Gamla missuppfattningar om häst!

Sv: Gamla missuppfattningar om häst!

Fast det är inte domesticering. Om någon är det kanske antropormorfism ;)

Blev lite kondfunderad då hon menar att alla hästar som inte står på halm får betéenderubbningar.

Har nästan aldrig haft en häst på halm, men ändå glada kusar.
Det beror nog på mkt annat. utevistelse, motion mängd mat mm.

Däremot var det bra att hon skrev att man har skyldighet att konstruera flockar där ingen häst blir mobbad. en mobbad stackare kan vara utfryst nästan halva livet eller mer.

Två hästar kan bli livskamrater även inom en flock.

Mina hästar rullar sig heller inte. livskamraten till den äldre lärde inte den det o har då heller aldrig fört det vidare.
Rullar de sig så kliar det eller har för varmt täcke på sig.

BETEENDESTÖRNINGAR
Några situationer då man sett att beteendestörningar är mer vanligt än annars:

1. Vid låga grovfodergivor
2. När hästen inte har halm som strö
3. När det bara finns begränsad kontakt mellan hästarna i stallet (t.ex. täta mellanväggar)
4. Vid korta ättider

Hon skriver att det är vanligare bland hästar som inte står på halm.
Inte att det är så för alla.
Jag har inte haft häst på halm sedan jag var liten och jag har inte heller haft någon med beteende störningar.
Men om man kombinerar flera av dessa alternativ så antar jag att man får en rejält ledsen häst.

Att de är ledsna för för lite mat eller för lite utevistelse är en sak.

jag tycker mer synd om hästar som är placerade i en "flock" där den inte känner tillhörighet o ständigt mobbas- måste vara ensam en bit ifrån o ständigt vara på sin vakt mot attacker. Tänk vilket "liv":eek: för ett flockdjur.

Veka individer ska sättas med likasinnade o sällan mer än två.
Tre leker sällan bra precis som med folk. En blir lite utanför. Två o två.

Möjligt..
Nu var det ju dock halmen du kommenterade och som jag svarade på.. :)

Förresten..

Vet man att hästar mår dåligt av att vara den rang lägsta individen?
Eller vad menar du med mobbning?
Min häst är ranghög och berättar således för eventuella hagkompisar vem som får stå var och när.
Hon kan även valla runt dem i hagen under kortare stunder.
Mobbar hon då eller utövar hon bara sin makt som rang hög?

Förresten..

Vet man att hästar mår dåligt av att vara den rang lägsta individen?
Eller vad menar du med mobbning?
Min häst är ranghög och berättar således för eventuella hagkompisar vem som får stå var och när.
Hon kan även valla runt dem i hagen under kortare stunder.
Mobbar hon då eller utövar hon bara sin makt som rang hög?

Det ser du om de andra vill vara med den annars- att de inte ser den som opålitlig.
en trygg o bra ledare är snäll mot sin flock.
Den kan behöva vara tydligare om de inte fattar vad viftet med örat betyder eller att den är uppstudsig.

Jag kan ta ett ex. med en bra ledare, men som pga människans val av hagutförande kan medföra stor fara ändå för de lågrangade hästarna.

Hela hagen sluttar o det är halt. alla hästaägare vill ha brodd fram på hästarna utom den som äger ledaren.

Ledaren blev aldrig satt i den positionen att den behövde flytta sig snabbt för att ngn annan tyckte så o det var stor fläkningrisk.

Det här var länge sen o numera tror jag--- efter just fläkningsfall på samma ställe, att man har brodd på.

Senast ändrad:

Är inte riktigt med i ditt resonemang.
En häst som kör undan sina hagkompisar från maten, är den elak?
Vem syftar du på när du säger att "den" måste vara tydligare?

På bete behöver inte ens de hungrigaste vill-ha-all-mat-för-sig-självhästen börja bossa om mat.

det är ju ngt som vi skapar genom att fodra för lite, sällan eller att hästen har överskottsenergi o fodrar på för liten yta.

Den... var ledaren.

Ingen behöver känna att dom behöver gå i försvar- se det med öppna ögon!

Om bettet
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=PMfcc0hzGMU#at=499
Om hästskor
http://www.youtube.com/watch?v=df1w7dUoATM&feature=player_embedded
http://www.youtube.com/watch?v=g7HZDRyFEts&feature=player_embedded
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=OZITkl_8qHQ

En film för att lätta upp stämningen lite.. ;)
http://www.youtube.com/watch?v=ACeBoI6Gdtw&feature=related

OBS det är kommer förmodligen att vända upp och ner på väldigt mångas sätt att se på hästar och dess hantering. Komihåg öppna ögon och se det som en tankeställare ist :)

Filmen om bett ställer mer frågor än svar, varför användes hårdhand och inte normal och vad blev resultatet? var ju bara en massa musik dom sa ju inget. och det dom visade i nacken som började glipa inget om varför bara musik gäller det bara när hästen går i fel form eller även i rätt form???

Och den andra hovfilmen, varför visades inte hoven åter skodd efter väkningen vad vad det han inte ville att vi skulle få reda på?
Här oxå bara fler????

Kram

Allt går att sälja med mördande "bevis".

Han som nu vill kalla strålen för trampdyna är helt ute o cyklar:mad:

*KL*

Det absolut värsta jag har hört är "Hästar dör om de får vatten i öronen"! :D Konstigt att våra hästar inte är stendöva

knapp

Sätter ett avstamp här, intressant läsning! :bow:

Appropå detta med att de kan låsa knäna eller ej, är det inte de patellaupphakning menas, att den leden som gör att knäskålen hoppar och "låser sej" inte ploppar tillbaka och gör på så sätt att knäskålen låser sej i det viloläget?

Att normalt så placerar de knäskålen i viloläget, låst, när de tar upp andra bakbenet och vilar den?

Har för mej att det var så min vet förklarade det för mej om min dam med Patella.. :)

Ja det gör den verkligen! (filmen med bettet) men det är vädligt ny forskning om jag förstått rätt, många liknande är inte ens översatt till engelska. Men är frågor något dåligt? Jag tyckte att den var en riktig tankeställare, filmen var nog skapat mycket för att chokera vilket det gör! :)
Tror inte att träns någonsin kommer att anses fel men jag anser att det är en vacker tanke att man inte ska rida med träns förren man kan rida utan (samma sak som kliv inte upp fören du kan göra det från marken) :D Fin tanke!
Men det kommer nog inte att förändra att del alltid kommer att finnas bra ryttare och dåliga ryttare.. ;) Tankeställare man inte behöver ta som kritik utan chans till utvekling och större förståelse! :)

Angående hovfilmerna så blev jag väldigt nyfiken varför inte strålen kan fungera som trampdyna? :) Just det här med skoning eller inte skoning är också intressant. Kan själv ingenting men är intrsserad. Tror inte heller att han försöker "dölja" något utan det här är också extremt nytt och väldigt.. Tja båda filmerna vänder verkligen upp och ner på hästvärden. ;) Jag vet att det kommer fler liknande hovfilmer! Forskningen är på g.
Tar vi det inte som kritik och känner att man måste gå i försvar kan man alltid lära sig någonting tror jag!
Ska bli spännande att läsa mer om era hov åsikter som jag faktiskt kan vädligt lite om..

Kramar på er!

"välta kor" är det en myt eller kan man alltså välta kor för att de står och riktigt sover, med låsta knän?

.

Att det ska gå att välta en ko är bara en myt! Kor sover i snitt 45 min. per dygn, övrig tid idisslar hon. Och iom. att idisslingen tar så mycket tid av dygnet så står inte kon och sover utan ligger ner.

Kicki :laugh:

"välta kor" är det en myt eller kan man alltså välta kor för att de står och riktigt sover, med låsta knän?

Jag tror att det är sant, en kompis till mig växte upp på gård och han verättade att han brukade leka just "välta kor" med kalvarna.

Jag tror att det är sant, en kompis till mig växte upp på gård och han verättade att han brukade leka just "välta kor" med kalvarna.

Då talade isf. inte din kompis sanning, för det är en myt och inget annat. Samt att en kalv ALDRIG någonsin står och sover! Och läser du mitt tidigare inlägg så ser du vad som gäller kor. Jag är mjölkbonde sedan 23 år och har 85 mjölkkor samt c:a 130 ungdjur och kalvar, så jag har lite "kött på benen" i den här frågan

Kicki :laugh:

delvis kl*

Skulle det stämma att hästar inte kan sova stående så sov inte min häst knappt alls på 1,5 år, då han kanske max en gång i veckan låg ner annars stog han alltid :o

Det kan ju omöjligt stämma?

Sen har man ju hört allt möjligt om trivselfläckar, olika häst färger, osv som redan är skrivet här.

Har hört en massa dumt inte mkt jag kommer på på rak arm dock.
Men har haft ridlärare som hävdat att ALLA hästar funkar bäst på vanligt träns bett och att ett tredelat är skarpare än två delat oavsett häst.

Att pessoa bettet har hävstångs effekt har man väl hört x-antal ggr med, har nog fått förklara säkert 100ggr för andra att det är ett hissbett och inget annat.

Har fått höra att ranghöga hästar har blivit misshandlade under sin uppväxt och det är anledningen till att de är ranghöga.

Kommer inte på mer just nu men dyker säkert upp fler i minnet

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 573
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka