Gamla kläder

Äldsta plagget som jag använder fortfarande är en pyjamas jag fick från mormor i början på 2000-talet. Vid senare lådrensningen rensade jag ut en annan pyjamas som nog var ännu äldre pga knapparna lossna mer och mer och den var något tajt över axlarna.

Annars är äldsta plagget jag äger en klänning som jag fått av mamma som jag använde vid någon temaavslutning på högstadiet. Klänningen hade min gammelmormor använt.
Tyvärr hänger den bara och jag har inte hittat något bra tillfälle att använda den vid.

Jag har ett par vantar som tål regn som är köpta i alla fall innan 1999. Sedan har jag kvar min balklänning som är använd 3 gånger och en jeansklänning från samma period.

Jag har en mössa som är minst 20 år som jag brukar använda i stallet.
Några tröjor från 90-talet hänger i garderoben hos föräldrarna, används ibland.
Har en T-shirt från Islandshäst-SM 1994 som används sparsamt, senast 2014 tror jag.

För ett par veckor sedan använde jag ett par trosor som jag minns att jag hade 2003.
I klädkammaren hänger en grön ridväst från Hööks, har för mig att den inköptes 1993 och den är i gott skick.

Jag har ett par vantar som tål regn som är köpta i alla fall innan 1999. Sedan har jag kvar min balklänning som är använd 3 gånger och en jeansklänning från samma period.
Jag har också kvar min balklänning från gymnasiet kom jag på nu! Använd ytterligare en gång, på frackbröllop.

Jag har en hel del riktigt gamla klanningar, snyggare byxor, och trojor. Det aldsta ar nog straxt over 40 ar ... och det mesta kan jag ha i vanliga fall (favoritkjolen far jag dock vika in linningen pa da dragkedjan inte gar hela vagen upp langre:o) Just nu ar det daligt med passformen da jag ar pa prednisone och har lagt pa mig en massa vattenvikt ... men snart sa kan jag nog ta fram den igen och aterga till att kunna anvanda gamla alskade plagg.

Med tanke på hur mycket jag gått upp i vikt de senaste åren har det inte funnits någon anledning att spara gamla kläder. Har nån jacka som är runt 10-15 år, men vette skråen om den passar längre.

Tycker detär så himla trist att kläder numera inte håller mer än några få tvättar.

Jag bor på en mindre ort. Där är det de vanliga kedjorna som säljer kläder. Väldigt ofta får jag kassera fullt fungerande plagg för att de gått sönder, blivit hopplöst noppiga eller totalt tappat passform.

Eller hur!

Jag köpte en orange collegetröja i höstas. Lycklig över att hitta nåt med FÄRG:
Den har numer ställen där tyget nötts så det bara är nån form av nät kvar. :meh:
Likadant med t-shirts! Jag har t-shirts som jag använder mycket och som kanske är tio-tjugo år gamla. De som var vita är kanske lite tråkiga i färgen och till slut dör de av att linningarna nöts ut. De jag köpt de senaste fem åren tappar formen efter ett år och får hål efter två :/ och de åker i samma tvättmaskin på samma program som trotjänarna

Jag har tre t-shirts kvar från sent åttiotal som jag brukade ha när jag gick på klubb. En med ett guldtryck av Bruce Lee (den handtvättas normalt) en med Oupsy Daisy (I killed a bunch of ninjas) och en Perry :heart Hunden hade just sönder ett lakan som jag köpte i Tallinn 1991 (och som använts nästan varje dag eftersom det är stort nog att stoppa bäddmadrassen i)

Pappa fick ett par gamla gummistövlar av mormor en gång, de hade varit hennes mors. Tanten dog 1980 så stövlarna var ju gamla som gatan redan när pappa fick dem. Pappa hade dem sen i minst tio år och de har precis lämnat oss för att vandra vidare till de sälla stövelmarkerna. Och pappa är absolut inte typen som är rädd om sina grejer, han kan slakta ett par gympaskor på en säsong. Det måste ha varit otroligt bra kvalitet, jag köpte ett par relativt dyra gummistövlar som höll en (!) säsong (förvisso i stallet).

Jag köpte en smidig ribbstickade mörklila polojumper i början av 80talet. Den används regelbundet fortfarande och har hållit formen. Färgen har inte blekts heller.

Sedan köpte jag ett par ridstövlar en en gammal man som gjorde ridstövlar i en stad x mil bort. Man fick fara dit och så tog han fram en del - oj, vad heter det (trä?) som man använder som mall för att göra sula osv? - och så provade han vad som passade min fot och mätte längd och vidd på mina ben.. Efter ett par veckor var de klara. Undrar om jag betalade 250-275 kr.
Jag har inte använt dem sedan jag sålde hästen 2014 men de håller än, trots att jag verkligen (tyvärr) inte tagit hand om dem som jag borde ha gjort.

(Jag har inte kvar sadeln längre, men 76 köpte jag en Hubertussadel med lite finare läder som jag hade kvar länge tills jag sålde den då kring 30-35åriga sadeln till en kompis. Hon hade den 7-8? år och sålde den sedan till en gemensam vän och där är den än, nu 46 år.)

Pappas gamla MC-jacka är nog det äldsta plagg jag har som jag använder regelbundet :heart Jag fick den av honom någon gång sent 80-tal när den drabbats av krympmal och inte passade honom längre :D Hur gammal den är vet jag inte men definitivt inte senare än tidigt 70-tal och kanske äldre än så.

Jajemän, köpte dem när jag jobbade på hästgård och sedan när jag kom hem var de mina ständiga följeslagare i stallet. förvisso lite blanka på en del ställen av stiglädret men håller ihop och tätt ännu!
Mina aigle har jag haft i typ 10 år, använt i stall och lite varstans! Inte en skråma!

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Efter lite kroppsliga förändringar känner jag att jag behöver tips på kläder och gärna av dem som är lite i samma sits. Är lång, >182 cm...
2
Svar
25
· Visningar
2 574
Senast: Sonea
·
Relationer Orkar inte gömma mig bakom ett anonymt nick... Hur säger man till sin sambo att hans klädstil suger utan att låta som en elak kärring...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
33 786
Senast: _Taggis_
·
Tjatter Apropå alla klädtrådar nu :D : Hade lite för mycket tid på tåget hem i eftermiddags och reflekterade; Vad har egentligen...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
13 990
Senast: TygerTyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar