Går det att ha

L

Lambi

okastrerade katter av olika kön i samma hem? Har en Ragdollhanne och skulle vilja ha en hona också och vill nog gärna ha en eller två kullar innan jag kastrerar hannen.

Sv: Går det att ha

Gå in på uppfödarforum på www.katter.nu så finns det säkert flera erfarna uppfödare som kan svar på det.

Jo, men det är ju också ett diskussionsforum, det finns kanske någon här som har erfarenhet.

Uttryckte mig kanske klumpigt men jag vill inte ha statisk rådgivning utan en dialog med de som har erfarenhet av det, goda som dåliga!

Ja, många uppfödare har både hona och hane. Fråga är varför man ska ha flera kullar på samma kombination? Normalt sett väljer man ju olika hanar för att få en vettig genpool inom rasen.

Jag råder dig också att fråga på andra ställen än här, det finns ju forum med betydligt fler erfarna uppfödare...

Jo, men jag ska ju inte bli uppfödare, vi har totalt fastnat för rasen och vill ha en hona också!

Det handlar om att vi får kolla in väskorna på alla som har besökt oss innan de går härifrån så de inte har vår goding med sig hem! :D Och därför vill vi ha en eller två kullar för att de släktingar som nu har blivit förälskade i vår ska kunna få en egen om de vill. Till sällskap!

Jo, men jag ska ju inte bli uppfödare, vi har totalt fastnat för rasen och vill ha en hona också!

Det handlar om att vi får kolla in väskorna på alla som har besökt oss innan de går härifrån så de inte har vår goding med sig hem! :D Och därför vill vi ha en eller två kullar för att de släktingar som nu har blivit förälskade i vår ska kunna få en egen om de vill. Till sällskap!

Men den sekund första kullen föds blir du en uppfödare. Det är inte så "bara" att ta en kull. Det innebär ett stort ansvar och ragdolls bör man om jag inte missminner mig kolla både njurar och hjärta på innan man avlar på dem.

Och snälla, snälla gör inte misstaget att ta en renrasig kull, låta bli att regga dem (för att de bara ska säljas till sällskap) och sedan pytsa ut dem hos bekanta som anmält intresse. För det första så är det här sättet det absolut mest effektiva sättet att bränna alla framtida möjligheter att någonsin få köpa en katt av samma ras igen (av en seriös uppfödare). För det andra, "alla" de där som har anmält intresse behöver inte vara intresserade av att ta en kattunge när det väl kommer till kritan. Det vet jag av erfarenhet. Hela min första kull var tingad av bekanta innan den föddes. Bara en av dem hamnade i det planerade hemmet. :smirk:

Sök råd och stöd hos en ragdoll-uppfödare innan du sätter igång. Då kan du få tips om en lämplig hona och du får veta vilka tester du bör göra på katterna innan de paras OCH du kan få ta del av helt ovärderliga småsaker genom andra uppfödares egna erfarenheter.

Vad gäller att ha fertila katter ihop... jo, det går. Det är ju så vi uppfödare måste göra men det är inte samma sak att ha fertila katter som kastrater. Det är en helt annan gruppdynamik som snabbt kan förändras. En grupp fertila katter är sällan (någonsin?) en stabil kattgrupp.

Sedan kan man ju få med det där negativa med revirpinkeri, skrikande (från både hanar och honor), hanar som inte äter utan som bara vill pippa...

Men den sekund första kullen föds blir du en uppfödare. Det är inte så "bara" att ta en kull. Det innebär ett stort ansvar och ragdolls bör man om jag inte missminner mig kolla både njurar och hjärta på innan man avlar på dem.

Och snälla, snälla gör inte misstaget att ta en renrasig kull, låta bli att regga dem (för att de bara ska säljas till sällskap) och sedan pytsa ut dem hos bekanta som anmält intresse. För det första så är det här sättet det absolut mest effektiva sättet att bränna alla framtida möjligheter att någonsin få köpa en katt av samma ras igen (av en seriös uppfödare). För det andra, "alla" de där som har anmält intresse behöver inte vara intresserade av att ta en kattunge när det väl kommer till kritan. Det vet jag av erfarenhet. Hela min första kull var tingad av bekanta innan den föddes. Bara en av dem hamnade i det planerade hemmet. :smirk:

Jo, du har rätt, självklart blir jag uppfödare när jag har en kull, men inte proffesionell, men däremot så behöver du inte benämna någon som önskar avla en renrasig kull "oseriös uppfödare".

Självklart ska det vara enligt Sveraks regler! Alla kontroller, vacc., chip, reg. och grundförsäkring är ett måste! Det är därför jag vill ha en kull eller möjligtvis två beroende på hur det faller ut.

Skulle vi inte ha seriösa hem till dom så får de stanna. Så har vi gjort när vår "vanliga" katta fick ungar.

Det här är inte för att tjäna pengar, inte ens proffesionella uppfödare "tjänar" på uppfödning, utan att visa rasen för fler personer som säkerligen inte annars kommit i kontakt med dessa underbara katter! För sanningen att säga, dom är ännu inte så vanliga och lätta att få tag i alla gånger!

Det finns inga "professionella uppfödare" i Sverige. Vi har det alla som en mer eller mindre kostsam och tidskrävande hobby. Hur du än gör blir du uppfödare om har en uppfödares ansvar när du väljer att ta kull.

Ragdolls finns idag hos ett mycket stort antal uppfödare, jag vet inte hur marknaden ser ut men de är sannerligen inte ovanliga! Risken finns som sagt att du blir sittande med en kull som kostat femsiffrigt att ta fram och inte får ungarna sålda.

Hur som helst, du måste redan när du planerar inköpen av katterna ta reda på vad du vill uppnå och vad som krävs. Ta kontakt med ragdolluppfödare som kan hjälpa dig, så du får lämpliga katter till avel och linjer som passar ihop.

Jo, du har rätt, självklart blir jag uppfödare när jag har en kull, men inte proffesionell, men däremot så behöver du inte benämna någon som önskar avla en renrasig kull "oseriös uppfödare".

Självklart ska det vara enligt Sveraks regler! Alla kontroller, vacc., chip, reg. och grundförsäkring är ett måste! Det är därför jag vill ha en kull eller möjligtvis två beroende på hur det faller ut.

Skulle vi inte ha seriösa hem till dom så får de stanna. Så har vi gjort när vår "vanliga" katta fick ungar.

Det här är inte för att tjäna pengar, inte ens proffesionella uppfödare "tjänar" på uppfödning, utan att visa rasen för fler personer som säkerligen inte annars kommit i kontakt med dessa underbara katter! För sanningen att säga, dom är ännu inte så vanliga och lätta att få tag i alla gånger!

Om du har för avsikt att göra allt enligt SVERAKs regler (vilket innebär att registrera alla kattungarna) faller du inte inom kategorin oseriös uppfödare så varför var det en så känslig punkt? Alla har vi olika definitioner av seriös och icke-seriös uppfödare och jag har faktiskt noll förståelse varför man gör allting "by the book" men skiter i att regga kattungarna. Att regga kattungarna är en struntsumma jämfört med alla andra utgifter man har så det finns liksom inget skäl att inte registrera dem.

Tänk på att den kombination du gör kanske kan tillföra avel något bra och reggas inte ungarna kommer ingen seriös uppfödare att kunna använda sig av någon av dina uppfödningar i sin avel och det tycker iaf jag vore väldigt tråkigt.

Sedan vet jag precis vad det innebär att vara uppfödare eftersom jag själv är registrerad sådan så jag vet exakt hur mycket pengar man tjänar på detta. :smirk:

Sedan vet inte jag vad du definierar som vanlig ras men 2005 registrerades över 1000 st ragdolls i SVERAK (hur många som reggades hos IDP-klubbar vet jag inte).

Om du har för avsikt att göra allt enligt SVERAKs regler (vilket innebär att registrera alla kattungarna) faller du inte inom kategorin oseriös uppfödare så varför var det en så känslig punkt? Alla har vi olika definitioner av seriös och icke-seriös uppfödare och jag har faktiskt noll förståelse varför man gör allting "by the book" men skiter i att regga kattungarna. Att regga kattungarna är en struntsumma jämfört med alla andra utgifter man har så det finns liksom inget skäl att inte registrera dem.

Har aldrig haft för avsikt att inte registrera!

Då jag inte är intresserad av utställning, stamtavlor (mer än att det inte får bli tokigt) osv. men vill ha renrasiga Ragdolls då det verkligen är en ras som tilltalar mig, så ser jag mig inte som en traditionell uppfödare. Någon tidigare mig har ju gjort jobbet med att ta fram dem!

Sedan vet inte jag vad du definierar som vanlig ras men 2005 registrerades över 1000 st ragdolls i SVERAK (hur många som reggades hos IDP-klubbar vet jag inte).

Inte så vanlig innebär för mig att det inte är så stor valmöjlighet för köpare.

Fast det är det ju?? Det finns mängder med uppfödare, om man behöver aldrig stå i kö om man inte vill ha en väldigt speciell färg (vilket ingen uppfödare kan garanteta innan ungarna är födda eftersom slumpen har ett par fingrar med i spelet). Ska man göra den ännu mer vanlig blir det ju ett överskott och (som på tex persersidan) mängder med katter går osålda.

Hos en ovanlig ras får man stå i kö ett år eller ofta mer för att få en unge...

ragdolls bör man om jag inte missminner mig kolla både njurar och hjärta på innan man avlar på dem.

Sök råd och stöd hos en ragdoll-uppfödare innan du sätter igång. Då kan du få tips om en lämplig hona och du får veta vilka tester du bör göra på katterna innan de paras OCH du kan få ta del av helt ovärderliga småsaker genom andra uppfödares egna erfarenheter.

Vad gäller att ha fertila katter ihop... jo, det går. Det är ju så vi uppfödare måste göra men det är inte samma sak att ha fertila katter som kastrater. Det är en helt annan gruppdynamik som snabbt kan förändras. En grupp fertila katter är sällan (någonsin?) en stabil kattgrupp.

Sedan kan man ju få med det där negativa med revirpinkeri, skrikande (från både hanar och honor), hanar som inte äter utan som bara vill pippa...

Vårt mål när vi skaffade vår tuffs var att ha honom till sällskap. Vi har haft katter hela tiden och har sen tidigare två "vanliga" kastrerade ungar efter vår katta.

Vi känner att vi gärna vill ha en till! Och varför då ev. inte göra som vår uppfödare? Alla papper klara, reggade osv. ta en kull och behålla en? Nog för att h*n var så förutseende att h*n skaffade en hona från början, men vi visste ju inte att vi skulle bli så sålda!

Om vi väljer att skaffa en till och då en hona och kanske då para med vår, så får det bli så. Vill vi inte göra oss av med ev. kattungar så får dom bo kvar! Maken till lättsamma katter tillsammans med ett stort hus, möjlighet till skyddad utomhusvistelse och en familj (med släkt) som älskar dom så kan vi ta emot de som kommer om de "inte vill" flytta.

Klart det finns raser som man får stå i kö för!

Den jag köpte min av visste vilken färg avkommorna skulle få. Finns det genetisk stamtavla så vet man ibland vilken färg ungarna förväntas få!

Man vet vilka färger man kan få i en kombination, men aldrig till 100% vad det blir och hur teckningen blir.

Är du säker på att du kan behålla en hel kull är det ju inget som hindrar dig att köra på, men jag har precis som Sol erfarenhet av att många bekanta står på kö för att få köpa men när handpenningen väl ska läggas börjar de skruva på sig...

Är du säker på att du kan behålla en hel kull är det ju inget som hindrar dig att köra på, men jag har precis som Sol erfarenhet av att många bekanta står på kö för att få köpa men när handpenningen väl ska läggas börjar de skruva på sig...

Så kan det vara. Men vi kan behålla en hel kull eller ge bort den (efter alla omkostnader). Det handlar inte om pengar. Inte heller om konkurrens med etablerade uppfödare. Helt enkelt är att det är en ras på framgång med massor av potentialer som passar många! Inte behöver alla de som har sett vår och gillat den köpa en av oss, det är ju inte meningen! Men vår kille blir ju som en slags ambassadör för rasen när många ser hur han är (inte bara hemma av vänner).

Eftersom jag anser att du ändå verkar vara inne på rätt linje gällande uppfödning (förutom att jag tror risken är stor att dom där 2 kullarna blir fler sen, det är underbart med bebisfötter tassande runt hemma) och det verkar vara genomtänkt så tycker jag att du kan testa. Nackdelen med att köpa en unge till är att du aldrig vet hur avelsparet passar ihop som vuxna. Honan kanske får exakt samma fel som din hane? T.ex. I så fall är det nog lättare att ta in en vuxen hona som du kan se passar ihop med din.

Att ha katter av olika kön hemma är alltid en risk. Du bör ju sätta honan på p-piller eller hålla dom helt åtskilda hela tiden tills det är dags. Det sista det mest säkra sättet förstås. Fertila hanar kan sköta sig jättebra ensamma och börja strila som en tok när han få dambesök. Ha du i så fall tillgång till ett bra rum för honom att bo i tills nästa kull? Ett rum som går att spola rent ordentligt, dvs våtgolv och våtväggar t.ex

Så kan det vara. Men vi kan behålla en hel kull eller ge bort den (efter alla omkostnader). Det handlar inte om pengar. Inte heller om konkurrens med etablerade uppfödare. Helt enkelt är att det är en ras på framgång med massor av potentialer som passar många! Inte behöver alla de som har sett vår och gillat den köpa en av oss, det är ju inte meningen! Men vår kille blir ju som en slags ambassadör för rasen när många ser hur han är (inte bara hemma av vänner).

Min erfarenhet är att det inte handlar om pengar när de bekanta drar sig ur heller utan det heter mer att "det är inte läge just nu", "jag kan inte längre för min nya pojkvän tycker inte om katter/är allergisk" så jag hade kunnat erbjuda dem gratis katter, det hade inte hjälpt.

Detta är ju dock inte ett problem så länge man har möjlighet att behålla kattungarna. Jag ville bara poängtera att det där med att man har bekanta som anmält intresse, det behöver inte betyda någonting i praktiken.

Eftersom jag anser att du ändå verkar vara inne på rätt linje gällande uppfödning (förutom att jag tror risken är stor att dom där 2 kullarna blir fler sen, det är underbart med bebisfötter tassande runt hemma) och det verkar vara genomtänkt så tycker jag att du kan testa. Nackdelen med att köpa en unge till är att du aldrig vet hur avelsparet passar ihop som vuxna. Honan kanske får exakt samma fel som din hane? T.ex. I så fall är det nog lättare att ta in en vuxen hona som du kan se passar ihop med din.
Det vore bra med en vuxen hona, men det är svårt att hitta! Det är många gånger omplaceringskatternas tidigare ägare inte vill att de ska få en kull eller att lynnet inte passar, annars skulle jag mer än gärna göra det!

Att ha katter av olika kön hemma är alltid en risk. Du bör ju sätta honan på p-piller eller hålla dom helt åtskilda hela tiden tills det är dags. Det sista det mest säkra sättet förstås. Fertila hanar kan sköta sig jättebra ensamma och börja strila som en tok när han få dambesök. Ha du i så fall tillgång till ett bra rum för honom att bo i tills nästa kull? Ett rum som går att spola rent ordentligt, dvs våtgolv och våtväggar t.ex

Då blir det nog en kull, vill inte ha vår katt utestängd från familjen han är ju en del av den!

Min erfarenhet är att det inte handlar om pengar när de bekanta drar sig ur heller utan det heter mer att "det är inte läge just nu", "jag kan inte längre för min nya pojkvän tycker inte om katter/är allergisk" så jag hade kunnat erbjuda dem gratis katter, det hade inte hjälpt.

Detta är ju dock inte ett problem så länge man har möjlighet att behålla kattungarna. Jag ville bara poängtera att det där med att man har bekanta som anmält intresse, det behöver inte betyda någonting i praktiken.

Tack för din omtanke!

Här är nog förutsättningarna (tack och lov) annorlunda. Några har redan katt och har funderat en längre tid på tillskott, en vill skaffa igen men har inte riktigt kommit till skott än. Sedan har vi några som nog tillhör den kategorin du beskriver också, men de tillhör ju inte de närmaste vännerna eller släkt. Jag har inga problem med att behålla. Men så svårt det är att få tag i (vill ju inte åka hela landet runt) så finns det säkert de som är intresserade av att köpa.

Friska, lättskötta, renrasiga katter finns det ofta köpare till.

Men enklast verkar vara att köpa en hona till min svägerska och hon får ta en ev. kull eller två. Då är ju problemet med hona/hane ur världen.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
680
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
221
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
458
Senast: KeeNine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama