Galoppövergångar

Sv: Galoppövergångar

Mina tankar runt en sån liten ridbana var mer i banorna att dessa i kombination med att man saknar styrka och bärighet hos hästen, får akta sig ännu mer än vanligt för att det blir slitsamt snarare än uppbyggande för hästen. Har du en häst som faller på bogarna och inte spårar tex, blir det väldigt slitsamt för den om ridbanan dessutom består av mest svängar hela tiden.

Jag har ju under många års tid bara ridit Islandskorsning, PRE och arab. Så jag förvånas nästan fortfarande varje gång jag hoppar upp på ett halvblod hur stabilt allt känns. Jag brukar skoja om att det känns som att köra tåg på räls. Tuff tuff tuff tuff tuff tuff.. på rälsen. Inte Tifftufftifftuuuuuufftifftuuuuf tiiiiifftuff icke på räls utan mer lite slirig flipperspel där man blockar från sidorna.;)

Haha. Precis så känner jag med.
Brukar skoja när jag ibland kravlar mig upp på grannens stora bruna. Tufftufftuff.
Lite kul är det allt att man får ägna sin ridning åt annat än hålla ihop hästen.
Den hästen är så stabil i kroppen och takten att man nästan får jobba på den att bli lite mer slirig och gummiband. Det tar också liiiiite längre tid för den att reagera på hjälperna vilket kan kännas märkligt.
(Annars rider jag nu en hispano som fladdrar åt alla håll. Ålen kallar jag henne ibland:p)

Jag förstår vad du menar :bow: och jag håller med. Om man enbart rider på en så liten ridbana är det inte bra för hästen i längden.
Jag har själv en 20x40-ridbana, men det händer att jag gör vissa övningar på ett betydligt mindre spår. Det är naturligtvis bara under en liten del av ridpasset.

Hur kommer det sej att man säger så olika? Jag har inte kunnat fråga min tränare som jag rider för ibland. Men det ska jag förstås göra. Men det vore snällt om någon kunde förklara det här, för ni tycker helt olika nu, eller gör ni inte?

Vi tycker nog inte så olika, men har lite olika syn på vad man är nöjd med.... Precis som Axel anser jag att fattning på dubbla spår är ett gravt fel - men, naturligtvis får man göra som man vill (!). Om ens häst fattar "bättre", dvs jag antar att det är en känsla från ryggen, att det känns kortare och mera samlat ur sluta, så hindrar det ju inte att man gör det.... Däremot så anser jag att det är svårt att komma vidare - fattningar på dubbla spår tyder ju på dålig rakriktning - i skolningen. Sådana brister blir väldigt tydliga när man ökar samlingsgraden, tex en galopppiruett är ingen piruett om hästen "galopperar runt i sluta"... När hästen galopperar på dubbla spår så samlar den sig inte alls korrekt, utan slingrar sig ur arbetet genom att avlasta bakbenen. Dessutom - om man vill tävla dressyr får hästen ABSOLUT inte fatta på dubbla spår, ens i de lättaste klasserna, det ger stora avdrag.
Jag har tränat flera hästar som man har samlat för tidigt i galoppen, och som därför alltid gick på dubbla spår - och trots att de både piaffade hyfsat och var duktig i travarbetet, så tog det förskräckligt många år att arbeta bort felet i galopp. Om hästen en gång tror att det är ett rätt sätt att galoppera på, så är det svårt att lära om, så jag skulle aldrig godkänna träning som leder till fattningar/galopp på dubbla spår....

Det beror på individ, som Immer sa. Men inom vissa raser är vissa problem vanligare än hos andra, dvs det finns fler individer med samma problematik.

Sen beror hur man gör på var i utbildningen hästen är och var i utbildningen ryttaren är. Vissa övningar hjälper ryttaren och vissa hästen.

Sen kan man med hästar som har så dåliga förutsättningar för galopp att de knappt kan galoppera skita lite i kvaliteten på galoppen i början bara de öht lyckas fatta galopp. Då kan man använda vissa övningar till det. Och när de fattat galopp berömmer man massor och bryter av. För att rida i den galoppen ger bara slitage. Men när de väl lärt sig fatta galopp kan man börja rida mer och mer normalt och då lära den fatta galopp med bättre kvalitet. Och därefter börja rida i galoppen.

Min Islandskorsning är en av de hästarna. Han kunde inte fatta ena galoppen. Och den andra var riktigt, riktigt dålig. Han galopperade inte i den ena galoppen då han var i hagen eller i lina ens.
På honom gjorde vi övningar som satte honom ur balans så han ramlade in i vänster galopp. Det var ingen galopp av kvalitet. Och jag förespråkar inte ridning ur balans. Men det var den enda vägen som gick med honom.
Han var runt 20 år och hade rört sig så hela livet.
I somras gjorde han diverse skolor och bra pirouetter i båda galopper.
Vi har fattat ur både sluta, förvänd sluta, öppna, skänkelvikning, ryggning, flytta undan bogen snabbt utåtställd några steg etc för att förbättra kvaliteten i hans rörelsemönster.

Har man innan lärt in hur man flyttar olika kroppsdelar och ramar in linjen åt hästen så är det något som är rätt snabbt åtgärdat faktiskt. Du flyttar ju bara in den kroppsdel som flyter iväg.
Jag har tränat flertalet sånna. Och det löste sig fort. De lär sig snabbt vad man vill om man gör rätt själv och är konsekvent och visar dem att det lönar sig att göra rätt.

Haha.. Ja, de halvbloden jag rider nu och på sistone är de flesta sånna som är betydligt mindre känsliga och snabba än min Islandsgubbe, PREn och faktiskt mitt eget halvblod. Men de är riktigt roliga att rida iom att man inte behöver sätta takten i varje steg och pilla in kroppsdelar konstant.

Mitt halvblod är väldigt, väldigt känslig och snabb. Men så är han lite arablik i ansikte och kan få till samma rörelsemönster med den där showiga balanstraven och arabplyms-svans då han är lös och blir uppspelt och det är ofta. Han har lika lätt för samling som en arab. Men han kan länga och har mer naturlig takt, trots att han är bebis. Dock är han något rörligare i kroppen än övriga halvbloden. Men jämfört med herr PRE tex så är han ju en bräda. :P
Jag upplever att de gamla stammarna som finns kvar en del har ett annat psyke och lugnare temperament och mindre känslighet. Min är ju nyare blod. Han är mycket mer elektrisk och högenergisk(och inte lika smart ärligt talat:p). De är lite svårare än den gamla stammen. Jag rider ett äldre Chapman-sto som är så bra. Hon är så stabil på allt. Svarar rätt på allt. Inga större åsikter och väl inriden en gång i tiden.
Min lillkille nipprar ur konstant och har SÅ mycket mer nerv, energi och känslighet.

Jag håller med, små ridbanor är fantastiska på att få en att verkligen rida vartenda steg!
Jag minns första gången jag skulle rida en skrittövning på en yta av 15x10m, öppna på långsidan och rakt, framåt-nedåt, på kortsidan. Jisses så korta de sträckorna var.
På senaste kursen för Borba red jag en carré i trav på 10x10 meter, kvarts piruett i hörnen och öppna eller sluta på sidorna - jag tyckte att jag hann med massor mellan de där hörnpasseringarna :p
Tycker att det låter märkligt... om dressyren är till för hästen.
Att samla hela tiden o däremellan kräva stor samling:confused: o svårt att behålla bjudningen- orken i galoppen. vILJAN O FÅ DET ATT VARA LÄTT ÖFR HÄSTEN.

Vet även att Lette menade att man inte ens skulle sitta o samla innan vändning på diagonalen, utan precis som Kyra. öka, ta tillbaka snabbt, vänd o sen fram igen.
Allt för att bibehålla galoopen vilket ger hästen ett lättare sätt att komma RUNT.

Det är stor risk att den annars just börjar häva sig runt på bådA BAK- TAPPAR GALOPPEN.

Missade att det skedde i trav, men du menar då att det var piaff i vart hörn:confused:

det blir stört omöjligt från sluta

Svarar du mig? Jag har öht inte nämnt piaff.
Jag rakställde givetvis efter öppnan/slutan och förberedde innan hörnpasseringen.

Ja det lät som en aning överkurs för hästar som är byggda som hästar och inte som en katt:confused:

Jag föredrar större ridbanor. Men även jag har ridit på "gamla mått" på mini-bana någon träning för att lära mig styra ordentligt i början av min utbildning. Då red jag långsamt och antagligen ganska slappt iom att jag inte klarade av mer energi än så och inte fick lägga in det än. Men jag var väl lite en sarg-ryttare som gärna hängde på sargen och lät hästen styra. Jag hade en bogtung häst som gärna ville lägga sig där iom att jag lät honom.
För oss var det nog rätt nyttigt att rida på mindre mått något pass. Vi red då bara skritt och långsam trav på en bana som antagligen var runt 10x20. Hästen är en kortstegad D-ponny. Så for oss blev det ingen samling och därmed ingen överkurs eller statisk spänning.

Nu tror jag att Djurjouren jobbar i något spanskt/portugisiskt stall. Där har man ju oftast sånna små banor med gamla mått.
Jag hade gärna haft längre banor för att kunna länga och relaxa mer.
Men på iberiska raser är känslan helt annorlunda. Och de fixar det där bättre än de raser vi traditionellt rider här. De är byggda på ett annat sätt.
Jag hade gärna haft en större bana oavsett ras jag sitter på. Men man tager vad man haver liksom. Och om hennes arbetsgivare vill att hon ska rida där får hon väl göra det bästa av situationen. Dock förstår jag inte de som med flit, i Sverige, envisas med att bygga banor med gamla mått för att man hade det så på barocken. Men det är deras business.
Jag hade velat ha iaf 20x40 om jag skulle bygga. För att kunna rulla på lite och ev hoppa om jag skulle drabbas av vanvett. :eek:
Sen är det väl lättare att sälja med.

Jag köper inte för en enda sekund att rasen på hästen spelar ngn roll i fråga om ridbane mått faktiskt, det är sak samma oavsett dvs har du inte hästen i balans blir det väldigt slitsamt, och även om du har den i balans så ska en bra ridbana ha måtten att man kan rida ur och rida rakt fram - ofta och varierat, inte bara konstant rida böjda spår eller ur svängar. De iberiska rör sig mera uppåt än framåt, men de behöver kunna komma igenom ryggen likaväl för den skull, och tränas ergonomiskt just för att få ett större register i sina gångarter.

att man själv lär sig styra/rida - visst, det krävs ju att man kvickar på sin egen timing och hjälpgivning så den biten tvivlar jag inte på alls kan ge en del, fast dock tror jag att för en ryttare som INTE reder ut det leder det primärt till en massa ryttarspänningar, inte bara spänningar hos hästen, för det blir för mycket att hantera samtidigt. Är man en vanlig ryttare som har de problem vanliga ryttare brukar ha, dvs ang. timing, avstämning och balans i sin hjälpgivning, så tror jag helt klart att en ridbana med större mått är den bästa förutsättningen, för där har man valmöjligheten att rida på de ytor och de övningar man behöver för att hitta timingen och balansen och få kvalitet i rörelsen. då är mindre spår och kvickare variation i övningar/rörelse ngt man kan välja när grunden funkar, eller man vill tänja gränserna så att säga för att träna upp sig och hästen och komma vidare.

Jag förstår inte alls när man väl anlägger en ridbana eller ridhus, hur man ö.h.t väljer att ta mindre mått än 20x40 tex. ser det på flera håll härhemma i sverige. varför? prisskillnaden är marginell, särskilt i fråga om vad man får i utbyte, arbetsmässigt och möjlighetsmässigt. sett folk som spenderar tusentals kronor på att dränera, markduka, singla, sanda och ytblanda en ny ridbana på 15x30 meter typ. Fattar inte. :(

Senast ändrad:

Man ser en enorm kvalitetskillnad på ryttare som aldrig ridit på en stor ridbana, här finns 8 åringar som rider som gudar :love:
Jag skulle nog personligen anlägga en liten ridbana om det någonsin blev aktuellt.
Man rider ju inte BARA på ridbanan, våra hästar tillbringar säkert en 10 timmar i veckan uppe i bergen.
Dessa hästar är smidiga som katter, oavsett om det är travare, PRe eller halvblod.

De PRE jag har ridit i spanien har ridits på stor bana, och de har varit smidiga och välridna och även ridits i bergen, så jag förstår fortfarande inte varför rasen PRE skulle må bättre av att gå på en liten bana just för att de är PRE : )

Det var ngns argument att det var skillnad för iberierna ang. liten och stor ridbana, som utlöste mitt inlägg : ) I min värld pratade vi framför allt om vad som är mest ergonomiskt och hälsosamt för hästen.

Hehe, jag hoppas PRE är lika mycket hästar som andra, vilket jag alltid trott : )

skämt åsido: vilka hästar skulle det vara som bäst lämpar sig att rida på för små ridbanor? att ryttaren lär sig rida, ok - men till vilket pris för hästens del? :confused:

Man ser en enorm kvalitetskillnad på ryttare som aldrig ridit på en stor ridbana, här finns 8 åringar som rider som gudar :love:
Jag skulle nog personligen anlägga en liten ridbana om det någonsin blev aktuellt.
Man rider ju inte BARA på ridbanan, våra hästar tillbringar säkert en 10 timmar i veckan uppe i bergen.
Dessa hästar är smidiga som katter, oavsett om det är travare, PRe eller halvblod.

Ja jag tycker mig se att allt faller ihop när dom kommer ut på en stor bana där det lilla ridhuset eller den lilla paddocken inte håller ihop hästen. Ungefär som ridhusvägg-syndromet.

Jojo - det är klart att det går att rätta till I ridningen, om du förstår vad jag menar. DET är inte så svårt, dvs att rätta hästen hela tiden - men för mig är inte det samma sak som att hästen är rakriktad (!). Jag vill att hästen, i det här fallet då, fattar galopp rakt, utan att jag ska behöva parera och rätta den, men självklart går det att "få till" för stunden, och det tar inte så lång tid... En skicklig ryttare kan naturligtvis hålla även den "snedaste" häst rak, och på plats, vilket på sikt ger en rakriktad häst. I min värld är det dock rakriktningen som är den svåraste delen av hästens utbildning, och utan tvekan det som tar längst tid att uppnå, om det ens är möjligt fullt ut.
:grin:;)

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 520
Senast: Stekspaden
·
Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 068
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp

Hund, Katt, Andra Djur