Gamla symaskiner, serviceförsök...

20130411034340


Lystring! Lystring!

Tydligen ska inte kuggdreven i sådana här maskiner smörjas med olja!!! De ska ha smörjfett! Fick tag på en Singer Lubricant-tub idag, men när jag kom hem upptäcker jag att både tuben spruckit och fettet separerat. :cautious: :banghead:

Nåja, sålänge så tager jag vad jag haver - smörjer med både det mer lättflytande från den spruckna änden och det tröga kletet ifrån andra änden (för jag har redan oljat dreven, och kört maskinen rätt hårt)... Men om någon har några bra insikter i vad man borde använda för smörjfett framöver så tas det tacksamt emot! Singer har väl knappast nåt totalunikt fett utan det lär ju vara något som finns att köpa under ett annat namn också? Smörjfett för kugghjul tex? :confused:
(Det här är inte mitt område... Kanske borde ringa släkten... :cautious:)
 
Fast det är ungefär hur jag ser på det - som att försöka lära mig skriva. :D
Jag vet ungefär hur det är tänkt att se ut, men det kommer aldrig att bli så. Istället påstår jag envist att avvikelserna bara är personligt uttryck. :cool: :laugh:

Kan det här hjälpa:
machine_feet.gif

(Röda pricken tror jag är skruven. :))
Är " inch?
Jag har 3 cm - 1,18 inch = high shank? Eller har jag gjort fel?

Och jag är väldigt förvånad över hur kul det här är! Förutom att jag börjat sy saker till hunden - av den enkla anledningen att inget som finns att köpa passar en corso - har jag inte rört en symaskin sedan syslöjden. Och jag hatade syslöjd! Det var tråkigt, frustrerande, och inget man gjorde dög... :cautious:
Men det här är som du säger verkligen "glädje" - jag fattar inte varför, men det behöver jag ju inte heller. :D

För mig beror det på att jag faktiskt kan göra något användbart nu. Slöjden kändes så begränsad på något vis.
Nu gör jag det jag vill och vågar.
:D

Har testat det här projektet - som blev jättebra, jag satte dig axelrem och knappar för att stänga med också:D

 
Är " inch?
Jag har 3 cm - 1,18 inch = high shank? Eller har jag gjort fel?



För mig beror det på att jag faktiskt kan göra något användbart nu. Slöjden kändes så begränsad på något vis.
Nu gör jag det jag vill och vågar.
:D

Har testat det här projektet - som blev jättebra, jag satte dig axelrem och knappar för att stänga med också:D


Japp! " är symbol för inch! :up:
Då låter det ju absolut som att du har high shank, 1 1/4" är väl ungefär 31mm så närmare än så tror jag inte vi kommer. :D

Vad coolt! Du har ingen bild på din egen skapelse också? :bump:
 
Äntligen funkar buke för mig igen *puh*

Här kommer det bilder:
142394698191465000_resized.jpg

bruna jeans, gul skjorta och svart tråd :p
142394697863734700_resized.jpg

Använde detaljer från skjortan till utsmyckning.
142394698510104400_resized.jpg


142394701034786900_resized.jpg

Fodret ditsytt för hand, likaså knapparna. Remmar/band ditsydda med maskin före fodret.
142394704519238000_resized.jpg

Nästa projekt, tänkt som datorväska, kardmorr-remmarna skulle hålla datorn på en sida så att laddare mm kunde vara bredvid. Använde knäppningen på skjortan till att stänga väskan med här.
Knepigt att sy dit kardborrbanden, speciellt när jag lyckas sy genom klistret på baksidan...:banghead:

Gjorde en annan rem till den har väskan. Sydde en 3cm bred tub i jeans (syns till höger i bild).
 
