Gammal häst

A

alicen

Funderar på att hyra en häst som är snart 19 år. Han är en welsh av lite grövre typen. Kom för nån vecka sedan 2:a i en fälttävlan:eek:
Är han så gammal att han behöver vilodag(ar) nån gång i veckan. Jag vet inte hur mkt han rids nu men ägaren har 2 hästar å jag tror att det har blivit lite mindre... Jag har ridit honom några gånger och han är helt underbar. Han var min kusins häst för några år sedan men nu äger hennes kompis honom och han står i samma stall. Han står i samma stall som förut. Kan han transpoteras i 2h utan paus?(så långt är det dit han står)

Hur mycket kostar det att ha en häst på bete under typ en månad? Blir det mycket dyrare om det finns ett stall att stå i under dem "myggiga" tiderna? Eller är det bara vissa hästar som störs av mygg knott m.m?

Hur mycket kostar det att hyra häst en månad? Ska jag betala ev veterinär hovslagare m.m?

Tacksam för svar:laugh:
Kram Alice

Sv: Gammal häst

Det enklaste sättet att få svar på dessa frågor borde väl vara att fråga ponnyns ägare? Är ju denne som bestämmer pris och vet hur mkt den borde ridas..

En 19 årig häst utan skador och med kondis kan man rida som vanligt i alla fall i vardagstempo.

En häst som är gammal behöver inte gå sönder av motion - det är snarare bättre att de rör på sig så att de inte stelnar ihop.
Alla hästar bör ju ha mins 1 vilodag per vecka oavsett ålder.
2 tim i transport tycker jag inte lät så farligt.

Hmmm det beror vel egentligen på häst till häst, Hur länge tänkte du ha hästen då?
tänkte du ha honom som sällskapshäst eller till dej sjelv för ridning osv? :)

En vilodag eller endast skrttdag tycker jag de allra flesta hästar mår väl av, det har inte med ålder att göra (förutom att unghästar behöver vila mer). 19 år är ingen ålder på en ponny om den är frisk och fräsch. Två timmars transport är inga som helst bekymmer!

Lycka till!

19 är ju rena barnungen ;). Jag känner 2 ponnyer ( B och C ) som är 32 resp 29 som rids/tränas varje dag utan problem. Vilodagar anser jag vara förkastligt på äldre hästar då dom lätt stelnar till

Tänker självklart inte låta honom gå ensam, utan med två eller tre andra hästar

Vad jag kan utläsa så vore det ett perfekt tillfälla att låna häst.
Önskar att flera hade klokheten att välja en trygg, välutbildad ponny som läromästare.... tala om att få valuta för pengarna:D

Gratulerar...

Köpte för många år sedan ett polskt fullblod. Hon var då 17 år gammal och jag tänkte att om jag får några år med henne så är det väl bra.

Jag avlivade henne slutligen 27 år gammal, inte för att hon var sjuk, utan för att jag var tvungen att avliva hennes hjälpreda som blev utdömd. Fullblodet var pga av en gammal skada blind på ett öga och på ålderns höst hörde hon även dåligt. Eftersom jag tar in mina hästar när det är mörkt vintertid och eftersom hagen är stor och kuperad så visste hon inte när det var dags att gå om inte hennes polare hjälpte till med kommunikationen. Tyckte det var bäst att de fick vandra vidare tillsammans.

Hur som helst. Hon gick Hubertusjakt som 22-åring och jag hade gett bort henne till den som hade velat ha henne efter upploppet (hon kom bland de 1:a utan drivning och mot tävlande hopphästar) sen utförde hon caprioler och gud vet vad ett långt tag efteråt och taktade 1 mil hem. Hon gick i princip med 1 dags vila i veckan i hela sitt liv tills hon fick gå i pension som 25-åring :rofl:

Låna du din ponny och var lugn. Har de blivit så gamla och varit friska så klarar de sig ofta lääänge och är lyckliga!

Och jag harvar vidare med min gamling (snart 34). Fick honom när han var 26 och trodde inte jag skulle få så lång tid med honom. Rider visserligen inte honom längre emedan benen är lite skruttiga och håller bara för honom själv. Som sagt nitton år, vilken ungdom!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 654
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 185
Senast: Kilauea
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 605
Senast: Sel
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 264
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka