Gapar med bett i munnen!

Sv: Gapar med bett i munnen!

Japp, men anannars så blir det ju problem med kanten å hästen får ont utav den.

Man ska raspa kanterna men det ska göras mer urskiljning och när det verkligen behövs. Inte in med raspen och dra några tag för säkerhets skull... :smirk: Mitt äldre sto har knappt raspats alls under sitt liv för hon sliter så jämnt och fint.
Om det räcker att byta bett eller sätta på nosgrimma tror jag du absolut enklast kommer fram till genom att testa själv men det låter mest som att pållen är lite olydig och att ni behöver dressyrträning.

Okej, har raspat min två gånger under dom två år jag haft henne. Hon får en kant på vänster sida som måste filas ner en gång per år.

Olydig hon ja, fast typ bara när man rider elelr inte ser. binder man upp henne så stor hon normalt sätt jätte snällt å ser ut som värsta kosan, många blir nog lurade av hur hon ser ut vid hantering. Kan stå å prata med stallägaren i en halvtimme med hästen brevid mig å grimskaftet slängt över axeln, så sitter man uppså säger det ytjoho. Värsta galningen :D Får prova oss fram. Börjar väll med lite mera skänkel eftersom att nosgrimma å bett tar längre tid...

Min häst gapar ochså!!! Inte kul, vi får dårliga poäng i dressyr pga. detta!! Gapar bara när hon blir spent.evt. när vi har galoppad.. och när hon är nervös.. Men det är jättemycke skum i munnen, og hon tuggar bra när hon inta gapar.. Kollat tänderna med hästtandläkare..Hmmmm. Hjäääääälp :eek:

Har du alltså inte kollat din hästs tänder eller?

Riktigt så gör inte min, hon gappar när man försöker sakta ner henne å hon försöker hel tiden få komma upp i galopp med farten i botten, å det är inte lite fart på henne heller...

Har du provat att förlänga sidostyckena på tränset så att bettet hänger lite längre ner. Då får hästen "plocka upp" bettet och lägga det på rätt plats själv och om hästen då gapar så känns det obehagligt. Detta fungerar alldeles utmärkt inom t.ex western där hästen inte har några "rynkor" i mungipan.Har själv gjort detta med 2 hästar så jag vet att det funkar . Såvida hästen inte har nåt annat problem så borde det funka för din häst också.

Hm om det hänger så att det inte blir några veck alls vet jag inte, men en liten bit längre ner är det, eftersom att hon ska kunna plocka upp bettet själv. Jag å stallägaren har diskuterat detta lite, hon rider western å har western häst.

Jag har en valack som måste ha nosgrimma. Han har inga fel på tänderna, bettet eller något annat. Endast att han drar i sig mera luft och orkar mera utan nosgrimma. Tittat på travhästarna, dom har uppkäk och springrem för att hålla huvudet i optimalt läge för att få i sig mycket luft (syre) (även för en del andra saker också). Min får också mera fart, fart, fart UTAN nosgrimma. Så prova MED nosgrimma så får du se om det blir någon skillnad.

En rätt avpassad nosgrimma hindrar inte andningen. Att sätta på en nosgrimma och spänna den så att hästen tappar flåset låter som lätt djurplågeri i mina öron.
Jag tror (hoppas) snarare att hästen får "fart" utan nosgrimma för att den t.ex. gapar, tar bettet och kommer undan förhållningarna. Såvitt jag vet går travare där de går med huvudet för att inte falla i galopp, inte för att de har lättare att andas där. Galoppörerna placerar huvudet där de vill och behöver också kunna använda maximal lungkapacitet och de har inte huvudet så högt upp som travarna.

Okej, kanske är tjuven bakom boven då...
Jo blir väll et helt nytt träns brukar bli så :D brukar bli så, har ju kört utan nosgrimma på min dam seddan länge så å ridläraren rekomendera remont på henne, men jag ville kolla vad folk här kunnde ha för ideer om vad som kan ligga bakom alltihopa.

Nu menade jag inte att man ska spänna åt den på annat sätt än "normalt" med två fingrar under etc. utan jag menade att den ska inte kunna öppna munnen så mycket att du kan stoppa in ett helt äpple i munnen utan problem. Vilket min gjorde. Den sprang med ca 5-6 cm mellan läpparna, vilket jag inte tyckte om så nu använder vi nosgrimma.

Jo jag förstår att du menar så, det finns trots allt nosgrimmer till hästarna på ridskolan, bara det att jag har normalt sett ridit min utan. Å just nu får hon nog in bra myckets större saker än äpplen i munnen :D

Min gick och gapade så jag drog bettet genom truten. Men det var nybörjarfasoner. Jag bytte bett till ett tunt med parerstänger och nu ligger bettet lugnt i munnen och gapandet har upphört. För nu går det inte att lirka bettet åt sidorna. Jag tycket parerstänger är överlägsa.

Vanligaste orsaken till gapande häst är hårda händer.

Jag brukar rida utan nosgrimma så att jag ser om jag är för hårdhänt.
Drar jag dessutom bettet genom munnen (vilket har hänt) så får jag ett definitivt besked om att det är dags att dra ett par djupa andetag och skärpa till sig och faktiskt rida hästen ordentligt istället för att dra den i munnen.

Har hästen lärt sig att acceptera bettet och lärt sig hur det verkar så är nosgrimma totalt onödigt.
Om man inte vill maskera sin dåliga ridning genom att tvinga hästen att gå med stängd mun dvs...

[Citat Anders Eriksson - Stallmagasinet nr 1 år 2004.]

All betsling är skadlig. Använd inte nosgrimma utan ta istället reda på varför hästen gapar.

- Det finns egentligen ingen plats i munnen för bettet. Det enda som kan flytta på sig är tungan.

Tugga på bettet; Anders Eriksson avlivade också några fördomar i sin föreläsning. Till exempel påpekade han att hästen INTE ska tugga på bette. Det är direkt skadligt om hästen går och biter i metallen. Istället ska hästen suga på bettet, menade han. Inte heller behöver man nödvändigtvis fästa tömmarna i bettringarna på en unghäst under inkörning. Det fattar ju ingenting, utan blir bara ett onödigt moment extra i början konstaterade han.

inte raspning
Och när ni tar ut etrinären eller någon tanddoktor till er häst, begär en tandundersökning, inte en raspning.
Enligt Anders Eriksson är det vanligaste att vetrinären far runt med tandraspen i hästens mun en stund, utan att titta på hästen i arbete och försöker klura ut var problemet kan tänkas komma ifrån.
[/citat]

Hela artikeln är skriven av Solveig Sigridsdottir Thörnblom och återfinns i stallmagasinet, ev kan man söka efter den på www.stallmagasinet.com

Jag har kraftigt förkortat artikeln och bara plockat ut vissa delar av den.

JO men jag vill ha reda på varför man inte ska fila ner kanter som uppkommer i hästens mun. Dom uppkommer och stör hästen och ger sår på kinden, vad är det meningen att man ska göra åt dessa kanter om man inte raspar ner dom. Ska man limma/silikonera upp en hinna runt kanten eller vaddå? Frågade detta tidigare oxå å fick ingedt svar alls så det skulle vara positivt att få reda på vad man ska göra i sådana fall.

Det jag försöker med här men får inga bra svar alls. Jag rider min häst med långa tyglar d.v.s. jag inverkar inte hästens munn hon springer i full vart ändå och jag rider utan nosgrimma har inte använt nosgrimma till min häst när jag köpte henne å när jag köpte henne respektare hon inte handen utan stack och det gick inte att få stopp på henne. SEddan började hon aceptera, byte jag till mildare bett och ingen nosgrimma. SEddan har jag provat bettlöst å det är ingen förbättring alls där, hon kör iväg nosen så långt det går å springer så fort hon kan å ökar upp å slänger sig in i galopp från trav om hon kommer undan.

Vill inte köpa ett bett med parerstänger för jag får inte tag på ett tredelat med parerstänger, finns inte att få tag på annars så ger parerstänger bra ledning för hästen om man tillexempel gör ledande tygeltag så visar ett bett med parerstänger vägen mycket bättre än vad ett vanligt bett gör. Men som sagt var har inte hittat något sådant bett som är tredelat å jag personligen trivs inte med två delat, för efter vad jag märkt så tycker jag min trivs bättre med tredelat å stång.

Okej, där har jag juförsig inte kollat, har kollat nere i "super" stan stockhomls hästbutikerna där i samlat område. H***s å b****s, har inte spannat runt på övriga ställen eftersom att jag inte ska handla på annat ställe, fraktkostanden tillkommer å den ligger ju på en del tyvärr å jag ska handla massa små prylar från b*****s går på totalt 1000kr hur lyckas man likosm :confused: bara småsaker för 15 kr 25 kr å så där inget alls som ligger över 100 kr i pris. Knasigt detta med häst går åt så mycket pengar å blind priser....

Skulle vara bättre om du skrev ut namnet på artikeln för jag hittar ingenting i nr 1 2004 på stallmagasinets hemsida som handlar om betsling och det går inte att söka på namnet du skrev längst ner heller: Solveig Sigridsdottir Thörnblom.

Ska du skriva ur citat ur sådana här saker så bör du göra som i skolan när man lämnar in arbeten så att folk kan hitta artikeln du har tagit citatet ur.
Man ska alltså skriva vilket nummer artikeln kom ut i, vilket år artikeln kom ut, författare och vad artikeln heter, för att jag ska kunna hitta den. För just nu känns det som att jag får rotta runt ibland alltihopa å det funkar inte riktigt.

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 237
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 374
Senast: MML
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 212
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30