Äntligen funkar buke för mig igen *puh*

Här kommer det bilder:
142394698191465000_resized.jpg

bruna jeans, gul skjorta och svart tråd :p
142394697863734700_resized.jpg

Använde detaljer från skjortan till utsmyckning.
142394698510104400_resized.jpg


142394701034786900_resized.jpg

Fodret ditsytt för hand, likaså knapparna. Remmar/band ditsydda med maskin före fodret.
142394704519238000_resized.jpg

Nästa projekt, tänkt som datorväska, kardmorr-remmarna skulle hålla datorn på en sida så att laddare mm kunde vara bredvid. Använde knäppningen på skjortan till att stänga väskan med här.
Knepigt att sy dit kardborrbanden, speciellt när jag lyckas sy genom klistret på baksidan...:banghead:

Gjorde en annan rem till den har väskan. Sydde en 3cm bred tub i jeans (syns till höger i bild).

Jättefräckt! :up:
Men varför sydde du för hand när du har symaskin? :cautious:

"Kardmorrband" är genast stulet, bara så du vet! Låter strålande! :D
Jag har sytt en hel del i kardmorrband, allt jag gör åt Monster har det istället för knäppen. Har dock utan lim, så vet inte hur stor skillnad det gör... Men jag syr sicksack (tycker inte väven håller så bra för raksöm, den delar sig vid påfrestning), först rakt ner genom mitten, sen runt kanterna, och sen brukar jag köra något varv till för att fylla i lite exta. Men då ska ju mina tåla en hel del, dels är det långa remsor och dels ligger min hund på över 50 kg och kan göra ryck som bokstavligen bryter ben, så jag fäster dem väl kanske mer än vad som behövs för en dator. :p
Men att börja med en mittsöm tycker jag ger bättre chans att styra hur det hamnar i alla fall.

Jag kom inte heller in på buke igår!? Verkar funka idag i alla fall - än så länge... :cautious:

Jag måste plocka isär min pedal till Singern idag i alla fall (utmaning? :D), igår blev den så het att jag brände mig när jag tog på den och efter en liten stund började symaskinen köra själv! :eek:
Verkar inte bra... Dags att göra... öh. Nåt. O_o
 
OK! Det där gick ju... Åt nåt håll... Eller nåt. O_o

El är - håll i er nu, det här har jag aldrig sagt förut - inte min grej! :p

Dokumentation:
wuwzTE0.jpg

Förvånansvärt fin på undersidan, jag har googlat lite om problem med såna här fötter och tydligen är det inte ovanligt att gummifötterna på undersidan smält av värmen! :eek:
Det har inte mina gjort, så tydligen är jag mest gnällig. :p

tZfxynr.jpg

Men på insidan var den lite mindre rolig. Ett halvt husdjur och en okänd stam av dammkvalster.... Dessutom ser den inte ut som på de bilder jag hittat av sådana här fötter!

i29F6q6.jpg

Och jag verkar inte vara den första som gett mig på att öppna foten... Ser ut som min far varit framme en gång i tiden. :cautious:
Hoppas det där stora hålet inte är ett problem...

yWkKGFo.jpg

Det fick bära eller brista - jag var beredd på att plocka bort en kondensator, men den såg som sagt inte ut som förväntat inuti. Jag plockar helt enkelt bort allt jag inte vet är nödvändigt. :idea:
:o :nailbiting:

wQNqE6w.jpg

Rengjord, rensad på... öh, saker, och ihopskruvad. :up:

X5xrH4b.jpg

Och nu har jag alltså plockat bort de här - och pedalen funkar! Jag har tyvärr inte hunnit kolla mer än att den går (men den verkar gå att köra någorlunda sakta med nu, kanske, eventuellt! :up::up::up: - hör du det @Blacksmithfarm , få arslet ur vagnen nu! :D), och lämnat kontakten i medan jag skrev det här utan att den börjat surra och köra sig själv! Så det verkar ju positivt...

Men nu måste jag iväg ett tag, ska försöka prova den lite noggrannare sedan ikväll. Vill inte lämna den i när jag inte är hemma heller, så även det testet får vänta till ikväll. Men so far so good - jag har ju i alla fall inte dött av en elstöt! :up:
... Än. :cautious:

(Och om nån vet vad jag gjort och varför det var en väldigt dålig idé får ni gärna tala om det! :laugh:)
 
Nu ska vi se om jag lyckas förklara vad jag menar med våffelsömmen. Bilderna hamnade i fel ordning och jag orkar inte börja om. :o

20150215_130305.jpg

Här har jag experimenterat med trådspänningen. Till vänster drog jag upp den och till höger släppte jag på den.

20150215_130256.jpg


Och här har jag ändrat stygnlängd och bredd. Underst för långa stygn. Mitten bättre. Och överst olika bredd. Från vänster till höger är bredden 5 (max) 3, 1 (minst) och 5 igen.

Ingen av sömmarna är riktigt perfekt, jag tror jag måste släppa ytterligare lite på trådspänningen.
 
Nu ska vi se om jag lyckas förklara vad jag menar med våffelsömmen. Bilderna hamnade i fel ordning och jag orkar inte börja om. :o

20150215_130305.jpg

Här har jag experimenterat med trådspänningen. Till vänster drog jag upp den och till höger släppte jag på den.

20150215_130256.jpg


Och här har jag ändrat stygnlängd och bredd. Underst för långa stygn. Mitten bättre. Och överst olika bredd. Från vänster till höger är bredden 5 (max) 3, 1 (minst) och 5 igen.

Ingen av sömmarna är riktigt perfekt, jag tror jag måste släppa ytterligare lite på trådspänningen.

Tackar! Vilka jättebra exempel, nu fattar jag vad du menar - och vad jag ska sträva efter! :up:
 
OK, maskinen funkar helt klart bättre nu! :up:
Därmed inget sagt om hur länge det varar...

Men det här är mitt senaste alster:
AwRQkEl.jpg


Tanken var att den håller en motorsåg bakom ryggen och håller fram en blomma - men det syns verkligen inte! :rofl: Och... Tydligen har den en jättearm (rätt deformerad) på ena sidan. :up:
(Tips på hur man kan stilisera en motorsåg så den är igenkännbar när man bara ser svärdet uppskattas! :p Det räcker helt uppenbart inte att använda silvertråd i alla fall! :laugh:)
Har försökt använda lite olika stygn, det mesta blev verkligen inte bra men det är väl en övningsfråga (tror jag har fyra olika bara i ögonen - vilket syns, minst sagt! :D). Kan i alla fall tipsa om att fleece tydligen funkar riktigt bra att brodera på! Hade jag inte kunnat tänka mig, men stygnen försvinner faktiskt inte i fluffet och de deformerar inte tyget heller! (Jag har dock underlägg bakom, om någon vill prova.)
 
Frihandsbroderi är så cool! Men jag nöjer mig med att titta på dina försök eftersom jag själv är ungefär lika konstnärlig som en daggmask. :D
 
Jättefräckt! :up:
Men varför sydde du för hand när du har symaskin? :cautious:

"Kardmorrband" är genast stulet, bara så du vet! Låter strålande! :D
Jag har sytt en hel del i kardmorrband, allt jag gör åt Monster har det istället för knäppen. Har dock utan lim, så vet inte hur stor skillnad det gör... Men jag syr sicksack (tycker inte väven håller så bra för raksöm, den delar sig vid påfrestning), först rakt ner genom mitten, sen runt kanterna, och sen brukar jag köra något varv till för att fylla i lite exta. Men då ska ju mina tåla en hel del, dels är det långa remsor och dels ligger min hund på över 50 kg och kan göra ryck som bokstavligen bryter ben, så jag fäster dem väl kanske mer än vad som behövs för en dator. :p
Men att börja med en mittsöm tycker jag ger bättre chans att styra hur det hamnar i alla fall.

Jag kom inte heller in på buke igår!? Verkar funka idag i alla fall - än så länge... :cautious:

Jag måste plocka isär min pedal till Singern idag i alla fall (utmaning? :D), igår blev den så het att jag brände mig när jag tog på den och efter en liten stund började symaskinen köra själv! :eek:
Verkar inte bra... Dags att göra... öh. Nåt. O_o
Tack :D
För att min symaskin inte är så stark att den orkar genom linningen+ lite extra. Hade redan krånglat över några av jeanssömmarna (jag fick dra tyget då matarfötterna inte orkade), och så sa hon i instruktionsvideon att man skulle göra så. Så då gjorde jag det. :p

Morr/borr - sak samma?:angel:
Jag hade köpt band med lim på baksidan. Så jag satte på banden på tyget. Insåg att jag nog borde sy också. Börjar sy, efter en stund tycker jag att det känns konstigt när jag syr. Tittar efter. Nålen är full med klister:meh:
Inte nog med det - kardmorrsbanden sitter inte tillräckligt bra fast,:arghh:. (de sitter i alla fall kvar där de är, men det knakar i sömmarna om man vill dra isär dem...)

Ang. pedalen :nailbiting::nailbiting::nailbiting:
Vet inte om jag vågar mig på det...
 
Frihandsbroderi är så cool! Men jag nöjer mig med att titta på dina försök eftersom jag själv är ungefär lika konstnärlig som en daggmask. :D

Fast man behöver inte ha någon begåvning för att ha kul med det! Tillåt mig presentera Bevis A:
z9BSrY6.jpg


:up: :rofl:

Tydligen har min hund fjäll istället för päls, någon allvarlig ögonsjukdom, och nosen har gått genom en pennvässare! :cool:
Tänkte göra en kudde. Blev ännu en provlapp. :p
Kvällens lärdomar: Det går inte att ta vad färger man har och försöka få till något som stämmer. Svart funkar inte, även på saker som ser svarta ut i verkligheten! Blir man riktigt trött ska man ge sig, inte tänka "äh, jag tar nosen också, så blir jag klar sen - jag vet ju redan att det kommer att bli konstigt pga det svarta, det är ju inte som att jag kan göra något värre nu"... Stygnriktningen är mycket viktigare än jag har tålamod (eller kontroll) att ge den. Ingenting blir bättre av att köra över alltihop med silvertråd lite på måfå. Och säkert mycket mer. :p

Men min poäng är att även om det snarare blev ett Nonster än ett Monster så var det kul. Prova du med! :D

Kan för övrigt meddela att jag nu sytt i... hm, flera timmar? Gjort av med... öh, mycket tråd. Fått fram en... tingest på ca 20x20 cm, och symaskinen har gått finfint och pedalen är bara behagligt ljummen! Nöjd med mek-resultatet, om än inte broderi-resultatet. :up:
 
Tack :D
För att min symaskin inte är så stark att den orkar genom linningen+ lite extra. Hade redan krånglat över några av jeanssömmarna (jag fick dra tyget då matarfötterna inte orkade), och så sa hon i instruktionsvideon att man skulle göra så. Så då gjorde jag det. :p

Morr/borr - sak samma?:angel:
Jag hade köpt band med lim på baksidan. Så jag satte på banden på tyget. Insåg att jag nog borde sy också. Börjar sy, efter en stund tycker jag att det känns konstigt när jag syr. Tittar efter. Nålen är full med klister:meh:
Inte nog med det - kardmorrsbanden sitter inte tillräckligt bra fast,:arghh:. (de sitter i alla fall kvar där de är, men det knakar i sömmarna om man vill dra isär dem...)

Ang. pedalen :nailbiting::nailbiting::nailbiting:
Vet inte om jag vågar mig på det...

Vet ju inte om du har samma problem med din pedal som jag med min (men det verkar vara ett vanligt fel i alla fall...), men att göra vad jag gjorde är i alla fall plättlätt! :up:

Ja, kardmorrband håller i varandra väldigt hårt, det är därför (bland annat) som jag syr fast dem så många varv - annars ger sig hellre sömmarna än kardmorrarna. Knepigt med lim bakom dock, har aldrig använt det... Du kanske får låta dem leva som de är sålänge, och om/när de lossnar kanske du kan ta bort limmet och sy fast dem igen?
 
Vet ju inte om du har samma problem med din pedal som jag med min (men det verkar vara ett vanligt fel i alla fall...), men att göra vad jag gjorde är i alla fall plättlätt! :up:

Ja, kardmorrband håller i varandra väldigt hårt, det är därför (bland annat) som jag syr fast dem så många varv - annars ger sig hellre sömmarna än kardmorrarna. Knepigt med lim bakom dock, har aldrig använt det... Du kanske får låta dem leva som de är sålänge, och om/när de lossnar kanske du kan ta bort limmet och sy fast dem igen?
Ja, det får nog bli så. Och i framtiden blir det olimmade kardmorrar. :D

Hm, kanske (kanske) ska kika lite då?
Plockade du ur, rengjorde, satte tillbaka bara?
 
Ja, det får nog bli så. Och i framtiden blir det olimmade kardmorrar. :D

Hm, kanske (kanske) ska kika lite då?
Plockade du ur, rengjorde, satte tillbaka bara?

Nä, jag plockade bort en kondensator (vilket jag planerat att göra, för det är tydligen vad som oftast är galet och på de gamla maskinerna är de bara där för att de inte ska störa ut TV eller radio (!? :rofl:) så den behöver inte ens bytas ut) och en resistor som jag inte vet vad den gör där och som ingen annan verkar ha stött på inuti en sådan pedal heller... Men rensar man så rensar man ordentligt, eller nåt sånt! Kanske borde ha börjat med att bara ta ut kondensatorn (men måttlighet ligger inte riktigt för mig :o), men det funkar i alla fall väldigt bra nu.
 
@Blacksmithfarm
Finns en Eva ZigZag (visst var det din maskin?) på tradera nu, utrop 10 kr - med instruktionsbok. Har för mig du saknade en sån? Om det inte blir för dyrt kanske det kan vara värt att köpa den för att få manualen (och kanske en bättre pressarfot? :p) och sen sälja av en av maskinerna igen? :D

(Finns i Norrköping, vet inte var du finns. Frakt en hundring)
 
Hur gick det förresten med maskinen, @Snurrfian ? Har för mig auktionen gick ut i helgen, är du en maskin rikare eller sprang den iväg? :p
Hade jag bara varit hemma och lite med i hjärnan så hade jag nog kunnat köpt den, nu gick den för 315 kr men jag kom hem precis när auktionen gick ut men var helt slutkörd i hjärna och kropp (det tar på krafterna att jobba ideellt i två dagar 12 h pass båda dagar)... Men jag ska hålla ögonen öppna om det dyker upp någon mer, jag blir sjukt sugen när jag se era projekt... :angel:
 
Hade jag bara varit hemma och lite med i hjärnan så hade jag nog kunnat köpt den, nu gick den för 315 kr men jag kom hem precis när auktionen gick ut men var helt slutkörd i hjärna och kropp (det tar på krafterna att jobba ideellt i två dagar 12 h pass båda dagar)... Men jag ska hålla ögonen öppna om det dyker upp någon mer, jag blir sjukt sugen när jag se era projekt... :angel:

Awww.... Synd. :(

Men jag kan hjälpa dig hålla ögonen öppna efter symaskiner också! :bump: :laugh:

Eventuellt mer inspiration, eventuellt inte, men here goes i alla fall:

Tänkte det kanske inte vore så dumt att överge egna påhitt sålänge och försöka lära mig lite mer, så här ovan är ett litet projekt för alla som är det minsta nyfikna på om det är kul och hur man gör! :D

Min blev såhär...
GZ5t8pc.jpg


Sååå.... Jag har en bit kvar! :rofl:
Den gula blev helt, totalt osynlig för mig när det var dags att sy den! Tips är att ta en tydligare färg (eller en kontrasterande bakgrund). Tror heller inte fleecen passar så bra ändå, när det blir lager på lager... Ska försöka prova igen på något annat underlag tror jag.
Men det var snabbt, enkelt och kul - prova, hörni! :D :up:
(Glömde ta tid, men tror det tog under en timme i alla fall...)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 617
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 587
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 137
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 379
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp