Gamla symaskiner, serviceförsök...

Maskinen är hemma igen:banana:

Och pedalen funkar någorlunda, hittills. Men om jag förstod det rätt så kan de inte göra mer i alla fall... Den luktar i alla fall inte mysko längre ;)

Jag har insett att jag vill ha en helmekanisk maskin också - för den där :devil: remmen slirar:(
(Får hålla utkik på Tradera, kanske...)

Pressarfoten gick det mindre bra med - de kunde inte ta hem någon som passade min maskin, så det blir väl till att chansa. För den medföljande foten fortsätter att tugga tråd:rage:
 
Maskinen är hemma igen:banana:

Och pedalen funkar någorlunda, hittills. Men om jag förstod det rätt så kan de inte göra mer i alla fall... Den luktar i alla fall inte mysko längre ;)

Jag har insett att jag vill ha en helmekanisk maskin också - för den där :devil: remmen slirar:(
(Får hålla utkik på Tradera, kanske...)

Pressarfoten gick det mindre bra med - de kunde inte ta hem någon som passade min maskin, så det blir väl till att chansa. För den medföljande foten fortsätter att tugga tråd:rage:

Både bra och dåligt då...

Hm, kanske det bästa vore att köpa clip on-fötter, och så leta efter en adapter? På så sätt är det bara en del som kanske inte passar - alltså adaptern - och som du får leta vidare om det blir fel? Medan fötterna kan du behålla tills du hittar rätt adapter. (De lär väl också vara lättare att sälja vidare, misstänker jag?)

Kuggdriven maskin säger du? :sneaky:
Jag kan nog övertalas att hjälpa till att ha ett öga öppet. :angel:
(Ungefär var i landet vill du leta, eller är fraktkostnad också OK? :D)
 
Både bra och dåligt då...

Hm, kanske det bästa vore att köpa clip on-fötter, och så leta efter en adapter? På så sätt är det bara en del som kanske inte passar - alltså adaptern - och som du får leta vidare om det blir fel? Medan fötterna kan du behålla tills du hittar rätt adapter. (De lär väl också vara lättare att sälja vidare, misstänker jag?)

Kuggdriven maskin säger du? :sneaky:
Jag kan nog övertalas att hjälpa till att ha ett öga öppet. :angel:
(Ungefär var i landet vill du leta, eller är fraktkostnad också OK? :D)

Ja, lite tillbaka på ruta ett igen. Men jag kan ju laga mina byxor - och det var grundanledningen till att jag köpte maskinen till att börja med. Resten är bonus. :)

Får du gärna göra (skaraborg) - fast egentligen vet jag inte om jag behöver en annan maskin :angel:
Mamma sa att jag fick låna hennes husqvarna - om jag var försiktig med den. Vet inte vad hon menar med det?:confused::angel:
 
Ja, lite tillbaka på ruta ett igen. Men jag kan ju laga mina byxor - och det var grundanledningen till att jag köpte maskinen till att börja med. Resten är bonus. :)

Får du gärna göra (skaraborg) - fast egentligen vet jag inte om jag behöver en annan maskin :angel:
Mamma sa att jag fick låna hennes husqvarna - om jag var försiktig med den. Vet inte vad hon menar med det?:confused::angel:

Vad menar du med "behöver"? :confused:

Jag vet inte heller vad hon menar... Kanske att det vore bra om du skruvade isär den och gav den en grundlig service? :idea:
:laugh:
 
OK, fortsatta försök till learning by doing! :D
Eller learning by härming. :up:

ewa32KG.jpg

Ca 15x20 cm, på twill igen. Den här har jag gjort med tunn, glansig broderitråd men jag tror den ska göras med grövre, fluffigare bomullstråd egentligen. Jag tänker göra två, så jag kan jämföra hur de olika trådarna funkar. Fortsättning följer, alltså. :p

Jättesur på pennan jag använde dock, det är en textilpenna som ska gå att skölja bort men istället är den både kvar och har fläckat tyget här och var. :cautious:
Ett elände att försöka rita mönster på tyget, krita syns inte och textilpenna förstör det! :banghead:

Har som synes gått vilse lite här och var i mönstret, blev förvirrad av och till och glömde ett och annat. Men jag är hyfsat nöjd i alla fall, och jag hade som vanligt roligt! :D

Nya täckplåten var helt klart en förbättring i alla fall. Förut gick det hyfsat bra att köra rakt fram och åt sidan, men snurra, svänga, köra på diagonalen var hopplöst, allt bara fastnade i tandkanterna. Nu är det mycket friare! :up:
 
OK, fortsatta försök till learning by doing! :D
Eller learning by härming. :up:

ewa32KG.jpg

Ca 15x20 cm, på twill igen. Den här har jag gjort med tunn, glansig broderitråd men jag tror den ska göras med grövre, fluffigare bomullstråd egentligen. Jag tänker göra två, så jag kan jämföra hur de olika trådarna funkar. Fortsättning följer, alltså. :p

Jättesur på pennan jag använde dock, det är en textilpenna som ska gå att skölja bort men istället är den både kvar och har fläckat tyget här och var. :cautious:
Ett elände att försöka rita mönster på tyget, krita syns inte och textilpenna förstör det! :banghead:

Har som synes gått vilse lite här och var i mönstret, blev förvirrad av och till och glömde ett och annat. Men jag är hyfsat nöjd i alla fall, och jag hade som vanligt roligt! :D

Nya täckplåten var helt klart en förbättring i alla fall. Förut gick det hyfsat bra att köra rakt fram och åt sidan, men snurra, svänga, köra på diagonalen var hopplöst, allt bara fastnade i tandkanterna. Nu är det mycket friare! :up:


Snyggt!

Själv funderar jag på att testa att köra med dubbel övertråd och se om det kanske fungerar.

Och så har jag kommit på vad vi kan döpa nästa tråd till - SY-tråden :p(:meh:):angel:
 
Snyggt!

Själv funderar jag på att testa att köra med dubbel övertråd och se om det kanske fungerar.

Och så har jag kommit på vad vi kan döpa nästa tråd till - SY-tråden :p(:meh:):angel:

Hahaha! :rofl:

Ja, jag har funderat på att starta en separat tråd för just sånt här egentligen - den här tråden skulle ju vara till för själva maskinerna. Kanske dags att få tummen ur. :p

Den med kaninerna var faktiskt sydd med dubbel tråd! Glömde visst säga det. :o
Men jag tror broderitråden är för tunn för att det ska bli riktigt bra... Jag gillar den fina, glansiga tråden egentligen, men den blir så väldigt försynt när den hamnar på tyget... Jag vet inte om jag förstått riktigt hur den ska användas. Ska som sagt prova med (dubbel) bomullstråd idag (om jag hinner) och se hur det blir.

Förresten, lösning på "för stora rullar"-problemet: använd en undertrådsspole upptill! :idea:
(sett i video :p)
 
Suck. Tänkte faktiskt starta en ny tråd om broderandet som du föreslog @Blacksmithfarm , men idag har allt bara bråkat med mig och det känns inte som någon bra start på en tråd precis. :meh:

Kaninerna med bomullstråd istället:
zxBVDea.jpg


Gah! :banghead:
Övergav hemska pennan som fläckade tyget och återgick till krita, använde blå och ritade om och om och om igen så det verkligen blev grova linjer som syntes (mer eller mindre) - men så fort man börjar sy så börjar man sudda ut kritan. :rage:
Efter ett par minuter hade jag bara förvirring, damm och skuggor att följa. Att gissa är inte varför man har ett mönster. Dessutom har jag haft ovilliga maskiner. Körde först på nya maskinen, men pedalen är körd och den är inte helt förtjust i pedalen från den andra maskinen. Efter ett tag med sin egen pedal började den dessutom köra sig själv, så jag fick panikrycka sladden. Körde vidare på originalmaskinen, men då var jag van vid rytmen från den första och kom inte riktigt i takt med den andra. Bara bråk idag alltså. Skitsur faktiskt, jag har sett fram emot att sätta mig vid symaskinerna ikväll ( :eek: vad har hänt med mig!?) och så blir det bara skit och missnöje av alltihop.

Men men, nya friska tag. Eller nåt. :meh:
 
Hahaha! :rofl:

Ja, jag har funderat på att starta en separat tråd för just sånt här egentligen - den här tråden skulle ju vara till för själva maskinerna. Kanske dags att få tummen ur. :p

Den med kaninerna var faktiskt sydd med dubbel tråd! Glömde visst säga det. :o
Men jag tror broderitråden är för tunn för att det ska bli riktigt bra... Jag gillar den fina, glansiga tråden egentligen, men den blir så väldigt försynt när den hamnar på tyget... Jag vet inte om jag förstått riktigt hur den ska användas. Ska som sagt prova med (dubbel) bomullstråd idag (om jag hinner) och se hur det blir.

Förresten, lösning på "för stora rullar"-problemet: använd en undertrådsspole upptill! :idea:
(sett i video :p)
Hurdå? Istället för den vanliga trådrullen menar du? Då blir det till att spola på tråd :p


Suck. Tänkte faktiskt starta en ny tråd om broderandet som du föreslog @Blacksmithfarm , men idag har allt bara bråkat med mig och det känns inte som någon bra start på en tråd precis. :meh:

Kaninerna med bomullstråd istället:
zxBVDea.jpg


Gah! :banghead:
Övergav hemska pennan som fläckade tyget och återgick till krita, använde blå och ritade om och om och om igen så det verkligen blev grova linjer som syntes (mer eller mindre) - men så fort man börjar sy så börjar man sudda ut kritan. :rage:
Efter ett par minuter hade jag bara förvirring, damm och skuggor att följa. Att gissa är inte varför man har ett mönster. Dessutom har jag haft ovilliga maskiner. Körde först på nya maskinen, men pedalen är körd och den är inte helt förtjust i pedalen från den andra maskinen. Efter ett tag med sin egen pedal började den dessutom köra sig själv, så jag fick panikrycka sladden. Körde vidare på originalmaskinen, men då var jag van vid rytmen från den första och kom inte riktigt i takt med den andra. Bara bråk idag alltså. Skitsur faktiskt, jag har sett fram emot att sätta mig vid symaskinerna ikväll ( :eek: vad har hänt med mig!?) och så blir det bara skit och missnöje av alltihop.

Men men, nya friska tag. Eller nåt. :meh:

Äsch då. Mönster är väl överskattat - då syns det om man gör fel...O_o
Utan mönster kan du hävda att det faktiskt var meningen så ;)

(själv har jag inte kommit mig för att testa mer på min maskin än. Istället hittade jag ett korsstygns-paket.:laugh: Utan mönster...:banghead::cautious:)
 
Hurdå? Istället för den vanliga trådrullen menar du? Då blir det till att spola på tråd :p

Precis! Det får ju plats mindre på en spole såklart, men man slipper ju eländes skuttrullar i alla fall. :D

Äsch då. Mönster är väl överskattat - då syns det om man gör fel...O_o
Utan mönster kan du hävda att det faktiskt var meningen så ;)

(själv har jag inte kommit mig för att testa mer på min maskin än. Istället hittade jag ett korsstygns-paket.:laugh: Utan mönster...:banghead::cautious:)

Mja, det är ju inte så att jag är perfektionist - eller ens i närheten, som jag väl redan demonstrerat :D - och en och annan avvikelse stör mig inte alls. Men att sitta och gissa hejvilt på en design jag inte känner jag har så bra koll på var inte kul. Dessutom var ju poängen att försöka lära mig genom att göra som någon annan, då blir det ju tokigt att det slutar med att jag tänker "nu skiter jag i det här! :rage:" och bara gasar järnet... Orkade inte ens försöka med "satin stitch" (vad heter det på svenska?) eftersom jag tycker det är svårt även när det går bra, utan jag bara fyllde i så jag kunde släppa eländet. Det är ju, på ett ungefär, precis motsatsen till att lära mig nya saker. :banghead: :laugh:

Korsstygn!?! Huuuu, på den resan får du inte med mig i alla fall! :nailbiting:
Maskin ska det va! :up:
(Fast jag såg några 3D-korsstygnsgrejer som faktiskt var rätt coola...)

Men om jag inte kommer på ett bra sätt att märka på tyget snart så kommer jag att bli tokig... Input uppskattas! @FannyN kanske har koll på bra märkverktyg förresten? :idea:
 
Alltså jag tycker det blir superfint! Sedan är det det som är hela grejen med det textila livet enligt mig. Att det skiter sig rejält emellanåt. Det gör det för alla. Även de duktigaste av de duktiga men det pratar ingen om och du ser ju inte på en lyckad grej vilket försök det är och hur mycket du sprättat eller slängt. Att det går dåligt ibland är nog grunden till att det är så hysteriskt roligt mellan varven. När det flyter!
En textilmärkpenna är olika saker. Vissa ska man skriva barnnamn i kläder med och de är ju lögn i hvete att få bort. Den du söker är en lila sak från prym som visar tydligt och efter två timmar är det bara borta! Bibbis textil eller symaskinsaffären i stan är tex bra ställen att hitta en på. När du broderar på fleece sätter man en plast över så att inte stygnen ska sjunka in. Samma med frotte. Sedan river man det man kan och det sista sjöljer man bort för det är gjort av några alger.
 
Alltså jag tycker det blir superfint! Sedan är det det som är hela grejen med det textila livet enligt mig. Att det skiter sig rejält emellanåt. Det gör det för alla. Även de duktigaste av de duktiga men det pratar ingen om och du ser ju inte på en lyckad grej vilket försök det är och hur mycket du sprättat eller slängt. Att det går dåligt ibland är nog grunden till att det är så hysteriskt roligt mellan varven. När det flyter!
En textilmärkpenna är olika saker. Vissa ska man skriva barnnamn i kläder med och de är ju lögn i hvete att få bort. Den du söker är en lila sak från prym som visar tydligt och efter två timmar är det bara borta! Bibbis textil eller symaskinsaffären i stan är tex bra ställen att hitta en på. När du broderar på fleece sätter man en plast över så att inte stygnen ska sjunka in. Samma med frotte. Sedan river man det man kan och det sista sjöljer man bort för det är gjort av några alger.

Tack! Ska leta! :up:

Jag benämnde nog den här pennan fel, det är en "tvättmärkpenna" eller nåt sånt (har slängt förpackningen), den skulle gå bort med vatten i alla fall. Men det gjorde den inte något vidare... Men då vet jag vad jag ska leta efter nu istället!

Ja, sånt där upplöslig plast har jag sett i nån av filmerna (kan ha varit den med blommorna), det verkar väldigt coolt! Men jag tror det måste vänta tills jag fått tag på en ordentlig broderibåge, annars lär mönstret bara glida runt istället för att försvinna...

Tack för uppmuntran också! Och du har såklart rätt i att ibland är det bara bra att det bråkar lite, så man får känna när det släpper. :D
Jag har tagit mig upp på hästen igen i alla fall och startat en ny tråd bara för broderandet, för jag tog mig förbi kaninerna och gjorde fågeln istället. Blev inte strålande, men det var kul igen och det är ju det som räknas.

Hoppas fler börjar så jag får se andras skapelser - och kanske du vill lägga in någon bild på något du gjort också? :)
 
Ja jag ska lärs mig lägga in bilder! Jag håller på nu med något som ska se ut som texten på ett gammalt vykort! Ska bli kudde!!
Det är enklast med båge men du ka också sy en fixram.
Du syr helt enkelt på plast eller underlägg med en tråckelsöm runt utan som ska broderas. Tex raksöm 5 mm.
 
Ja jag ska lärs mig lägga in bilder! Jag håller på nu med något som ska se ut som texten på ett gammalt vykort! Ska bli kudde!!
Det är enklast med båge men du ka också sy en fixram.
Du syr helt enkelt på plast eller underlägg med en tråckelsöm runt utan som ska broderas. Tex raksöm 5 mm.

Det låter jättecoolt! Ser fram emot att få se det! :bump:

Det var en smart lösning! Det ska jag prova! :up:
 
Jag vill bara meddela att ni nu har ställt till så att jag har ropat hem en gammal Elna på Tradera. Jag har annars en Huskvarna, en plastig budget variant som är sisådär fem år gammal nu och som inte orkar med jeans och hästtäcken och annat tungkört. Jag har dessutom ägnat en helt orimlig mängd tid som jag inte har till att googla olika sorters pressarfötter. Hur gick det här till?
 
Jag vill bara meddela att ni nu har ställt till så att jag har ropat hem en gammal Elna på Tradera. Jag har annars en Huskvarna, en plastig budget variant som är sisådär fem år gammal nu och som inte orkar med jeans och hästtäcken och annat tungkört. Jag har dessutom ägnat en helt orimlig mängd tid som jag inte har till att googla olika sorters pressarfötter. Hur gick det här till?

Woooohooooo!!!! :bump:

Jättespännande! Närkommerden-närkommerden-närkommerden!? :nailbiting:
Du måste berätta allt om den! :D

Fråga inte mig hur den här manin går till, det kom som en överraskning för mig med. Pressarfötter liksom, hur kul kan det va!? Jo, skitkul, tydligen. :laugh:
 
Jag vill bara meddela att ni nu har ställt till så att jag har ropat hem en gammal Elna på Tradera. Jag har annars en Huskvarna, en plastig budget variant som är sisådär fem år gammal nu och som inte orkar med jeans och hästtäcken och annat tungkört. Jag har dessutom ägnat en helt orimlig mängd tid som jag inte har till att googla olika sorters pressarfötter. Hur gick det här till?
Låter spännande :)

*host* själv leder jag en auktion på en Husqvarna... Får väl se om det håller...
 
Woooohooooo!!!! :bump:

Jättespännande! Närkommerden-närkommerden-närkommerden!? :nailbiting:
Du måste berätta allt om den! :D

Fråga inte mig hur den här manin går till, det kom som en överraskning för mig med. Pressarfötter liksom, hur kul kan det va!? Jo, skitkul, tydligen. :laugh:

:D Jag vet inte när den kommer, men i säljarens omdömen står att hen levererar snabbt, så det låter lovande.
Berätta allt, tja, den är grön. :D Det är ungefär vad jag vet. Det verkar på bilden som om det följer med lite spännande pressarfötter, fast det går inte att se vad. Lite som julafton med andra ord.
Jag har dessutom kommit fram till att den har snap on pressarfötter (se vad den här tråden har lärt mig) och det har min huskvarna också. Har jag riktigt ordentligt med tur kanske de kan ha samma.
 
För någon boende i närheten av Hallstahammar (@Snurrfian ?) finns en Husqvarna Prisma 945 på blocket nu... :angel:

Jag vet inte så mycket om den modellen, men jag tror det är en bra maskin. Bor man nära kan det nog vara värt att kolla på den i alla fall.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 617
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 587
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 138
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 379
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp