Gamla symaskiner, serviceförsök...

Åh! Jag har, efter ett antal övertalningsförsök, fått Google att tala om för mig vad min okända extra stygnplåt är till för! :bump:

Ser ut ungefär såhär:
framsida
010.JPG

baksida
009ab.JPG


Tydligen till för att sy kedjestygn! Låter ju finessigt och kul! :up:

... Men hur gör man? :cautious:
 
OK... Det var verkligen enormt avancerat att räkna ut hur man använder den: sätt fast den och sy! :eek: :rofl:
(utan undertråd i, alltså)

På ovansidan ser det ut som vanlig raksöm:
8DCwfhv.png


Men på undersidan ser det ut såhär:
kE87oem.jpg


Är det meningen att man ska sy från avigan så man får kedjan på ovansidan? :confused:
 
Intressant! Provat med olika stygnlängder:

rätsida
mVxWRPa.jpg

Stygnen lodrätt i bild, från vänster till höger 4mm, 1mm, 3mm, 2mm

aviga
wMzBqTO.jpg

Stygnen lodrätt i bild, från vänster till höger: 3mm, 2mm, 1mm, 4mm...

Den med kortast stygnlängd blev ju hur häftig som helst! Men är det meningen att det ska bli sådär, eller gör jag något fel?

Som synes blir stygnen rätt ojämna också, något tips? Verkar värre ju längre stygnen är. Justera spänningen? Åt vilket håll i så fall? :o

Det verkar heller inte vara en söm som uppskattar kurvor? Igen, ska det vara så eller gör jag något fel?

Och hur fäster man den? Drar jag i en ände så repas alltihop upp...
 
Jag skickar ett pm till dig jag har en ide! Det är samma för allbroderi. Jag tycker nånstans mellan tvåan och trean ser bäst ut. Det ska ju vara jämt och prydligt och överträder aka inte vara på undersidan och tvärtom. Men det är klart att hellre lite övertråd på undersidan än som ettan. Får jag som ettan fast bara liiiite så målar jag i försiktigt med tusch.
 
Jag gillar dina saker! Tycker de är kaxiga! Varje gång du byter stygn ska du testa på provlapp med samma förutsättningar. Till slut så lär du dig maskin. Det går nästan inte att råda för det beror på tyg tråd stygn material underlägg nål och maskinens dagsform konstigt nog.
 
Senast ändrad:
Jag skickar ett pm till dig jag har en ide! Det är samma för allbroderi. Jag tycker nånstans mellan tvåan och trean ser bäst ut. Det ska ju vara jämt och prydligt och överträder aka inte vara på undersidan och tvärtom. Men det är klart att hellre lite övertråd på undersidan än som ettan. Får jag som ettan fast bara liiiite så målar jag i försiktigt med tusch.

Du menar de olika spända A:na? Det är alltså bilder på undersidan, det vita är undertråd - skulle kanske ha skrivit det. :o
Inte helt säker på att jag hänger med, du menar att de har fel, det ska inte se ut som på mittenbilden? Eller?
 
@Monstermom jag är imponerad över att du lyckas styra maskinen så att du fick fram monstren - det ser bättre ut när du sytt det än om jag försökt rita det :o:o

Jag överväger helt klart att införskaffa plastbroderifot som jag kan modifiera (har börjat kalla min för hålfot :angel:), och få ändan ur och se till att fixa pedalen.
 
@Monstermom gör du frihandsbroderi? med sån fot med "ring" på? Ser ju fräckt ut! Själv önskar jag att jag hade råd att köpa en sån fin broderimaskin som FannyN har :p

Japp, ser ut ungefär såhär:
-font-b-Quilting-b-font-font-b-Foot-b-font-Piecing-font-b-Foot-b.jpg

Fast min har inga såna där streck på sig. Den följde med maskinen. :)

Hade också gärna haft en sån där fancy-schmancy maskin, men det är helt utanför min budget! :p
Så istället inbillar jag mig att det är charmigt när maskinen springer iväg åt nåt håll. Det ska va så, det är hemmagjort. :angel:
:laugh:

Men prova vettja! Det är faktiskt jättekul! För min del blir det inte precis som jag tänkt mig, men det är kul det med! :D

@Monstermom jag är imponerad över att du lyckas styra maskinen så att du fick fram monstren - det ser bättre ut när du sytt det än om jag försökt rita det :o:o

Jag överväger helt klart att införskaffa plastbroderifot som jag kan modifiera (har börjat kalla min för hålfot :angel:), och få ändan ur och se till att fixa pedalen.

Fast jag har ju ritat av foton. Skulle aldrig kunna teckna Monster, finns inte en halv chans i ett djupfryst helvete! :laugh:
Men kör man ett foto i ett "tecknat"-filter så tar ju det fram de avgörande strecken, och så är det bara att rita av det. :up: Tyvärr gör ju symaskinen rätt mycket som den vill ändå, trots alla fina streck på tyget - men då är det bara att hänga med och anpassa ett eller annat. :D
På provlappen med kedjesömmar ser Monster ut som en gris. Nåt hände med nosen så den blev ett tryne. Men det ska va så. :angel:

Skaffa absolut en billig fot tycker jag! Jag tror det gör väldigt stor skillnad att kunna se rakt framifrån. Min är ju genomskinlig, och det verkar bra - när den står still. I rörelse blir det bara suddigt och man ser inget igenom den ändå. :banghead: Hade den inte varit original till maskinen hade den fått träffa Herr Avbitare redan. :cautious:
Jag lutar nog åt att skaffa en modifierbar också, men frågan är lite hur det ska gå till - funkar ju inte till Singern eftersom den har slant shank. Kanske pfaffen vill brodera, men den har jag ju inte ens provat än... Och jag är faktiskt väldigt förtjust i Singern hittills. Nåja, får se.

Men ebay är rimligen din vän i alla fall, du har väl ett mindre mysko fotsystem på din. Köp-köp-köp! :D
 
Förresten, sömmen du frågade om ett par sidor bak kallas våffelsöm. En dekorsöm som jag använt en del för att fålla i elastiska tyger. Den blir rätt snygg när man lyckas få till alla inställningar så att stygnen går ihop på rätt sätt.
 
Förresten, sömmen du frågade om ett par sidor bak kallas våffelsöm. En dekorsöm som jag använt en del för att fålla i elastiska tyger. Den blir rätt snygg när man lyckas få till alla inställningar så att stygnen går ihop på rätt sätt.

Åhå! Den där som såg ut såhär:
stitch-238_honeycomb.gif


Vad menar du för inställningar, och hur ska stygnen gå ihop på rätt sätt? Så man syr flera rader bredvid varandra och de ser ut att sitta ihop, typ?
 
Japp, ser ut ungefär såhär:
-font-b-Quilting-b-font-font-b-Foot-b-font-Piecing-font-b-Foot-b.jpg

Fast min har inga såna där streck på sig. Den följde med maskinen. :)

Hade också gärna haft en sån där fancy-schmancy maskin, men det är helt utanför min budget! :p
Så istället inbillar jag mig att det är charmigt när maskinen springer iväg åt nåt håll. Det ska va så, det är hemmagjort. :angel:
:laugh:

Men prova vettja! Det är faktiskt jättekul! För min del blir det inte precis som jag tänkt mig, men det är kul det med! :D



Fast jag har ju ritat av foton. Skulle aldrig kunna teckna Monster, finns inte en halv chans i ett djupfryst helvete! :laugh:
Men kör man ett foto i ett "tecknat"-filter så tar ju det fram de avgörande strecken, och så är det bara att rita av det. :up: Tyvärr gör ju symaskinen rätt mycket som den vill ändå, trots alla fina streck på tyget - men då är det bara att hänga med och anpassa ett eller annat. :D
På provlappen med kedjesömmar ser Monster ut som en gris. Nåt hände med nosen så den blev ett tryne. Men det ska va så. :angel:

Skaffa absolut en billig fot tycker jag! Jag tror det gör väldigt stor skillnad att kunna se rakt framifrån. Min är ju genomskinlig, och det verkar bra - när den står still. I rörelse blir det bara suddigt och man ser inget igenom den ändå. :banghead: Hade den inte varit original till maskinen hade den fått träffa Herr Avbitare redan. :cautious:
Jag lutar nog åt att skaffa en modifierbar också, men frågan är lite hur det ska gå till - funkar ju inte till Singern eftersom den har slant shank. Kanske pfaffen vill brodera, men den har jag ju inte ens provat än... Och jag är faktiskt väldigt förtjust i Singern hittills. Nåja, får se.

Men ebay är rimligen din vän i alla fall, du har väl ett mindre mysko fotsystem på din. Köp-köp-köp! :D

Ja, men du lyckas i alla fall följa dina streck... Jag försökte följa skrivna bokstäver - ungefär lika lätt som när man lärde sig skriva i lågstadiet :p ;)

Vet inte om jag har high eller low, men jag gissar på high? :confused: (Försöker googla, men de går inte så bra... )
 
@Blacksmithfarm
Jag har kollat igen på vad som är i mitt fotpaket (otålig? vem? jag? :angel:) och ja, det är mycket riktigt en "hålfot" i metall... men det ser ut att vara en i plast också! :bump:

Bara ett litet tips sådär, gav ca 160 kr för paketet (32 fötter).Har för mig jag sett bara en plast-hopp-fot kosta runt femtiolappen. Så för tre gånger pengarna får du trettio gånger så många fötter. :sneaky: :angel:
:laugh:
 
Ja, men du lyckas i alla fall följa dina streck... Jag försökte följa skrivna bokstäver - ungefär lika lätt som när man lärde sig skriva i lågstadiet :p ;)

Vet inte om jag har high eller low, men jag gissar på high? :confused: (Försöker googla, men de går inte så bra... )

Fast det är ungefär hur jag ser på det - som att försöka lära mig skriva. :D
Jag vet ungefär hur det är tänkt att se ut, men det kommer aldrig att bli så. Istället påstår jag envist att avvikelserna bara är personligt uttryck. :cool: :laugh:

Kan det här hjälpa:
machine_feet.gif

(Röda pricken tror jag är skruven. :))
 
Det är klart det är charmigt! Ja jag förstår hur du menar. Att det är baksidan. Man har olika tycke och smak och jag vill ha övertråden över och undertråden under och inget däremellan. Jag har sytt i 36 år. Sedan jag var nio. Jag håller kurser i hela landet i olika saker inom sömnad. Kläder broderi korsett bh trikå etc . Nu quiltar jag och stickar jag spets mest. Mitt textila går runt. Knypplar också.. Är vävlärare Jag säger det för jag menar att det är inte maskinen eller pengarna som ger resultat. Det är den textila glädjen!! Det är livet liksom! Jag syr ibland på vanlig hushållsmaskin och broderar och det har sin charm liksom annat har sin. Det du gör är super monster! Glädje!
 
Med inställningar menar jag stynlängd och stygnbredd. Får man inte til det dras det liksom isär. Ska se om jag lyckas fixa bilder under dagen så jag kan visa hur jag menar. Man syr i alla fall bara en gång.
 
Det är klart det är charmigt! Ja jag förstår hur du menar. Att det är baksidan. Man har olika tycke och smak och jag vill ha övertråden över och undertråden under och inget däremellan. Jag har sytt i 36 år. Sedan jag var nio. Jag håller kurser i hela landet i olika saker inom sömnad. Kläder broderi korsett bh trikå etc . Nu quiltar jag och stickar jag spets mest. Mitt textila går runt. Knypplar också.. Är vävlärare Jag säger det för jag menar att det är inte maskinen eller pengarna som ger resultat. Det är den textila glädjen!! Det är livet liksom! Jag syr ibland på vanlig hushållsmaskin och broderar och det har sin charm liksom annat har sin. Det du gör är super monster! Glädje!

Wow! :bow::bow::bow:
Jag är grymt imponerad, både av den kunskap du besitter och att du lyckats så bra med något som för många "bara" är en hobby! Det är verkligen en bedrift! :)

Jag menade inte att ifrågasätta om du visste vad du pratade om (även om jag inte kände till dina referenser då! :D), utan jag blev helt enkelt själv förvirrad om vad som var vad och tänkte det var bäst att skriva ut det så jag kunde vara säker på att vi pratade om samma sak.
Jag kan mycket väl tänka mig (i alla fall nu när du säger det :o) att det är fråga om smaksak hur man vill ha det. Men för någon som startar från noll (alltså jag :angel:) är det nog en fördel att ha något att utgå ifrån - i alla fall till att börja med. Men jag inser ju medan jag skriver att det säkert beror på massor av olika saker, tyg, maskin, tråd, egen stil, osv. Svårt... Eller bara extra spännande! :idea:

Och jag är väldigt förvånad över hur kul det här är! Förutom att jag börjat sy saker till hunden - av den enkla anledningen att inget som finns att köpa passar en corso - har jag inte rört en symaskin sedan syslöjden. Och jag hatade syslöjd! Det var tråkigt, frustrerande, och inget man gjorde dög... :cautious:
Men det här är som du säger verkligen "glädje" - jag fattar inte varför, men det behöver jag ju inte heller. :D

Med inställningar menar jag stynlängd och stygnbredd. Får man inte til det dras det liksom isär. Ska se om jag lyckas fixa bilder under dagen så jag kan visa hur jag menar. Man syr i alla fall bara en gång.

Aha, tackar! Tror jag fattar, men bild skulle ändå uppskattas. :p
(När du har tid och lust såklart, ingen brådska!)

Inlägget ovan var svar på detta. Jag har en förmåga att glömma lägga in citaten när jag skriver. :banghead:

:rofl:
Jäkla modern teknik, när vi skrev på lertavlor och pergament hade vi minsann inte såna här problem! :cautious:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 617
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 587
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 137
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 379
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp