Tänk såhär: när nålstången är i sitt lägsta läge ska mataren vara mitt mellan "sänk" och "höj" mataren. Börja där och sen timar du nålstångens läge mot knytarfingret, skytteln alltså. Försöker du börja som du tänkte hamnar maskinen i en hög på gården när du kastar den genom fönstret och du hamnar på låsta avdelningen på psyket med speciell utskrivningsprövning. Folk har mördat för mindre än att försöka laga en symaskin.
OK, jag är typ sylt-i-hjärnan-trött just nu, så jag kan inte ens räkna ut
varför jag inte förstår det här... Kanske fattar jag mer imorgon, men just nu kör jag lite fast.
Om inte annat så för mina egna anteckningar:
- Var ska jag inte börja? Hade jag kommit fram till vart jag tänkte börja? Alltså, jag menar, vad är det jag inte ska börja med?
- Vilket håll på höj och sänk, den går ju runt-runt-runt och är alltså mitt-i-läge två gånger per varv?
- Vad är knytarfingret? Den här maskinen har alltså inte en vibrerande skyttel, utan en roterande?
- Tror det var nåt mer också, men nu kommer jag inte ens ihåg vad det var...
Nåväl! Bilder, och diverse funderingar/tankar. Även känt som tröttmosförvirring.
Här syns delar av spolhuset (jag gissar på de flesta ord, kan tänka mig att det blir tokigt men med hjälr av bilderna borde det synas ungefär vad jag menar i alla fall
), att plocka bort matartänderna visade sig vara enormt krångligt och inget jag gav mig på till slut eftersom det gick att komma åt runtom. Mycket olja+ludd-klet härinne som verkligen gjort maskineriet trögt!
(Och den här bilden är en av de som jag säkert kommer återkomma till för att prata om timingproblemet, så låt oss kalla den "Spolhusbilden")
Här är samma del underifrån, axeln till höger är drivaxeln(?) längs underdelen, kuggar i spolhusmekaniken mitt i bilden. Näppeligen rena och fritt snurrande kuggar, minst sagt! Gammal, stel och fastcementerad olja blandat med allsköns ludd...
(Här är en av de två felkällorna, jag plockade isär kugghjulen för att komma åt att göra rent och kan ha snurrat på drivaxeln när jag skrapade loss beläggningen från den. Alltså har i så fall resten av mekaniken rört sig medan spolhuset stått stilla. "Felkälla 1".)
Här är samma bild i lite större sammanhang, man ser hur rent och fint det var därinne...
Maskinen underifrån, motorn längst ner till höger i bild, rakt "in" i bilden motsvarar "uppåt" i verkligheten. Kuggarna i mitten överst i bild kopplar samman undre och övre delen av maskinen. Dessa är
inte en felkälla, jag har inte rubbat deras lägen.
Maskinen ovanifrån, här hade jag redan börjat göra rent lite innan jag tog bilder. Hade en annan sak jag skulle fråga om här, men det var innan jag kom på problemet med timingen, så det får vara så länge. Men notera knapparna i nederkanten av bilden, de svarta skenor som knapparna glider på, och den stora metallsaken med ett hål och en skruv i mitten, i överkant i bild? Återkommer till dessa om resten börjar funka.
(Nålhuset sett ovanifrån till vänster i bild.)
Drivhjulet till höger, obs kuggarna på drivhjulet som går ihop med en liten lodrät axel?
"Felkälla 2"
(Jag är inte helt säker på den här... Verkar orimligt(?) att man kan sabba hela maskinen bara genom att ta av hjulet, vilket man ju gör med en enda skruv... Dessutom går den lodräta axeln nog inte till de kuggar jag påpekade i underredet. Jag tror inte det här är problemet, men jag tar med det till diskussion ändå, eftersom jag vet att jag inte hade en tanke på att inte rubba maskineriet så länge dessa kuggar inte gick i varandra. Jag tror det här helt enkelt är drivet från motorn, och att det inte sabbar timingen att sära dem, men som sagt, öppen för andra tolkningar. )
Nålhuset. Inte så illa, men så har det också en servicelucka så det är lätt att komma åt och rengöra. Lite rost, lite damm, lite spindelväv.
Sådärja! Jag tror jag faktiskt ville... säga nåt. Eller fråga nåt? Eller nåt... Men det här tog nog all tankeverksamhet jag hade kvar. Ett dw-pass med hunden, fyra timmar på klubben, och så direkt vi kom hem så kom en gästande hund som ska stanna här över helgen hit. Hundarna har inte träffats på snart ett år, och ingen av dem skulle rimligen kunna beskrivas som "enkel". Slitsam eftermiddag, intressant kväll. Nu ska vi sova!
(Och imorgon ska jag sy på symaskin nr 2. Eller hur? Va? Visst?
)