Galoppövergångar

Sv: Galoppövergångar

Jag tror du fastnat mentalt i fattningen...de är ju inget problem, du måste älska traven som du ska få efter galoppen! som cha skrev, se den framför dig innan avbrottet,( och känn tvåtakten...) kör du öppna i galopp tycker jag du ska rakrikta och sedan ta avbrottet, det kan vara bra som övergång, öppna, rakställd, fram i snygg trav, pam, pam , pam

Tänk Salinero, typ...om du gillar hans trav såklart annars tänk en häst vars trav du gillar!

Jepp!!! Där är tänket! Totilas duger han med ;)

Mer åt det spanska hållet i honom...

(till alla som kan bli upprörda: jag jag vet att det inte är ngt spanskt och jag vet hans härstamning och uppskattar tysk och holländsk uppfödning...)

Det låter så logiskt med sluta för det blir väl samma hjälper som för galoppen eller hur? Ibland när min häst ska gå i sluta som vi håller på att lära oss så vill han fatta galopp. Så det måste väl var rätt eller hur?
Jag tränar Akademisk ridkonst förresten, vi började med det i höstas, så jag vet inte så mycket.

Bakdelsvändning och sen fattning använder jag på de som kan, mkt effektivt.

Jag vet inte om det är en övning som andra använder men jag brukar göra en kvarts piruett i galopp och sen rida ett byte ur denna. Upptäckte övningen av en slump när jag fick soppatorsk i en piruett och istället för att ramla ner i trav så drev jag som faan rakt fram för att komma ur det med värdighet så att säga :angel: och råkade lägga bak den andra skänkeln och vipps så bytte hästen. Den övningen tycker jag är rolig, svår som faan, men bra för att inte tappa framåttänket i piruetten vilket jag är bra på (därav soppatorsken :o )

Ur sluta blir det en fattning på bakdelen tycker jag vilket nästan var ett måste på travare och islänningar. De måste vara mer på bakdelen än en mer balanserad ras för att få något som liknar galopp.
Det är bättre att köra Kyraövningen. 1/4 piruett o sen öka till nästa hörn osv.

man måste kunna ta tillbaka snabbt då hästen kan bli långsam o det blir svårare att bibehålla galoppen.

Man kan fatta ur öppna då baken i en korrekt går rakt fram o du kan få samling.

i sluta tvärar baken o du får bara belastning på bakkärran- ingen samling.
Den kan inte lyfta sin framdel på enbart ena bakbenet o utsidan som är längre.

Exakt! Öppna är bra för traven och sluta för galoppen.
Jag kanske borde sätat hästen i en öppna i galoppen INNAN nertagningen till trav.

Jag tänker att om en rörelse är bra för en viss gångart så borde de naturligt ha hyfsat lätt för den rörelsen jämfört med andra om de är stark i den gångarten. Vilket inte mina upplevelser stämmer med ovanstående (hittills).
Däremot tror jag alla rörelser kan fungera som check på vad som brister på olika sätt så man kan försöka jobba på att stärka det oavsett vad man väljer för tillvägagångssätt, när man väl vet vad man behöver jobba på (alltså vad i häst eller ryttare som inte stämmer, snarare än vilka rörelser man behöver jobba på).

Kyraövningen är säkert bra på en lite större ridbana men nästa hörn här är aldrig mer än typ 5 meter bort :D
Man blir bra på att svänga om inte annat :p
Häner med i ditt tänk och funderar lite mer.

Jag kanske läser oerhört klantigt men....
galopp ner till skritt är ju betydligt mera krävande och kräver mer bärighet och styrka för hästens del (och ryttarens teknik med) än galopp ner till trav? :confused:
det svåra med galopp övergången till trav är ju dock som du säger, att det inte får bli hackigt utan övergången ska bli mjuk och energin i den nya traven bibehållas.
där är förberedelse och timing från ryttaren a och o. som flera redan varit inne på - halvhalt i galopp på rätt ställe, och sen mjukt rida in i den nya traven med bibehållen balans.

personligen tror jag mycket av problemet består i att ryttaren blir för flamsig i sina hjälper och hamnar i obalans i övergångs fasen. sitter man mjukt och stadigt och inte konflikterar hjälperna, blir också övergången därefter. Ofta förekommer man hästen, det gäller att inte jaga på i övergången, för då blir hästen obalanserad och måste försöka komma i fatt ryttaren - det blir hackigt och ojämnt. Jag försöker alltid gå tillbaks till mig själv när ngt inte lyckas i ridningen, och det visar sig alltid att det är just jag, som varit för stor i hjälpgivningen eller för otimad, eller för yvig.

less is more tycker jag funkar på det mesta i ridningen :) Kanske ta med den tanken när du jobbar?

Om din ridbana är så liten så skulle jag personligen tänka om. det får aldrig bli så att måtten är störande och de som hindrar....
kan du inte rida på en lämpligare bana?

En övning som jag egentligen föredrar i sammanhanget, men som kändes som överkurs för TS, är bakdelsvändning (åt höger)/skrittpiruett och fattning Vänster galopp och vice versa. Där tycker jag man vinner både samling och punkten kort avstånd för diagonala benparet.

En variant på det fick jag göra redan på min när han var 4 och var på inhoppning. Fungerade riktigt bra även om det var helt annat än "bakdelsvänding".

Jag pratade med en tjej som rider dressyr, hon sa att hästen går på dubbla spår om man fattar galopp i sluta men vad spelar det för roll, hästen fattar i alla fall galopp tycker jag. Vilken betydelse har det i så fall då? Djurjouren verkar mycket kunnig som kan rida piruetter och hon tycker att sluta är bättre, så då kan det ju inte spela så stor roll? Jag förstår inte det här riktigt?
Har det någon betydelse?

Haha.. Oj, vad jag känner igen mig!
Jag har ju en Islandskorsning som är rent galopphandikappad. Jag har ridit andra hästar med märkliga galopproblem pga ras en hel del sista åren. Så galopp har varit en stoor grej för mig. I många år var det snudd på ett trauma att ens fatta galopp för mig. Det satt kvar tom när hästen lärt sig pirouetter och skolor+skänkelvikning i galopp. Samt övergångar både nedåt och uppåt i balans och takt. Men i MIG satt den där mentala blockeringen kvar länge!
Och då jag började rida halvblod och PRE sen så hade jag enorma problem med både att sitta i större gångarter. Men framför allt galoppen. Jag kunde inte fatta galopp normalt under första ridpasset på hästen. Visst galopperade den. Men inte i kvalitet. Jag liksom slängde in dem i galopp och den blev därefter. Avbrotten var fruktansvärda.
Jag gjorde precis som dig och försökte bara låta bli att störa. På hästar som ridits av mig med pedanteri-ridande och kontrollbehov de luxe och hela tiden under ridpasset fått order om att de ska göra si och så med diverse kroppsdelar så försvann jag bara helt plötsligt. Tacka fasen för att de bröt av som travare från V75. De var vana vid konstant info och sen helt plötsligt ingenting! De visste ju inte vad de skulle göra och försökte rädda situationen.

Idag så tänker jag innan avbrott vilken takt och tempo jag vill ha i traven eller skritten och rider det mentalt innan avbrottet. Jag "slutar inte galoppera" utan "jag börjar trava/skritta". Jag måste då givetvis gå ned till ett passande tempo för detta så att hästen förmår göra det i balans.

Men för mig var det viktigaste att tänka att jag påbörjar traven eller skritten istället för att sluta galoppera.

När jag lyckats galoppera med min Islandsgubbe eller araben med problem så var jag så lycklig att jag liksom bara släppte ridningen efter under en lång period(trots skäll av tränare:P). För mig var det viktigaste att komma bort från det.

Finns bara små picaderos här. Jag ser det inte som ett hinder utan som en fördel. Liten ridbana och inga staket är det som lär ryttare att RIDA. Har aldrig lärt mig så mkt som jag lärt mig nu, bara genom att vara tvungen att rida precis varje meter.

Spelar absolut inge roll alls tror jag. huvudsaken med ridning är att utvecklas och man går nog igenom alla faser som finns åtminstone 72 gånger eller så under en livstid. Olika saker som behövs på olika hästar o.s.v.

Åh en frände:love:
Exakt så som du beskriver är det för mig med. Exakt. Oxå kontrollbehov MAX och det är ju precis så det blir då.
Vi är fostrade på samma sätt du och jag :-) (Av dåliga galopper)
Men bara sen jag skrev denna tråd har det blivit MKT bättre.Räkte att ändra sitt tänk.

Ja, haha vi är förstörda av Islandshästar. Jag jobbade ju iofs på Solvalla för hundra år sedan. Men då kunde jag inte mycket om dressyr. Så de hästarna fördärvade mig nog inte så mycket.

För mig hjälpte det mycket också att rida hästar som kunde galoppera. Jag älskar idag att galoppera. Får jag väja skulle jag rida samlad galopp eller passage eller piaff enbart. Haha.. inget annat trams!
Men bara grejen att inte känna att galopp är en så stor sak hjälpte mycket.

Min yngling vill ju hemskt gärna rulla in i galopp då man rider på framåt i traven och han tappar takten om jag krävt för mycket och missat halvhalta honom i tid. Så vi rider övergångar till fördärvelse.
På halvbloden(som honom tex och övriga halvblod jag rider) så tycker jag att övergångar i olika gångarter nedåt är lättare än på Islandsgubben och PREn. De kan liksom frikoppla sig genom kroppen på ett annat sätt än halvbloden. Halvbloden sitter ihop på ett annat sätt genom kroppen alltid och har svårare att rubbas i takten. De är inte lika överrörliga och inte lika snabba/fladdriga som PREs kan vara. PREs kan ju fladdra både upp/ned och i sidled genom kroppen på ett sätt som inte halvblod kan.

Idag var PREn extra på tårna. Så jag har fått jobba ordentligt med att rama in och sitta tillbaks. Det blir aldrig lika fladdrigt på något halvblod. Nu är den här PREn överrörlig och snabb tom för att vara PRE. Men även andra PREs upplever jag rörligare och snabbare. Så även mina tränare som har en hel del PREs och Lussar i alla åldrar.

Jag har ju under många års tid bara ridit Islandskorsning, PRE och arab. Så jag förvånas nästan fortfarande varje gång jag hoppar upp på ett halvblod hur stabilt allt känns. Jag brukar skoja om att det känns som att köra tåg på räls. Tuff tuff tuff tuff tuff tuff.. på rälsen. Inte Tifftufftifftuuuuuufftifftuuuuf tiiiiifftuff icke på räls utan mer lite slirig flipperspel där man blockar från sidorna.;)

Hahaha, jag har med börjat ÄLSKA halvblod, så extremt hög ridbarhet. Man kan liksom koncentrera sig på att rida dem istället för att liksom hålla ihop dem:love: . Även ett nyinridet halvblod har bättre balans än en travare som varit riden i 5 år.
Fantastiskt att förälska sig i en ras man skytt som pesten hela livet. Jag rider en fantastisk som kan ALLT:love:. Det är han som lärt mig hur man rider olika saker i galopp, han har gjort underverk med mig. Men nu har han höjt sina krav, nu anser han att jag ska kunna bättre så nu kräver han mer och mer precisa hjälper för att lyssna. Jäkla läromästare, precis som en morsa:-)

När jag rider honom får jag aldrig kommentarer av min tränare, då går han och skottar skit istället och sen frågar han efteråt vad hästen lärt mig idag :p

Jag pratade med en tjej som rider dressyr, hon sa att hästen går på dubbla spår om man fattar galopp i sluta men vad spelar det för roll, hästen fattar i alla fall galopp tycker jag. Vilken betydelse har det i så fall då? Djurjouren verkar mycket kunnig som kan rida piruetter och hon tycker att sluta är bättre, så då kan det ju inte spela så stor roll? Jag förstår inte det här riktigt?
Har det någon betydelse?
Det spelar roll, för hästen hänger på inner fram om man inte är skicklig nog. Dessutom blir innersidan än mer kontraherad- vilket man inte vill normalt sett.

Hur kommer det sej att man säger så olika? Jag har inte kunnat fråga min tränare som jag rider för ibland. Men det ska jag förstås göra. Men det vore snällt om någon kunde förklara det här, för ni tycker helt olika nu, eller gör ni inte?

Beror det på hästrasen hur man gör kanske?

Finns bara små picaderos här. Jag ser det inte som ett hinder utan som en fördel. Liten ridbana och inga staket är det som lär ryttare att RIDA. Har aldrig lärt mig så mkt som jag lärt mig nu, bara genom att vara tvungen att rida precis varje meter.

Jag håller med, små ridbanor är fantastiska på att få en att verkligen rida vartenda steg!
Jag minns första gången jag skulle rida en skrittövning på en yta av 15x10m, öppna på långsidan och rakt, framåt-nedåt, på kortsidan. Jisses så korta de sträckorna var.
På senaste kursen för Borba red jag en carré i trav på 10x10 meter, kvarts piruett i hörnen och öppna eller sluta på sidorna - jag tyckte att jag hann med massor mellan de där hörnpasseringarna :p

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 520
Senast: Stekspaden
·
Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 068
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025