Gamla symaskiner, serviceförsök...

hookparts.jpg

bobbin_case.jpg
 
Såhär blev Monsters sko i alla fall:

DynkdMH.jpg


Lite åt Frankensteins Monster-hållet, i det här fallet! :D

Men den passar i alla fall rätt bra. Det är delar av en sliten vinterjacka som jag sprättat isär och pysslat ihop igen. Sydd med ett flertal sömmar men jag har blivit väldigt förtjust i trippel elastisk sick-sack (eller vad den nu kan tänkas heta... :p), så den tog över allt mer efter ett litet tag. Vilken suverän söm! Blir både jättestadigt och väldigt stretchigt! :up:

Tanken är att täta sömmarna och bygga upp en liten sula med hjälp av liquisole, men det får vänta tills jag fått ihop riktiga skor. Nu visar det sig förstås att skor av täckjacka kanske är att ta i eftersom vintern åter tycks ha gett upp till förmån för den eviga leran, men det är väl rimligen lättare att sy i något tunnare som heller inte består av tre halkiga lager! :laugh:

(... Väl? Jinxar jag något nu? :cautious:)

Hundstackarn behöver skor för vägsaltet först och främst, men mattes sinnesro kan kanske må bra av något slags tunnare lerskor också. :p

(Och jag vet att man kan såklart sy en tub, klippa den i fyra delar och sy igen ena änden så har man fyra snabba hundskor! Det är redan gjort och är våra nödskor för vägsaltsplågan, men jag vill ju göra riktiga skor, med bra passform, sula och viss bekvämlighet - så jag får leka lite med mina symaskiner! :D
Vad tror ni om softshelltyg till hundskor? Blir det bra, så länge man har en slitsula också?)
 
Är det förresten någon som vet vad den här sömmen är bra till?

stitch-238_honeycomb.gif


Den ser fräck ut, men jag antar den har något faktiskt syfte också? :D
 
Jag, öh... bara råkade hamna på en sida helt apropå, utan någon plan alls att snegla efter pressarfötter till någon av mina maskiner, och fick där syn på den här, @Blacksmithfarm :
http://www.ebay.com/itm/Adjustable-...532?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5aeceb84a4

Det är en av dina mysteriefötter va? (Fast den här råkar passa en Pfaff istället. :angel:)
Ser alltså ut att vara för att sy bredvid dragkedjor! :up:

Finns för övrigt bautapaket med över 30 spännande fötter för någon hundring... Vilken himla tur att jag fortfarande inte riktigt lyckats räkna ut vilka fötter som egentligen passar till mina maskiner! :laugh:
 
Såhär blev Monsters sko i alla fall:

DynkdMH.jpg


Lite åt Frankensteins Monster-hållet, i det här fallet! :D

Men den passar i alla fall rätt bra. Det är delar av en sliten vinterjacka som jag sprättat isär och pysslat ihop igen. Sydd med ett flertal sömmar men jag har blivit väldigt förtjust i trippel elastisk sick-sack (eller vad den nu kan tänkas heta... :p), så den tog över allt mer efter ett litet tag. Vilken suverän söm! Blir både jättestadigt och väldigt stretchigt! :up:

Tanken är att täta sömmarna och bygga upp en liten sula med hjälp av liquisole, men det får vänta tills jag fått ihop riktiga skor. Nu visar det sig förstås att skor av täckjacka kanske är att ta i eftersom vintern åter tycks ha gett upp till förmån för den eviga leran, men det är väl rimligen lättare att sy i något tunnare som heller inte består av tre halkiga lager! :laugh:

(... Väl? Jinxar jag något nu? :cautious:)

Hundstackarn behöver skor för vägsaltet först och främst, men mattes sinnesro kan kanske må bra av något slags tunnare lerskor också. :p

(Och jag vet att man kan såklart sy en tub, klippa den i fyra delar och sy igen ena änden så har man fyra snabba hundskor! Det är redan gjort och är våra nödskor för vägsaltsplågan, men jag vill ju göra riktiga skor, med bra passform, sula och viss bekvämlighet - så jag får leka lite med mina symaskiner! :D
Vad tror ni om softshelltyg till hundskor? Blir det bra, så länge man har en slitsula också?)

Trestegs-sicksack är det jag verkligen saknar på min gamla maskin :(

I syslöjden på mellanstadiet och högstadiet så var det den enda, förutom raksöm, som jag använde...
Avis.

Min första tanke var softshell - vill du att hundstackarn ska halka omkull? Men så läste jag att du skulle sätta sulor på. Ärligt talat kan jag inget om hundskor. Så jag avstår att råda i det.
 
Jag, öh... bara råkade hamna på en sida helt apropå, utan någon plan alls att snegla efter pressarfötter till någon av mina maskiner, och fick där syn på den här, @Blacksmithfarm :
http://www.ebay.com/itm/Adjustable-...532?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5aeceb84a4

Det är en av dina mysteriefötter va? (Fast den här råkar passa en Pfaff istället. :angel:)
Ser alltså ut att vara för att sy bredvid dragkedjor! :up:

Finns för övrigt bautapaket med över 30 spännande fötter för någon hundring... Vilken himla tur att jag fortfarande inte riktigt lyckats räkna ut vilka fötter som egentligen passar till mina maskiner! :laugh:

Jaa, en sådan är det! :D:bow::bump::banana:

Men för tusan, en hundring är väl inget:p:D? Köp och testa vettja... (eller? ska man inte göra så??:confused::eek:O_o)
 
Skämt åsido :p

Var tar du loss pressarfoten?
Mina ser lite olika ut, men har samma "innerstorlek" samt passar för skruven...
142317410664455400_resized.jpg

Detta är en av varianterna, syns inte jättebra, men...
142117614063678300_resized.jpg

Och detta en annan, båda följde med och passar till min maskin.


Medan de som skolan hade plockades loss mycket längre ned på själva foten, om jag minns rätt.

Finns det fler versioner? Är det stor skillnad mellan olika märken??
 
@Blacksmithfarm Jag är inte helt säker på att jag menar trestegssicksack? Inte det stygnet som liksom syr raksöm i sicksackmönster, om jag gör mig förstådd alls... Utan det som syr fram och tillbaka i en sicksackrad, alltså backar på nåt sätt i varannat steg... Eller nåt sånt. Blir som en tjock sicksacksöm, men flexar väldigt bra?

Är lite sådär halvt småsugen att köpa och testa - nån maskin ska de väl passa på! Men jag har haft migrän idag som släppt nu på senkvällen, och jag håller (försöker hålla...) strikt inte-handla policy efter migrän, för jag blir lite småhög och manisk när smärtan ger sig iväg. :o
Fattar inte helt genomtänkta beslut. :cool:

Jag har ju verkligen inte någon bra koll på pressarfotssystemen, men det här är vad jag har lyckats ana mig till hittills i alla fall - och det får bli på engelska, för det är så jag hittat infon. :p
Det finns två (eller tre) huvudsystem: high shank och low shank, alltså hur högt upp pressarfoten sitter. Inom båda dessa system finns clip on och screw on, alltså snäpp fast eller skruva fast, och fästena kan variera mellan tillverkare men som regel ska man kunna anta att om man tex har en low shank snap on så ska alla såna passa oavsett vilket märke de egentligen är till... Förutom Bernina, som tydligen bestämt sig för att vara riktigt lustiga och inte ha något som kan passa någon annan. :cautious:
Tredje systemet tycker jag är :love:, för det är slant shank, alltså lutande fäste. Eller snarare lutar hela nålhuset, både nålen och pressarfoten är vinklade framåt. Det gör att man slipper huka sig och kisa in mellan över- och underarmen för att kunna se var man syr! Arbetsytan kommer framför överarmen vilket faktiskt gör väldigt stor skillnad. :up: Det är Singers system, som de tydligen körde i några årtionden men jag tror de nu övergett? En av mina maskiner är en sådan (givetvis den jag inte fått till helt hundra). Till den måste man såklart ha fötter som passar till vinkeln... Men även den borde vara low eller high shank, rätt säker på att jag läst det nånstans men det tycks ha fallit mig ur huvudet. :banghead:

Sen ska det gå att köpa till adapters för att få "fel" system att passa till ens symaskin också, men jag antar att det är begränsat åt vilket håll det funkar. Borde vara svårt att sätta en high shank fot på en low shank maskin! :p
Tippar att det också spelar in vad det är för fot man vill adaptra in, gissar att tex en övermatare är rätt svår att få på en adapter med tanke på hur stor och hög den är...?

Hittade även en ask fötter + adapter för slant shank till low shank clip on på det där stället.... Oooooh, vill ha! :laugh:
För mig med tre maskiner (hittills... :angel:) (fast bara två funkar felfritt :meh:) som ingen har samma fäste som nån annan vore det helt klart aktuellt med adaptersystem och samma fötter som de får dela på! Men jag misstänker att det alltid är bättre att ha så nära orginalgrejerna man kan komma egentligen, med tanke på att pressarfoten ändå gör ett rätt viktigt jobb och halvglappt fäste eller lite galen vinkel lär garanterat märkas...
 
Fullt möjligt att det är jag som är upptagen med att plantera ut växter i ögonhöjd också! :up:

:laugh:
Hemska tanke:nailbiting:

Ang söm igen då. Ja, trestegs-sicksacken jag tänker på rör sig ju i sidled, men aldrig bakåt om man säger så.

Är inte helt säker på att jag hängde med på den andra varianten. Men det kan bero på att jag är trött nu... dags att sova.

Hoppas du slipper mer migrän, och påföljande spännande beslut:laugh:
 
Finns för övrigt bautapaket med över 30 spännande fötter för någon hundring... Vilken himla tur att jag fortfarande inte riktigt lyckats räkna ut vilka fötter som egentligen passar till mina maskiner! :laugh:

Jag har köpt en sån låda, med 25 pressarfötter till min industrimaskin (high shank), bland det bästa jag gjort! Flitigt använda fötter är smala till blixtlås, "top stitch" och jag använde faktiskt rullsömsfoten igår för första gången när jag sydde gardiner :) Kan verkligen rekommendera att köpa ett sånt, man behöver ju inte ha det största "paketet", men ett med 25 är alldeles lagom. Det är ju då inte 25 olika fötter, utan det kan vara 5 av samma fot men i olika "storlek" tex "top stitch" foten, den har jag nog 7 olika "bredder" på, alltså hur långt från kanten sömmen kommer :) Jättesmidigt! Är nog denna jag har
http://www.ebay.com/itm/25-PRESSER-...402?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item46045d4632
 
Jag tror den kallas elastisk raksöm, om det är den jag tänker på. den syr lite snett, och sen går den tillbaka. Söm nr 2 på bilden, stämmer det utseendet @Monstermom ?
10391386_10155167373990114_1456154623486728365_n.jpg

Nä, en sån söm har jag inte på min, märket ser ut som din nr 7 istället, fast med tre rader i bredd istället för två... Fast stygnen blir inte i bredd, utan ovanpå varandra.

Jag ser att du har nr 15 också dock! Vad är den till för?! :bump:

Av dina stygn har jag... 1, 3 (fast med tre rader istället för två), 7, 8, 11, 13, 14, 15, 17 och knapphål tror jag. Symbolerna ser inte exakt likadana ut, men så pass lika att jag tror det är samma i alla fall... Det är på min nyaste (och svagaste/plastigaste) maskin, på Husqvarnan (20-tal) är det ju bara raksöm och på Singern från 50-talet finns bara rak och sicksack...

Jag har köpt en sån låda, med 25 pressarfötter till min industrimaskin (high shank), bland det bästa jag gjort! Flitigt använda fötter är smala till blixtlås, "top stitch" och jag använde faktiskt rullsömsfoten igår för första gången när jag sydde gardiner :) Kan verkligen rekommendera att köpa ett sånt, man behöver ju inte ha det största "paketet", men ett med 25 är alldeles lagom. Det är ju då inte 25 olika fötter, utan det kan vara 5 av samma fot men i olika "storlek" tex "top stitch" foten, den har jag nog 7 olika "bredder" på, alltså hur långt från kanten sömmen kommer :) Jättesmidigt! Är nog denna jag har
http://www.ebay.com/itm/25-PRESSER-...402?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item46045d4632

Åh, spännande! Jag har kikat på en sån här:
http://www.ebay.co.uk/itm/Presser-F...098?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item3ce3f555e2

Och tänkte lägga till en adapter för slant shank:
http://www.ebay.co.uk/itm/1-x-Press...779?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item258826e2e3

Lutar åt att jag slår till faktiskt... Lite osäker på vilka fötter man egentligen behöver/vill ha, men det är väl så att man får börja med något och se om något fattas? (Om du inte kan se ifall det där paketet är väldigt glest? :p) Jag är av någon anledning väldigt fascinerad av fållvikare, snoddfötter och bandkantare - vet inte varför, kommer inte på något tillfälle när jag egentligen behövt någon av dem... Fast bandkantare och fållvikare borde ju göra de flesta saker enklare egentligen? Får bara hitta på något att sätta snoddar på också! :D
(Vad gör man egentligen med snoddfötterna? Är det för dekorationer? Hur funkar det med en sån där 7-snodds-fot? Blir inte det bara en stor klump med snoddar? Fattar inte riktigt... :o)

Pfaffen (nyaste) har snap-on fötter, med en adapter till slant shank så kan jag använda det till två av maskinerna. Husqvarnan tror jag är high shank, men det är väl inte aktuellt med så många finessfötter till den heller. :D
 
Nä, en sån söm har jag inte på min, märket ser ut som din nr 7 istället, fast med tre rader i bredd istället för två... Fast stygnen blir inte i bredd, utan ovanpå varandra.

Jag ser att du har nr 15 också dock! Vad är den till för?! :bump:

Av dina stygn har jag... 1, 3 (fast med tre rader istället för två), 7, 8, 11, 13, 14, 15, 17 och knapphål tror jag. Symbolerna ser inte exakt likadana ut, men så pass lika att jag tror det är samma i alla fall... Det är på min nyaste (och svagaste/plastigaste) maskin, på Husqvarnan (20-tal) är det ju bara raksöm och på Singern från 50-talet finns bara rak och sicksack...



Åh, spännande! Jag har kikat på en sån här:
http://www.ebay.co.uk/itm/Presser-F...098?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item3ce3f555e2

Och tänkte lägga till en adapter för slant shank:
http://www.ebay.co.uk/itm/1-x-Press...779?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item258826e2e3

Lutar åt att jag slår till faktiskt... Lite osäker på vilka fötter man egentligen behöver/vill ha, men det är väl så att man får börja med något och se om något fattas? (Om du inte kan se ifall det där paketet är väldigt glest? :p) Jag är av någon anledning väldigt fascinerad av fållvikare, snoddfötter och bandkantare - vet inte varför, kommer inte på något tillfälle när jag egentligen behövt någon av dem... Fast bandkantare och fållvikare borde ju göra de flesta saker enklare egentligen? Får bara hitta på något att sätta snoddar på också! :D
(Vad gör man egentligen med snoddfötterna? Är det för dekorationer? Hur funkar det med en sån där 7-snodds-fot? Blir inte det bara en stor klump med snoddar? Fattar inte riktigt... :o)

Pfaffen (nyaste) har snap-on fötter, med en adapter till slant shank så kan jag använda det till två av maskinerna. Husqvarnan tror jag är high shank, men det är väl inte aktuellt med så många finessfötter till den heller. :D

Jag återkommer om söm nr 15, ska försöka leta reda på instruktionsboken (jag såg den här om dagen, när jag möblerade om men nu är den puts väck borta...)

Ska jag vara ärlig så kände jag inte igen många av de fötter i din första länk haha :p
Vilka man vill ha beror ju lite på vad man syr, jag som syr mycket korsetter tycker ju då att top stitch foten är det bästa som finns, lika syr man mycket jeans, jackor osv där man vill ha en sån söm, så är det det man vill ha. Rullfåll/fållvikare och bandkantare kan ju alltid komma till användning oavsett om man syr kläder eller grytlappar ;) Snoddfötterna använder man när man vill sy på en dekorsnodd, tex som snoddar på schabrak :) tror man syr rakt igenom snodden eller sicksackar över, och snodden kan då löpa fritt under foten då det är "utskuret" för snodd :)
 
I min tillbehörskatalog till Husqvarna maskinen jag har, så finns det nått som heter Biesenfot, den syr stråveck. Finns som 1 spår, 5 spår, 7 spår och 9 spår. Kan scanna in bild sen om du vill men hinner inte nu. Förutom den, så finns det snoddfot, soutagefot, pärlfot, applikationsfot, passpoalfot, enkel krederfot och dubbel krederfot som fixar utanpåliggande dekorer typ :p En djungel! Ska leta vidare vad söm 15 gör, måste åka till stallet innan bara :)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 617
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 587
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 137
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 379
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp