Gamla symaskiner, serviceförsök...

:) Tack för att ni hjälper till :)

Morgonens övingar (efter en natts jobb):
Nål byttes.
Tråden gick av.
Tråd byttes till en jag vet har fungerat.
Tråden höll :D
Men, då är jag tillbaka på mitt gamla problem - trådrullen hoppar av pinnen när jag syr :meh:
Dessutom lyckades pressarfotskruven lirka upp sig så att foten flyttades i sidled + en aning för bred sicksack inställd = nålen gick i foten och gick av.:banghead::down:

Men jag hann i alla fall testa lite.
Och eftersom jag inte har tagit mig i kragen och försökt fixa pedalen - så gick det på maxfart. Tyvärr tror jag inte att resultatet ens kan kallas konst. (kanhända att det kommer bilder på det i alla fall :angel:)
Då verkar det vara tråden det är fel på :) Du får se till att skruva fast foten ordentligt ;)
Prova ställ trådrullen åt andra hållet, det kan hjälpa mot att den hoppar av
 
(kanhända att det kommer bilder på det i alla fall :angel:)

Jaaaa-aaa, det gör det! :D

När det kommer till avhoppande trådrullar så har jag samma problem, jag tror maskinerna kanske är byggda för bara låga rullar? Borde gå att fixa genom att helt enkelt förlänga pinnen rullarna står på, väl?

Har också maxfartsproblem - men det blir ju mer spännande så! :up:
Säger vi, så slipper jag ta itu med nåt... :angel:
 
Då verkar det vara tråden det är fel på :) Du får se till att skruva fast foten ordentligt ;)
Prova ställ trådrullen åt andra hållet, det kan hjälpa mot att den hoppar av

Jag har testat det, på båda pinnarna. Jag har hammrat lite för att vinkeln på pinnarna ska bli bättre. Det enda som funkade var den större trådrullen - men det är den tråden som går av.

Jag tror att det är gjort för lägre rullar och att när jag sätter dit en vanlig/högre så dras den av när tråden snurras från ovandelen på rullen (hängde du med där?)

:idea: Satte ett sugrör som förlängning av pinnen.
Men det fungerade inte. Det drar till i tråden så att rullen rullar för mycket, och när tråden slackar så fastnar den...
 
Jaaaa-aaa, det gör det! :D

När det kommer till avhoppande trådrullar så har jag samma problem, jag tror maskinerna kanske är byggda för bara låga rullar? Borde gå att fixa genom att helt enkelt förlänga pinnen rullarna står på, väl?

Har också maxfartsproblem - men det blir ju mer spännande så! :up:
Säger vi, så slipper jag ta itu med nåt... :angel:
:D

Jo, jag tycker det. Och sugröret jag skrev om fungerade i den mån att rullen inte hoppade av. Men tråden trasslade eftersom maskinen drar ryckigt.

Jättespännande:p, men ibland kan det faktiskt bli lite för spännande...:cautious:O_o
 
Det här är kul! :D

Inte precis ett konstverk, men man kan med lite god vilja se vad det var tänkt att föreställa i alla fall! :p
hGCYLnM.jpg


Och ja, man kan lugnt säga att maskinen sprang iväg från mig av och till (mest till), men visst ser man att det är Monster?

Har inget tyg som riktigt passar till de här försöken heller... Det här var en stuvbit från lottopåsen, som på framsidan har ett rätt starkt mönster som syns igenom på avigan. Så jag skyller på det! :idea: :laugh:
 
Det här är kul! :D

Inte precis ett konstverk, men man kan med lite god vilja se vad det var tänkt att föreställa i alla fall! :p
hGCYLnM.jpg


Och ja, man kan lugnt säga att maskinen sprang iväg från mig av och till (mest till), men visst ser man att det är Monster?

Har inget tyg som riktigt passar till de här försöken heller... Det här var en stuvbit från lottopåsen, som på framsidan har ett rätt starkt mönster som syns igenom på avigan. Så jag skyller på det! :idea: :laugh:
Du. Det där ät ljusår bättre än det jag lyckades åstadkomma. Monstret är ju fint (och identifierbart!):D:up:
 
Du. Det där ät ljusår bättre än det jag lyckades åstadkomma. Monstret är ju fint (och identifierbart!):D:up:

Skulle inte du dela med dig av ditt senaste konstverk också? :bump:

Jag har försökt lite mer (varför är det så kul?! jag gillar inte pynt över huvud taget! O_o), sen försökte jag få Coola Killen 13-åring att prova också - av någon anledning var han inte alls lika road som jag! :p
 
Jag blir smått nipprig! (Värre än basnivån, alltså...)

Jag har bara en spole till Singern, kan någon tala om var man kan köpa fler spolar? Kan inte hålla på och repa av/spola på ny undertråd hela tiden, och att bara köra med samma undertråd riskerar att den syns i tunna tyger...

Det här är, så vitt jag kan räkna ut, Singer klass 66-spolar, alltså sådana som är konvexa. Var, var, var köper man nya spolar?! :confused:
 

Ja... Men jag vill ha nu! :p

Jag sitter ju här och väntar på de olika fötterna som jag skickat efter, under tiden har jag bara en specialfot (hoppande broderifoten) att leka med. Känns väldigt begränsat att bara ha en undertrådsspole, och skickar jag efter så har jag fortfarande samma problem - jag är otålig! :o :laugh:

Tänkte om man kunde hitta några fler ute i verkliga världen så klarar jag mig länge nog att skicka efter ett storpack från tex ebay. Men det verkar inte finnas att köpa nånstans?! Säljs inte sånt i vanliga affärer?
 
Skulle inte du dela med dig av ditt senaste konstverk också? :bump:

Jag har försökt lite mer (varför är det så kul?! jag gillar inte pynt över huvud taget! O_o), sen försökte jag få Coola Killen 13-åring att prova också - av någon anledning var han inte alls lika road som jag! :p

142373616189576800_resized.jpg

Svart tråd = första försöken.


142373617273582700_resized.jpg

Vit övertråd (=den som inte går av, i alla all inte lika fort...)

142373622795423000_resized.jpg

Sista försöket.

142373623094222500_resized.jpg

Baksida sista försöket. (fållningen körd med specialfoten, då höll bevisligen den svarta tråden hela vägen...)
Delar av trasslet beror på att jag inte klipper ändarna.

Avslutade med att bryta av en nål till :angel:
 
142373616189576800_resized.jpg

Svart tråd = första försöken.


142373617273582700_resized.jpg

Vit övertråd (=den som inte går av, i alla all inte lika fort...)

142373622795423000_resized.jpg

Sista försöket.

142373623094222500_resized.jpg

Baksida sista försöket. (fållningen körd med specialfoten, då höll bevisligen den svarta tråden hela vägen...)
Delar av trasslet beror på att jag inte klipper ändarna.

Avslutade med att bryta av en nål till :angel:

Vad är det för tyg du syr på? Jag vill hitta nåt bra tyg att försöka mer på, men jag vet inte riktigt vad som passar sig för sånt här? Allt? Inget? :p

Och kan det vara någon vajsing med trådspänningen, om trådarna går av hela tiden (om än olika fort)?

Tänkte förresten på dig när jag såg den här videon:
Den enda foten jag har just nu är original till min maskin, så den vill jag helst inte hålla på och klippa i. Dessutom kan jag inte fälla matartänderna på nån av mina maskiner (:banghead:) och inte har jag någon täckplåt heller, så för min del tror jag att den hoppande effekten antagligen är bäst att ha kvar. Men jag har för mig att du kan fälla dina matartänder, plus att du kanske inte gillade att foten hoppar? (Ska inte påstå att jag är överförtjust i det heller, men med tänderna uppe behöver jag nog något som håller emot, som sagt...) Isåfall kanske det kan vara något för dig, i alla fall gummibandsbiten?
 
Vad är det för tyg du syr på? Jag vill hitta nåt bra tyg att försöka mer på, men jag vet inte riktigt vad som passar sig för sånt här? Allt? Inget? :p

Och kan det vara någon vajsing med trådspänningen, om trådarna går av hela tiden (om än olika fort)?

Tänkte förresten på dig när jag såg den här videon:
Den enda foten jag har just nu är original till min maskin, så den vill jag helst inte hålla på och klippa i. Dessutom kan jag inte fälla matartänderna på nån av mina maskiner (:banghead:) och inte har jag någon täckplåt heller, så för min del tror jag att den hoppande effekten antagligen är bäst att ha kvar. Men jag har för mig att du kan fälla dina matartänder, plus att du kanske inte gillade att foten hoppar? (Ska inte påstå att jag är överförtjust i det heller, men med tänderna uppe behöver jag nog något som håller emot, som sagt...) Isåfall kanske det kan vara något för dig, i alla fall gummibandsbiten?
Jadu :confused: Jag gick till second hand affären och tog något som såg bra ut (men inte så bra att jag skulle vara rädd om det). Har inte kommit längre än så.
Sa inte hon hemmafrun något? Typ att man skulle ha något under (kommer aldrig ihåg vad det heter, än mindre hur det stavas...)

Ah, kanske är därför tråden krånglar också? Hon säger ju något om det i videon... :idea:
Fast jag får nog köpa en sån fot som på filmen om jag ska våga (och kunna) modifiera... Min är inte direkt av plast :p
142373623687714500_resized.jpg

(ja, nålen är av på bilden)
Nödlösningen:
142373625090082200_resized.jpg

Fungerar sisådär för mig, kanske funkar bättre för dig :p?
 
Senast ändrad:
Jadu :confused: Jag gick till second hand affären och tog något som såg bra ut (men inte så bra att jag skulle vara rädd om det). Har inte kommit längre än så.
Sa inte hon hemmafrun något? Typ att man skulle ha något under (kommer aldrig ihåg vad det heter, än mindre hur det stavas...)

Ah, kanske är därför tråden krånglar också? Hon säger ju något om det i videon... :idea:
Fast jag får nog köpa en sån fot som på filmen om jag ska våga (och kunna) modifiera... Min är inte direkt av plast :p
142373623687714500_resized.jpg

(ja, nålen är av på bilden)
Nödlösningen:
142373625090082200_resized.jpg

Fungerar sisådär för mig, kanske funkar bättre för dig :p?

Mycket möjligt? Jag har köpt tear-away backing (vet näppeligen vad det heter på svenska :o? kan knappast vara mellanlägg, det är ju inte mellan nånting utan bakom...) som jag inte hunnit prova än, men det var väldigt billigt så det är det säkert värt! :p

Jag har inte provat med sugrör än, jag är en tålmodig typ serru - det är bra för psyket att plocka upp avramlade trådrullar emellanåt. :grin:
Eller så har jag inga sugrör hemma... :angel:

Men har funderat lite, det bästa vore kanske något slags bygel som inte sitter åt men som innesluter rullen liksom? Så den kan snurra och studsa runt (litegrann), men inte ramla av?

Tror den foten som är i mitt beställda fotpaket är metall också. Så blir nog inte så mycket experimenterande med den heller för mig. :D
Men bara en sån plastfot kostar typ en femtiolapp... :angel:

Jag har för övrigt (kanske) hittat spolar! Det fanns på JYSK!?! :eek:
Måste vara första gången jag hittat något jag letat efter på den affären...
Dessa är visserligen för "apollo", medan jag ska ha "66k", men det skiljer ungefär 0,5mm tydligen så jag tycker det var värt en chansning. En tjuga för fyra stycken! (I plast dock...) Har inte hunnit prova mer än att släppa i en och se att den passar i alla fall, ska spola upp tråd på dem sen ikväll och se hur de funkar! :up:

Lustigt nog var det de enda spolarna de hade, vilket verkar rätt konstigt? De här är alltså välvda, och till för maskiner som inte har en sån spolkapsel man kan ta ut och sätta fast spolen i utan spolen läggs horisontellt rätt ner i maskinen. Knappast det vanligaste systemet, väl? :confused:

Och när jag ändå var iväg och shoppade tog jag en sväng på Clas Ohlsons också, för jag kände jag behövde en liten syask av nåt slag...
8873645703198.jpg

Visst, rapplig och plastig. Men väldigt mycket förvaring för under en hundring! :up:
 
Mycket möjligt? Jag har köpt tear-away backing (vet näppeligen vad det heter på svenska :o? kan knappast vara mellanlägg, det är ju inte mellan nånting utan bakom...) som jag inte hunnit prova än, men det var väldigt billigt så det är det säkert värt! :p

Jag har inte provat med sugrör än, jag är en tålmodig typ serru - det är bra för psyket att plocka upp avramlade trådrullar emellanåt. :grin:
Eller så har jag inga sugrör hemma... :angel:

Men har funderat lite, det bästa vore kanske något slags bygel som inte sitter åt men som innesluter rullen liksom? Så den kan snurra och studsa runt (litegrann), men inte ramla av?

Tror den foten som är i mitt beställda fotpaket är metall också. Så blir nog inte så mycket experimenterande med den heller för mig. :D
Men bara en sån plastfot kostar typ en femtiolapp... :angel:

Jag har för övrigt (kanske) hittat spolar! Det fanns på JYSK!?! :eek:
Måste vara första gången jag hittat något jag letat efter på den affären...
Dessa är visserligen för "apollo", medan jag ska ha "66k", men det skiljer ungefär 0,5mm tydligen så jag tycker det var värt en chansning. En tjuga för fyra stycken! (I plast dock...) Har inte hunnit prova mer än att släppa i en och se att den passar i alla fall, ska spola upp tråd på dem sen ikväll och se hur de funkar! :up:

Lustigt nog var det de enda spolarna de hade, vilket verkar rätt konstigt? De här är alltså välvda, och till för maskiner som inte har en sån spolkapsel man kan ta ut och sätta fast spolen i utan spolen läggs horisontellt rätt ner i maskinen. Knappast det vanligaste systemet, väl? :confused:

Och när jag ändå var iväg och shoppade tog jag en sväng på Clas Ohlsons också, för jag kände jag behövde en liten syask av nåt slag...
8873645703198.jpg

Visst, rapplig och plastig. Men väldigt mycket förvaring för under en hundring! :up:

Hmm, en 50-lapp är ju inte så farligt...

Å, det slog mig att jag har ju en låda (någonstans) med massa fack (typ för muttrar o så - skulle ha den till broddar, men det blev aldrig så). Den kan jag ju ha sysaker i :idea: :D
 
Jag har inte provat med sugrör än, jag är en tålmodig typ serru - det är bra för psyket att plocka upp avramlade trådrullar emellanåt. :grin:
Eller så har jag inga sugrör hemma... :angel:

Men har funderat lite, det bästa vore kanske något slags bygel som inte sitter åt men som innesluter rullen liksom? Så den kan snurra och studsa runt (litegrann), men inte ramla av?

Jag har för övrigt (kanske) hittat spolar! Det fanns på JYSK!?! :eek:
Måste vara första gången jag hittat något jag letat efter på den affären...
Dessa är visserligen för "apollo", medan jag ska ha "66k", men det skiljer ungefär 0,5mm tydligen så jag tycker det var värt en chansning. En tjuga för fyra stycken! (I plast dock...) Har inte hunnit prova mer än att släppa i en och se att den passar i alla fall, ska spola upp tråd på dem sen ikväll och se hur de funkar! :up:

Lustigt nog var det de enda spolarna de hade, vilket verkar rätt konstigt? De här är alltså välvda, och till för maskiner som inte har en sån spolkapsel man kan ta ut och sätta fast spolen i utan spolen läggs horisontellt rätt ner i maskinen. Knappast det vanligaste systemet, väl? :confused:

Ser du inte var mitt sugrör kommer ifrån? (en viss haMburgerkedja) :angel:

Såvida du inte har samma problem som jag (att den drar ojämnt så att slacket trasslar) så tror jag att det kommer funka minst lika bra med ett sugrör. Har du mitt problem är jag däremot rädd att en bygel inte kommer att hjälpa mot trassel-delen av problemet.
Men nu har jag bytt tillbaka till den vanliga pressarfoten och har inte haft fler trådbrott. = Jag kan använda den tunga rullen som inte hoppar av :bounce:

JYSK är spännande ibland :D Jag köpte fingerborg där (det var inte alls det jag var där för, men...)

Hmm, tror faktiskt att den avancerade maskinen som vi hade i syslöjden hade det systemet...

Kom att tänka på undertrådsstället vi hade i syslöjden, en ställning med pinnar där man hängde upp undertrådsspolarna. Så fick man stå där och leta färg :laugh: (för vi fick inte spola upp en ny om det redan fanns en.)

Man skulle egentligen förvara dem stående, så att man ser vilken tråd som är på dem - som alternativ till mitt nuvarande trassel i en låda...:angel:

(nejdå, jag skriver inte alls rakt av det jag råkar tänka på... ni ser väl att jag strukturerar upp mina tankar på ett bra sätt? Eller nåt...)
 
Det där med förvaring av undertråden så den står så man ser färgen ska finnas nånstans :) kommer dock inte ihåg vart men en chansning kan ju va att det finns på sytillbehörs affären :)
 
Såna lådor speciellt till för spolar verkar faktiskt lättare att hitta än själva spolarna! O_o

Ni menar typ nåt sånt här, väl?
46196_l.jpg


Jag som har tre olika spoltyper får kanske skaffa tre lådor då... :meh:
Fast de verkar väldigt billiga! :up:

Nu är jag äntligen hemma också, så nu ska här provas spolar! :bump: :laugh:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 617
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 587
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 137
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 379
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp