Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Blev lite kondfunderad då hon menar att alla hästar som inte står på halm får betéenderubbningar.
Har nästan aldrig haft en häst på halm, men ändå glada kusar.
Det beror nog på mkt annat. utevistelse, motion mängd mat mm.
Däremot var det bra att hon skrev att man har skyldighet att konstruera flockar där ingen häst blir mobbad. en mobbad stackare kan vara utfryst nästan halva livet eller mer.
Två hästar kan bli livskamrater även inom en flock.
Mina hästar rullar sig heller inte. livskamraten till den äldre lärde inte den det o har då heller aldrig fört det vidare.
Rullar de sig så kliar det eller har för varmt täcke på sig.
BETEENDESTÖRNINGAR
Några situationer då man sett att beteendestörningar är mer vanligt än annars:
1. Vid låga grovfodergivor
2. När hästen inte har halm som strö
3. När det bara finns begränsad kontakt mellan hästarna i stallet (t.ex. täta mellanväggar)
4. Vid korta ättider
Förresten..
Vet man att hästar mår dåligt av att vara den rang lägsta individen?
Eller vad menar du med mobbning?
Min häst är ranghög och berättar således för eventuella hagkompisar vem som får stå var och när.
Hon kan även valla runt dem i hagen under kortare stunder.
Mobbar hon då eller utövar hon bara sin makt som rang hög?
"välta kor" är det en myt eller kan man alltså välta kor för att de står och riktigt sover, med låsta knän?
.
"välta kor" är det en myt eller kan man alltså välta kor för att de står och riktigt sover, med låsta knän?
Jag tror att det är sant, en kompis till mig växte upp på gård och han verättade att han brukade leka just "välta kor" med kalvarna.
ja , man har ju hört om sånt! Har dock aldrig sett det själv