Galoppövergångar

Sv: Galoppövergångar

20*20 är iofs ganska stort om man sitter och rider på en volt eller sitter och rider fattningar. Men att olika storlekar på ridbanor passar olika bra för olika ekipage/situationer känns ju rätt självklart, särskilt om det ändå rör sig om ett område där man aktivt måste styra (skillnad på att få väja för ett par bommar/en publik/några koner jämfört med att väja för ett staket eller en vägg där man har mer fysisk inramning, tycker jag iallafall).
Jag vill inte heller ha hur taskig galopp som helst, men för att få igång galopp-bjudningen i hästen kan den få behöva öka på ett par vändor först för att komma igång. När balansen i ridningen genomgående har blivit bättre behöver inte det betyda totalsabbad balans och bogtunghet, även om det kan vara svårt att hålla sig på rätt sida av gränsen om hästen ska få "öka på".

Senast ändrad:

Hahaha, ser det framför mig.
Först agången jag red välskolad PRE var för kanske..Hm..57 år sen sådär. Vi kom knappt ifrån grinden... När jag andades så lyftes ett sittben en halv milimeter u rsadeln och POFFS!! så var vi på väg åt andra hället :rofl:

Min manliga tränare är även hovslagare. Han skodde min ponny då och tyckte absolut jag skulle testa kompisens PRE. Han ville förstås hemskt gärna att jag skulle slakta den där gamla dåren till ponny och köpa mig ngt annat, gärna PRE som han gillar. Han stod och kollade i ridhuset.
Han försökte lite stöttande säga "det där var väl inte så illa!". Bara det att han är inte en som ska ljuga, stötta eller smöra. Det är inte hans grej. Det VAR SÅ illa! Och det syntes på honom.:devil:;)

Jag har varit sjuk nu och haft träningsförbud sen innan sommaren. Jag tycker min sits blivit så sladdrig och vidrig. Men jag är tydligen iaf inte så sned och sladdrig som förut. För pjuuuttaraaazan (som fröken säger) gick på linjen trots att han var på skojfriskt humör(öronen spetsade och blicken lyser.. då vet man att han bara letar efter flyktvägar och bus.. han får bara inte vara riktigt så lycklig.. då vet man att han lurar en). Så det finns hopp även för mig tydligen. Trots att jag varit sjuk snurrade pållen inte runt eller slingrade sig. ;)

De där POFF-vändningarna vid fara eller om man bara blir riktigt, riktigt arg/uppspelt är ju också festliga på PRE. Man hinner inte ens tänka "helvete" innan man är runt även om man gjort den runtan 2 m upp i luften runt. Jäklar vad fort det går. Och om ett halvblod gör så brukar det bli mer centrifugal och att man också rör sig runt lite utåt. Här kan man ju snurra runt sin egen axel bara.:O

Senast ändrad:

Åh...Känner igen det där om med att ha sladdrig sits....Jag red massa hästar varje dag i många år. För kanske 3-4 år sen slutade jag totalt och innan december nu för en månad sen så red jag kanske 15 gånger på de hästlösa åren...Man hade tappat en del kan man lugnt säga.
Ser foton av mig i början...Jag skäms....Men det tar sig. antar att det är som att cykla. Är det där så kan man ta fram det.

Svarar du mig? Jag har öht inte nämnt piaff.
Jag rakställde givetvis efter öppnan/slutan och förberedde innan hörnpasseringen.
Fast nu pratade vi galoppövergångar eller:confused:
Citat:
Ursprungligen postat av Immer
På senaste kursen för Borba red jag en carré i trav på 10x10 meter, kvarts piruett i hörnen och öppna eller sluta på sidorna - jag tyckte att jag hann med massor mellan de där hörnpasseringarna
Du skrev att det reds i trav o inte att du saktade av till skritt. För jag antar nu att du menar skrittpiruett-inte piaff/ travpiruett.

Vad menar ni med rakställa? Inte ställa alls?
Nog vill jag ha med med en böjning till pirueit- oavsett om det sker i skritt eller galopp. Hur ska annars hästen komma runt?
Den skulle slå sig på benen om inte bogen leder. Böjd runt innerskänkeln.

Ditt trängande med innertygeln vete Katten. Det kanske är en hjälp för att få böjning av bröstryggen, men det sker ju runt skänkeln.

Bogarna på plats o sen rundad så den spårar.

Jag har fått bra betyg o t o m blivit placerad när jag har använt endast ledande tygeltag( jo på kandar) o sen matat på innerbakbenet o oxå fått den rundad runt den. Halvhalter på ytter för att sätta tillbaka den till lite samling o sen kunnat lätta ur.

Ja, visst handlar tråden om galoppövergångar. Men, att jag öht skrev om den här övningen beror på att jag svarade på ett inlägg om små ridbanor och hur det kan vara att rida på sådana.

Jag skrev att jag rakställde och förberedde inför hörnpasseringen vilket innebär att jag hade hästen böjd runt innerskänkeln i hörnpasseringen. Och nej, jag gick inte ner i skritt utan vändningen var i trav - kalla det piaff om du vill, jag kallar det kvarts piruettvändning i trav.

Iom att jag ofta rider hästarna lätt böjda är det en utåtglidande ytterbog som skulle vara problemet på de flesta. Och som jag upplever att många har problem med själva då de rider på böjda spår, ytterbogen glider iväg.
Det korrigeras med yttertygeln för mig, inte inner. Och böjer gör jag med sits/ben, inte med tygeln mer än att den kortas för att bli lagom lång givetvis.
Tränga med inner sker extremt sällan.
Däremot kan jag snabbt höja den handen(samtidigt gå fram något i den) något och hästen svarar med att höja insidan och skjuta balansen utåt. Och som alltid så görs handsignaler samtidigt som man rider med resten av kroppen med. Jag antar nu att man faktiskt måste skriva det, jag trodde det var självklart. Men det är det nog inte.

Självklart går det att rida med vanliga signalsystemet med. Men jag ser det här som mer logiskt, simpelt och snabbt i resultat på alla individer, även de som är taskigt byggda och tidigare felridna och hade behövt en massa övningar om de reds på vanliga signaler.
Jag upplever också att galoppirouetterna blir enklare och lättare att balansera.
Men folk får rida som de vill. Jag är lycklig med mitt sätt. Och andra får vara glada med sitt.:)

Däremot kan jag snabbt höja den handen(samtidigt gå fram något i den) något och hästen svarar med att höja insidan och skjuta balansen utåt. Och som alltid så görs handsignaler samtidigt som man rider med resten av kroppen med. Jag antar nu att man faktiskt måste skriva det, jag trodde det var självklart. Men det är det nog inte.

Intressant :). När och varför ger du denna hjälp? Och vad är du ute efter för effekt? (Kanske har du skrivit det tidigare ... men bara för tydlighetens skull vore det intressant att läsa). Den liknar nämligen mycket den hjälp som var en viktig del av en metodik (för att jobba med rörelsestörningar hos hästar) jag stötte på i Danmark förra året. Hela syftet med metoden är att jobba med diagonal förskjutning av vikt från hö fram/v bak alt vä fram/h bak. Man börjar där med att ge en snabb "lille impuls" i tygeln för att initiera hela skiftet av vikten diagonalt bakåt.

Precis som du skriver är det lite kontroversiellt att börja hjälpgivningen "i fram" :laugh:.

OK, fast då är det en vändning. Piruett ska vara ganska centrerad o samlad:p

Nä, det har jag inte prövat. Skänkelvikning låter logisk men att fatta ur en öppna låter helt ologiskt för mig, då är den ju liksom precis tvärtom om hur den ska vara för att kunna fatta korrekt?!?!? Eller tänker jag fel?

Tråden e lång, och jag bara kom på en sak här, kanske nån redan sagt...

Jag har blivit lärd att tänka öppna vid avsaktningar för att få en mjukare övergång där inner bak tar i och bromsar upp. Speciellt till skritt.

Sen har jag fått lära mig göra fattningar ur skritt genom att gå rak, steget innan fattningen låta inner framben kliva över ytter fram (flytta ut bogen) och när inner fram sätts i ta fattningen där, då kommer ytter bak att komma in och ta fattningen. Gissar att det blir lite sluta tänk... Men för att bli rak innan tycker jag det hjälper att starta i lite öppna.

Skänkelvikning innan galopp tycker jag oxå e bra...

(trisst med att jobba... man hinner ju inte med här!!! ) :D

Senast ändrad:

Men inner... ytterbak... man vill ju få in hela rumpan.:confused:
det är lättare för den att samla sig om den får rumpan under sig, inte på snisken.
I O M att rumpan SKA gå rakt fram i öppna så får man den ultimata samlade fattningen så- inte med sned rygg -sluta.
De vändningar som Bent o Co. gör runt framdelen är allt annat än på bakdelen- utan på framdelen mkt tydligt.
Hästen är kontraherad ändå i galoppen pga de samsidiga inner benen som går nästan jämt- innerbak o ytterbak sätts ner samtidigt, men..*vet inte hur jag ska förklara*

Hästen har alltså själv en benägenhet att korta insidan o ska definivt inte ridas mer så- på dubbla spår.

Sk. vikning... Menar du du för inner eller ytterskänkeln?

Senast ändrad:

Det är som du skriver liknande det du gjorde i Danmark. Jag läste tråden om det och kände igen mycket.

Vi tänker lite att rulla hästen som i ett sånt spel man ska rulla en kula en bana mellan massa hål. Vi rullar hästen balans mellan våra händer och vår sits och skänkel. Det man sänder någonstans ifrån måste alltid ha en mottagare. Sänder jag energi i sidled eller bakåt eller framåt måste jag fånga det någonstans. Och det jag har för mycket i fram har jag för lite i bak. Och detsamma i ytter kontra inner.. Balans är målet.

När jag lyfter insidan fram så kommer det diagonala bakbenet att bära mer om jag tränat hästen rätt och om det behövs(ofta) så lägga till mer energi på det ben som inte bär "nog" bak. Om jag bara skänklar finns risken att bakbenet bara skjuter om hästen inte är i helt korrekt form. Och det är den ju då inte om det tygeltaget behövs.

Tygeltagen fram handlar mycket om att trigga reflexer i hästens kropp. De flesta hästar svarar naturligt korrekt på en gång. Andra kan genom felridning ha byggt upp ett försvar och behöva läras om. Men gör man rätt går det fort ,om inte hästen har något jättefel så klart.

Jag upplever metoden som väldigt bra på de hästar som lärt sig fel en gång. Man kan kvickt komma till riktigt arbete som bygger upp istället för sliter.

Ja, man läser det man vill läsa... :D

Jag tar det igen...

Jag har blivit lärd att tänka öppna vid avsaktningar för att få en mjukare övergång där inner bak tar i och bromsar upp. Speciellt till skritt.

Sen har jag fått lära mig göra fattningar ur skritt genom att gå rak, steget innan fattningen låta inner framben kliva över ytter fram (flytta ut bogen) och när inner fram sätts i ta fattningen där (får hästen på yttertygel kanske man kan kalla det?), då kommer ytter bak att komma in och ta fattningen (så att ytter bak kommer in i fattningen, inte kommer efter och skjuter på i fattningen). Gissar att det blir lite sluta tänk... Men för att bli rak innan tycker jag det hjälper att starta i lite öppna.

Skänkelvikning för inner.

Senast ändrad:

Men inner... ytterbak... man vill ju få in hela rumpan.:confused:
det är lättare för den att samla sig om den får rumpan under sig, inte på snisken. japp, håller med dig
I O M att rumpan SKA gå rakt fram i öppna så får man den ultimata samlade fattningen så- inte med sned rygg -sluta. ja, jag håller med.
De vändningar som Bent o Co. gör runt framdelen är allt annat än på bakdelen- utan på framdelen mkt tydligt. vet inte om du syftar på något annat inlägg här. jag har inte läst hela tråden
Hästen är kontraherad ändå i galoppen pga de samsidiga inner benen som går nästan jämt- innerbak o ytterbak sätts ner samtidigt, men..*vet inte hur jag ska förklara* jag fattar inte hur du menar, så vill du att jag skall förstå så får du göra ett nytt försök :D

Hästen har alltså själv en benägenhet att korta insidan o ska definivt inte ridas mer så- på dubbla spår. håller med

mina inlägg feta

När jag lyfter insidan fram så kommer det diagonala bakbenet att bära mer om jag tränat hästen rätt och om det behövs(ofta) så lägga till mer energi på det ben som inte bär "nog" bak. Om jag bara skänklar finns risken att bakbenet bara skjuter om hästen inte är i helt korrekt form. Och det är den ju då inte om det tygeltaget behövs.
Tua:
Hela inlägget är bra, men lånar liten del bara ...

Axel:
Här har Tua skrivit mycket bättre än mig... det är lite liknande det här som jag försöker beskriva. Vet inte om jag o tua gör på samma sätt alls, men orden känns fullt möjliga i min kropp när jag försöker spegla min känsla.

Ja, man läser det man vill läsa... :D

Jag tar det igen...

Sen har jag fått lära mig göra fattningar ur skritt genom att gå rak, steget innan fattningen låta inner framben kliva över ytter fram (flytta ut bogen) och när inner fram sätts i ta fattningen där (får hästen på yttertygel kanske man kan kalla det?), då kommer ytter bak att komma in och ta fattningen (så att ytter bak kommer in i fattningen, inte kommer efter och skjuter på i fattningen). Gissar att det blir lite sluta tänk... Men för att bli rak innan tycker jag det hjälper att starta i lite öppna.

Skänkelvikning för inner.
Det du skriver rimmar inte. Du skriver att du flyttar ut framdelen o ända sk. vikning för inner.

Hästar fattar inte galopp med inre bak. de sätter sig på ytter bak varav inne tar för sig.

Om den är på inre bak o skjute på med ytter är den varken rak eller kan häva sig upp i fattningen.

Jag håller inte på och säger åt hästar i vilket steg den ska fatta.
Det kan de!!! Jag förbereder o sen fattar hästen sekunden efter- när det är LÄGE. Telepati eller bara kommunikation kanske.

IOM att både bra igångsättningar o avsaktningar kan användas för att samla den finns inte heller där ngn anledning att den ska bromsa med ett bakben- in med rumpenstumpen bara.

Vet du hur Öppnan ska vara?
Den är som när hästen går på fyrkanten för att gå IN på en volt- öppnar en volt- varav namnet.
Då har hästen vänt in med framdelen endast o sedan rider man rakt fram.
På samma sätt ät Slutan när framdelen kommit tillbaka från volten till fyrkanten med framdelen o man rider med en fortsatt böjd häst fast på rakt spår. Slutar volten= Sluta!!!!!

Därför använder man sig av volter för att få till böjningen i bålen även i skolorna.

Senast ändrad:

Jag blir också förvirrad men undrar om inte texten skall vara uppdelade i 2 olika delar som 2 olika sätt?

Ur sluta för att få in ytterbak om man nu vill göra så

Eller

För att bli rak innan, ur öppnatänk och skänkelvikning för inner.

Det du skriver rimmar inte. Du skriver att du flyttar ut framdelen o ända sk. vikning för inner.
Men ojojoj, vad du missförstår mig. Du blandar ihop och tar isär och sätter ihop lite som du vill när du tolkar mitt inlägg. Det är kanske därför det inte "rimmar" för dig. Du kanske vill att jag inte skall veta vad jag pratar om? Då blir det lätt så.
När jag använder skänkelvikning använder jag skänkelvikning, inte öppna.

Innan fattningen ber jag om att innersidan skall komma lite över mot utsidan, inner fram sträva lite utåt, över mot ytter bog, och får fattningen där, inte att hästen skall gå sned flera steg, utan bara precis innan fattningen "lägga över vikten". Men det kanske inte spelar nån roll hur jag skriver för du kanske missuppfattar mig så här oxå.

Hästar fattar inte galopp med inre bak. de sätter sig på ytter bak varav inne tar för sig. Om den är på inre bak o skjute på med ytter är den varken rak eller kan häva sig upp i fattningen.ja, har jag sagt något annat? :)

Jag håller inte på och säger åt hästar i vilket steg den ska fatta.
Det kan de!!! Jag förbereder o sen fattar hästen sekunden efter- när det är LÄGE. Telepati eller bara kommunikation kanske. när jag fattar galopp vill jag vara precis rätt så att jag ger impuls när hästen ligger i det läget då den kan fatta på ett bra sätt, så att varken jag eller hästen kommer efter varandra. Det gäller ju att vara i samma "steg", i samma balans så att jag kan "föra" hästen.

IOM att både bra igångsättningar o avsaktningar kan användas för att samla den finns inte heller där ngn anledning att den ska bromsa med ett bakben- in med rumpenstumpen bara.
jag skrev att jag använde öppnatänk vid avsaktningar, för att få in inner bak bättre - som vanligtvis annars åker ut.

Vet du hur Öppnan ska vara?
Den är som när hästen går på fyrkanten för att gå IN på en volt- öppnar en volt- varav namnet.
Då har hästen vänt in med framdelen endast o sedan rider man rakt fram.
På samma sätt ät Slutan när framdelen kommit tillbaka från volten till fyrkanten med framdelen o man rider med en fortsatt böjd häst fast på rakt spår. Slutar volten= Sluta!!!!!

Därför använder man sig av volter för att få till böjningen i bålen även i skolorna.
men snälla... förminska mig inte (det är vad jag upplever att du gör). Det är jättebra att du beskriver rörelserna, men att du har ett behov av att förminska mig tycker jag är sorgligt.

Jag tänkte att jag skulle ge dig en chans, och prova att diskuttera lite ridning med dig, men jag upplever att du har ett stort behov av att se andra som mindre kompententa så tror jag att jag slutar här. Det blir bara tråkigt när du helatiden med flit missförstår och inte ens försöker förstå.

Senast ändrad:

Jag läser bara vad du skriver o det är inte bara jag som "missförstår"!

som när du skriver- flyttar ut innersidan. Vad menar du???
Hela hästen.
Framdelen bakdelen????

Om man har tagit IN framdelen så fattar jag vitsen, men om du flyttar ut den....

sen får man göra en liten korrigering kanske direkt efter fattningen.

jag skrev att jag använde öppnatänk vid avsaktningar, för att få in inner bak bättre - som vanligtvis annars åker ut.
Du måste ju vara tydlig med vad du menar- utåt eller inåt.:confused:

Inner bak kan väl aldrig "åka" utåt- mot väggen. Mot det yttre bakbenet. Bakbenen är ju synkade.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 520
Senast: Stekspaden
·
Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 068
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama