Gamla symaskiner, serviceförsök...

Den ser ju fin ut! :D
Nu när du har fyra stycken, kanske du kan sälja en eller två? :p Så har du råd att köpa flera :angel:

Själv har jag lämnat in min på lagning, ska hämta den imorgon. Kanske är mesig, men jag vågar inte pilla med el (speciellt inte efter mysko-lukten:wtf:):)

Japp! Jag kan sälja... Hm.. Men alla gör ju olika saker! :arghh:
(Jag tror faktiskt den senaste är värd mer än jag gav för den egentligen - i alla fall nu när den funkar :p - men samtidigt ville jag ha just en slant shank med mönsterkammar, så sälja är kanske inte först i planeringen... Beror kanske på hur hungrig jag hinner bli... :cautious:)

Aha, ja jag är själv livrädd för el (jag växte upp i ett hem där elsäkerhet var för mesar, nakna kablar och eluttag utan kåpor här och där, och när jag fick ström i mig så var det bra för då hade jag lärt mig, typ - jo, jag lärde mig att all el är skitläskig! :meh:), så jag fattar. Nivån på pedalerna är någorlunda inom vad jag känner att jag fattar (litegrann), men gjorde jag inte det så skulle jag knappast vilja ta råd från galningar på internet heller! :laugh:
Hoppas den funkar bra imorgon då, och hör gärna efter vad de gjort med den och dela med dig av det här? :D

Ah, då blir det ju knivigare...

Funkar de till båda singer-maskinerna??

Jag tror nog att det skulle funka för en del, så jag säger inte att hon i videon har fel, bara att jag inte fick till något sådant.

Ja, 42* och 43*-modellerna ska ha samma system så i stort sett alla delar ska passa alla (utom saker som är specifikt till för kamsystemen, där får man ju dela upp efter modeller som har respektive saknar kammar), medan 40* tror jag är samma nästan allt förutom just stygnplåtarna (annat fäste), och 41* har gissningsvis samma som 40*-orna. Fast jag har för all del inte provat (vill inte fresta mig själv att börja med något igen :o), men jag kan ju kolla nu! Moment... Jäss, passar perfa! :up: :D

Börjar dock misstänka att det kanske inte blir så mycket symaskinstid imorgon, eftersom anledningen till att jag inte tänkt på att ta av mig mössan inne efter kvällspromenaden sannolikt har att göra med att det är snorkallt härinne. Pannan står visst. Igen. :meh:
Vore himla bra om jag kunde utveckla ett lika stort intresse för värmepannor som för symaskiner, då slapp jag svära och muttra en halv dag i källaren imorgon och kunde tycka det var kul istället. :banghead:
 
Japp! Jag kan sälja... Hm.. Men alla gör ju olika saker! :arghh:
(Jag tror faktiskt den senaste är värd mer än jag gav för den egentligen - i alla fall nu när den funkar :p - men samtidigt ville jag ha just en slant shank med mönsterkammar, så sälja är kanske inte först i planeringen... Beror kanske på hur hungrig jag hinner bli... :cautious:)

Aha, ja jag är själv livrädd för el (jag växte upp i ett hem där elsäkerhet var för mesar, nakna kablar och eluttag utan kåpor här och där, och när jag fick ström i mig så var det bra för då hade jag lärt mig, typ - jo, jag lärde mig att all el är skitläskig! :meh:), så jag fattar. Nivån på pedalerna är någorlunda inom vad jag känner att jag fattar (litegrann), men gjorde jag inte det så skulle jag knappast vilja ta råd från galningar på internet heller! :laugh:
Hoppas den funkar bra imorgon då, och hör gärna efter vad de gjort med den och dela med dig av det här? :D



Jag tror nog att det skulle funka för en del, så jag säger inte att hon i videon har fel, bara att jag inte fick till något sådant.

Ja, 42* och 43*-modellerna ska ha samma system så i stort sett alla delar ska passa alla (utom saker som är specifikt till för kamsystemen, där får man ju dela upp efter modeller som har respektive saknar kammar), medan 40* tror jag är samma nästan allt förutom just stygnplåtarna (annat fäste), och 41* har gissningsvis samma som 40*-orna. Fast jag har för all del inte provat (vill inte fresta mig själv att börja med något igen :o), men jag kan ju kolla nu! Moment... Jäss, passar perfa! :up: :D

Börjar dock misstänka att det kanske inte blir så mycket symaskinstid imorgon, eftersom anledningen till att jag inte tänkt på att ta av mig mössan inne efter kvällspromenaden sannolikt har att göra med att det är snorkallt härinne. Pannan står visst. Igen. :meh:
Vore himla bra om jag kunde utveckla ett lika stort intresse för värmepannor som för symaskiner, då slapp jag svära och muttra en halv dag i källaren imorgon och kunde tycka det var kul istället. :banghead:
Nä, precis. Vem vet vad det finns för skumt folk på nätet - de kan ju lura i en vad som helst :p:p (sedan är allt jag "kan" det vi lärde oss i tekniken i skolan - byta kontakt på en sladd, typ)
Ska definitivt fråga. Hade tänkt göra det när de ringde tillbaka, men det blev inte av.
Tydligen var det i alla fall en speciell pedal (=gammal?) Men nu fungerade den, fast den blir varm (blir din fortfarande det?)
Han erbjöd sig/frågade om jag ville att han skulle fixa det här med:
142117597055301000_resized.jpg

Jag hade nog löst det själv, efter tillräckligt många svordomar och klämda fingrar, men... :angel:
(det är alltså mojjängen som gör att inte trälådan öppnar sig när man lyfter maskinen. För närvarande hindrar den dock att man stänger den när den har varit öppen:down:)

Ev har jag en bättre broderifot på g med.:bump:
 
Ev har jag en bättre broderifot på g med.:bump:

Oooooh! :eek: :love: :bump:

Nä, precis. Vem vet vad det finns för skumt folk på nätet - de kan ju lura i en vad som helst :p:p (sedan är allt jag "kan" det vi lärde oss i tekniken i skolan - byta kontakt på en sladd, typ)
Ska definitivt fråga. Hade tänkt göra det när de ringde tillbaka, men det blev inte av.
Tydligen var det i alla fall en speciell pedal (=gammal?) Men nu fungerade den, fast den blir varm (blir din fortfarande det?)
Han erbjöd sig/frågade om jag ville att han skulle fixa det här med:
142117597055301000_resized.jpg

Jag hade nog löst det själv, efter tillräckligt många svordomar och klämda fingrar, men... :angel:
(det är alltså mojjängen som gör att inte trälådan öppnar sig när man lyfter maskinen. För närvarande hindrar den dock att man stänger den när den har varit öppen:down:)

Ja mig ska du inte lita på helt klart: jag är bevisligen galen... :o

Min blir också varm fortfarande, men inte lika ilsket het som förut. Jag tror det helt enkelt funkar så, det vita "röret" i din pedal (mer som en platta i min) är ett slags stort motstånd som kretsen sluts genom när man trampar ner pedalen. Det blir ju varmt. Men när man har såna problem som jag (och kanske du) hade, där man inte får den att gå i låga hastigheter så ligger man och försöker "slira på kopplingen", typ. :p
Det betyder att motståndet får jobba så gröne efter, och blir därför mycket varmare än vad som är riktigt rimligt. Nu när min kan köra i lägre hastigheter utan att jag "fegar på gasen" så mycket, så blir den bara behagligt ljummen istället. :D
(Det är i alla fall den förklaring jag snickrat ihop i min galna, galna skalle... O_o)

Tror den nya maskinen eventuellt behöver samma operation, men det får i så fall vänta tills jag bestämt mig för om jag verkligen tänker behålla den.

Helt klart lika bra att få allt fixat när du ändå lämnat in den! Såna där småsaker kan vara enormt irriterande! :up:
 
Och @Monstermom, hoppas att det inte är för allvarligt med pannan, kan tänka mig att det är lagom kul med dålig värme:down:
Håller tummarna för att det är lättlöst.:)

Tack! Jag och Bosse (min värmepanna :p) har en mångårig relation som bygger på passionerad hatkärlek. Jag har varit med om hans kalla sida förr, så att säga. Men i gengäld blir jag så lycklig när han visar sig från sin varma, mysiga sida! :love:

Vi kan förhoppningsvis reda ut det imorgon utan alltför stora gräl. :D

(Och ja, jag vet. Dumpa. Men då blir jag ju ensam! :arghh:)
 
Tack! Jag och Bosse (min värmepanna :p) har en mångårig relation som bygger på passionerad hatkärlek. Jag har varit med om hans kalla sida förr, så att säga. Men i gengäld blir jag så lycklig när han visar sig från sin varma, mysiga sida! :love:

Vi kan förhoppningsvis reda ut det imorgon utan alltför stora gräl. :D

(Och ja, jag vet. Dumpa. Men då blir jag ju ensam! :arghh:)

Hihi, du får mig att tänka på serien Karl för sin kilt/Monarch of the Glen :D (har du sett den??)
Lexie är den enda i hushållet där som vet hur man handskas med den trilskande värmepannan.

(och nej, dumpa inte. Sy en varm rock till honom vettja :idea:)
 
Oooooh! :eek: :love: :bump:



Ja mig ska du inte lita på helt klart: jag är bevisligen galen... :o

Min blir också varm fortfarande, men inte lika ilsket het som förut. Jag tror det helt enkelt funkar så, det vita "röret" i din pedal (mer som en platta i min) är ett slags stort motstånd som kretsen sluts genom när man trampar ner pedalen. Det blir ju varmt. Men när man har såna problem som jag (och kanske du) hade, där man inte får den att gå i låga hastigheter så ligger man och försöker "slira på kopplingen", typ. :p
Det betyder att motståndet får jobba så gröne efter, och blir därför mycket varmare än vad som är riktigt rimligt. Nu när min kan köra i lägre hastigheter utan att jag "fegar på gasen" så mycket, så blir den bara behagligt ljummen istället. :D
(Det är i alla fall den förklaring jag snickrat ihop i min galna, galna skalle... O_o)

Tror den nya maskinen eventuellt behöver samma operation, men det får i så fall vänta tills jag bestämt mig för om jag verkligen tänker behålla den.

Helt klart lika bra att få allt fixat när du ändå lämnat in den! Såna där småsaker kan vara enormt irriterande! :up:

Då hoppas jag att min är som den ska nu.
Lite fotvärme är mysigt - om man vet att det är meningen :)
 
Hihi, du får mig att tänka på serien Karl för sin kilt/Monarch of the Glen :D (har du sett den??)
Lexie är den enda i hushållet där som vet hur man handskas med den trilskande värmepannan.

(och nej, dumpa inte. Sy en varm rock till honom vettja :idea:)

Hm. Låter bekant... Kan ha varit något min syster gillade kanske.

Vänta lite. Var det den serien de sprängde en hund (apporterar dynamit)? Ogilla. :mad:

(Jag är betydligt mer manisk när det gäller hundar än symaskiner. :p Människor glömmer jag inom fem minuter, en hund jag träffat en gång för femton år sedan sitter som berg. :laugh:)
 
Hm. Låter bekant... Kan ha varit något min syster gillade kanske.

Vänta lite. Var det den serien de sprängde en hund (apporterar dynamit)? Ogilla. :mad:

(Jag är betydligt mer manisk när det gäller hundar än symaskiner. :p Människor glömmer jag inom fem minuter, en hund jag träffat en gång för femton år sedan sitter som berg. :laugh:)

Osäker på hur det gick för hunden... Men ja, den apporterar dynamit.
(inte i detta avsnittet...)
En av mina absoluta favoritserier :D
 
@Monstermom du får väl sälja nån av dina gratismaskiner om kylskåpet ekar för tomt, då går du ju bara plus :idea::angel::up: Men vad kul med ny maskin, som du dessutom har kunnat fixa till så fint :D nu blir ju jag sugen att luska runt på loppisar efter ett fynd :p
 
@Monstermom du får väl sälja nån av dina gratismaskiner om kylskåpet ekar för tomt, då går du ju bara plus :idea::angel::up: Men vad kul med ny maskin, som du dessutom har kunnat fixa till så fint :D nu blir ju jag sugen att luska runt på loppisar efter ett fynd :p

Jamen gör det! :D
Medan jag var iväg och skramlade ihop mina sista korvören (hade inte pengar med mig så det räckte till maskinen direkt) hann de få upp en till på hyllan! Jag såg den bara ur ögonvrån (vågade inte titta för noga, det fanns verkligen inte mer pengar! :laugh:), men de verkar ju få in en del maskiner då... Den andra tror jag dock var en modernare variant, i plast. Jag gillar de mekaniska, med metall rakt igenom. :love:
Skulle gärna haft en i 600-serien, en tidig en som fortfarande har metalldrev (de gick över till nylondrev därikring) men som har mönsterkammar med backstygn så man kan sy elastiska sömmar också! Tyvärr måste man nog öppna en maskin för att se om det är stål eller nylon i den, och det är väl inte så ofta man har den chansen som (budget-)köpare... Inte för att jag har råd med en om jag skulle få syn på den heller, allt över en krona är totalt verboten ett bra tag framöver. :o

Att kylskåpet ekar lite är inte någon stor katastrof egentligen, jag har en rätt stor matsäck jag bär runt på i form av fett... :angel:
Och hunden har mat så det räcker ett bra tag. Det är med andra ord bara viljestyrka det hänger på om jag säljer eller ej. :laugh:
 
Vart i landet hänger du på loppis som får in så mycket maskiner? :p Aldrig sett nån här i stan (Kristianstad)
 
Vart i landet hänger du på loppis som får in så mycket maskiner? :p Aldrig sett nån här i stan (Kristianstad)

Jag är i Skåne. :)

Just det här var i Lund, jag har varit på Erikshjälpen i Malmö (hittade mönsterrattar till Husqvarna Colormatic, men inte själva maskinen) och Eslöv (där fanns en gammal Husqvarna CB-N för all del, men den skulle de ha 350 kr för vilket jag tyckte var överpris...) också. Jag går in där jag råkar ha något ärende i närheten helt enkelt. Vet inte hur det brukar se ut, kanske dräller det av symaskiner, kanske har jag stött på ovanligt många? :D
(I början gick jag in för att leta pressarfötter - hittade inte en enda...)
 
@Monstermom synd att du ska bo så avlägset till, annars hade jag kunnat gå in som delägare på dina symaskiner! :up: :D
Hoppas att Bosse och du har kommit överens om hur ni ska ha eran relation! Själv håller jag på att utveckla ett rejält hat mot våran nya avloppsbrunn som efter en vecka har börjat strula och igår fick jag torka källargolvet nästan hela efm eftersom pumphelvetet inte kom på att den skulle starta och pumpa undan avloppsvattnet... :arghh: Jag har inte ens hunnit döpa eländet än, och nu är det tal om att pumpen ska bytas ut mot en annan som jag hoppas få en bättre relation med. Här är det inte så enkelt att bara dumpa, man måste ha en ny som kan kliva in i relationen på en gång...
 
@Monstermom synd att du ska bo så avlägset till, annars hade jag kunnat gå in som delägare på dina symaskiner! :up: :D
Hoppas att Bosse och du har kommit överens om hur ni ska ha eran relation! Själv håller jag på att utveckla ett rejält hat mot våran nya avloppsbrunn som efter en vecka har börjat strula och igår fick jag torka källargolvet nästan hela efm eftersom pumphelvetet inte kom på att den skulle starta och pumpa undan avloppsvattnet... :arghh: Jag har inte ens hunnit döpa eländet än, och nu är det tal om att pumpen ska bytas ut mot en annan som jag hoppas få en bättre relation med. Här är det inte så enkelt att bara dumpa, man måste ha en ny som kan kliva in i relationen på en gång...

Hm, kanske ska starta en symaskinsuthyrningsservice! :idea:

Bosse och jag har en kortare trial separation idag, vi grälade imorse och nu får han dagen på sig att fundera på vad han gjort fel... :cautious:
Under tiden vänstrar jag med en värmepump i ett annat hus. :sneaky:
Det var elva grader i det varmaste rummet imorse, så han kan gott få kontemplera sina synder ett tag. :rage:

Skoj med bråkigt avlopp också! :mad:
Jag hade regelbundet ett par dm vatten i källaren efter jag flyttat in, tills vi dränerade om och upptäckte att något tidigare geni hade dragit avrinningen från huset (alltså alla stuprännor mm) via brunnen i källaren och först därefter vidare ut i avloppet... Jo tjena att det var dimensionerat för att hantera allt vatten som skulle igenom där när det regnade, det blev som en fontän i golvet. :banghead:
Förhoppningsvis kan en ny pump fixa dina bekymmer dock, den du har verkar helt klart inte förtjäna dig! :rage:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 617
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 587
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 137
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 379
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp