Gamla kläder

Jag hade en pyjamas (shorts och linne) som jag fick av min moster när jag var 8 kanske? Jag levde dag som natt i dom den sommaren. :laugh:
Först nära 30 år senare hade de gett upp och jag blev tvungen att göra mig av med dom. :sorry:

Min mormor stickade en tröja åt mig när jag var typ åtta eller nio år, har den i alla fall på mig på skolfotot i trean. Jag kan fortfarande ha den. Den var visserligen ganska stor från början men jag var pytteliten som barn så garnet måste vara magiskt och har typ växt med mig. Älskar den.

Har utöver det kvar min gamla mucktröja från nian (gick ut -05) och en gammal collegetröja som jag haft i stallet sen högstadiet och innan dess ärvt av min moster. Det finns bilder från slutet av 80-talet när hon har den på sig. Den är inte ens sliten. :angel:

Mina camobyxor!!! Dom är från 95 skulle jag tro och mer trasiga än hela nu, kan bara ha dom att Hasa runt i hemma på sommaren när det är för varmt för mjukisar

Min äldsta favorit som jag fått själv är en Levis jeansjacka jag fick när jag fyllde 14 år, så snygg och tidlös. Kommer ha den så länge jag lever och sedan får den gå i arv. Tänker inte säga exakt år jag fick den, men den är i alla äldre än 20 år.

Insåg idag att jag har på mig en t-shirt som jag "lånade" av en klasskompis i sjuan. T-shirten är väl lite tightare över axlarna nu, nån kantsöm har gått upp och trycket syns knappt, men den är himla skön. Vill inte skriva ut dens exakta ålder men jag är förvånad över att den håller trots att den använts säkert en gång i månaden sen dess.

Vad är ert äldsta plagg som ni fortfarande använder? Räknat från när ni började använda det (vintage räknas alltså inte:p).
Jag har kläder och skor från femtiotalet som jag använder stadigt. Räknar inte som vintage utan mer piff i vardagen. Nu har jag tappat mkt i vikt annars har jag lätt haft kläder som är över 20 år

Ööhhh jag har nån t-shirt som jag fick på lågstadiet, som jag använder som sovtröja när jag är hos mina föräldrar :o Även mjukisbyxor där som syrran hade på 90-talet och jag fortfarande använder. Jag är alltså 37 år så det var ett tag sedan jag gick på lågstadiet, men modet var ju oversize t-shirts på 90-talet så de är inte för små :p

>20 år gamla plagg är absolut inget konstigt för mig. Allt från T-shirts till halsdukar. Vad gäller ytterplagg vinner nog overallen från Hööks som jag fick 2011 och fortfarande använder varje vinter! Lite trasig vid muddarna, knappt nått foder kvar osv, men skön och värmer bra ändå.

Mina nya thisrts, "åh nej, trycket håller på att nötas bort redan, den här är ju ny!", är visst sju år gamla redan 😱 Köpte en del nya kläder när jag skulle åka till R i USA. 2019. Sen dess har jag inte köpt nått annat än arbetskläder som är ytterplagg i lagård och därför slits hårt 😁

Jag har massor av urgamla kläder som jag använt i 30-40 år sådär😁!

Exempelvis en ridbyxa, ribbad beige kvalitét, som jag haft sen 1986. Den är sliten i grenen, men jag använder den fortfarande ibland (kanske inte på dressyrträningar då...). Jag kan inte fatta hur den fortfarande kan passa storleksmässigt då jag var ett pinnsmalt barn då jag fick den och välväxt tant idag...

Har även en tröja som min syster vann i ett lotteri på en marknad tidigt 80-tal. Tröjan var svart och av enklare bomullskvalitét. Vi var barn och tröjan i vuxenstorlek, så i början använde vi den som ett utklädningsplagg, den satt lite som en klänning. Så småningom växte jag i tröjan och började använda den titt som tätt. Detta plagg har av någon anledning hängt kvar i min garderob ever since, den är nu grå och urtvättad, supermjuk och med lite små hål här och där. Ärmarna är kapade eftersom de blivit utnötta vid armbågarna, så sammantaget får man väl säga att plagget numer har en rätt rockig patina.

Underbart med kläder som nästan har evigt liv!

Jag har mängder med kläder som är 20-30 år gamla. Jag är bra på att sköta mina kläder (och skor) och har dessutom rätt mycket kläder och skor, vilket gör att slitaget inte blir så hårt. Har jackor som är 30 år gamla och som fortfarande är hela. Dock bytt dragkedja på dem. Har nyare jackor som håller mycket sämre - framför allt är det dragkedjorna som är totalt kassa.

Kan väl säga att ungefär vart 20:e år så är jag dessutom helt rätt när det gäller modet då jag kör samma stil som vanligt.

/Lizzie

>20 år gamla plagg är absolut inget konstigt för mig. Allt från T-shirts till halsdukar. Vad gäller ytterplagg vinner nog overallen från Hööks som jag fick 2011 och fortfarande använder varje vinter! Lite trasig vid muddarna, knappt nått foder kvar osv, men skön och värmer bra ändå.

Mina nya thisrts, "åh nej, trycket håller på att nötas bort redan, den här är ju ny!", är visst sju år gamla redan 😱 Köpte en del nya kläder när jag skulle åka till R i USA. 2019. Sen dess har jag inte köpt nått annat än arbetskläder som är ytterplagg i lagård och därför slits hårt 😁
Alltså rent spontant tycker jag att trycket på en t-shirt ska hålla efter sju år.

Jag har en höst/vårjacka som jag köpte 97. Den fick nytt foder för ca 10 år sedan och är i superfint skick. Som jag använt den!:heart

Jag har också en tröja, typ långärmad t-shirt, som mamma hade när jag var bäbis. De sista 10-15 åren har jag haft den. Oförskämt bra skick och alltså ungefär 40 år.

Jag har ett gäng hoodies och t-shirts som använts flitigt sedan 90-talets slut och ett par kjolar som överlevt i närmre 20 år och fortfarande används. Nu köper jag helst second hand sedan tio år tillbaka men tycker liksom att plaggen jag haft i 5-10 år fortfarande räknas som ganska nya :D

Alltså rent spontant tycker jag att trycket på en t-shirt ska hålla efter sju år.
Allt beror ju på hur de hanteras, torktumlar man ger de flesta tryck upp ganska snart. Nu är det ju mycket vinyltryck (de glansiga som sitter liksom utanpå textilen) de släpper direkt om du torktumlar.

Ett par ridstövlar som min mormor köpte till mig i en hästbutik på Kungsgatan i Sthlm i slutet av 80-talet. Jag älskade dem! Och idag är de stallstövlar när jag är hemma på Åland.

Ett par manchesterridbyxor från 80-talet som jag började använda ca 2004. Dock slutade jag komma i dem runt 2010 så jag vet inte riktigt om de räknas, men de ligger ju i lådan fortfarande :D

Annars är det nog en del gamla sov-tshirts som hängt med från åtminstone gymnasiet, så ca 15 år.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Efter lite kroppsliga förändringar känner jag att jag behöver tips på kläder och gärna av dem som är lite i samma sits. Är lång, >182 cm...
2
Svar
25
· Visningar
2 574
Senast: Sonea
·
Relationer Orkar inte gömma mig bakom ett anonymt nick... Hur säger man till sin sambo att hans klädstil suger utan att låta som en elak kärring...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
33 786
Senast: _Taggis_
·
Tjatter Apropå alla klädtrådar nu :D : Hade lite för mycket tid på tåget hem i eftermiddags och reflekterade; Vad har egentligen...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
13 990
Senast: TygerTyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V