Sv: Gamla missuppfattningar om häst!
På äldre hästar säger det inte så mkt, utan man gör arbetsprov istället. Äldre har som regel alltid ngn reaktion.
På skadade hästar där hältan inte är diffus så har jag en så pass erfaren Vet som kan se o känna vad det är som regel. annars kan man bedöva bort bit för bit istället.
Man kan böja för mkt o för för hårt eller lagom.Ja, det kan ju göra ont just under böjningen. Men att undvika att göra böjprov för att hästen skulle gå sönder?
Fick en syrlig kommentar för ett tag sen "jag far då inte in till veterinären och böjer sönder mina hästar", så jag ska ha dåligt samvete för att jag vill göra en undersökning och undersöka om jag hittar ev. hälta genom böjprov? Jag anser att när man klart ser en hälta utan böjprov har det gått ganska långt, kanske man kunnat hitta och stoppa den hältan (tänker främst på ledinflammationer) i ett tidigt stadium genom att upptäcka den på böjprov..
När mina hästar inte fungerar som dom ska, men jag inte ser någon hälta själv så far jag in till veterinären och gör böjprov och letar vad felet kan vara. Och ofta har man rätt,.. Något Var fel.
Och om man kunde böja sönder hästen, då borde man ju införa någon sorts karens, att böjprov endast får utföras om det absolut måste, och att man inte får böja sin häst alltför ofta?
Ni som anser att man Kan böja sönder hästen, kommer mina hästar få skador orsakade av veterinärens böjprov? (sker kanske två ggr/år) Om det är så att veterinären kan förstöra hästens leder .. så borde de vara ovilliga att utföra böjprov??
På äldre hästar säger det inte så mkt, utan man gör arbetsprov istället. Äldre har som regel alltid ngn reaktion.
På skadade hästar där hältan inte är diffus så har jag en så pass erfaren Vet som kan se o känna vad det är som regel. annars kan man bedöva bort bit för bit istället.