Gamla missuppfattningar om häst!

Sv: Gamla missuppfattningar om häst!

Ja, det kan ju göra ont just under böjningen. Men att undvika att göra böjprov för att hästen skulle gå sönder?
Fick en syrlig kommentar för ett tag sen "jag far då inte in till veterinären och böjer sönder mina hästar", så jag ska ha dåligt samvete för att jag vill göra en undersökning och undersöka om jag hittar ev. hälta genom böjprov? Jag anser att när man klart ser en hälta utan böjprov har det gått ganska långt, kanske man kunnat hitta och stoppa den hältan (tänker främst på ledinflammationer) i ett tidigt stadium genom att upptäcka den på böjprov..

När mina hästar inte fungerar som dom ska, men jag inte ser någon hälta själv så far jag in till veterinären och gör böjprov och letar vad felet kan vara. Och ofta har man rätt,.. Något Var fel.

Och om man kunde böja sönder hästen, då borde man ju införa någon sorts karens, att böjprov endast får utföras om det absolut måste, och att man inte får böja sin häst alltför ofta?

Ni som anser att man Kan böja sönder hästen, kommer mina hästar få skador orsakade av veterinärens böjprov? (sker kanske två ggr/år) Om det är så att veterinären kan förstöra hästens leder .. så borde de vara ovilliga att utföra böjprov??
Man kan böja för mkt o för för hårt eller lagom.
På äldre hästar säger det inte så mkt, utan man gör arbetsprov istället. Äldre har som regel alltid ngn reaktion.

På skadade hästar där hältan inte är diffus så har jag en så pass erfaren Vet som kan se o känna vad det är som regel. annars kan man bedöva bort bit för bit istället.

Då har många hästar i vår hade extrem sömnsjuka, för de sover under både morgon-middags-och kvällsvilan.
Det är främst vallackerna och unghästarna som gör det,bland stona är det bara ett fåtal som brukar ligga ner och sova. Där kan det nog stämma med 15min/dag.

Sen har vi aktiverade hästar på lösdrift som busar och leker och rör på sig, det kanske kan ha betydelse?

Kl
En annan...

att hovens yttre lager är en glasyr som inte får röras.

Det är en sanning pga en felöversättning.

nu vet man att om hoven måste bearbetas utvändigt så dröjer det bara några dagar innan nytt "glasyr" finns på ytan.

Ja, det kan ju göra ont just under böjningen. Men att undvika att göra böjprov för att hästen skulle gå sönder?
Fick en syrlig kommentar för ett tag sen "jag far då inte in till veterinären och böjer sönder mina hästar", så jag ska ha dåligt samvete för att jag vill göra en undersökning och undersöka om jag hittar ev. hälta genom böjprov? Jag anser att när man klart ser en hälta utan böjprov har det gått ganska långt, kanske man kunnat hitta och stoppa den hältan (tänker främst på ledinflammationer) i ett tidigt stadium genom att upptäcka den på böjprov..När mina hästar inte fungerar som dom ska, men jag inte ser någon hälta själv så far jag in till veterinären och gör böjprov och letar vad felet kan vara. Och ofta har man rätt,.. Något Var fel.

Och om man kunde böja sönder hästen, då borde man ju införa någon sorts karens, att böjprov endast får utföras om det absolut måste, och att man inte får böja sin häst alltför ofta?

Ni som anser att man Kan böja sönder hästen, kommer mina hästar få skador orsakade av veterinärens böjprov? (sker kanske två ggr/år) Om det är så att veterinären kan förstöra hästens leder .. så borde de vara ovilliga att utföra böjprov??

Fast även om gemene man inte ser en hälta/rörelsestörning så betyder det ju inte att den inte GÅR att se, utan böjprov :)

Jag vet faktiskt inte hur det ligger till men den veterinär jag har störst förtroende för arbetar helt utan böjprov. Ledproblem diagnosticerar han ändå.

Sen vet jag inte heller vad man menar med "böja sönder". Är det verkligen en bestående skada alla menar då eller plockas även in att provocera fram hältor som inte fanns från början (men som inte blir bestående på något vis)?

Jag fick lära om mej att det är det de INTE kan, alltså att låsa knäna så att de kan stå och sova. Därför en del som somnar ståendes faller ihop? :P Det är sant att de måste ligga ner på sidan med huvudet mot marken för att komma in i djupsömn (REM-sömn?)
Men måste ligga ner över huvudtaget för att för att falla in i SÖMN.

Minns inte var jag läst det, men det var någon tillförlitlig studie tycker jag.

Man kan ju fundera på en del stackars spilthästar som inte kan ligga utsträckta... =aldrig djup sömn??

Dock så sover de ju väldigt kort stund, men ändå, att aldrig sova ordentligt pga för lite liggutrymme i spiltan? :(

Eller alla hästar som inte har tillräckligt med strö så att de kan ligga mjukt trots sina ofta 500+ kg. :( Fick hem en ponny som ägnade första kvällen åt att ligga utsträckt i boxen i flera timmar, till och med innan den åt upp sin mat. Den hade gått ute dygnet runt hela sommaren/stått någon timmar i knappt ströad box i samband med ridning (ridlägerponny). Vi trodde den var döende/sjuk men i efterhand lutar det mer åt att ponnyn nöjt av att kunna ligga ner och vila bekvämt... =/

Men ute på sommaren måste den väl kunnat ligga ner i hagen?? Det gör ju varje fall våra hästar :)

mvh

Det var väl inte världens tåligaste ponny om man säger så ;) Inte renrasig ponny heller utan minst 50 % fullblod så det kanske spelade in.

Då har många hästar i vår hade extrem sömnsjuka, för de sover under både morgon-middags-och kvällsvilan.
Det är främst vallackerna och unghästarna som gör det,bland stona är det bara ett fåtal som brukar ligga ner och sova. Där kan det nog stämma med 15min/dag.

Sen har vi aktiverade hästar på lösdrift som busar och leker och rör på sig, det kanske kan ha betydelse?
En av mina ligger också ofta på sidan (näsr det är soligt och torrt ute). Men det betyder inte nödvändigtvis att hästen absolut är inne i paradox sömn förstås. De kan ju ligga ner på sidan i alla fall;) Jag skulle ta det som ett tecken på att hästarna är trygga i sin hage och i sin flock:)

Många icke hästkunniga tror att hästar står o sover.

Nej de ligger. Vila kan de göra stående. Är de så pass sjuka att de inte tror att de kommer upp så står de- inte fånghästar dock. Ligger de ändå har de gett upp.

Jag förstår inte riktigt varför den piken var nödvändig:confused:

Det har ju kommit olika bud om hurvida de låser knäna eller inte, på samma sätt som de kommer olika bud om hurvida de står och sover eller inte.

Har du källanvisnig på ditt påstående så vore det kul att se med tanke på alla olika påståenden/fakta som cirkulerar.

Enligt ludwig maximilliam universitet i München så har man via ett mobilt sömnlabratorie upptäckt att REM-sömn även har förekommit hos stående hästar och det måste ju tyda på att de ändå står upp och sover.

Anledningen till att man säger att böjprov är dåligt är att man sträcker ut på hästens leder, ligament, senor och muskler mer än naturligt. Dessa kan bara sträckas till en viss gräns pga (ex) ledens elasticitet. Denna gränsen går bara till hästens överlevnad. Alltså kan bara hästens kropp böjas/sträckas ut så myckjet att hästen överlever i livet.

När vi rider tänjer vi på muskler, leder, senor och ligament, lite mer än de är gjorda för, det är därför man måste ta hästens utbildning och inlärning av nya rörelser långsamt så att alla dessa leder och senor etc blir mer elastiska.

När man stretchar hästen tänjs dessa ytterligare, därför måste stretching gå långsamt och bara ett litet steg i taget, plus att man stretchar INTE när hästen är kall, bara när hästen är varm och alla muskler, ligament mm är mer elastiska.

På böjprov tänjs dessa mest, dessutom när hästen är kall. Veterinärerna är försiktiga, men inte tillräckligt, men att vara tillräckligt föriktig skulle inte vara möjligt då det skulle ta så otroligt lång tid. Därför om man har en häst som kanske inte rids något vidare kan böjprov orsaka rejäla sträckningar. Om hästen får en sträckning i ex ligamenten i benet kan hästen vara bockhalt i flera månader. Därför säger man att man inte ska ta böjprov på unghästar- som inte tränats tillräckligt att muskler, ligament, senor och leder inte är tillräckligt elastiska för att kunna tänjas så pass mycket som i böjprov. Äldre hästar böjs ej, då de oftast rids lite mindre och blir stela med åren.
Jag skulle bara förklara det att om du inte rider din häst ofta, och hästen inte tränas riktigt och rätt så föredra inte böjprov. En vanlig skogsmulle som rida sisådär 4 dagar i veckan skulle jag absolut inte sätta på böjprov! Men en häst som tränas 4-6 gånger i veckan i olika dressyrrörelser, gymnastikövningar, etc och som stretchas emellanåt kan du ta till vet. för böjprov utan problem.

Jag föredrar inte böjprov, även fast jag har hästar som utan problem skulle klara av det, min åsikt är att vid böjprov böjer de för mycket, de tänjer på leder etc för mycket och förutom att det kan göra ont, kan hästen faktiskt få skador utan det.

Blir min häst halt och jag undrar vad som står på tar jag inte med den till böjprov, jag tar ut en hästmassör som kollar igenom hela hästen, där finner man mest svar enligt mig. :)

I en hästflock står det alltid 1-2 hästar upp och vilar. Medan resten ligger ner för att sova. Detta för att dessa två som bara står och vilar ska vakta flocken för eventuella faror. En häst behöver djupsömn ca 1 timme på 3 dygn, detta för att hästen är ett flyktdjur och behöver vandra mycket för att undvika faror.

Men våra hästar lever i ett något tryggare miljö, (helt trygg kan man ju säga, men det vet ju inte hästen ;)) man säger att hästen måste/behöver sova 1 timme på tre dygn, men det är ju bara precis för att överleva. Kan säga att våra hästar vi har i hagen eller i stallet på nätterna sover betydligt mer än så.
Vad jag alltid läst och hört är som många sagt att hästen kan inte stå upp o sova, de vilar bara, när de ska sova ligger de ner.

I en hästflock står det alltid 1-2 hästar upp och vilar. Medan resten ligger ner för att sova. Detta för att dessa två som bara står och vilar ska vakta flocken för eventuella faror. En häst behöver djupsömn ca 1 timme på 3 dygn, detta för att hästen är ett flyktdjur och behöver vandra mycket för att undvika faror.

Men våra hästar lever i ett något tryggare miljö, (helt trygg kan man ju säga, men det vet ju inte hästen ;)) man säger att hästen måste/behöver sova 1 timme på tre dygn, men det är ju bara precis för att överleva. Kan säga att våra hästar vi har i hagen eller i stallet på nätterna sover betydligt mer än så.
Vad jag alltid läst och hört är som många sagt att hästen kan inte stå upp o sova, de vilar bara, när de ska sova ligger de ner.
Jag tror att vi rör ihop det lite. Enligt böckerna krävs att hästen ligger ner under paradox sömn (REM-sömn). Dock finns det ju fler sömntyper varav den paradoxa sömnen bara är en av sömntyperna. Därmed kan en häst sova stående också eftersom det bara är den paradoxa sömnen (och inte de andra sömntyperna) som "kräver" att hästen ligger ner.

Ganska vanligt förr i tiden bland mina gamla hästbekanta var iaf att hästen har i princip samma dygnsrytm som oss och man stallade in dom på natten för att dom skulle "få sova"

Detta hörde jag senast häromdagen av en människa som sysslat med hästar i 30år!

Anledningen till att man säger att böjprov är dåligt är att man sträcker ut på hästens leder, ligament, senor och muskler mer än naturligt. Dessa kan bara sträckas till en viss gräns pga (ex) ledens elasticitet. Denna gränsen går bara till hästens överlevnad. Alltså kan bara hästens kropp böjas/sträckas ut så myckjet att hästen överlever i livet.

När vi rider tänjer vi på muskler, leder, senor och ligament, lite mer än de är gjorda för, det är därför man måste ta hästens utbildning och inlärning av nya rörelser långsamt så att alla dessa leder och senor etc blir mer elastiska.

När man stretchar hästen tänjs dessa ytterligare, därför måste stretching gå långsamt och bara ett litet steg i taget, plus att man stretchar INTE när hästen är kall, bara när hästen är varm och alla muskler, ligament mm är mer elastiska.

På böjprov tänjs dessa mest, dessutom när hästen är kall. Veterinärerna är försiktiga, men inte tillräckligt, men att vara tillräckligt föriktig skulle inte vara möjligt då det skulle ta så otroligt lång tid. Därför om man har en häst som kanske inte rids något vidare kan böjprov orsaka rejäla sträckningar. Om hästen får en sträckning i ex ligamenten i benet kan hästen vara bockhalt i flera månader. Därför säger man att man inte ska ta böjprov på unghästar- som inte tränats tillräckligt att muskler, ligament, senor och leder inte är tillräckligt elastiska för att kunna tänjas så pass mycket som i böjprov. Äldre hästar böjs ej, då de oftast rids lite mindre och blir stela med åren.
Jag skulle bara förklara det att om du inte rider din häst ofta, och hästen inte tränas riktigt och rätt så föredra inte böjprov. En vanlig skogsmulle som rida sisådär 4 dagar i veckan skulle jag absolut inte sätta på böjprov! Men en häst som tränas 4-6 gånger i veckan i olika dressyrrörelser, gymnastikövningar, etc och som stretchas emellanåt kan du ta till vet. för böjprov utan problem.

Jag föredrar inte böjprov, även fast jag har hästar som utan problem skulle klara av det, min åsikt är att vid böjprov böjer de för mycket, de tänjer på leder etc för mycket och förutom att det kan göra ont, kan hästen faktiskt få skador utan det.

Blir min häst halt och jag undrar vad som står på tar jag inte med den till böjprov, jag tar ut en hästmassör som kollar igenom hela hästen, där finner man mest svar enligt mig. :)

Det där var en helt ny förklaring ang böjprov. Vad har du för källor på det?

Ang sista stycket, kollar din hästmassör på hästen i rörelse oxå? Vetten vi åker till har ett löpband som hästen får springa på :D

Jag har två hästar, mitt sto ligger alltid ner o sover, dem går på lösdrift 5 km bort, så ser de ju inte 24/7 men aldrig sett henne stå o vila, däremot har jag bara sett valacken ligga ner 2 gånger. Han är en trygg häst, så han har väl fått rollen att vakta.

I ngn bok jag läst så stod de att hästar har en speciell rangordning, iaf vilda, den som e bra på att vakta gör dt o den som brukar ha lätt för att hitta vatten har de som uppgift osv. Har ju bara tama hästar så har ingen aning ;)

jag vet inte om jag tror på att dem kan låsa knäna, hade för 3 år sedan en valack som alltid ramlade när han skulle vila o "råkade" somna. Läskigt var dt eftersom att han var 22 år o stor häst.

Ja, rangordnar gör dom ju, en ledarhingst och ett ledarsto i en stor flock, sedan finns det ju flockar med bara unghingstar (som blivit utstötta, det finns bara en vuxen hingst i en flock, resten är fortfarande 'barn'). Om dom vandrar (ska någonstans?) så är ledarstoet först och ledarhingsten sist. Stoet leder flocken, till rätt väg, men hingsten är sist och håller ihop flocken och håller koll bakåt. Som sagt, så vaktar alltid en eller två flocken när dom sover (ledarhingsten är en av dom). Dom har en linjär rangordning, alltså alltid samma rang. Kor däremot har rangordning efter situation.

det är vad jag har lärt mig iaf =)

Men ute på sommaren måste den väl kunnat ligga ner i hagen?? Det gör ju varje fall våra hästar :)

mvh

Ja om det inte är för blött i marken då lägger dom sej inte så gärna.

Hästar vilar mera inne stall, vid perioder av regn och väta tycker dom det är jätteskönt att vara inne och få sova ordenligt även på sommaren.

Förresten:
Hästar sover på nätterna när dom står på stall, det är inte någon missuppfattning som nån här påstod. Hästar är vanedjur och om de är installade så ligger de och sover i första hand på nätterna och kommer in i den dygnsrytmen.

Jag förstår inte riktigt varför den piken var nödvändig
Därför att det är en gammal skröna.
Så folk som inte har kunnat studera hästar går på det- bensäkert.

Men vad! Ligger hästar ner:confused: :rofl:

Ja om det inte är för blött i marken då lägger dom sej inte så gärna.
Just det, och därav vikten av att ALLA hästraser ska ha tillgång till STRÖAD ligghall om de går ute dygnet runt. Och jo, hästar använder ligghallen om den står rätt placerad och är utformad utifrån hästens naturliga beteende. Där har vi ytterligare en skröna... att hästar bara använder ligghallar som toalett.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 581
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka