan säker på att de flesta kan tycka att otrohet är helt okej i vissa fall, medan det är fel i andra fall.

Att slå någon tror jag dock ingen tycker är okej. Nånsin.

Alltså det behöver ju inte nödvändigtvis handla om att slå någon. Det finns andra grejer jag menar man kan göra för att göra uppriktigt jävla illa, och det var ju faktiskt någon som skrev något om att det är lättare att hantera elakhet & kränkningar än otrohet. Så det verkar ju finnas de som tycker att otrohet är värre än andra saker.
 
@snow ja det är klart att han var ett gigantiskt svin, det sa jag också men jag tycker inte otroheten är oviktig bara för att han är det. Jag förstår ju att vi tycker olika om otrohet men det som jag reagerar på är att @niphredil dömer ut folk som tycker att otrohet är personligt och det är en jättestor grejj i ett förhållande, att vi istället inte ska ta det så personligt och vara glada att vår partner inte slår oss.
Precis som @Sörlatungu säger så är det ju ingen (vad jag kan läsa mig till iaf) som säger att otrohet är det absolut värsta som kan hända i ett förhållande det är ju bara niphredil som tolkar det som att folk tycker så. Istället är det många som känner att otrohet är EN stor grejj i ett förhållande som många inte heller kan tänka sig att tolerera då dom tar det personligt. Jag tror ingen här säger att jag blir hellre slagen än bedragen.. Men bara för att att det finns ett sämre alternativ behöver inte det första automatiskt vara okej.

Och dom i den här tråden som säger att dom som är otrogna, att det inte säger något om hur dom är som människor? Förlåt men jag känner mig jättekonfunderad över det uttalandet. Att ligga med någon annan eller vara känslomässigt otrogen utan att tala om det för sin partner och sedan fortsätta (oftast) att ljuga om det tills partnern upptäcker det själv eller får höra från någon annan, det för mig är inte en schysst person som respekterar andra människor och deras känslor. Som jag sagt tidigare finns det absolut en massa bra förklaringar till varför man gör det men jag tycker inte man ska förväxla förklaringar med ursäkter.
 
. Jag förstår ju att vi tycker olika om otrohet men det som jag reagerar på är att [USER=6459]@niphredil dömer ut folk som tycker att otrohet är personligt och det är en jättestor grejj i ett förhållande, att vi istället inte ska ta det så personligt och vara glada att vår partner inte slår oss.[/USER]

Vart i tråden hittar du det här? Kan du citera, för jag har inte läst det i hennes inlägg.

Grejen är ju att både i den här tråden är det just otrohet som tas upp och döms ut. Det är ingen som säger "Vad du än gör, slå inte din partner" "Vad du än gör, kalla inte din partner nedsättande saker" "Vad du än gör, skona din partners självförtroende". Nej. Det är ALLTID "Vad du än gör, ligg inte med någon annan". Alltid. I VARENDA jävla tråd. Och det gör ju att uppenbarligen är otrohet något som är värre än allt annat.

Och då har vi inte ens gått in på alla trådar där snubbar beter sig på alla de här andra sätten (som inte tas upp i vad man inte ska göra, för de enda riktlinjerna som maniskt upprepas är att inte vara otrogen), så ursäktas det, och man ska prata och yadayada. Men är någon otrogen, då är det DUMPA direkt. Och visst, klart att otrohet kan vara ett skäl att dumpa. Men det är liksom inte det enda skälet, utan annat beteende är liksom inget som man ska snacka ner hela tiden. Som görs.

Och för att återgå till ursprunget - om TS behöver ligga med den här andra snubben för att bryta med sin nuvarande snubbe som behandlar henne illa, så säger jag kör hårt! Det är bättre att vara otrogen och bryta än att långsamt gå under för att den person som ska behandla en bäst bryter ner en.

Edit - och förlåt för att versaleringar, men jag blir så jäkla förbannad när jag pratar om det här.
 
@Aliche Förlåt men gud så tramsigt. Detta är anledningen till att jag sällan orkar med otrohetsdiskussionerna på Buke för folk blir helt rabiata oavsett hur man förklarar. @Mammas förklarar bra och pedagogiskt ovan, själv orkar jag inte.

Jag har vänt mig mot att otrohet skulle vara värre än de saker jag räknat upp, samt att jag inte anser att man per automatik är en dålig människa om man är otrogen. Om det för dig är så otroligt kontroversiellt och chockerande får det stå för dig.
 
@Mammas
Citat från Nephredil
"Att ta skit från en respektlös sambo ska inte vara normalt! Tilliten ska vara sabbad redan efter andra gången som ens partner behandlar en illa! Du hjälper ju till att förstärka den här vridna bilden när du skriver att otrohet är lika illa som att bete sig respektlöst och jävligt. Helt plötsligt normaliserar man något som låter som ett väldigt otrevligt beteende.

Äsch, den här diskussionen kommer bara mynna ut i att bukefalist efter bukefalist ska fördöma otrohet och predika sin egen förträfflighet, jag orkar inte dra det ett varv till.


Tora skrev: Nej det är vad du tycker. Jag tycker att sveket med otrohet är mycket större.
Niphredil: Ja, många tycker som du. Det skrämmer skiten ur mig rent ut sagt. Störda kultur vi lever i alltså.

Oj, vad jag inte håller med. Det är så läskigt när folk säger så tycker jag, för då helt plötsligt spelar det ingen roll hur svinig snubben än är mot en tjej, hon är alltid värre om hon varit otrogen.
För min del är det stor skillnad att vara svinig mot någon (pissigt beteende direkt riktat mot den andra, som den andra direkt får lida av konsekvenserna av) mot att vara otrogen (något som inte alls behöver ens påverka den andra och som inte nödvändigtvis har något i hela världen med den andra att göra).
"

Och igen det är ingen som säger att otrohet är det värsta av allt och allt annat är okej och saker man jobba sig igenom men många säger att för dom är otroheten LIKA respektlöts som att kalla någon för elaka saker. Det handlar om vad man anser vara respektlöst, du och Nephredil verkar inte tycka att otrohet är att vara respektlös mot sin partner vilket jag tycker är besynnerligt.
 
@niphredil jag tycker det är så intressant att du tycker att alla som inte håller med dig är tramsiga eller rabiata och du vill inte diskutera med dom, men är det inte det som är meningen med ett diskussionsforum? Att lyssna på hur andra ser saker och kanske försöka förstå varandra och sedan argumentera för vad man själv tror på?

Du tycker att det är en störd kultur vi lever i när man jämställer otrohet med respektlöshet men för många är ju det samma sak, jag förstår inte varför det är så svårt att acceptera och kunna se hur ANDRA uppfattar det så istället för att tycka att hela samhället är fel för att vissa känner så.
 
@Mammas
Citat från Nephredil
"Att ta skit från en respektlös sambo ska inte vara normalt! Tilliten ska vara sabbad redan efter andra gången som ens partner behandlar en illa! Du hjälper ju till att förstärka den här vridna bilden när du skriver att otrohet är lika illa som att bete sig respektlöst och jävligt. Helt plötsligt normaliserar man något som låter som ett väldigt otrevligt beteende.

Äsch, den här diskussionen kommer bara mynna ut i att bukefalist efter bukefalist ska fördöma otrohet och predika sin egen förträfflighet, jag orkar inte dra det ett varv till.


Tora skrev: Nej det är vad du tycker. Jag tycker att sveket med otrohet är mycket större.
Niphredil: Ja, många tycker som du. Det skrämmer skiten ur mig rent ut sagt. Störda kultur vi lever i alltså.

Oj, vad jag inte håller med. Det är så läskigt när folk säger så tycker jag, för då helt plötsligt spelar det ingen roll hur svinig snubben än är mot en tjej, hon är alltid värre om hon varit otrogen.
För min del är det stor skillnad att vara svinig mot någon (pissigt beteende direkt riktat mot den andra, som den andra direkt får lida av konsekvenserna av) mot att vara otrogen (något som inte alls behöver ens påverka den andra och som inte nödvändigtvis har något i hela världen med den andra att göra).
"

Och igen det är ingen som säger att otrohet är det värsta av allt och allt annat är okej och saker man jobba sig igenom men många säger att för dom är otroheten LIKA respektlöts som att kalla någon för elaka saker. Det handlar om vad man anser vara respektlöst, du och Nephredil verkar inte tycka att otrohet är att vara respektlös mot sin partner vilket jag tycker är besynnerligt.

@Aliche Men de där inläggen säger inte alls det du sa? :confused:

Och har du ens läst mitt inlägg? Jag förklarar ju vad det är som gör att folk förminskar allt annat och fördömer just otrohet som det enda kassa.
 
@Aliche Om du svarar inlägg där jag typ skriver att jag inte tycker att våldtäktsmän ska spikas upp i pungkulorna på riksdagshuset, med att du "reagerar" på att jag tycker att våldtäkt är bra och att alla våldtäktsmän inte ska straffas så hade jag också kallat dig tramsig. Och när du hittar på saker hon skrivit för att kunna argumentera emot tycker jag att det är hennes rätt att kalla dig tramsig och rabiat. För det är så du framstår när du fabricerar åsikter hos dina meningsmotståndare.
 
@Mammas och jag tycker att fabricera åsikter och tilldela folk åsikter dom inte uttryckt är precis det som Niphredil har gjort men vi läser väl olika helt enkelt beroende på att vi har olika ståndpunkter.
 
Alltså det behöver ju inte nödvändigtvis handla om att slå någon. Det finns andra grejer jag menar man kan göra för att göra uppriktigt jävla illa, och det var ju faktiskt någon som skrev något om att det är lättare att hantera elakhet & kränkningar än otrohet. Så det verkar ju finnas de som tycker att otrohet är värre än andra saker.
Nä precis. Det kan handla om vad som helst som skadar den andra, psykiskt eller fysiskt. Jag tolkade "hantera" som just hantera. Alltså inte att det är trevligare, bättre eller godkänt, men att det inte tar ont på samma ställe.

Jag tror fortfarande inte att någon här tycker det är det minsta okej att någon mobbar sin partner, slår, kontrollerar, ignorerar, manipulerar eller vad som helst.

Jag tror heller, fortfarade, inte att någon tycker att otrohet är det värsta som kan hända i ett förhållande. Jag vet inte varför det alltid påstås vara så att folk tycker så, för jag har aldrig sett det.
 
Eller såhär: Om min fästman manipulerar, slår eller mobbar mig, hade det varit rätt självklart för mig att han är en idiot och ska dumpas = lätt att förstå och hantera

Om han däremot visar sig ha gått bakom min rygg med en annan i en lång tid så hade jag blivit ledsen för att jag hållits utanför. Då vet jag inte riktigt hur jag skulle reagera. Dumpa eller inte beror ju helt på varför han haft ett förhållande och om det är något fel på vårt förhållande. = väldigt svårt att förstå och hantera då det inte är så tydligt vad som egentligen hänt och varför.
 
Grejen är ju att både i den här tråden är det just otrohet som tas upp och döms ut. Det är ingen som säger "Vad du än gör, slå inte din partner" "Vad du än gör, kalla inte din partner nedsättande saker" "Vad du än gör, skona din partners självförtroende". Nej. Det är ALLTID "Vad du än gör, ligg inte med någon annan". Alltid. I VARENDA jävla tråd. Och det gör ju att uppenbarligen är otrohet något som är värre än allt annat.

Jag tror inte att anledningen till att otrohet diskuteras så mycket oftare än annat är att alla som argumentera för att man bör sträva efter att undvika att vara otrogen är att de tycker att det är det värsta tänkbara de kan utsättas för av sin partner. Jag tror att det är en större förklaringsfaktor till de frekventa diskussionerna är att
1. det är en större skillnad i vad Bukes användare tycker om det, jämför med "är det okej att slå sin partner?". I det senare fallet blir det liksom ingen diskussion, medan det i det första fallet oftast blir mycket längre diskussioner, vilka ofta slutar (som i så många andra fall) hetsig ton och att användare lägger värderinga i mun på varandra.
2. otrohet från den ena eller den andra partnern (eller misstanke om) är mer vanligt förekommande än annat bli slagen/bli respektlöst behandla på annat sätt.

I den här tråden till exempel, handlade det ju just om otrohet. Att då svara "vad du än gör, kalla inte din partner nedsättande saker" vore ju att svara god dag yxskaft. Och hade diskussionen gällt "jag är osäker på mitt nuvarande förhållande och träffade en kille i helgen jag blev så sugen på att förolämpa, borde jag göra det?" alternativ förolämpa partnern, så är jag faktiskt rätt övertygad om att svaret hade blivit "nej, är det dåligt i ditt nuvarande förhållande så gör slut istället (eller försök rädda det om det är något att rädda)"

Och för att återgå till ursprunget - om TS behöver ligga med den här andra snubben för att bryta med sin nuvarande snubbe som behandlar henne illa, så säger jag kör hårt! Det är bättre att vara otrogen och bryta än att långsamt gå under för att den person som ska behandla en bäst bryter ner en.

När du lägger fram det som att det bara finns två alternativ för TS:

1. Var otrogen för att kunna bryta med den nuvarande sambon
eller
2. Gå långsamt under tillsammans med sambon

så har jag faktiskt inte uppfattat att någon i tråden har gett utryck för att TS ska välja alternativ 2. Lite onödigt att argumentera mot då, för det är ju lätt att tro att det är så du uppfattar att andra användare tycker.

Och måste allt vara så himla rätt hela tiden? Kan man inte få konstatera att - nej det är faktiskt inte så himla schysst att vara otrogen, men ibland är det det alternativ som ändå är bäst i det stora hela, utan att för den skull behöva komma fram till att det ska vara "no deal" för den som blir drabbad. Jag strävar efter att bete mig schysst mot min omgivning, men ibland kommer jag inte vara det, av mer eller mindre goda anledningar. Både jag och min omgivning får lev med det. Dock är det ju inte så dumt att ändå ställa sig frågan om man kan lösa situationen utan att såra andra mer än nödvändigt. T ex att inte ligga med andra eller spela TV-spel med kompisarna hela natten istället för att komma hem, om man kommit överens om annat. Det är ju där det ligger, att göra det man kommit överens om eller omförhandla överenskommelsen. Är man lite mer liberal med att partnerna får ha ett eget liv, utanför den normerade tvåsamheten, inklusive att kunna ligga med andra , skulle ju inte lika mycket otrohet äga rum.
 
@Thaliaste Fast grejen är att tråden inte alls handlade om otrohet innan TS fick den uppmaningen, då ifrågasatte jag det och diskussionen var igång.

Jag håller inte heller med om att otrohet är så mycket vanligare än annat respektlöst beteende, min uppfattning är att det senare är betydligt vanligare, och betydligt mer normaliserat.

I övrigt vet jag inte vad jag ska svara. Är det där tänkt att vara ett svar emot mig måste antingen jag uttryckt mig extremt otydligt eller du läst slarvigt, men jag pallar inte gå tillbaka för att läsa om, så jag struntar nog i det.

Koncist är min åsikt att otrohet inte behöver vara något man gör emot någon utan kan vara något man gör för sig själv, men att nedsättande kommentarer, sexuella övergrepp och psykisk och fysisk misshandel är något man gör emot någon annan. Därför tycker jag att det är skevt att fokus alltid hamnar på otrohet, när övriga saker är så mycket vanligare.

Det betyder inte att jag förespråkar otrohet, inte skulle bry mig i mitt eget förhållande eller andra vettvilligheter som kommit i den här tråden. Det betyder bara att jag inte köper bilden som otrohet är det värsta EVAH!
 
Men finns det nån som nånsin tyckt det?

(I 'övrigt håller jag med dig)

Kanske inte rätt ut, men jag har läst på buke i år och i tråd efter annan negligeras respektlöst beteende som TS utsätts för medan otrohet alltid är det som det råder nolltolerans för. Och i den här tråden var det just otrohet som togs upp, när TS hellre borde ha varnats för annat, vanligare, beteende om det nu var TS kille som personen som tog upp det var orolig för. Det är ju det som gör det tydligt att många tycker så. Om de inte tyckte det, varför ska då annat respektlöst beteende hela tiden bagatelliseras medan otrohets allv arlighetsgrad hela tiden står på illrött?
 
Om hon sätter otrohet på samma nivå/högre som det så fine. Det behöver ju dock inte betyda att hon tycker att manipulation och aggressivt beteende är småpotatis medan otrohet är dödssynden, utan att de alla är otroligt hemska och oförlåtliga (?) för henne.

Om du förstår hur jag tänker här. Alltså hon kanske tycker precis exakt likadant som du tycker om aggressivitet och allt det där, men hon tycker också att otrohet är något som hon skulle bli väldigt sårad av.
 
@Thaliaste Fast grejen är att tråden inte alls handlade om otrohet innan TS fick den uppmaningen, då ifrågasatte jag det och diskussionen var igång.

Tråden har ju utvecklats till en diskussion om otrohet efter utvecklingen från TS. Det spelar för mig inte så stor roll på vilken sida otrohetsdiskussionen startade, om det var i första inlägget eller det 17:e.

Jag håller inte heller med om att otrohet är så mycket vanligare än annat respektlöst beteende, min uppfattning är att det senare är betydligt vanligare, och betydligt mer normaliserat.

Oj, jag ser nu att jag tappade några ord! Vanligare som diskussionsunderlag i trådar på Buke ska det stå, inte att det är vanligare i allmänhet.

I övrigt vet jag inte vad jag ska svara. Är det där tänkt att vara ett svar emot mig måste antingen jag uttryckt mig extremt otydligt eller du läst slarvigt, men jag pallar inte gå tillbaka för att läsa om, så jag struntar nog i det.

Ja, det var ett svar till det du skrev (sista stycket lite mer allmänt till dem som vill tona ner betydelsen av otrohet), men det är helt upp till dig om du vill diskutera det eller inte.

Koncist är min åsikt att otrohet inte behöver vara något man gör emot någon utan kan vara något man gör för sig själv, men att nedsättande kommentarer, sexuella övergrepp och psykisk och fysisk misshandel är något man gör emot någon annan. Därför tycker jag att det är skevt att fokus alltid hamnar på otrohet, när övriga saker är så mycket vanligare.

Det betyder inte att jag förespråkar otrohet, inte skulle bry mig i mitt eget förhållande eller andra vettvilligheter som kommit i den här tråden. Det betyder bara att jag inte köper bilden som otrohet är det värsta EVAH!

Vi har nog rätt olika omgivningar runt oss då, jag upplever inte alls att det är vanligt förekommande med personer som tycker att otrohet är det värsta tänkbara i ett förhållande. Det är därför det blir så främmande för mig att du, niphredil m.fl upplever detta som ett så stort problem att ni måste bekämpa dessa personer med sån intensitet och hetsiga ton som ni gör i den här tråden. Ni ser rabiata fiender i varje hörn känns det som.

Själv ser jag överhuvudtaget inte den där instängda tvåsamheten där VI:et är allt som räknas, som något önskvärt. Men jag respekterar dem som vill ha det så, och det är helt upp till personerna i varje förhållande att sätta sina överenskommelser tycker jag. Vissa kommer att tycka att otrohet är något starkt gränsbrytande, andra kommer förfäras över att partnern valde att åka på semester med vännerna istället och andra kommer tycka något tredje. Det är inte min sak att döma andra förhållandens gränser tycker jag. (Däremot gillar jag inte om det ska vara så att alla förhållandepartners måste anse att man inte får ligga eller semestra med andra personer än ens partner, och där kunde normen bli bättre tycker jag.)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp