Gamla symaskiner, serviceförsök...

Ja alltså jag syr ju i stort sett enbart saker åt hundar. Jag är inte världens mest hemmapysslande person... :o
Däremot är jag svag för Grejer Som Gör Saker så det här blev oväntat fascinerande för mig - så många kluriga pyttesaker som är expert på sitt eget okända lilla jobb! :laugh:

Jag har slagit till på ett fotkit nu (migränkarantänen räknas som över vid det här laget @Blacksmithfarm :p), det plus en adapter för slant shank maskinen också gick på ~200 kr ink frakt! :eek:
Får väl se om och när och vad kommer... :cautious: :D
Blev såna här rackare (förhoppningsvis):
D7180-9.jpg


Vet inte riktigt vad alla gör, men tar de jag har ett svagt hum om ifall någon annan funderar. :p
A1: Syr fast band, den har en hållare som matar in bandet rakt ovanpå foten.
A2: Gör fransar på nåt sätt?
A3-4: Snoddfötter, syr fast snoddar
A5: Har en platta mitt i som man kör tyger emot på varsinn sida, för att passa ihop två kanter
A6: Vet inte, kallas "quilting foot"?
A7: Tror det är en vanlig raksömsfot...

B1: Brodyrfot, genomskinlig
B2: "Round bead foot", sätter man fast pärlor med kanske? :confused:
B3: Teflonfot, till för att köra på "klistriga" material som inte vill mata ordentligt
B4: "Cording foot", antar att det är en snoddfot för bara en snodd, även om den inte riktigt ser ut som de andra snoddfötterna?
B5: Quiliting foot, heter precis samma som A6? Ser inte riktigt likadan ut dock?
B6: "Pintuck foot", tror den veckar tyget under sig (längsmed sömmen)?
B7: "Overcast foot", till för att... kasta kanter?

C1: "Stitch guide foot"... Ingen aning?
C2: En till "pintuck foot", skiljer i antal veck bara
C3: "Satin stitch foot", vet inte riktigt. Trodde satin stitch var något som används för brodyr, så vad skiljer den här och brodyrfoten då?
C4: "Zig zag foot JAGUAR"! :laugh: Jag har ingen aning...
C5: "Double welting foot", ingen aning. Dubbla... sårsvullnader? :laugh:
C6: För att sy osynliga dragkedjor (misstänker att den inte blir hårt använd här i huset :D)
C7: Rullfot, den har som en vägvält fram! Antar att det är för att mata tyg som inte vill gå snällt under foten? :p

D1: "Blind stitch foot", vet inte mer än att den ser krånglig ut!
D2: "Applique foot", antar att det är för att sätta fast symärken och sånt?
D3: Fot med bred käft... För att man ska se mönster och sånt bättre kanske?
D4: En sån som är till för att brodera eller stoppa på frihand utan matartänder, har en sån till slant shanken redan - vilket nog är bra, för jag tvivlar på att alla adapters i världen skulle kunna få på en sån där med snap on! :laugh:
D5: Rynkfot, den skrynklar tyget tvärsför sömmen (till skillnad mot pintuck)
D6-7: Kantfållare i olika storlekar

E1: "Darning foot", stoppningsfot? Vad skiljer den mot D4? Ser knepig ut...
E2: Kantbandare, justerbar bredd! :up:
E3: "Knit foot"... Är det en fot särskilt till stickade textiler?
E4: Blixtlåsfot! Inser först nu att det nog är en likadan som @Blacksmithfarm s, fast upponer/bakofram! :laugh:

Jag vet inte vad hälften av dina fötter är @Trott ! Jag kan knappt orden på engelska, på svenska har jag mindre än ingen koll! :o Biesenfot/stråveck, är det det som kallas pintuck på engelska? Det blir som tunna små veck? Snoddfot antar jag är det jag kallar snoddfot också (man vet aldrig hur jag strulat till begreppen)? Och pärlfot torde vara samma som min B2? Soutage, applikation, passpoal och kreder är dock totala mysterier! :p

Låter coolt att sy korsetter! Inte något jag känner något stort behov av, men intressant som syprojekt ändå! :D


Åhååååå, tack! Rynka ihop två resårband... Hm. Öh... varför? Kanske något som behövs mer i korsettsömnad än till hundtäcken? :p
 
Ja alltså jag syr ju i stort sett enbart saker åt hundar. Jag är inte världens mest hemmapysslande person... :o
Däremot är jag svag för Grejer Som Gör Saker så det här blev oväntat fascinerande för mig - så många kluriga pyttesaker som är expert på sitt eget okända lilla jobb! :laugh:

Jag har slagit till på ett fotkit nu (migränkarantänen räknas som över vid det här laget @Blacksmithfarm :p), det plus en adapter för slant shank maskinen också gick på ~200 kr ink frakt! :eek:
Får väl se om och när och vad kommer... :cautious: :D
Blev såna här rackare (förhoppningsvis):
D7180-9.jpg


Vet inte riktigt vad alla gör, men tar de jag har ett svagt hum om ifall någon annan funderar. :p
A1: Syr fast band, den har en hållare som matar in bandet rakt ovanpå foten.
A2: Gör fransar på nåt sätt?
A3-4: Snoddfötter, syr fast snoddar
A5: Har en platta mitt i som man kör tyger emot på varsinn sida, för att passa ihop två kanter
A6: Vet inte, kallas "quilting foot"?
A7: Tror det är en vanlig raksömsfot...

B1: Brodyrfot, genomskinlig
B2: "Round bead foot", sätter man fast pärlor med kanske? :confused:
B3: Teflonfot, till för att köra på "klistriga" material som inte vill mata ordentligt
B4: "Cording foot", antar att det är en snoddfot för bara en snodd, även om den inte riktigt ser ut som de andra snoddfötterna?
B5: Quiliting foot, heter precis samma som A6? Ser inte riktigt likadan ut dock?
B6: "Pintuck foot", tror den veckar tyget under sig (längsmed sömmen)?
B7: "Overcast foot", till för att... kasta kanter?

C1: "Stitch guide foot"... Ingen aning?
C2: En till "pintuck foot", skiljer i antal veck bara
C3: "Satin stitch foot", vet inte riktigt. Trodde satin stitch var något som används för brodyr, så vad skiljer den här och brodyrfoten då?
C4: "Zig zag foot JAGUAR"! :laugh: Jag har ingen aning...
C5: "Double welting foot", ingen aning. Dubbla... sårsvullnader? :laugh:
C6: För att sy osynliga dragkedjor (misstänker att den inte blir hårt använd här i huset :D)
C7: Rullfot, den har som en vägvält fram! Antar att det är för att mata tyg som inte vill gå snällt under foten? :p

D1: "Blind stitch foot", vet inte mer än att den ser krånglig ut!
D2: "Applique foot", antar att det är för att sätta fast symärken och sånt?
D3: Fot med bred käft... För att man ska se mönster och sånt bättre kanske?
D4: En sån som är till för att brodera eller stoppa på frihand utan matartänder, har en sån till slant shanken redan - vilket nog är bra, för jag tvivlar på att alla adapters i världen skulle kunna få på en sån där med snap on! :laugh:
D5: Rynkfot, den skrynklar tyget tvärsför sömmen (till skillnad mot pintuck)
D6-7: Kantfållare i olika storlekar

E1: "Darning foot", stoppningsfot? Vad skiljer den mot D4? Ser knepig ut...
E2: Kantbandare, justerbar bredd! :up:
E3: "Knit foot"... Är det en fot särskilt till stickade textiler?
E4: Blixtlåsfot! Inser först nu att det nog är en likadan som @Blacksmithfarm s, fast upponer/bakofram! :laugh:

Jag vet inte vad hälften av dina fötter är @Trott ! Jag kan knappt orden på engelska, på svenska har jag mindre än ingen koll! :o Biesenfot/stråveck, är det det som kallas pintuck på engelska? Det blir som tunna små veck? Snoddfot antar jag är det jag kallar snoddfot också (man vet aldrig hur jag strulat till begreppen)? Och pärlfot torde vara samma som min B2? Soutage, applikation, passpoal och kreder är dock totala mysterier! :p

Låter coolt att sy korsetter! Inte något jag känner något stort behov av, men intressant som syprojekt ändå! :D



Åhååååå, tack! Rynka ihop två resårband... Hm. Öh... varför? Kanske något som behövs mer i korsettsömnad än till hundtäcken? :p
Japp, E4an har jag :D
Tror att jag har en såndära E1 också.
 
Ah:idea: Blir man rik på sånt? Jag kan göra mer:D

Jag tror den generella regeln för "blir man rik på det här?" är: Är det något nyttigt? Om nej: rik. Om ja: fattig.

Så japp, du bör nog satsa! :D

Jag har för övrigt tagit på mig den enorma uppoffringen att köra ett ärende in till Stora Staden imorgon, stackars, stackars mig.... Där finns en liten affär som heter Stoff & Stil, kanske jag råkar köra förbi där också? :sneaky: :angel:

Vete fanken vad jag ska sy - och inte har jag de där pressarfötterna heller :laugh: - men jag måste handla tyg! :p
 
Om nån bor i närheten av Ekerö kan de tydligen få en hårdjobbande lättmekad symaskin (Husqvarna, trampmaskin) gratis just nu! I Skåne har vi minsann aldrig så roligt. :cautious:

Japp, jag surfar fortfarande gamla symaskiner... :angel:

Hur var det @Snurrfian , hittat nån än? Annars har du ett tips här! :D
(Har noll koll på vart i världen du finns, men det kan ju vara Ekerö! :laugh:)
 
Om nån bor i närheten av Ekerö kan de tydligen få en hårdjobbande lättmekad symaskin (Husqvarna, trampmaskin) gratis just nu! I Skåne har vi minsann aldrig så roligt. :cautious:

Japp, jag surfar fortfarande gamla symaskiner... :angel:

Hur var det @Snurrfian , hittat nån än? Annars har du ett tips här! :D
(Har noll koll på vart i världen du finns, men det kan ju vara Ekerö! :laugh:)
:D Jag har närmare till Ekerö än dig men jag tror ändå att jag hoppar, jag är för feg än... Jag följer eran tråd och hoppas att lite kunskap ska fastna... Just nu är jag mest insnöad på amerikanska frihetskriget och franska revolutionen och vilka följer de gav... ;)
 
Ååååååh! Nu finns "min" Singer på Tradera! :bump:

Nån kan väl köpa den (Västerås) och ta en bild av inställningarna i överarmen, tack! :p
 
Jag tror den generella regeln för "blir man rik på det här?" är: Är det något nyttigt? Om nej: rik. Om ja: fattig.

Så japp, du bör nog satsa! :D

Jag har för övrigt tagit på mig den enorma uppoffringen att köra ett ärende in till Stora Staden imorgon, stackars, stackars mig.... Där finns en liten affär som heter Stoff & Stil, kanske jag råkar köra förbi där också? :sneaky: :angel:

Vete fanken vad jag ska sy - och inte har jag de där pressarfötterna heller :laugh: - men jag måste handla tyg! :p

I min lilla stad finns minsann ingen sådan lyx som en Stogg och Stil Butik! Så nej, jag tycker inte att du ska köra förbi. Jag tycker att du ska stanna. :p

:D Jag har närmare till Ekerö än dig men jag tror ändå att jag hoppar, jag är för feg än... Jag följer eran tråd och hoppas att lite kunskap ska fastna... Just nu är jag mest insnöad på amerikanska frihetskriget och franska revolutionen och vilka följer de gav... ;)

*host* Sa du kunskap? Sån har jag ingen, tror jag.:confused: Måste man ha det?
 
I min lilla stad finns minsann ingen sådan lyx som en Stogg och Stil Butik! Så nej, jag tycker inte att du ska köra förbi. Jag tycker att du ska stanna. :p



*host* Sa du kunskap? Sån har jag ingen, tror jag.:confused: Måste man ha det?

Vi har ingen i min lilla stad heller. Jag måste köra. I en bil. Flera-många meter... Men OK då - jag hade tänkt ta det lite lugnt, lägga det i stadier, kanske åka förbi igen i mars nångång och siktade på att faktiskt gå in i butiken före 2021. Men då går jag väl in då, imorgon.

Och vänder i dörren. Bara för att reta dig. :cool:

(Och skvallra inte för @Snurrfian att vi ingenting vet! @Trott kickar upp en bra kunskapssandstorm med jämna mellanrum, vi kan lugnt gömma oss bakom den och framstå som sy-genier för de som inte läser så noga! Ssssssschhh! :rage:)
 
Vi har ingen i min lilla stad heller. Jag måste köra. I en bil. Flera-många meter... Men OK då - jag hade tänkt ta det lite lugnt, lägga det i stadier, kanske åka förbi igen i mars nångång och siktade på att faktiskt gå in i butiken före 2021. Men då går jag väl in då, imorgon.

Och vänder i dörren. Bara för att reta dig. :cool:

(Och skvallra inte för @Snurrfian att vi ingenting vet! @Trott kickar upp en bra kunskapssandstorm med jämna mellanrum, vi kan lugnt gömma oss bakom den och framstå som sy-genier för de som inte läser så noga! Ssssssschhh! :rage:)

Meh:meh: Retsticka:mad:


(Jaha:idea: Är det så man ska göra:angel::laugh: From now on, my lips ar sealed)
 
Hm den för 100 kr? Västerås är betydligt närmare än Ekerö... Är det en bra symaskin som klarar lite tyngre syarbetet? :angel:

shocked-smiley.gif



Ja, det är en bra symaskin (tycker jag, men du vet ju om att jag inte är så bevandrad i symaskinsvärlden). Det är samma modell som min mittensymaskin. Den har slant shank, alltså framåtvinklat nålhus som gör att man får väldigt bra sikt på sitt arbete, och är uteslutande av metall. Finns alltså inte ens en rem som kan gå av, den har kuggdrev från första till sista rörliga delen. Stark som attan, efter vad jag kört den genom! :D

Den har dock begränsat med sömmar, man kan sy raksöm och sicksack i olika längder och bredder, that's it! Så vill du ha fler sömmar att välja på är den inte rätt val. Men det är nog den absolut enda nackdelen jag kan komma på. :up:
 
shocked-smiley.gif



Ja, det är en bra symaskin (tycker jag, men du vet ju om att jag inte är så bevandrad i symaskinsvärlden). Det är samma modell som min mittensymaskin. Den har slant shank, alltså framåtvinklat nålhus som gör att man får väldigt bra sikt på sitt arbete, och är uteslutande av metall. Finns alltså inte ens en rem som kan gå av, den har kuggdrev från första till sista rörliga delen. Stark som attan, efter vad jag kört den genom! :D

Den har dock begränsat med sömmar, man kan sy raksöm och sicksack i olika längder och bredder, that's it! Så vill du ha fler sömmar att välja på är den inte rätt val. Men det är nog den absolut enda nackdelen jag kan komma på. :up:
Jag har aldrig förstått vad man ska ha alla andra sömmar till så för den delen passar den nog mig... Jag har satt bevakning på auktionen.. Är det ingen som lägger ett bud så kanske jag tar den... ;)
 
shocked-smiley.gif



Ja, det är en bra symaskin (tycker jag, men du vet ju om att jag inte är så bevandrad i symaskinsvärlden). Det är samma modell som min mittensymaskin. Den har slant shank, alltså framåtvinklat nålhus som gör att man får väldigt bra sikt på sitt arbete, och är uteslutande av metall. Finns alltså inte ens en rem som kan gå av, den har kuggdrev från första till sista rörliga delen. Stark som attan, efter vad jag kört den genom! :D

Den har dock begränsat med sömmar, man kan sy raksöm och sicksack i olika längder och bredder, that's it! Så vill du ha fler sömmar att välja på är den inte rätt val. Men det är nog den absolut enda nackdelen jag kan komma på. :up:

Åh! Jag har en :devil:rem på min, som tappar fäste vid fel tillfällen...
 
Jag har aldrig förstått vad man ska ha alla andra sömmar till så för den delen passar den nog mig... Jag har satt bevakning på auktionen.. Är det ingen som lägger ett bud så kanske jag tar den... ;)

Håller tummarna! :bump:

Åh! Jag har en :devil:rem på min, som tappar fäste vid fel tillfällen...

Ja, de andra två har ju drivremmar och jag föredrar helt klart den som är metall rakt igenom! :up:

Noga med olja på den dock. :D

Jag har varit på utflykt! Jösses vilken dålig idé det var om man vill ha några pengar kvar... :cautious:

Massa prylar, tråd, band, en skärmatta (mycket billigare än jag trodde så jag kunde inte motstå...), en bunt stuvbitar (vitt fejkläder, rött nylonfoder, blå jersey, och nån sorts ljusblå bunt jag inte riktigt vet vad det är för material...), och en lottopåse! (mm)
l1fZyDz.jpg


Softshell, svart med knallrosa fleecefoder, ovanpå ett turkost regnklädestyg som verkar suveränt till både hundskor och regntäcke!
TW1VjaO.jpg


Och så var jag ju bort och sneglade på neoprenerna... De hade fått in nya grejer... Jag vet inte vad jag ska använda dessa till men kolla! Präglad neopren! Den ljusblå syns inte så tydligt, men den är präglad i ett växtslingemönster, och den mörkgrå är krokodil! Hur skulle jag kunna bara lämna dem i affären?! :confused:
Ej5dK8I.jpg

Var väldigt, väldigt sugen på ett par av de tryckta mönstren också, men över 200kr/m fick ner mig på jorden igen... Ska kanske åtminstone lära mig sy först och främst, och ha en avsedd användning för dem. :o

... Kan/vill heller inte göra så mycket av dessa förrän de där pressarfötterna anländer (om de nu gör det :D), så de får väl ligga i ett hörn och snegla anklagande på mig ett tag framöver nu. :p
 
Jag satte mig precis ned för att "laga" trådspänningen på min maskin. Men så tänkte jag att jag måste testa en sista gång och se om det kanske funkar. Och vips, det gick att sy, inga problem med trådspänningen alls :D *host* förutom att jag ställde in den fel - men den fungerar.

Och @Monstermom ser spännande ut! :D
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 617
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 587
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 137
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 379
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp