Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Såhär blev Monsters sko i alla fall:
Lite åt Frankensteins Monster-hållet, i det här fallet!
Men den passar i alla fall rätt bra. Det är delar av en sliten vinterjacka som jag sprättat isär och pysslat ihop igen. Sydd med ett flertal sömmar men jag har blivit väldigt förtjust i trippel elastisk sick-sack (eller vad den nu kan tänkas heta... ), så den tog över allt mer efter ett litet tag. Vilken suverän söm! Blir både jättestadigt och väldigt stretchigt!
Tanken är att täta sömmarna och bygga upp en liten sula med hjälp av liquisole, men det får vänta tills jag fått ihop riktiga skor. Nu visar det sig förstås att skor av täckjacka kanske är att ta i eftersom vintern åter tycks ha gett upp till förmån för den eviga leran, men det är väl rimligen lättare att sy i något tunnare som heller inte består av tre halkiga lager!
(... Väl? Jinxar jag något nu? )
Hundstackarn behöver skor för vägsaltet först och främst, men mattes sinnesro kan kanske må bra av något slags tunnare lerskor också.
(Och jag vet att man kan såklart sy en tub, klippa den i fyra delar och sy igen ena änden så har man fyra snabba hundskor! Det är redan gjort och är våra nödskor för vägsaltsplågan, men jag vill ju göra riktiga skor, med bra passform, sula och viss bekvämlighet - så jag får leka lite med mina symaskiner!
Vad tror ni om softshelltyg till hundskor? Blir det bra, så länge man har en slitsula också?)
Jag, öh... bara råkade hamna på en sida helt apropå, utan någon plan alls att snegla efter pressarfötter till någon av mina maskiner, och fick där syn på den här, @Blacksmithfarm :
http://www.ebay.com/itm/Adjustable-...532?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5aeceb84a4
Det är en av dina mysteriefötter va? (Fast den här råkar passa en Pfaff istället. )
Ser alltså ut att vara för att sy bredvid dragkedjor!
Finns för övrigt bautapaket med över 30 spännande fötter för någon hundring... Vilken himla tur att jag fortfarande inte riktigt lyckats räkna ut vilka fötter som egentligen passar till mina maskiner!
Okej, det lät som en tätare djungel än jag trodde att det var...
Hemska tankeFullt möjligt att det är jag som är upptagen med att plantera ut växter i ögonhöjd också!
Är inte helt säker på att jag hängde med på den andra varianten.
Finns för övrigt bautapaket med över 30 spännande fötter för någon hundring... Vilken himla tur att jag fortfarande inte riktigt lyckats räkna ut vilka fötter som egentligen passar till mina maskiner!
Jag tror den kallas elastisk raksöm, om det är den jag tänker på. den syr lite snett, och sen går den tillbaka. Söm nr 2 på bilden, stämmer det utseendet @Monstermom ?
Jag har köpt en sån låda, med 25 pressarfötter till min industrimaskin (high shank), bland det bästa jag gjort! Flitigt använda fötter är smala till blixtlås, "top stitch" och jag använde faktiskt rullsömsfoten igår för första gången när jag sydde gardiner Kan verkligen rekommendera att köpa ett sånt, man behöver ju inte ha det största "paketet", men ett med 25 är alldeles lagom. Det är ju då inte 25 olika fötter, utan det kan vara 5 av samma fot men i olika "storlek" tex "top stitch" foten, den har jag nog 7 olika "bredder" på, alltså hur långt från kanten sömmen kommer Jättesmidigt! Är nog denna jag har
http://www.ebay.com/itm/25-PRESSER-...402?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item46045d4632
Nä, en sån söm har jag inte på min, märket ser ut som din nr 7 istället, fast med tre rader i bredd istället för två... Fast stygnen blir inte i bredd, utan ovanpå varandra.
Jag ser att du har nr 15 också dock! Vad är den till för?!
Av dina stygn har jag... 1, 3 (fast med tre rader istället för två), 7, 8, 11, 13, 14, 15, 17 och knapphål tror jag. Symbolerna ser inte exakt likadana ut, men så pass lika att jag tror det är samma i alla fall... Det är på min nyaste (och svagaste/plastigaste) maskin, på Husqvarnan (20-tal) är det ju bara raksöm och på Singern från 50-talet finns bara rak och sicksack...
Åh, spännande! Jag har kikat på en sån här:
http://www.ebay.co.uk/itm/Presser-F...098?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item3ce3f555e2
Och tänkte lägga till en adapter för slant shank:
http://www.ebay.co.uk/itm/1-x-Press...779?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item258826e2e3
Lutar åt att jag slår till faktiskt... Lite osäker på vilka fötter man egentligen behöver/vill ha, men det är väl så att man får börja med något och se om något fattas? (Om du inte kan se ifall det där paketet är väldigt glest? ) Jag är av någon anledning väldigt fascinerad av fållvikare, snoddfötter och bandkantare - vet inte varför, kommer inte på något tillfälle när jag egentligen behövt någon av dem... Fast bandkantare och fållvikare borde ju göra de flesta saker enklare egentligen? Får bara hitta på något att sätta snoddar på också!
(Vad gör man egentligen med snoddfötterna? Är det för dekorationer? Hur funkar det med en sån där 7-snodds-fot? Blir inte det bara en stor klump med snoddar? Fattar inte riktigt... )
Pfaffen (nyaste) har snap-on fötter, med en adapter till slant shank så kan jag använda det till två av maskinerna. Husqvarnan tror jag är high shank, men det är väl inte aktuellt med så många finessfötter till den heller.