Gamla symaskiner, serviceförsök...

@Blacksmithfarm
Finns en Eva ZigZag (visst var det din maskin?) på tradera nu, utrop 10 kr - med instruktionsbok. Har för mig du saknade en sån? Om det inte blir för dyrt kanske det kan vara värt att köpa den för att få manualen (och kanske en bättre pressarfot? :p) och sen sälja av en av maskinerna igen? :D

(Finns i Norrköping, vet inte var du finns. Frakt en hundring)

Hmm... Det var inte samma modell (vet inte vad min modell heter, men det är inte samma front...) Men jag sparade den - så får jag se.

Nu har pappa kikat på pedalen (jag skruvade isär den lite igår, och stängde lika snabbt...) Förutom att det är klister/smält plast(?) på ett ställe så var där rent och fint. Pappa skruvade bort so mycket han kunde - torkade av och satte tillbaka. Så nu återstår att testa. (Och min ser inte alls ut som din inuti...)

Awww.... Synd. :(

Men jag kan hjälpa dig hålla ögonen öppna efter symaskiner också! :bump: :laugh:

Eventuellt mer inspiration, eventuellt inte, men here goes i alla fall:

Tänkte det kanske inte vore så dumt att överge egna påhitt sålänge och försöka lära mig lite mer, så här ovan är ett litet projekt för alla som är det minsta nyfikna på om det är kul och hur man gör! :D

Min blev såhär...
GZ5t8pc.jpg


Sååå.... Jag har en bit kvar! :rofl:
Den gula blev helt, totalt osynlig för mig när det var dags att sy den! Tips är att ta en tydligare färg (eller en kontrasterande bakgrund). Tror heller inte fleecen passar så bra ändå, när det blir lager på lager... Ska försöka prova igen på något annat underlag tror jag.
Men det var snabbt, enkelt och kul - prova, hörni! :D :up:
(Glömde ta tid, men tror det tog under en timme i alla fall...)

Kunde inte spela upp videoklippet - men fick mig ett gott skratt när jag högerklickade och såg alternativet "statistik för nördar" :rofl:

*surfar vidare på tradera*:angel: (@Monstermom - det är ditt fel:cautious::p)
 
Provkört lite...
Det verkar gå bättre med pedalen nu, tror jag. Men det började lukta mysko så jag slutade och drog ur alla kontakter.


Innan det hann jag i alla fall testa brodyrfoten igen, och det gick bättre - men tråden går fortfarande av.

Tror att jag har lite problem med att friktionen mellan remmen och maskinen gör att den inte startar sy så långsamt som jag skulle vilja. Funkade om jag hjälpte igång den.
 
@Monstermom "find yourself a nice speed that's comfortable for you" :laugh:

:D
Jag väljer att se det som rodeo - det är bara tufft att det går vilt till. :cool:

Kan dock meddela att det nog är svårare på fleece än jag trodde, har provat igen (manisk? vem? jag? :angel:) på "twill" (bomull, ganska grovt tyg, allt jag vet... :o), ni kan jämföra själva:
3ah3pP9.jpg

(Första försöket på fleece överst, andra försöket på twill underst. Twillen är "naturfärgad")

Det ser ut som att mer av stygnen försvinner in i fleecen än jag trodde, det blir fylligare på ett plattare tyg...

När det gäller din pedal, @Blacksmithfarm , när du säger att din gode far skruvade bort allt han kunde, menar du att han tog bort permanent eller bara rengjorde? För jag skulle tro att du bör ta bort (eller byta ut) en kondensator som blivit för gammal också.
(Blev helt klart mindre rodeo sen jag strippat min också. ;))
 
Provkört lite...
Det verkar gå bättre med pedalen nu, tror jag. Men det började lukta mysko så jag slutade och drog ur alla kontakter.


Innan det hann jag i alla fall testa brodyrfoten igen, och det gick bättre - men tråden går fortfarande av.

Tror att jag har lite problem med att friktionen mellan remmen och maskinen gör att den inte startar sy så långsamt som jag skulle vilja. Funkade om jag hjälpte igång den.

Ajdå! Men kanske det bara är något rengöringsmedel din far använde? Sånt kan ju lukta rejält mysko om det värms... :crazy:

Hm... Kan du klä/behandla på nåt sätt så det blir bättre grepp?
 
Ajdå! Men kanske det bara är något rengöringsmedel din far använde? Sånt kan ju lukta rejält mysko om det värms... :crazy:

Hm... Kan du klä/behandla på nåt sätt så det blir bättre grepp?

Han använde inget annat än en servett.:)

Den slirar ju inte, men den drar inte igång så tidigt som jag vill. Jag hör ju att det är på g när jag trycker på pedalen, men den startar inte direkt (om du är med?).
 
Jag vill ha en sån här maskin:
Om jag har plats för den?? :angel::angel::angel:

Jestanes! Jag som var impad av den här fjanten! :laugh:
(Kan inte lägga in videon direkt...)

Det är fortfarande spännande med den där knäpedalen som styr bredden medan han syr, men den ligger i lä nu! :p

Han använde inget annat än en servett.:)

Den slirar ju inte, men den drar inte igång så tidigt som jag vill. Jag hör ju att det är på g när jag trycker på pedalen, men den startar inte direkt (om du är med?).

Ja, jag tror jag vet vad du menar? Motorn liksom "pratar" innan det börjar hända något - och sen händer det helt plötsligt så grön efter?

Det var kondensatorn på min. Det verkade som att något var trögt i själva maskinen liksom, men det var inte där problemet satt. Vanligt fel på gamla pedaler, tydligen. Kondensatorer blir gamla, helt enkelt. Beroende på vad de är till för så kan man plocka ut dem helt (som på min), eller byta ut dem (vet inte om de någonsin är nödvändiga, men kanske?), så är problemet löst! :up:
(Du kan ju prova plocka ut - om du hittar någon - men spara och sätta tillbaks om det inte blir bra.)
 
Jestanes! Jag som var impad av den här fjanten! :laugh:
(Kan inte lägga in videon direkt...)

Det är fortfarande spännande med den där knäpedalen som styr bredden medan han syr, men den ligger i lä nu! :p



Ja, jag tror jag vet vad du menar? Motorn liksom "pratar" innan det börjar hända något - och sen händer det helt plötsligt så grön efter?

Det var kondensatorn på min. Det verkade som att något var trögt i själva maskinen liksom, men det var inte där problemet satt. Vanligt fel på gamla pedaler, tydligen. Kondensatorer blir gamla, helt enkelt. Beroende på vad de är till för så kan man plocka ut dem helt (som på min), eller byta ut dem (vet inte om de någonsin är nödvändiga, men kanske?), så är problemet löst! :up:
(Du kan ju prova plocka ut - om du hittar någon - men spara och sätta tillbaks om det inte blir bra.)

Cool maskin:D

Ja, och om jag hjälper till lite så börjar den sy tidigare än om jag låter bli den...

Jag kan inte sånt här så bra... Men du/ni kan ju få se bilder på min pedal med:
142411427380603300_resized.jpg

Kletet på den blå saken var ganska stelt förut, nu när jag provkört var det i samma konsistens som 4 ess-salva. Så jag torkade av så mycket av det jag kunde med papper.
142411428710443300_resized.jpg

Tada.
142411426153859500_resized.jpg

Översiktsbild.

Tror det kan ha varit kletet som luktade, men varför har det inte gjort det innan??
 
Cool maskin:D

Ja, och om jag hjälper till lite så börjar den sy tidigare än om jag låter bli den...

Jag kan inte sånt här så bra... Men du/ni kan ju få se bilder på min pedal med:
142411427380603300_resized.jpg

Kletet på den blå saken var ganska stelt förut, nu när jag provkört var det i samma konsistens som 4 ess-salva. Så jag torkade av så mycket av det jag kunde med papper.
142411428710443300_resized.jpg

Tada.
142411426153859500_resized.jpg

Översiktsbild.

Tror det kan ha varit kletet som luktade, men varför har det inte gjort det innan??

Jupp, den blå saken är en kondensator!
Kan inte se riktigt hur den är kopplad, men kretsen bör gå igenom den, och slutas genom action på pedalen? Jag hade plockat bort den och bara låtit den keramiska(?) pelaren i mitten sköta sitt ostört. Funkar det så bra, men blir något sämre så måste du i alla fall byta ut den - som den ser ut nu går det ju inte att ha kvar den. :crazy:

Du lär måsta lätta på den bruna skivan till höger i bild, det är inte så svårt men ta bilder så du minns exakt vilket håll som är vad, var fjädern är fäst hur (du lär inte behöva ta bort så mycket, om du tar bort skruven längst ner i bild och bara lättar på den övre så bör du kunna vrida plattan åt sidan bara, men omutifallatt så är det bra att ta bilder :p), osv. Under den kommer du åt en punkt där tråden från kondensatorn sitter fast i något (skruv, typ ;)), ta bort den. Ser inte var andra änden av kondensatorn är fäst (har den en tråd ända bort till där gula sladden är fäst?), men ta bort den också. Det är allt du behöver göra - hitta ändarna och lyft ut den. (Antar att man kan klippa av trådarna och ta ut den så också, bara ändarna hamnar tillräckligt långt ifrån varandra - och andra slutmöjligheter - men jag hade föredragit att ta ut den "rent"...)

Det är sannolikt mycket lättare än det kanske låter. ;)
 
Jag vill också ha en pedal att skruva isär :sneaky::D:arghh:

Inga problem - vill du ha en lista på spännande annonser eller länkar direkt? :angel:
:laugh:




Här kommer nu mitt sista brodyrexperiment på ett tag, jag lovar! :o :laugh:
YFfRUcv.jpg

Måste ju prova de där blommorna i turbo-turbo-videon! Kan säga att jag klarade inte av det på under fem minuter - men jag försökte sannerligen! :D
Jag har heller inte det där stora utbudet av färger, så jag skyller helt på det - hade jag haft samma nyanser som han i videon så hade det sett preciiiiiis likadant ut! :grin:

Men jag har snart brutit ryggen av allt det här, eftersom mitt "sybord" är soffbordet. Inte helt ergonomiskt att ha symaskinen i knähöjd och på knäavstånd... Ont, ont, ont nu... :banghead: Måste fixa något annat.
Dessutom håller jag på att bli lite halvknäpp av att inte kunna bli av med matartänderna! Jag måste få till något slags täckplåt över dem, det är en ständig kamp mot de där tänderna... :cautious:

Fast mina fötter kommer ju på onsdag! :bump:
(Struntar i den där biten om tidigast på onsdag, och fullt möjligt en månad senare... Det nämndes nu på onsdag, så då blir det nu på onsdag. Eller kanske redan imorgon! :idea:)
Fixa sybord får bli prio ett då...
 
Själv har jag min "hushållssymaskin" på köksbordet när jag ska sy på den, det funkar hjälpligt, men ett eget sybord till den hade vart härligt! Bor bara i en etta, så jag har fullt sjå att få plats med industrimaskin och alla hyllor och lådor med tyg, så jag får väl hålla mig tills jag bor större :p
 
Själv har jag min "hushållssymaskin" på köksbordet när jag ska sy på den, det funkar hjälpligt, men ett eget sybord till den hade vart härligt! Bor bara i en etta, så jag har fullt sjå att få plats med industrimaskin och alla hyllor och lådor med tyg, så jag får väl hålla mig tills jag bor större :p

Jag bor ju i hus (om än lite litet), så jag har inga ursäkter så sett. :p
Jag har provat med köksbordet, men jag har så jäkla kallt i köket att jag helt stelnade ihop efter ett tag. Funderade på att möblera om, men kom på mig själv i sista sekund - nån jäkla måtta får det vara! :laugh:
 
Surfar vidare i instruktionsvideor:
Känns lagom enkelt att börja med :)

Under tiden min maskin krånglar med mig (och sedan ca ett och ett halvt år tillbaka) så virkar jag :D
Det är kul det med. Senaste skapelsen blev ett par bi-formade torgvantar :D
142240137464475000_resized.jpg

:p
 
@Monstermom Jag har hittat en lösning till ditt problem med matartänderna (feeding dogs :))
Hon förklarar i videon att man kan använda ett plastkort och modifiera det för att passa över tänderna... Kan det vara nåt??

Jag har... hittat en annan... "lösning"... :o

Den här:
7UQZMXj.jpg


Det är möjligt att jag har ett problem... :meh:
Jag gick in på Erikshjälpen för att kolla om jag kunde hitta en broderiram för inte så många pengar (de hade ingen...), men fick syn på en Singer 421 istället. :banghead:
Men jag klarade inte att lämna den där! Kolla vad någon gjort med den:
dVCIcpc.jpg

Det var så mycket ludd packat i den att spolen knappt kunde röra sig, spåret i skytteln var stenhårt packat med ludd!

Kolla undersidan:
RqgzThB.jpg

Inte ens matartänderna kunde tugga fram ordentligt...

Den är smord med något annat än symaskinsolja
kRVkAo3.jpg

Det har hårdnat och bildat som en gul emalj överallt. I överarmen (missade att ta bilder) fanns trögt svart klet istället...
Den gick, men tungt. Har gjort rent den, smort upp den, hackat loss det värsta av den gamla oljan, och slängt en dammbjörn med hårt packat ludd. Nu går den som en dröm!

Och det är ju inte som att jag faktiskt behvöde matpengar den här månaden... :banghead:


Men kolla här:
GvAQlSR.jpg

Så många roliga saker!:bump:
De två plattorna till höger? Japp, täckplåtar till matartänderna! :up:
Och de här grejerna hade jag ju gett ett par hundra för förmodligen... I det långa loppet... Med frakt och så...

Som sagt, det är möjligt att jag har ett problem. :o

Det är en kusin till min maskin (432), men den här modellen har mönsterkammar, fyra st följde med maskinen! Så många sömmar... Och vacker! Och täckplåtar!
Men inte gratis, som mina första tre maskiner... :cautious:

Jag måste nog sova på saken - går ju att lämna tillbaka den också (den här gången fungerande :cool:). Men jag ville ju ha den! Har googlat den (och 431) som bara den. Bara kanske inte exakt just nu...

Men jag har ju täckplåtar nu i alla fall! :D

Herregud...
 
Kanske ska säga det också, @Blacksmithfarm , angående täcka över matartänderna som hon föreslår i videon. Det är säkert något man kan göra, men jag har inte lyckats. Jag har försökt, men om det glider minsta lilla så kör man nålen rakt i "täckplåten", och jag har inte lyckats fästa stadigt nog för att det inte ska glida förr eller senare. Försökte bocka till egna av plast också, men det funkade inget vidare utan därtill ämnade verktyg kan jag säga.

Men nu har jag ju täckplåtar i alla fall, ska prova dem imorgon och se om jag blir något lyckligare. :crazy: :laugh:
 
Jag har... hittat en annan... "lösning"... :o

Den här:
7UQZMXj.jpg


Det är möjligt att jag har ett problem... :meh:
Jag gick in på Erikshjälpen för att kolla om jag kunde hitta en broderiram för inte så många pengar (de hade ingen...), men fick syn på en Singer 421 istället. :banghead:
Men jag klarade inte att lämna den där! Kolla vad någon gjort med den:
dVCIcpc.jpg

Det var så mycket ludd packat i den att spolen knappt kunde röra sig, spåret i skytteln var stenhårt packat med ludd!

Kolla undersidan:
RqgzThB.jpg

Inte ens matartänderna kunde tugga fram ordentligt...

Den är smord med något annat än symaskinsolja
kRVkAo3.jpg

Det har hårdnat och bildat som en gul emalj överallt. I överarmen (missade att ta bilder) fanns trögt svart klet istället...
Den gick, men tungt. Har gjort rent den, smort upp den, hackat loss det värsta av den gamla oljan, och slängt en dammbjörn med hårt packat ludd. Nu går den som en dröm!

Och det är ju inte som att jag faktiskt behvöde matpengar den här månaden... :banghead:


Men kolla här:
GvAQlSR.jpg

Så många roliga saker!:bump:
De två plattorna till höger? Japp, täckplåtar till matartänderna! :up:
Och de här grejerna hade jag ju gett ett par hundra för förmodligen... I det långa loppet... Med frakt och så...

Som sagt, det är möjligt att jag har ett problem. :o

Det är en kusin till min maskin (432), men den här modellen har mönsterkammar, fyra st följde med maskinen! Så många sömmar... Och vacker! Och täckplåtar!
Men inte gratis, som mina första tre maskiner... :cautious:

Jag måste nog sova på saken - går ju att lämna tillbaka den också (den här gången fungerande :cool:). Men jag ville ju ha den! Har googlat den (och 431) som bara den. Bara kanske inte exakt just nu...

Men jag har ju täckplåtar nu i alla fall! :D

Herregud...

Den ser ju fin ut! :D
Nu när du har fyra stycken, kanske du kan sälja en eller två? :p Så har du råd att köpa flera :angel:

Själv har jag lämnat in min på lagning, ska hämta den imorgon. Kanske är mesig, men jag vågar inte pilla med el (speciellt inte efter mysko-lukten:wtf:):)
 
Kanske ska säga det också, @Blacksmithfarm , angående täcka över matartänderna som hon föreslår i videon. Det är säkert något man kan göra, men jag har inte lyckats. Jag har försökt, men om det glider minsta lilla så kör man nålen rakt i "täckplåten", och jag har inte lyckats fästa stadigt nog för att det inte ska glida förr eller senare. Försökte bocka till egna av plast också, men det funkade inget vidare utan därtill ämnade verktyg kan jag säga.

Men nu har jag ju täckplåtar i alla fall, ska prova dem imorgon och se om jag blir något lyckligare. :crazy: :laugh:
Ah, då blir det ju knivigare...

Funkar de till båda singer-maskinerna??
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 617
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 587
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 137
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 379
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp