Gamla missuppfattningar om häst!

Sv: Gamla missuppfattningar om häst!

Ok, så om det nu är så att det är en skröna utan någon som helst sanning i den. Hur kan det då komma sig att forskare "uppmätt" REM sömn hos stående hästar?

Jag har inget emot att erkänna att jag gått på en skröna, men finns det studier som påvisar motsatsen så kan jag inte låta bli att undra vad som är sant och vad som inte är sant.

Ja, rangordnar gör dom ju, en ledarhingst och ett ledarsto i en stor flock, sedan finns det ju flockar med bara unghingstar (som blivit utstötta, det finns bara en vuxen hingst i en flock, resten är fortfarande 'barn'). Om dom vandrar (ska någonstans?) så är ledarstoet först och ledarhingsten sist. Stoet leder flocken, till rätt väg, men hingsten är sist och håller ihop flocken och håller koll bakåt. Som sagt, så vaktar alltid en eller två flocken när dom sover (ledarhingsten är en av dom). Dom har en linjär rangordning, alltså alltid samma rang. Kor däremot har rangordning efter situation.

det är vad jag har lärt mig iaf =)

Det fetstilade stämmer inte med vad jag har lärt mig om flockdynamik på föreläsning med Margareta Rundgren.
Enligt henne är inte rangordningen linjär a la 1,2,3,4,5 o.s.v. utan har en mycket mer invecklad ordning som kan ändras och är svår att urskilja med blotta ögat. Nu har jag inte hennes figur i datorn men den kan mycket väl finnas i flera av hennes böcker.

Det fetstilade stämmer inte med vad jag har lärt mig om flockdynamik på föreläsning med Margareta Rundgren.
Enligt henne är inte rangordningen linjär a la 1,2,3,4,5 o.s.v. utan har en mycket mer invecklad ordning som kan ändras och är svår att urskilja med blotta ögat. Nu har jag inte hennes figur i datorn men den kan mycket väl finnas i flera av hennes böcker.
Som jag minns det (från samma föreläsare) hade hästar rangordning som ponnyryttaren beskrev avseende kor. Dvs olika rangordning för olika sysslor. Det var några år sedan jag läste etologi dock, så jag kan minnas fel.

Ok, så om det nu är så att det är en skröna utan någon som helst sanning i den. Hur kan det då komma sig att forskare "uppmätt" REM sömn hos stående hästar?

Jag har inget emot att erkänna att jag gått på en skröna, men finns det studier som påvisar motsatsen så kan jag inte låta bli att undra vad som är sant och vad som inte är sant.
Det finns många sätt att påstå att små studier är vetenskapligt utförda.
när man ser hur de har utförts är det inte sällan vinklat- att man vill bekräfta det man själv tror.

De ligger.. om de kan. Har de hög feber mm. så står de upp osv...

Ja om det inte är för blött i marken då lägger dom sej inte så gärna.

Hästar vilar mera inne stall, vid perioder av regn och väta tycker dom det är jätteskönt att vara inne och få sova ordenligt även på sommaren.

Förresten:
Hästar sover på nätterna när dom står på stall, det är inte någon missuppfattning som nån här påstod. Hästar är vanedjur och om de är installade så ligger de och sover i första hand på nätterna och kommer in i den dygnsrytmen.

Liiite sanning med modofikation. De anpassar sig och vilar mycket för att de inte har så mycket annat att göra på box. Men helt klart vilar de mycket :) Dock tror jag ingen häst faktiskt behöver stå 8-10-12 h i sträck på box för att få tillräckligt med vila, men de utnyttjar tiden till att göra det.

Just det, och därav vikten av att ALLA hästraser ska ha tillgång till STRÖAD ligghall om de går ute dygnet runt. Och jo, hästar använder ligghallen om den står rätt placerad och är utformad utifrån hästens naturliga beteende. Där har vi ytterligare en skröna... att hästar bara använder ligghallar som toalett.

Jag tycker det borde vara lag på det året runt dessutom...

Ja det finns många små studier och givetvis är de vinklade för att styrka den hypotes som ges. Men studien från Ludwig Maxmilians universitet är nog ganska grundlig. LMU är ett av de mest eftertraktade universitet i den delan av europa och utbildar även veterinärer. Om inte den studien räcker för att styrkan påståendet om att hästen kan stå och sova så finns det även en studie från SLU som hävdar att den ortordoxa sömnen infinner sig när hästen står och sover.

Antagligen föredrar hästen att ligga ner, som du säger. Men enligt dessa två studier så kan de även, om det behövs stå upp och sova.

Liiite sanning med modofikation. De anpassar sig och vilar mycket för att de inte har så mycket annat att göra på box. Men helt klart vilar de mycket :) Dock tror jag ingen häst faktiskt behöver stå 8-10-12 h i sträck på box för att få tillräckligt med vila, men de utnyttjar tiden till att göra det.
Fast stallhästar blir domesticerade.

gissa om jag blev paff när jag fann mina hästar liggande i mörkret. Jo numera lägger de sig sommartid inte vid gryningen o då en o en, utan när det mörknar- trygga kusar:p

De blir oxå väckta på stall o kliver upp när man kommer/ tänder. Sen kan de givetvis ha lagt sig sent eller två ggr, men tror inte det.

Miljön avgör oxå o hur de äldre hästarna betér sig.

Blev lite kondfunderad då hon menar att alla hästar som inte står på halm får betéenderubbningar.

Har nästan aldrig haft en häst på halm, men ändå glada kusar.
Det beror nog på mkt annat. utevistelse, motion mängd mat mm.

Däremot var det bra att hon skrev att man har skyldighet att konstruera flockar där ingen häst blir mobbad. en mobbad stackare kan vara utfryst nästan halva livet eller mer.

Två hästar kan bli livskamrater även inom en flock.

Mina hästar rullar sig heller inte. livskamraten till den äldre lärde inte den det o har då heller aldrig fört det vidare.
Rullar de sig så kliar det eller har för varmt täcke på sig.

Senast ändrad:

Blev lite kondfunderad då hon menar att alla hästar som inte står på halm får betéenderubbningar.

Däremot var det bra att hon skrev att man har skyldighet att konstruera flockar där ingen häst blir mobbad. en mobbad stackare kan vara utfryst nästan halva livet eller mer.

Mina hästar rullar sig heller inte. livskamraten till den äldre lärde inte den det o har då heller aldrig fört det vidare.

Fast hon skrev inte att alla hästar som inte har halm i boxen får beteendestörningar... Utan hon skrev att risken för beteendestörningar ökar utan halm.
Men jag tror (som du?) att en häst med fri tillgång på grovfoder (så mycket att 'ättiden' tillgodoses) inte nödvändigtvis behöver stå på halm, utan att den klarar sig ändå.

Läste du någon annan artikel än jag? Om inte, var läste du att alla hästar som inte står på halm får beteenderubbningar? Det står ingenstans vad jag kunde se i alla fall:confused: Inget hon heller har nämnt vid föreläsningar annat än att man i vissa fall kan häva beteenderubbningar genom att byta ut ströt mot halm samt byta box.

Sorry... nu såg jag den lilla faktarutan. Dock läser jag det på samma sätt som Blacksmithfarm.

Nej i det fria gör de ju annorlunda men det jag menar är att hästar är väldigt anpassningsbara djur som anpassar sej till stallivet också och ändå kan vara glada och fungera och må bra:idea: Många som är vana sen lång tid att sova inne har svårt att sova ute, de blir oroligare och kan (som den ponnyne jag tror att du berättade om) slänga sej ner uttröttade när man tar in dem! De är vana vid att sova inne.

Man ska bara vara medveten om det också menar jag, att det kan stressa en häst att plötsligt ändra något som den levt med länge och som den är van vid, för att man tror att det är bättre för den.

Som flyktdjur är de nästan lite programmerade att reagera med stress på förändringar, trygghet är att allt är som det var igår, ungefär.

Ja nu skrev jag svar till några andras inlägg också tror jag.:)

Fast stallhästar blir domesticerade.

gissa om jag blev paff när jag fann mina hästar liggande i mörkret. Jo numera lägger de sig sommartid inte vid gryningen o då en o en, utan när det mörknar- trygga kusar:p

De blir oxå väckta på stall o kliver upp när man kommer/ tänder. Sen kan de givetvis ha lagt sig sent eller två ggr, men tror inte det.

Miljön avgör oxå o hur de äldre hästarna betér sig.

Självklart, så har alla våra varit oxå. Även om man försöker natta tidigare om man ska upp 4 på fälttävlan (på den gamla goda ponnytiden :D).

Jag gjorde tom en miss tidigare i vintras när vi fått in ny belysning i stallet. Släckte helt (skulle varit ledljus på eg) vid middagsfodringen vid 16.30. När de skulle ut igen vid 18 trodde hästarna att de blev nattade innan och att det var ny morgon, min låg o sov och morsans gnäggade för frulle :D Det var ju då det var mörkt från 16 och även på morgonen.

Men jag tror ändå det är en sanning med modifikation. I bemärkelsen att de vilar/anpassar vilan till de "tråkiga" timmarna på box - finns ju inte så mycket annat att göra.

Nej i det fria gör de ju annorlunda men det jag menar är att hästar är väldigt anpassningsbara djur som anpassar sej till stallivet också och ändå kan vara glada och fungera och må bra:idea: Många som är vana sen lång tid att sova inne har svårt att sova ute, de blir oroligare och kan (som den ponnyne jag tror att du berättade om) slänga sej ner uttröttade när man tar in dem! De är vana vid att sova inne.

Man ska bara vara medveten om det också menar jag, att det kan stressa en häst att plötsligt ändra något som den levt med länge och som den är van vid, för att man tror att det är bättre för den.

Som flyktdjur är de nästan lite programmerade att reagera med stress på förändringar, trygghet är att allt är som det var igår, ungefär.

Ja nu skrev jag svar till några andras inlägg också tror jag.:)

Så sant, jag håller helt med :laugh:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 573
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka