Gamla symaskiner, serviceförsök...

Har även kommit fram till att min E1a nog inte passar till min maskin ändå... För den där pinnen som sticker uppåt går emot skruven som man skruvar fast nålen med = går inte att sy efter som nålen inte kan röra sig fritt.

+ att fållfoten är rolig, men tusan så svår att styra så att det blir rakt. :laugh:
 
Jag satte mig precis ned för att "laga" trådspänningen på min maskin. Men så tänkte jag att jag måste testa en sista gång och se om det kanske funkar. Och vips, det gick att sy, inga problem med trådspänningen alls :D *host* förutom att jag ställde in den fel - men den fungerar.

Och @Monstermom ser spännande ut! :D

Strålande - självlagande maskiner är :love:! :laugh:
(Måste vara nåt ludd eller något som fastnat därinne?)


Har även kommit fram till att min E1a nog inte passar till min maskin ändå... För den där pinnen som sticker uppåt går emot skruven som man skruvar fast nålen med = går inte att sy efter som nålen inte kan röra sig fritt.

+ att fållfoten är rolig, men tusan så svår att styra så att det blir rakt. :laugh:

Serru såhär: den där pinnen måste ju vara till för nåt, eller hur? Tänkte jag... Men hur googlar man det? Jo, man frågar Fru Youtube! :idea:
(Hon är helt klart en Fru, närmare bestämt en Duktig Hemmafru. Lyssna på videon och säg emot om du kan! :D)

Pinnen är till för något:

Nu ska jag sätta mig med glass och knarka fötter på youtube! :p :laugh:
(Och jag drabbas av ett starkt behov av att brodera... Av vilken anledning? O_o)
 
Strålande - självlagande maskiner är :love:! :laugh:
(Måste vara nåt ludd eller något som fastnat därinne?)




Serru såhär: den där pinnen måste ju vara till för nåt, eller hur? Tänkte jag... Men hur googlar man det? Jo, man frågar Fru Youtube! :idea:
(Hon är helt klart en Fru, närmare bestämt en Duktig Hemmafru. Lyssna på videon och säg emot om du kan! :D)

Pinnen är till för något:

Nu ska jag sätta mig med glass och knarka fötter på youtube! :p :laugh:
(Och jag drabbas av ett starkt behov av att brodera... Av vilken anledning? O_o)
Då får jag testa igen... :D
 
Då får jag testa igen... :D

Wheeeee! :bump:

:laugh:

Och jag börjar undra om det inte vore bättre med en sånhär:
ProdESG-BB.JPG


Än en sån som är i det jag skickat efter:
binder-hemmer-foot-set-018.jpg


Adjustable är ju bra, men den andra verkar kunna sköta all vikning själv, medan den utan tratt måste ha färdigvikt band? :confused:

Så kan man ju inte hålla på, vi lever väl inte på stenåldern heller? :rage:
 
OK, nu har jag bränt typ hela månadens internet på youtube... Men det är ju snart mars, eller hur?! :angel:

(Jävla ljugande fibergrävare, ett år försenade! :banghead:)

Kan rekommendera den här spellistan, väldigt många fötter här!
http://www.youtube.com/playlist?list=PLB2ECAA7C046A253F

Kan konstatera två saker: Jag vet fortfarande inte vad "knit foot" är eller hur/varför den ska användas? :confused:
Och jag måste ha en sån här:
555790__01585.1409186578.350.350.jpg


Man kan förvandla sin vanliga symaskin till en overlock!? Who knew?! Inte jag i alla fall! Känns enormt nödvändigt - jag som syr så förbaskat mycket! :D
 
Ja alltså jag syr ju i stort sett enbart saker åt hundar. Jag är inte världens mest hemmapysslande person... :o
Däremot är jag svag för Grejer Som Gör Saker så det här blev oväntat fascinerande för mig - så många kluriga pyttesaker som är expert på sitt eget okända lilla jobb! :laugh:

Jag har slagit till på ett fotkit nu (migränkarantänen räknas som över vid det här laget @Blacksmithfarm :p), det plus en adapter för slant shank maskinen också gick på ~200 kr ink frakt! :eek:
Får väl se om och när och vad kommer... :cautious: :D
Blev såna här rackare (förhoppningsvis):
D7180-9.jpg


Vet inte riktigt vad alla gör, men tar de jag har ett svagt hum om ifall någon annan funderar. :p
A1: Syr fast band, den har en hållare som matar in bandet rakt ovanpå foten.
A2: Gör fransar på nåt sätt?
A3-4: Snoddfötter, syr fast snoddar
A5: Har en platta mitt i som man kör tyger emot på varsinn sida, för att passa ihop två kanter
A6: Vet inte, kallas "quilting foot"?
A7: Tror det är en vanlig raksömsfot...

B1: Brodyrfot, genomskinlig
B2: "Round bead foot", sätter man fast pärlor med kanske? :confused:
B3: Teflonfot, till för att köra på "klistriga" material som inte vill mata ordentligt
B4: "Cording foot", antar att det är en snoddfot för bara en snodd, även om den inte riktigt ser ut som de andra snoddfötterna?
B5: Quiliting foot, heter precis samma som A6? Ser inte riktigt likadan ut dock?
B6: "Pintuck foot", tror den veckar tyget under sig (längsmed sömmen)?
B7: "Overcast foot", till för att... kasta kanter?

C1: "Stitch guide foot"... Ingen aning?
C2: En till "pintuck foot", skiljer i antal veck bara
C3: "Satin stitch foot", vet inte riktigt. Trodde satin stitch var något som används för brodyr, så vad skiljer den här och brodyrfoten då?
C4: "Zig zag foot JAGUAR"! :laugh: Jag har ingen aning...
C5: "Double welting foot", ingen aning. Dubbla... sårsvullnader? :laugh:
C6: För att sy osynliga dragkedjor (misstänker att den inte blir hårt använd här i huset :D)
C7: Rullfot, den har som en vägvält fram! Antar att det är för att mata tyg som inte vill gå snällt under foten? :p

D1: "Blind stitch foot", vet inte mer än att den ser krånglig ut!
D2: "Applique foot", antar att det är för att sätta fast symärken och sånt?
D3: Fot med bred käft... För att man ska se mönster och sånt bättre kanske?
D4: En sån som är till för att brodera eller stoppa på frihand utan matartänder, har en sån till slant shanken redan - vilket nog är bra, för jag tvivlar på att alla adapters i världen skulle kunna få på en sån där med snap on! :laugh:
D5: Rynkfot, den skrynklar tyget tvärsför sömmen (till skillnad mot pintuck)
D6-7: Kantfållare i olika storlekar

E1: "Darning foot", stoppningsfot? Vad skiljer den mot D4? Ser knepig ut...
E2: Kantbandare, justerbar bredd! :up:
E3: "Knit foot"... Är det en fot särskilt till stickade textiler?
E4: Blixtlåsfot! Inser först nu att det nog är en likadan som @Blacksmithfarm s, fast upponer/bakofram! :laugh:

Jag vet inte vad hälften av dina fötter är @Trott ! Jag kan knappt orden på engelska, på svenska har jag mindre än ingen koll! :o Biesenfot/stråveck, är det det som kallas pintuck på engelska? Det blir som tunna små veck? Snoddfot antar jag är det jag kallar snoddfot också (man vet aldrig hur jag strulat till begreppen)? Och pärlfot torde vara samma som min B2? Soutage, applikation, passpoal och kreder är dock totala mysterier! :p

Låter coolt att sy korsetter! Inte något jag känner något stort behov av, men intressant som syprojekt ändå! :D



Åhååååå, tack! Rynka ihop två resårband... Hm. Öh... varför? Kanske något som behövs mer i korsettsömnad än till hundtäcken? :p

Här hittar du några fötter jag nämnde och vad dom används till och hur dom ser ut :) http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_t.aspx?gKey=0g14gvmh&gInitPage=5
 
Hur går det med din broderifot @Blacksmithfarm ?
Jag har plockat fram min (en av de få extrafötter som fanns till nån av mina maskiner, närmare bestämt till Singern) och provat lite spontant:
9uZVV4k.jpg


Först en kringelikrur för att känna lite på vad det egentligen är, sen fick jag för mig att försöka skriva "Monster" - men av nån anledning (:confused::banghead::laugh:) lyckades jag inbilla mig att jag måste skriva spegelvänt och upponer :rofl:! Tredje raden räknade jag ut att det faktiskt går att bara skriva (varför var det svårt att komma på? :confused::laugh:), och fjärde ska föreställa ett hjärta (tydligen är jag tolv år). :p

Det var skitkul! Men jättesvårt... Kan inte hålla hastigheten jämn, så stygnen blir ömsom så tätt att de är ovanpå sig själva, och ömsom på tok för glest. Hur gör man?!

Och @Snurrfian , det där är två lager nylon, ett lager plast, ett lager foder och... nylon igen på baksidan tror jag, alltså sytt på Singer 432:an. :D
Inte världens tuffaste test kanske, men det är verkligen inte en arbetsskygg maskin! Och man kan göra lite udda saker även utan en massa fancy stygnval! :up::laugh:

Men... På baksidan blev det såhär:
5z46feN.jpg


Jag har ökat spänningen för varje försök (fast i bilden så ligger lappen upponer, så det är starkast spänt överst och slappast nederst), men det verkar inte göra tillräcklig skillnad? När jag kom till hjärtat var den så hårt spänd det gick att göra den? Borde jag släppa på undertråden istället/också?
Jag har alltså svart undertråd och varselgul övertråd, det borde ju inte bli något gult synligt under lappen alls? Och definitivt inte ett helt skatbo... O_o
 
Och @Snurrfian , det där är två lager nylon, ett lager plast, ett lager foder och... nylon igen på baksidan tror jag, alltså sytt på Singer 432:an. :D
Inte världens tuffaste test kanske, men det är verkligen inte en arbetsskygg maskin! Och man kan göra lite udda saker även utan en massa fancy stygnval! :up::laugh:
:up: Jag är mest ute efter att kunna sy i jeanstyg... Jag har fått gett upp med min lilla stackars maskin och fått sy för hand och det inbjuder inte riktigt till att göra några större projekt... :crazy:


Jag har ökat spänningen för varje försök (fast i bilden så ligger lappen upponer, så det är starkast spänt överst och slappast nederst), men det verkar inte göra tillräcklig skillnad? När jag kom till hjärtat var den så hårt spänd det gick att göra den? Borde jag släppa på undertråden istället/också?
Jag har alltså svart undertråd och varselgul övertråd, det borde ju inte bli något gult synligt under lappen alls? Och definitivt inte ett helt skatbo... O_o
Och det där gör mig åter igen väldigt tveksam, trådspänningen bråkar jag med min stackars maskin om... Jag har kommit på att den inte uppskattar olika sorters under och över tråd, dvs olika färg går fint, men skiljer det i tjocklek (nu pratar vi extremt lite anser jag dock men inte min maskin) så protesterar den genom att tugga upp tråden...
 
:up: Jag är mest ute efter att kunna sy i jeanstyg... Jag har fått gett upp med min lilla stackars maskin och fått sy för hand och det inbjuder inte riktigt till att göra några större projekt... :crazy:



Och det där gör mig åter igen väldigt tveksam, trådspänningen bråkar jag med min stackars maskin om... Jag har kommit på att den inte uppskattar olika sorters under och över tråd, dvs olika färg går fint, men skiljer det i tjocklek (nu pratar vi extremt lite anser jag dock men inte min maskin) så protesterar den genom att tugga upp tråden...

OK, fast jag tror att min undertrådshärva har specifikt med brodertekniken att göra... Jag smackade ihop fyra lager jeans nu i alla fall, och den broderar igenom det utan att ens verka märka det - men det blir fortfarande övertråd på undersidan. Bytte till vanlig fot och sydde raksöm och sicksack, ingen härva under men övertråden syns en del under så stygnen är inte perfekta. Kan vara en enkel spänningsjustering, men jag kan inte garantera det just nu... Vet inte exakta tjockleken på de trådar jag kör just nu, men jag har topstitchtråd (12?) och vanlig sytråd (40 eller 50?) så om du vill kan jag prova trä så ikväll och lägga upp bilder på hur sömmarna blir? Kan köra fler lager jeans också, om du vill. :D

Måste iväg nu bara, borde vara åter vid symaskinen kring åttatiden kanske.
 
Hur går det med din broderifot @Blacksmithfarm ?
Jag har plockat fram min (en av de få extrafötter som fanns till nån av mina maskiner, närmare bestämt till Singern) och provat lite spontant:
9uZVV4k.jpg


Först en kringelikrur för att känna lite på vad det egentligen är, sen fick jag för mig att försöka skriva "Monster" - men av nån anledning (:confused::banghead::laugh:) lyckades jag inbilla mig att jag måste skriva spegelvänt och upponer :rofl:! Tredje raden räknade jag ut att det faktiskt går att bara skriva (varför var det svårt att komma på? :confused::laugh:), och fjärde ska föreställa ett hjärta (tydligen är jag tolv år). :p

Det var skitkul! Men jättesvårt... Kan inte hålla hastigheten jämn, så stygnen blir ömsom så tätt att de är ovanpå sig själva, och ömsom på tok för glest. Hur gör man?!

Och @Snurrfian , det där är två lager nylon, ett lager plast, ett lager foder och... nylon igen på baksidan tror jag, alltså sytt på Singer 432:an. :D
Inte världens tuffaste test kanske, men det är verkligen inte en arbetsskygg maskin! Och man kan göra lite udda saker även utan en massa fancy stygnval! :up::laugh:

Men... På baksidan blev det såhär:
5z46feN.jpg


Jag har ökat spänningen för varje försök (fast i bilden så ligger lappen upponer, så det är starkast spänt överst och slappast nederst), men det verkar inte göra tillräcklig skillnad? När jag kom till hjärtat var den så hårt spänd det gick att göra den? Borde jag släppa på undertråden istället/också?
Jag har alltså svart undertråd och varselgul övertråd, det borde ju inte bli något gult synligt under lappen alls? Och definitivt inte ett helt skatbo... O_o

Själva foten fungerar finfint. Men övertråds-:devil:skapet går bara av:cry::arghh::rage:
Och jag vet verkligen inte vad jag ska göra:(

Kan tråden vara för tunn? Tror jag sytt med den innan men...
 
Själva foten fungerar finfint. Men övertråds-:devil:skapet går bara av:cry::arghh::rage:
Och jag vet verkligen inte vad jag ska göra:(

Kan tråden vara för tunn? Tror jag sytt med den innan men...

Har du provat att bara byta nål?

@Snurrfian
Har sytt med vanlig sytråd uppe och nere nu, ser ut som följer.
Två lager jeans:
Räta
MfOf6Yw.jpg


Aviga
ciRTMDw.jpg


Fyra lager:
Räta
OzwC59u.jpg


Aviga
Uz2XI44.jpg


Sex lager:
Räta
pWzG9qD.jpg


Aviga
kTYkrbl.jpg


Ska byta till topstitchnål och trä med grövre övertråd nu, men det kan ta en liten stund för jag gör läxor med tidsoptimistisk tonåring samtidigt... :cautious:

(Har dåligt med trådfärger som syns mot jeanstyget, sorry! Och jag har inte fäst nånting så sömmarna kan vara lite skeva i första och sista stygnen, typ...)
 
Har du provat att bara byta nål?

@Snurrfian
Har sytt med vanlig sytråd uppe och nere nu, ser ut som följer.
Två lager jeans:
Räta
MfOf6Yw.jpg


Aviga
ciRTMDw.jpg


Fyra lager:
Räta
OzwC59u.jpg


Aviga
Uz2XI44.jpg


Sex lager:
Räta
pWzG9qD.jpg


Aviga
kTYkrbl.jpg


Ska byta till topstitchnål och trä med grövre övertråd nu, men det kan ta en liten stund för jag gör läxor med tidsoptimistisk tonåring samtidigt... :cautious:

(Har dåligt med trådfärger som syns mot jeanstyget, sorry! Och jag har inte fäst nånting så sömmarna kan vara lite skeva i första och sista stygnen, typ...)
Hm, där sa du nåt. Får testa det.

Hur länge kan man förvänta sig att en nål håller sig bra - ungefär??
 
Har du provat att bara byta nål?

@Snurrfian
Har sytt med vanlig sytråd uppe och nere nu, ser ut som följer.
Två lager jeans:
Räta
MfOf6Yw.jpg


Aviga
ciRTMDw.jpg


Fyra lager:
Räta
OzwC59u.jpg


Aviga
Uz2XI44.jpg


Sex lager:
Räta
pWzG9qD.jpg


Aviga
kTYkrbl.jpg


Ska byta till topstitchnål och trä med grövre övertråd nu, men det kan ta en liten stund för jag gör läxor med tidsoptimistisk tonåring samtidigt... :cautious:

(Har dåligt med trådfärger som syns mot jeanstyget, sorry! Och jag har inte fäst nånting så sömmarna kan vara lite skeva i första och sista stygnen, typ...)
:cautious: Jag känner att det pågår någon slags övertalningskampanj här! :cool: :D Men det där ser ju ut att fungera fint! :up:
 
:cautious: Jag känner att det pågår någon slags övertalningskampanj här! :cool: :D Men det där ser ju ut att fungera fint! :up:

Vet inte vad du pratar om! :angel:

Nä, men det ligger väl något i det kanske. Jag är bara väldigt förtjust i maskinen, så det är klart jag vill dela med mig... :D

(Edit: Och se inlägget ovan förresten, glömde citera/tagga dig där...)

Hm, där sa du nåt. Får testa det.

Hur länge kan man förvänta sig att en nål håller sig bra - ungefär??

Ingen aning, tror det varierar... Men det är en sak att kolla i alla fall, om tråden går av.

Var går den av förresten? Är det långt upp nånstans så är det väl troligare att det är ett problem med nåt annat ställe tråden träds igenom. Kanske. :p
 
Vet inte vad du pratar om! :angel:

Nä, men det ligger väl något i det kanske. Jag är bara väldigt förtjust i maskinen, så det är klart jag vill dela med mig... :D

(Edit: Och se inlägget ovan förresten, glömde citera/tagga dig där...)



Ingen aning, tror det varierar... Men det är en sak att kolla i alla fall, om tråden går av.

Var går den av förresten? Är det långt upp nånstans så är det väl troligare att det är ett problem med nåt annat ställe tråden träds igenom. Kanske. :p
Efter trådspänningen, var ser jag inte. Men jag ska byta nål och testa - men det får bli imorgon... :)
 
Om nån bor i närheten av Ekerö kan de tydligen få en hårdjobbande lättmekad symaskin (Husqvarna, trampmaskin) gratis just nu! I Skåne har vi minsann aldrig så roligt. :cautious:

Japp, jag surfar fortfarande gamla symaskiner... :angel:

Hur var det @Snurrfian , hittat nån än? Annars har du ett tips här! :D
(Har noll koll på vart i världen du finns, men det kan ju vara Ekerö! :laugh:)

Jag bor på Ekerö!
Vill du ha den och den finns kvar så kan jag hämta den och köra den till skånska landet när jag åker ner i mars
 
Jag bor på Ekerö!
Vill du ha den och den finns kvar så kan jag hämta den och köra den till skånska landet när jag åker ner i mars

Åååååååh, så otroligt snällt! :love:

Men den verkar ha fått ett nytt hem redan. (Vilket förmodligen är lika bra, för riktigt var jag ska göra av den är jag inte helt säker på... Fast ett hus fullt av symaskiner är säkert också bra! :laugh:)

Men enormt tack för erbjudandet! :)
 
@Blacksmithfarm Prova byt nål och trä om tråden, ibland kan den bara ha fastnat någonstans. Till exempel, på min husqvarna Platinum 730, så måste jag trä om tråden VARJE gång jag har spolat upp undertråd av någon märklig anledning. Försöker jag sy på en gång efter spolning, så trasslar det sig och ser ut som ett skatbo alá @Monstermom 's broderi-försök ;)
 
@Blacksmithfarm Prova byt nål och trä om tråden, ibland kan den bara ha fastnat någonstans. Till exempel, på min husqvarna Platinum 730, så måste jag trä om tråden VARJE gång jag har spolat upp undertråd av någon märklig anledning. Försöker jag sy på en gång efter spolning, så trasslar det sig och ser ut som ett skatbo alá @Monstermom 's broderi-försök ;)
:) Tack för att ni hjälper till :)

Morgonens övingar (efter en natts jobb):
Nål byttes.
Tråden gick av.
Tråd byttes till en jag vet har fungerat.
Tråden höll :D
Men, då är jag tillbaka på mitt gamla problem - trådrullen hoppar av pinnen när jag syr :meh:
Dessutom lyckades pressarfotskruven lirka upp sig så att foten flyttades i sidled + en aning för bred sicksack inställd = nålen gick i foten och gick av.:banghead::down:

Men jag hann i alla fall testa lite.
Och eftersom jag inte har tagit mig i kragen och försökt fixa pedalen - så gick det på maxfart. Tyvärr tror jag inte att resultatet ens kan kallas konst. (kanhända att det kommer bilder på det i alla fall :angel:)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 617
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 587
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 137
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 379
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp