Går att lasta men stannar inte inne

E

Elviramax

Vad gör man då? *Ytterligare ett lastningsproblem*

Hon har inga problem med att gå in i transporten och ta en tugga hö, men i och med det så backar hon snabbt ur transporten. Finns inte en chans att hinna få satt upp bommar eller remmar bakom henne, och hon har så klart lärt sig att detta funkar.

Så blev vi ju bara tvugna att lasta henne här om dan. Utrustade hästen med rejäl halsrem. Riktigt transportgrimskaft inne i transporten. Gjorde väl ett antal försök först. Sen hade en medhjälpare som hade en longerlina fäst vid ena sidan av transporten och drog runt rumpan, för att försöka få henne att stanna kvar inne i transporten. Hon reagerade positivt på detta så medhjälparen fick fast remmen bakom, och jag hann få fast transportgrimskaftet, men sen ramlade hon på nåt sätt så att remmen bakom henne gick sönder, transportgrimskaftet brast och hon satte sig på rumpan och ramlade ur transporten

Det slutade med att vi fick "vinscha" in henne, dvs longerlina fäst i halsremmen och runt bommen. Detta visade sig fungera, och vi fick igen baklämmen. Hon var ganska lugn, åt av höet och så, så hon är ju inte rädd för att åka egentligen. Hon vill bara inte. Kan tillägga att det var 3:e gången i hennes liv hon fick åka.

Sen kom ju nästa problem: avlastningen. Eftersom remmen bakom gått sönder så fanns ju risken att hon bara skulle slänga sig ut för allt vad tygen håller. Så jag tänkte att om vi vinchade in henne, så får vi väl vincha ut henne. Men då brast longerlinan, sen hade vi en lös häst på nya stället. Ack

Nåväl, lite klokare har jag blivit. Ska t ex aldrig mer lita på ett transportgrimskaft utan det blir till att splitsa själv (tur man vart på sjön). Rejäla bommar istället för rem är väl också ett måste.

Men framför allt - jag skulle vilja nå dithän att jag har en häst som jag bara skickar in och som sen står kvar därinne. Jag inser att det är en del jobb kvar tills dess. Lastningen är ju som sagt inget problem, det är att få henne att stanna kvar. Så nu vill jag ha konkreta tips på hur man får en häst att självmant stå kvar i en transport. Och helst inte fara ut som skjuten ur en kanon vid avlastning.

Sv: Går att lasta men stannar inte inne

Jag hade liknande problem med min. Man kunde få på honom, sen var det som att han funderade en halv sekund och kom fram till: näääe... inte idag... Och for av bakåt. Hann man få ner bommen bakom så han kände att det tog stopp så accepterade han läget och lugnade sig.

Jag tränade jättemycket på att backa honom ut ur transporten på mitt kommando. Första gången gick vi på och sedan av direkt innan fick några idéer, sen utökade jag det så att liksom fick in vanan att först gå av efter att jag sagt det. Han blev lugnare och lugnare.

Likaså hjälpte det om jag befann mig snett bakom honom, dvs skickade in honom och sen stängde bommen själv. Då stoppade jag liksom upp lite. Men det kom på slutet när vi fått in förtroende och respekt i relationen.

Du kan inte vinscha en häst- i synnerhet inte bakåt:eek:

skaffa en riktig bom- först.
Du kan får riktiga lastningsproblem som du gör nu.
Den gör ju illa sig o får dåliga erfarenheter.

Ge den krafftfoder. Hö räcker inte för att få en fin upplevelse i restaurangen;)

jag sätter alltig för bommen INNAN jag sätter fast hästen i grimskaftet! Låter som att ni har fått problem nu och det förstår jag för hästen kan inte uppleva lastning som något trevligt så som ni har betett er.

När vi skulle lasta ena islänningen i vårat stall (han hade fastnat i den några år tidigare, så han var ganska skraj..) så ställde vi transporten i en liiiten hage utan gräs och la in en massa hö och gottis i transporten och lät sedan hästen stå i den hagen.

Efter några dagar så gick han in och ut ur transporten som han ville, eftersom han visste att det var där maten fanns ;)

När vi sedan skulle stänga transporten var vi några stycken som hjälptes åt, en som stod inne i transporten och höll i honom medan en strök honom lugnande på rumpan och en tredje stängde bommen.

Gick hur bra som helst då. :)

Sandra

Hejhej, min häst blev också svårlastad, varit jätte lätt lastad tidigare, men tror han tyckt en resa var lite obehaglig och därmed fått för sig något, och ville därför inte gå in på en gång när vi nästa gång skulle till vet. Tog kanske tio minuter att lasta då, och när vi skulle på återbesök till vet tog det oss 2timmar att lasta!

Han gick upp på rampen, tittade sig omkring. Gick in, stod inne med tre ben, tog en tugga hö eller en morot, sen gick han ut. Såhär höll vi alltså på i TVÅ timmar.sen gick det ganska fort ur också...Grejjen var att han inte ens va rädd eller så, han bara körde med oss!

F.d. ägarna ringdes upp, och vi bad dom hjälpa oss att lastträna :) Dom är jätte snälla och jätte duktiga, dom kör med repgrimma och att han får gå in själv.vi fick även lära oss att lasta honom själva, även om det fortfarande behövs en hel del träning där.

Vi står på sidan, höjer handen närmast transporten och viftar fram honom med repet som vi har i den andra handen. Så fort han GÅR ska vi sluta vifta och sänka den visande handen, annars blir det för mycket press på honom. Stannar han, ska vi börja vifta igen.
Går han in och backar ut-då ska vi låta honom backa ut (han ser oss inte innan) och sedan vifta igen. Visa med handen närmast transporten vart han ska, sänk den när han går in.

principen är: lugnt och skönt i transporten,stökigt och jobbigt ute

Tror jag fick med det mesta viktiga man skulle tänka på :)

Hoppas det fixar sig för dig, inte kul med svårlastad häst! :/
Men se till att den tycker det är okej att åka,dvs ge den inga obehagliga upplevelser att koppla till transporten,om du vill lära dig "skicka in" och inte är 100% på hur man gör, be då nån duktig person eller nh-tränare om hjälp, det är oftast enklare än att traggla själv :)
Lycka till!

Det låter som ett väldigt trevlig sätt att lasta, både sett ur ert perspektiv och ur hästens.

V
Hon var ganska lugn, åt av höet och så, så hon är ju inte rädd för att åka egentligen. Hon vill bara inte. Kan tillägga att det var 3:e gången i hennes liv hon fick åka.

Jag undrar verkligen hur du kan veta att hon inte är rädd! En unghäst som jävlas för att det är kul? No way.

Min teori: hon är inte alls trygg i transporten och ni har gått alldeles för fort fram. Ta varje del i lastningen i moment - lugnt och fint!

1. Först på rampen. Gå fram och tillbaka, tills det fungerar utan problem.

2. In och ut ur trailern. Ingen bakbom eller lucka, bara backa ut och gå in igen. Bind givetvis inte fast henne. Gärna godishink vid frambommen.

3. Vänj henne vid mellanvägg och bakbom. Låt henne fortfarande bara stå stilla korta stunder, upprepa in- och ut.

4. Lyft luckan lite om hon står lugnt med bakbom.

5. Öva och stäng luckan helt.

6. Öva att hon står stilla i trailern medan ni tar upp stöd och hjul.

7. Öva åka korta stunder.

Ge ALDRIG hästen en obehaglig lastupplevelse, för det kommer hon ihåg! Sluta när hon gjort något bra och träna mängder. Det här är utbildning och man kan inte förutsätta att det fungerar utan träning.
Det är beröm som ger framsteg, ytterst sällan vinsch och bestraffning!

Du kan inte vinscha en häst- i synnerhet inte bakåt:eek:

skaffa en riktig bom- först.
Du kan får riktiga lastningsproblem som du gör nu.
Den gör ju illa sig o får dåliga erfarenheter.

Ge den krafftfoder. Hö räcker inte för att få en fin upplevelse i restaurangen;)

Hmja - bom är nog ett måste.

Kraftfoder räcker inte heller, tyvärr.

1. Först på rampen. Gå fram och tillbaka, tills det fungerar utan problem.

2. In och ut ur trailern. Ingen bakbom eller lucka, bara backa ut och gå in igen. Bind givetvis inte fast henne. Gärna godishink vid frambommen.

Det här tragglade jag i somras, ett par gånger om dagen i ett par veckors tid. Kom lixom inte längre. Ut som en kanon efter ett par tuggor... Jag ville ju ha henne att stå stilla och lungt därinne, så att JAG kunde säga till henne att gå ut. Och - visst det är inte bra. Ville bara säga att jag faktiskt försökt med detta.

Själv har jag bara kört henne en gång innan, och det var när jag köpte henne. Hon var lugn o fin när vi kom fram. Däremot hade bakbommen ramlat ned, så klart så hon flög ut när baklämmen åkte ned, den gången också.

Det är beröm som ger framsteg, ytterst sällan vinsch och bestraffning!

Självklart! Bestraffning straffar sig själv så att säga. Beröm och inte minst envishet däremot kan betala sig. "Vinschen" kom till bara för att det var nödvändigt att få på henne.

Jag tragglade detta i somras. Pallade upp transporten och hade havre längst fram. Höll på ett par gånger om dagen i ett par veckor. Visst blev det något bättre, men det var sällan jag hann säga till henne att gå ut innan hon själv kom på att hon skulle gå ut.

:idea: Låter som en bra ide. Får ordna en sån hage bara

Jag är nog böjd att hålla med - ang. tränare alltså.

I det här fallet var det en rem som sattes för bakom hästen INNAN jag satte fast där fram. Men som jag skriver: remmen - eller rättare sagt metallen i spännet - brast när hon slängde sig och då gick grimskaftet fram också av.

Tycker du förövrigt har en tråkig ton, jag skriver ju faktist här för att det ska funka bättre för både hästen och mej. Misstag kan vi alla göra, och jag har säkert gjort några i det här fallet. Kanske du också nån gång.

Jag håller på att träna min häst som gör exakt som din (och min har också tråkiga erfarenheter).
Min idé var att dela in lastningsproblemet i olika delar.
Det första var ju att öht taget få på hästen och det behöver jag ju inte ta upp här för det funkar ju, så vi hoppar de ca 10 första punkterna.
Vi är nu i den situationen att jag kan skicka in henne och hon tar en tugga och kastar sig ut. Kan tillägga att jag kört mycket ledarskap i de tidigare stegen i lastträningen, annars kanske man inte ska reta hästen som jag nu tänker göra.
Jag backade in transporten i hagen, släppte hästen, tog spannen med jättegod musli, gick in i hagen och sa till henne att den är MIN och hon fick inte komma i näheten av den. Jag riktigt såg hur hon tänkte jä..la häxa...miiiin maaaat. Så tog jag hinken och travade in i transporten..hon efter förståss, jag puttade ut henne och ställde mej och grejade med maten, så tittade jag på henne och frågade med kroppsspråket, vill du ha, backade lite från maten och lät henne stiga på, hon tog en tugga och gick sin vana trogen ut. Då tog jag henne och gjorde en innan uttänkt ledarskapsövning som tog ett par minuter travade upp i transporten igen och ställde mej och petade i hennes mat, puttade ut henne när hon kom och ville ha säkert 5-6 gånger. Så släppte jag på henne igen. Några gånger fick jag upprepa detta sedan såg jag hur hon när hon skulle kasta sig av efter en tugga att hon hejdade sig och precis som hon tänkte att går jag ut nu så kommer häxan och gör en massa övningar och sedan får jag inte komma till maten igen utan måste tigga och be. Så hon stod kvar. Sedan backade JAG (snacka om häxa) ur henne och lät henne gå på direkt, äta lite, backade ut henne, låt henne gå på direkt, backade ut henne. Nu började hon nästan tigga och be att få stå kvar i lugn och ro och äta sin mat.:rofl:
Idag har vi jobbat med att jag skulle gå ut ur transporten MEDAN hon står och äter sin mat, alltså hon måste lita på att jag går bakom på lemmen, sedan borstade jag henne i transporten, tänkte att hon kanske skulle se den lite som en box om man gör allt där som vi brukar göra annars, lyckades inte kratsa hovarna, då gick hon ut, sedan ville hon inte in för då var maten slut.
Jaha, nu ska jag sätta mej och fundera på nästa steg som är att jag med min hand ska kunna stoppa henne när hon börjar gå ut, alltså be henne backa två steg och sedan med handen putta tillbaka henne in. Det vet jag inte riktigt hur det ska gå till än, men det kommer jag nog på under ännu en sömnlös natt när jag grubblar ut lastningstaktik.
Bara så ni vet, detta är saker jag och kompisarna kommit på, så det är inget som man kan säja är rätt sätt.

Glömde skriva att jag har henne i ett jättelångt rep så jag aldrig behöver dra i henne när hon backar ut oftast har jag det hängande över hennes rygg, alltså hon är i princip lös, men jag tar det under de bestraffande ledarskapsövningarna.

Hejhej, min häst blev också svårlastad, varit jätte lätt lastad tidigare, men tror han tyckt en resa var lite obehaglig och därmed fått för sig något, och ville därför inte gå in på en gång när vi nästa gång skulle till vet. Tog kanske tio minuter att lasta då, och när vi skulle på återbesök till vet tog det oss 2timmar att lasta!

Han gick upp på rampen, tittade sig omkring. Gick in, stod inne med tre ben, tog en tugga hö eller en morot, sen gick han ut. Såhär höll vi alltså på i TVÅ timmar.sen gick det ganska fort ur också...Grejjen var att han inte ens va rädd eller så, han bara körde med oss!

F.d. ägarna ringdes upp, och vi bad dom hjälpa oss att lastträna :) Dom är jätte snälla och jätte duktiga, dom kör med repgrimma och att han får gå in själv.vi fick även lära oss att lasta honom själva, även om det fortfarande behövs en hel del träning där.

Vi står på sidan, höjer handen närmast transporten och viftar fram honom med repet som vi har i den andra handen. Så fort han GÅR ska vi sluta vifta och sänka den visande handen, annars blir det för mycket press på honom. Stannar han, ska vi börja vifta igen.
Går han in och backar ut-då ska vi låta honom backa ut (han ser oss inte innan) och sedan vifta igen. Visa med handen närmast transporten vart han ska, sänk den när han går in.

principen är: lugnt och skönt i transporten,stökigt och jobbigt ute

Tror jag fick med det mesta viktiga man skulle tänka på :)

Hoppas det fixar sig för dig, inte kul med svårlastad häst! :/
Men se till att den tycker det är okej att åka,dvs ge den inga obehagliga upplevelser att koppla till transporten,om du vill lära dig "skicka in" och inte är 100% på hur man gör, be då nån duktig person eller nh-tränare om hjälp, det är oftast enklare än att traggla själv :)
Lycka till!

Detta liknar mitt sett att lasta. Han är inte jätte lättlastad än, men vi är på god väg. Min häst gick oxå in och sen snodde åt sig lite hö och backade ut direkt. Då tänkte jag som så, att vill han backa då ska han minsan få backa lååååångt. Så när han började backa ut fick han fortsätta 20m till tills jag sa stopp. Detta fick jag göra kankse 3 gånger, sen stod han kvar där inne.

Pröva att det är du som backar av henne. Inte hon som backar av. Det gäller att vara snabbare än hästen. Ett steg på o sen backar DU av henne. Till sist lär hon sig. Så gör jag när jag lasttränar hästar o det funkar även på såna som din. Men det kan ta tid om man inte tränar ofta , gärna en stund varje dag. Lycka till.
/ Christina

Tack för denna lysande beskrivning, kanske är nåt för mig också :idea:

Det här tragglade jag i somras, ett par gånger om dagen i ett par veckors tid. Kom lixom inte längre. Ut som en kanon efter ett par tuggor...

säger som någon annan redan har gjort: så kan hon inte göra om du redan har gett henne kommandot att backa ut. Du får förekomma henne, och backa-gå upp-backa några hundra gånger, så tröttnar hon tillslut och vill hellre stå stilla (det funkade på min häst). Men jag vill verkligen betona att det är viktigt att du tar alla delar steg för steg, så att du aldrig går längre än vad hästen känner sig komfortabel med. Ha ett kedjegrimskaft under hakan eller ett vanligt om hon är känslig. Ha ett tryck om hon fryser fast, beröm och släpp direkt när hon går fram. Samma sak bakåt.

Lycka till

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 680
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har en häst som tidigare varit svårlastad på så sätt att hon inte ville stanna kvar inne i transporten. Hon har gått in, för...
Svar
6
· Visningar
1 041
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama