Gamla missuppfattningar om häst!

Sv: Gamla missuppfattningar om häst!

jag vet inte hur det fungerar med böjning och vad man i så fall skulle böja sönder. Men det finns ju ett problem med hovslagare och shettisar. Att de inte tänker sig för utan lyfter upp shettisens ben för högt och därmed orsakar den smärta. Sen om den smärtan är farlig är ju en annan sak.

Men håller med om att det är intressant, för man böjer ju inte gärna gamla eller för unga hästar.

Vet inte riktigt vilka ämnen du är ute efter, men- kom att tänka på att man hela uppväxten hört att hästar står och sover. Men de vilar bara, de kan inte stå och sova och låsa knäna så som kor ska kunna?

Jo de kan visst stå o sova och kan visst låsa lederna. Smart flyktdjursbeteende! :)
Men det är som flera har skrivit, för att komma i djupsömn (REM sömn) måste dom lägga sig.

Allt enl vad jag har läst.

Om du kan läsa engelska, googla på horse+"stay apparatus" så hittar du intressant läsning.

...

Jag ser också framför mig det klassiska scenariot där man kollar på film och den ena sover, varav man frågar 'sover du?' svar: ' nej, jag bara vilar..' haha...

Du menar så här? :devil:

5_316_vila_ogonen.png

Ja, det kan ju göra ont just under böjningen. Men att undvika att göra böjprov för att hästen skulle gå sönder?
Fick en syrlig kommentar för ett tag sen "jag far då inte in till veterinären och böjer sönder mina hästar", så jag ska ha dåligt samvete för att jag vill göra en undersökning och undersöka om jag hittar ev. hälta genom böjprov? Jag anser att när man klart ser en hälta utan böjprov har det gått ganska långt, kanske man kunnat hitta och stoppa den hältan (tänker främst på ledinflammationer) i ett tidigt stadium genom att upptäcka den på böjprov..

När mina hästar inte fungerar som dom ska, men jag inte ser någon hälta själv så far jag in till veterinären och gör böjprov och letar vad felet kan vara. Och ofta har man rätt,.. Något Var fel.

Och om man kunde böja sönder hästen, då borde man ju införa någon sorts karens, att böjprov endast får utföras om det absolut måste, och att man inte får böja sin häst alltför ofta?

Ni som anser att man Kan böja sönder hästen, kommer mina hästar få skador orsakade av veterinärens böjprov? (sker kanske två ggr/år) Om det är så att veterinären kan förstöra hästens leder .. så borde de vara ovilliga att utföra böjprov??

ja man har ju alltid hört att hästar står och sover. Men jag fick också lära mig på min utbildning - att så var det inte.. Jag vet inte vilket som stämmer? ;P Men jag har aldrig sett en häst stå och sova, alltså som att den ser ut som den är helt borta i sömn? Det har jag bara sett de som ligger ner helt göra, och snarka och inte ha någon koll alls på att man närmar sig :)

Hästar låser inte knäna, utan har en balans i ståapparaten som gör att de kan stå helt utan aktiv spänning. Det är alltså inte så mycket en låsmekanism som en jämnvikt mellan böj- och sträcksenor.

/Migo

okej, ja det är det jag fått höra.. att de inte låser sina knän, som däremot kor ska kunna ;P

ja man har ju alltid hört att hästar står och sover. Men jag fick också lära mig på min utbildning - att så var det inte.. Jag vet inte vilket som stämmer? ;P Men jag har aldrig sett en häst stå och sova, alltså som att den ser ut som den är helt borta i sömn? Det har jag bara sett de som ligger ner helt göra, och snarka och inte ha någon koll alls på att man närmar sig :)
Jodå, de står och sover (kan även falla omkull som någon beskrev tidigare) men under REM-sömnen måste de ligga ner. Dock handlar det om ungefär 15 minuter per dygn och då uppdelat på flera tillfällen.

*KL*
Liten parentes; REM-sömn är den ytligare sömnen, även kallad drömsömn. Djupsömn är "motsatsen" till REM-sömn.

kl

Apropå det där med trivselfläckar, så har det både med allmänt välmående OCH medfödda anlag att göra.
Grå apelkastade hästar syns ju fläckarna på hela tiden, medans på bruna hästar så framträder de endast när hästen är frisk och välmående. De finns egentligen hela tiden, men syns inte förrän hästen har alla behov, näringsmässigt och psykiskt, tillgodosedda.
Därav uttrycket trivselfläckar :)

Som jag lart mig handlar det om att OM bojprov utfors "fel" sa kan det provocera fram en halta som inte finns, alltsa, lite snett osv ung som nar du sjalv tvingar dig att sta i en obehagligstallning med ditt smalben uppat/utat bojt mot din rumpa/hoft.. gor du det rakt bakat sa ar det inga storre problem att spreinga efterat - men drar du det lite at sidan under en minut sa ska du se att du haltar o ont gor det ocksa...

Unga hastar med kansliga leder och gamla hastar med stela leder.. unga hastar har ju sallan belastats sa pass att deras leder kraver bojprov (fol-2.5 aringar dvs) och gamla lite stela hastar ar det ju inte jattesnallt att boja skiten ur sa att saga.. bara tank, Gamla Faster Asta pa 76 bast - nuuu ska vi boja ditt kna sa din fot nar din rumpa! ;)

:angel:

Ja men om man nu böjer "fel" (vilket man hoppas att inte många veterinärer gör?!) Så borde det ju bara göra ont då, inte att hästen går sönder eller har fått en permanent skada?

for att det ska bli en permanent skada sa maste nog leden fran borjan avra mkt kanslig (las: ej sluten) och bojprovet goras mkt brutalt... ingen aning, verkligen..

......Och? Kanns svart att folk kan slita sonder kaften pa hasten pa 2 sekunder med bara handkraft...

leder AR kansliga. Att boja fel, snabbt och hart ar mojligt. Det kravs inte mkt vald for att skapa en rejal vrickning ex, dar det kan tillstota komplikationer. Tar yttre vald pa "ratt" stalle kand et bli vatskeansamlingar osv. Sa jo jag kan se att en skada kan uppkomma - men som jag skrev jag har ingen egentlig aning utand et ar bara tankegangar. Mitt forsta inlagg var en forklaring pa varfor folk undviker bojprov, och i vissa fall ar starkt emot det. Jag ar emot det darfor att OM det utfors fel - vilket mkt val kan handa med vilja och inte pga "okunnande" sa kan det provocera en falsk halta och dra ner vardet pa hasten (Skitbra for mig som kopare iofs :P)

jag har inte använt mej av böjprov för att jag köpt eller sålt häst, utan för att försöka ställa en diagnos om hästen inte känts riktigt 100.

Att böja snabbt, snett eller för hårt.. ja det hoppas jag inte många veterinärer gör :S Man böjer ju leden åt "rätt" håll så att säga, alltså det håll den naturligt kan röras och böjas ihop.

Om man utgår från att veterinären böjer "rätt", tror du man kan åstakomma en skada?

*KL*
Liten parentes; REM-sömn är den ytligare sömnen, även kallad drömsömn. Djupsömn är "motsatsen" till REM-sömn.
Okej, men enligt böckerna berättas det att hästen under paradox sömn=REM-sömn ligger ner på sidan Denna sömn kan inte göras stående (i alla fall inte 2003 när den boken kom ut)

Fast det där med att de låser knäna är ju sant, kollade upp det när jag kollade om operation av patellaupphakning, då skär de ju av i knät så att den funktionen går förlorad.

Som jag har förstått det så kan de visst stå och sova.En funktion i hjärnan gör att benen låser sig. Däremot sover de en lätt sömn ståendes och kan bara uppnå REM-sömn med huvudet vilandes mot marken.
Många icke hästkunniga tror att hästar står o sover.

Nej de ligger. Vila kan de göra stående. Är de så pass sjuka att de inte tror att de kommer upp så står de- inte fånghästar dock. Ligger de ändå har de gett upp.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 581
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka