Den där första pressarfoten, kan det vara en sån där som är till för att sy fast dekorativa snoddar med? Man matar in snodden fram i pressarfoten och sicksackar över den när den löper förbi nålen...?
Andra tror jag är en sån som är till för att sy väldigt (väldigt-väldigt-väldigt tydligen, med den där!
) nära kanter, som tex sy runt ett spänne och liknande som pressarfoten inte kan jobba över?
Den som är som en ring tror jag är en sån som är till för stoppning och/eller broderi, till en sån ska man inte ha matartänderna igång - på en del maskiner kan man fälla ner/avaktivera dem, andra (alla mina) måste man ha en särskild stygnplåt som täcker matningen. Verkar som man ska ha en brodyrbåge av nåt slag också, så man jobbar över spänt tyg.
(Jag har inte kört nån av dessa pressarfötter, jag har bara läst runt om alla dessa spännande saker
som jag inte har!
)
När det kommer till trådspänning så fanns en väldigt hjälpsam bild i nån av manualerna till min äldsta maskin som jag länkade till i början av tråden, ska se om jag kan hitta bara bilden nånstans....
Här är en liknande:
Om du syr med olika färger uppe och nere så är det lättare att se vad det faktiskt blir av stygnen.
TIll Pfaffen hittade jag en väldigt intressant rekommendation för hur man avgör rätt spänning för undertråden, den här bilden verkar visa något liknande:
Alltså man håller undertråden trädd i spolen, gör ett litet knyck och då ska det spolas upp lite tråd men inte glida iväg helt (det där 1,5 tum var inte med i det första jag läste dock...). Jag hittade rekommendationen till min Pfaff men jag undrar om det inte är en generell grej?
(Det är verkligen en blind leder en blind, det här...
)
Jag vet ju förresten inte ens vad det är du har för fel, förresten!
Tillägg: Jag är förresten både impad och avundsjuk på den där pressarfoten som viker fållen! Jag tror säkert den kan vara lite klurig att mata rakt, men jösses vad bra den verkar!