Gamla symaskiner, serviceförsök...

Ooooooh, nya spolarna funkar! Nu kan jag sy med mer än en färg! :D

Resultat:
7azVYQO.jpg

(Jag hade tänkt lägga till lite mera hot/gull-pynt, men det blev för jobbigt. :p)

Det här tyget (okänd stuvbit) är i alla fall helt fel för att brodera på! Jag undrar om det inte är duschdraperi... :crazy: Varje gång nålen går igenom tyget hörs ett "pop", och håller man upp den här biten så ljus kommer bakom kan man se att det jag broderat är mer eller mindre utstansat från stycket.

Inte så bra på att få skriften i linje, minst sagt! Och symaskinen har sprungit iväg från mig både här och där... Och jag tror kniven borde gjorts tydligare (på nåt sätt :o)... Jag borde inte ha använt svart till ansiktet. Och tips: gör det mörka sist! Jag fyllde konturerna först men fick gå över dem igen efter jag fyllt insidan, med resultatet att framförallt huvudet ser ut som en skäggig monchichi! :rofl:
Slut på batteri i min hyfsade kamera också, men det syns ju någorlunda med mobilen också även om det blir lite suddigt - med fördelen att det kanske döljer i alla fall en del av missarna dessutom! :laugh:

Men det var kul i alla fall! :D
Fast jag måste hitta något bättre tyg om jag ska försöka mer. Det här duschdraperi-tyget har inte en karriär som broderiunderlag framför sig...

Tillägg, lite tydligare bild på mordiska musen:
Nyn5VJA.jpg
 
Senast ändrad:
Och varför började jag läsa den här tråden? Nu blev jag ju sugen på att sy, och då måste jag ju städa mitt syrum. Och det var ju inte det jag hade tänkt göra på min sista sjukdag. :devil::D
 
Jaaaaaa! Vi har fångat en till! :banana:
(Tänker inte låtsas om att @Klara har ett syrum och alltså redan var fast. :p)

Din Husqvarna ser ut att vara i jättefint skick, Klara! Vad har du för maskin(er) hemma då?
Och har du några roliga fötter!? :D
 
Hemma har jag en betydligt modernare Hudqvarna hushållsmaskin som jag fick i 30-års present. Tänker inte låtsas som att det är nästan 10 år sedan nu. :angel: En Brother overlock och en Elna coverlock. Jag syr mest barnkläder i trikåtyger när jag syr.

Och två knökfulla garderober med tyger och andra tillbehör. :o:o

Till hushållsmaskinen finns en del fötter. Men jag använder bara en. Eller, jag använder blixtlåsfoten också, men jag försöker undvika att sy blixtlås om jag kan. Vad är det för fel på tryckknappar? :angel:
 
Ett tips när ni broderar är att ha underlägg av flera skäl. Dels blir det stadigare och lättare att få snyggt och stygnen blir finare. Sedan brukar man inte byta färg på undertråden utan de flesta har vit i 95 procent av fallen. Det finns särskild broderundertråd i vitt och svart men vanlig overlocktråd känns som samma sak. På facebook finns flera bra grupper för maskinbroderi.
 
Hemma har jag en betydligt modernare Hudqvarna hushållsmaskin som jag fick i 30-års present. Tänker inte låtsas som att det är nästan 10 år sedan nu. :angel: En Brother overlock och en Elna coverlock. Jag syr mest barnkläder i trikåtyger när jag syr.

Och två knökfulla garderober med tyger och andra tillbehör. :o:o

Till hushållsmaskinen finns en del fötter. Men jag använder bara en. Eller, jag använder blixtlåsfoten också, men jag försöker undvika att sy blixtlås om jag kan. Vad är det för fel på tryckknappar? :angel:

Åh, har du två overlockmaskiner!? (Visst är over- och cover- samma sak fast olika märken? Eller? :o Och husky- och hobby-lock också?)

Skulle vara kul att lägga vantarna på en sån - och plocka ner den i molekyler för att se om jag kan räkna ut hur den funkar! :sneaky: :laugh:
Men de är snordyra allihop verkar det som, de rackarna. :p

Varför använder du inte alla dina pressarfötter!? :eek:
Det är ju en helt fantasisk värld av nörderi ibland dessa! Jag förväntade mig ett visst mått av nörd-ventil när jag rotade i mekaniken, men att det skulle finnas en fortsättning i pressarfötternas värld när väl maskinerna fungerade (nåja, fortfarande vajsing på nålpositionen på Singern... :meh:) blev en total överraskning. Varför syr inte fler ingenjörer?! Det är ju jättespännande! :D

Säger jag, som just nu har bara en endaste liten specialfot. Men jag väntar otåligt på paketet med fler roliga pryttlar! :p
Och så länge får jag en ventil för nörd och vansinne genom avvikande broderi! (Tack vare att ungarna övertalade mig att spela Bioshock Infinite, broderierna där skrämde mig rätt rejält - som allt annat, jag sa ju att jag inte skulle klara av det :meh: - men fick upp ögonen för att inte allt måste vara "hem ljuva hem"... Vad sägs om "Välkommen till mitt hem, här kan ingen höra dig skrika" som nästa försök? :D)

Och du har garderober fulla med tyg! Sätt igång, gör nåt! Nuuuu! :D
 
Ett tips när ni broderar är att ha underlägg av flera skäl. Dels blir det stadigare och lättare att få snyggt och stygnen blir finare. Sedan brukar man inte byta färg på undertråden utan de flesta har vit i 95 procent av fallen. Det finns särskild broderundertråd i vitt och svart men vanlig overlocktråd känns som samma sak. På facebook finns flera bra grupper för maskinbroderi.

Tack! Jag hade riv-underlägg (aha, är det så det heter! :D) på Mordiska Musen, men jag tror det var dödfött i vilket fall med det där tyget... Hade väl kanske blivit värre utan, dock. Jag tycker det verkar kunna synas i kanterna om man har en annan färg under? Särskilt på tunnare tyg?

Jag har inte facebook, tyvärr, men tack för tipset! :)
 
Det är ju en djungel det här med underlägg. Till ett tunt tyg har jag först ett påpressbart sedan ibland ett rivbart också. Min favorit att brodera på är linne. Gillar strukturen. Jag minns inte hur man lägger in bilder men jag byter avatar till mina senaste utsydda får ett tag.
 
Åh, har du två overlockmaskiner!? (Visst är over- och cover- samma sak fast olika märken? Eller? :o Och husky- och hobby-lock också?)

Skulle vara kul att lägga vantarna på en sån - och plocka ner den i molekyler för att se om jag kan räkna ut hur den funkar! :sneaky: :laugh:
Men de är snordyra allihop verkar det som, de rackarna. :p

Varför använder du inte alla dina pressarfötter!? :eek:
Det är ju en helt fantasisk värld av nörderi ibland dessa! Jag förväntade mig ett visst mått av nörd-ventil när jag rotade i mekaniken, men att det skulle finnas en fortsättning i pressarfötternas värld när väl maskinerna fungerade (nåja, fortfarande vajsing på nålpositionen på Singern... :meh:) blev en total överraskning. Varför syr inte fler ingenjörer?! Det är ju jättespännande! :D

Säger jag, som just nu har bara en endaste liten specialfot. Men jag väntar otåligt på paketet med fler roliga pryttlar! :p
Och så länge får jag en ventil för nörd och vansinne genom avvikande broderi! (Tack vare att ungarna övertalade mig att spela Bioshock Infinite, broderierna där skrämde mig rätt rejält - som allt annat, jag sa ju att jag inte skulle klara av det :meh: - men fick upp ögonen för att inte allt måste vara "hem ljuva hem"... Vad sägs om "Välkommen till mitt hem, här kan ingen höra dig skrika" som nästa försök? :D)

Och du har garderober fulla med tyg! Sätt igång, gör nåt! Nuuuu! :D

Nja, det är skillnad på en overlock och en coverlock. Overlocken syr ihop (kolla insidan på en t-shirt) och klipper samtidigt. Trådarna går runt kanten. Coverlocken fållar man med. Eller syr kantband. Kolla fållen på samma t-shirt.

Anledningen att jag inte använder alla fötterna är för att jag gillar att göra det enkelt för mig. Jag syr raksöm och sicksack på hushållsmaskinen. :rofl:
 
Overlock och coverlock är två olika maskiner. Visst det finns kombimaskiner som man bygger om genom att flytta nålar och byta en plastdel förutom att man trär om och ändrar några spakar. En ol syr ju och klipper så det ser ut som i en köpt joggingbyxa typ. En cp gör fållar så det ser proffsigt ut, många olika. Sedan kan man ha bandkantare till dem så man tex kan sy en bebisbody eller halsringning i ett nafs. Om nån vill se sömmar så googla på tex pfaff coverlock 4.0 så ser man många både overlock och coverlocksömmar. Bandkantaren ser man om man googlar janome cp bandkantare. Billiga skitbra ol finns på smd i England. En som heter brother 3034 tex.
 
Det är ju en djungel det här med underlägg. Till ett tunt tyg har jag först ett påpressbart sedan ibland ett rivbart också. Min favorit att brodera på är linne. Gillar strukturen. Jag minns inte hur man lägger in bilder men jag byter avatar till mina senaste utsydda får ett tag.

Wow!!! :eek: :love:
Det var ju jättesnyggt! Hur stora är de? Vad har du använt för tråd? Vad är de på för material? Har du ritat mönstret för hand - eller rentav inte ritat först? Många frågor. :p

(Bilder lägger man in genom att ladda upp dem på en host, tex imgur, och länka till dem genom bildikonen i översta raden.)
 
OK, @FannyN & @Klara , då har jag lärt mig något idag också! :up: :D

Inte samma sak alltså. Då får jag dela upp posten till två saker på min lista över maskiner-som-ska-tittas-närmare-på! :laugh:
 
Tack! Det är en kompis som gör fina bilder jag härmar. Vanlig tråd som heter DORTAK. Jag syr med både rayon och polyester. Denna är i polyester som ser ut som bomull. På bilder syr jag mest på linne eller indisk bomull. Detta är äggskalsfärgat linnetyg. De är 20 gånger 18 och aka bli en kudde med pälsbaksida.
 
Lägger till en fråga till om dina får @FannyN , hur många nyanser av grått (svart, vitt, vad det nu kan handla om :D) har du använt? Jag har försökt få till något snyggt (nåja... :meh:) av Monster, men det blir typ... 50 Shades of Grey! :laugh:
(Som jag varken sett eller läst, men jag har förstått att det suger rätt rejält så det är passande därför också. :D)
 
Det är sex olika och svart och vit. 4 gråa och två mer sandfärgade. Jag tycker du fångar hunden bra! Ja den boken hoppar jag också över. En kan ju syyyyyy!
 
Det är sex olika och svart och vit. 4 gråa och två mer sandfärgade.

OK! Ja, jag tyckte det var väldigt mycket nyanser - men jag är så svagt begåvad när det kommer till artistiska saker, så jag kan inte avgöra hur mycket som går att göra med bara olika täthet och sånt. :o

Tog det lång tid att sy det? Vad har du för maskin? (Eller är de gjorda för hand?)
 
Det är du inte alls! Dessa är sydda på en Topas30. En husqvarnamaskin. Jag kommer inte ihåg tiden. Jag har syrumstid liksom, därinne försvinner det bara.
 
Det är du inte alls! Dessa är sydda på en Topas30. En husqvarnamaskin. Jag kommer inte ihåg tiden. Jag har syrumstid liksom, därinne försvinner det bara.

Whoa! Googlade maskinen, den var seriös! :cool: :D

Jag kan förstå det, det går mer tid än det känns som att pyssla med sånt här har jag upptäckt. :p

Det var snällt sagt, men det är nog tyvärr ett kallt faktum helt enkelt. Jag fick en fyra i bild ( på stenåldern ;)) med kommentaren "saknar begåvning men kompenserar med mekanisk envishet", vilket är min estetiska kompetens i ett nötskal! :laugh:
Jag kan med viss ansträngning härma (någorlunda) men jag kan inte skapa. Jag saknar det där berömda konstnärliga ögat helt enkelt. Men så länge man inte har någon prestige i det (vilket jag verkligen inte har) så kan man ju ha kul ändå - vilket det visat sig att det här är! :D
Mycket roligare än mina övergivna försök att teckna. :p

Har funderat på det du sa om undertråden, och googlat lite. Hittade de här bilderna:
Too-tight2.jpg

Good2.jpg

Too-Loose2.jpg


Där den första är för hårt spänd undertråd, den mellersta bra, och den understa för lös. Jag har ju strävat efter den understa, för jag har trott att det är samma som gäller för broderi som för all(???) annan sömnad, att man vill att stygnet ska bildas inuti tyget, sk lockstitch. Nu var den här förklaringen för broderi med en sån där programmerbar broderimaskin, men det är kanske allmänt giltigt för hur man än gör det? Så jag som frihandsbroderar på en gammal maskin som bara kan sicksack ska också sträva efter mellersta trådspänningen? I så fall var jag ju närmare med mitt första försök än jag trodde... Inte konstigt att undertråden syns över nu! :laugh:
Dags att mickla med trådspänningen igen då, antar jag? :D
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 617
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 587
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 137
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 379
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp