galoppsadel i monté

Mack_Lobell

Trådstartare
funderar att köpa en galoppsadel att rida monté med.
har ni några bra tips på sidor där dem säljer galoppsadlar?
sen undrar jag hur man ska göra med käken och svanskappan?
hur fixar man det för en galoppsadel har ju inget sånt.

Sv: galoppsadel i monté

lämna in en till en saelmakare så hjälper dom dig :)

et som är bra me galloppsalar är att man kan å en som bara väger typ 100 g.
om man vill. et bästa för hästen såg jag hae i lite olika färger spå sin hemsida...

Mack_Lobell skrev:
funderar att köpa en galoppsadel att rida monté med.
har ni några bra tips på sidor där dem säljer galoppsadlar?
sen undrar jag hur man ska göra med käken och svanskappan?
hur fixar man det för en galoppsadel har ju inget sånt.

Det är lite olika... men dom är byggda att ligga väldigt högt upp på manken vilket gör att galopprisken ökar... Jag rider i monte-sadel, är ju det maximalt ultimata :d

Jag har en gammal galoppsadel som jag rider i, den väger ungefär lika mycket som min syntetsadel men det är bara bra för min del. :D

Den sadeln ligger inte högt över manken men det kanske är skillnad med nya? Köpte den begagnad för 1200 spänn. På den har de bara satt en rem med karbinhake för uppkäkning och så gjort hål i bakvalvet på sadeln för ett fäste till svanskappan (i detta fall bara en rejäl snörstump). Funkar faktiskt jättebra och mina tra klantiga hästar har fått en helt annan bogfrihet och i stället fått bättre aktion om man jämför med allroundsadeln.

/// ghost

Mack_Lobell skrev:
om man köper en i syntet då...ligger de inte lite lägre då? :)

Jag har jätte dålig erfarenhet på den fronten så jag vill inte utala mig för mycket...
Men dom man ser att galopp-hästarna har i lopp, passar inte i monté riktigt..sen finns det flertalet olika varianter på tränings-sadlar säkerligen! Min vän, har tre(galopp/träning) olika som passar ypperligt :) när jag rider hennes hästar...

ghost skrev:
Jag har en gammal galoppsadel som jag rider i, den väger ungefär lika mycket som min syntetsadel men det är bara bra för min del. :D

Funkar faktiskt jättebra och mina tra klantiga hästar har fått en helt annan bogfrihet och i stället fått bättre aktion om man jämför med allroundsadeln.

/// ghost

MMMM... galopp sadel är ju myyyycket BÄTTRE än alla dressyr/hopp/allround-sadlar :D

Okej :) Jag får kolla runt lite. Men att göra så man kan ha uppkäk och svanskappa är nog inte så svårt, får göra som du beskrev ;)

Man han Peter Jarven, jag tror att han har en galoppsadel. Det såg iaf ut som det igår när han skulle väga in sig. Eller kanske det var en montésadel, men såg ut som en galoppsadel :p
Jag var vid invägningen igår och när jag hjälpte till på Karlshamns Travet(de har en travdag om året) och Peter var med i montéloppet :)

66 kg vägde han in som också :D

japp...känner peter. han rider med sin galopptävlingssadel och han har förmodligen sin blyvojlok för att kunna väga minst 65 som amn måste i galoppen...han rider alltid i galoppsadel..

sandra_bure skrev:
japp...känner peter. han rider med sin galopptävlingssadel och han har förmodligen sin blyvojlok för att kunna väga minst 65 som amn måste i galoppen...han rider alltid i galoppsadel..

Här ser man att det är galopp sadel... Peter Men det är svårt när stiglädrena är så långt fram att få balans... enklare m monté-sadel, tycker jag... ;)

Hej.
Vi hade en föreläsning för han hmm tappade namnet nu. Men som har tränat Peter Jarven. Han som har Rubina och dom hästarna vad är det nu han heter?
Jaja.
Men han sa i alla fall att han tyckte inte att man skulle rida i en galoppsadel, peter gör det eftersom att han är jockey från början, men han tyckte absolut inte att man skulle sträva efter en så lätt sadel som möjligt utan som som ligger på runt 1kg var bra för både häst och ryttare.

Hej.
Vi hade en föreläsning för han hmm tappade namnet nu. Men som har tränat Peter Jarven. Han som har Rubina och dom hästarna vad är det nu han heter?
Jaja.
Men han sa i alla fall att han tyckte inte att man skulle rida i en galoppsadel, peter gör det eftersom att han är jockey från början, men han tyckte absolut inte att man skulle sträva efter en så lätt sadel som möjligt utan som som ligger på runt 1kg var bra för både häst och ryttare.

Jan Hellstedt :idea:

Hej.
Jaja.

Han om någon borde väl ha koll på hur Peter sänker hans tider på hästarna... Men sen när det kommer en tjej med en ridsadel så ökar tiderna drastiskt med 1-2 sek :smirk:

Klumpigt uttalande!

...och det är bara sadeln det beror på?:rofl:

Du tror inte att rutin, sits, balans och ridskicklighet har någon som helst påverkan?:p

...och det är bara sadeln det beror på?:rofl:

Du tror inte att rutin, sits, balans och ridskicklighet har någon som helst påverkan?:p
Jarvén i en hoppsadel skulle inte få samma tid som i sin galopp för att en vanlig sadel hindrar bogfriheten dvs det ökade steget!

Om du med "vanlig sadel" menar en 7--8 kilos allround/hoppsadel är jag böjd att hålla med dig, men vad är det för fel på en "vanlig" montésadel? (Som väger ca 4,5 kg)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska sälja mina hästar och undrar om ni har tips på bra köpekontrakt man kan ta del av? Ladda ner/köpa/osv? Hastnet hade en...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Twihard
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
1 189
Senast: fio
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 682
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 313
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård