Det känns bra det du skrev. Ödmjukt. Och jag håller med dig i allt!
Okej, jag skall försöka utveckla hur jag menar, men det är inte säkert jag lyckas då jag själv tycker att jag skrev ganska tydligt hur jag tänker
. Men det är ju helt säkert så att mitt sätt att använda ord och vad jag väger in i ord är olika från ditt. Då kan det bli missförstånd, helt naturligt. Detta känns som att det blir svårt, jag måste börja tänka mer.
Du läste "flytta insidan utåt" när jag skrev
Ja, allt som jag skriver i den meningen handlar om hur jag upplever vikten över bogarna och hur den flyttas både vertikalt och horisontellt. Men jag förstår att jag kanske behöver koppla ihop det bättre. Det är svårt detta med att beskriva en känsla. Jag skrev så som jag tänker när jag sitter på hästen, och jag skrev väl kanske insnöat i mitt eget tänk.
När jag sa att jag gissade att det kunde bli lite "sluta-tänk" (då många uppfattar sluta som att flytta ut bogen, därav "tänket") så menade jag att det finns en viss likhet mellan det jag gör och första ingången till en sluta. Viktförskjutningen
för att underlätta ytterbak.Är vi överens om att när inner fram sätts ner i marken (i skritt) så lyfter ytter bak? Jag utgår ifrån detta.
Jag flyttar/lyfter inner framben
utåt "över" ytter bog så att jag bättre får tag i ytter bakben när den lyfter in under hästens kropp. Detta för att jag på detta sätt upplever mig få bättre tag i ytter bak så att den inte bara sparkar efter. När inner framben går i backen skall fattningen tas med ytter bak. Om jag får in ytter bak och får energin att den kickar igång galoppen så behöver jag bara
hålla bogarna mitt över varandra fortsättningsvis.
Går inte det så måste jag börja om, för då ligger inte hästen rak längre - i o m att jag inte fått igång ytter bak till galopp. Jag kan ha förväntat mig för mycket av hästen, inte förberett mig och hästen tillräckligt och hästen gör något annat som jag inte tänkt med sitt bakben - tex skjuter ifrån/spjärnar eller vad det nu kan vara. Jag har inte lyckats få hästen så engagerad som jag vill, och får då något annat. Hästen kanske inte fattade vad jag menade? Ja, det kan ju vara lite vad som helst.
Om jag inte får med ytter bak till galoppen så har energin gått nån annanstans och hästen är inte längre rak, och jag får antagligen en galopp med bakdelen innanför eller en galopp som inte sitter ihop så bra. Jag går inte vidare och försöker steget efter om jag inte lyckas första gången. Då blir det bara ännu värre galopp. Jag vill inte att baken skall svänga in, utan jag börjar om. När jag inser att jag måste börja om så kan jag som andra försök starta i lite svag öppna, för att försäkra mig om att jag har hästen på inner bak till att börja med. Hitta en bra kontakt med det bakbenet och sen när jag flyttar bogen ut igen till rak och fokuserar på att få upp inner framben och när jag känner att hästen bjuder till att "lägga över/lyfta över vikten" och inner framben ställer sig rakt framför ytter framben så tar jag galoppen på ytter bak (och förhoppningsvis lyckas bättre denna gång). Då har jag genom starten i öppnan fått med inner bak, sen när jag ska ta själva fattningen så har jag kontaktat ytter bak genom det som jag gissade kunde kallas sluta-
tänk (inte sluta),
lätta från inner bog/flyttat ut inner bog/fått innersidan mot yttersidan. Gissar att det kanske mer biomekansikt korrekt borde vara att säga att att jag inte flyttar vikten över till andra bogen, utan mer diagonalt bakåt mot ytter bakben. Men som sagt, känslan i ridningen hinner inte så långt, då jag bara hinner känna att inner fram strävar utåt och sen kommer ju galoppen (förhoppningsvis :P).
Vad var det mer som var otydligt? Ja just det. Öppnan i avsaktningar. Om jag inte tänker öppnatänk i avsaktningar så blir det lätt att inner bak kommer utanför hästkroppen/mot innersidan/bakdelen kommer innanför spåret. Genom öppnan så får jag in innerbak/in under hästen.
Hoppas det blev tydligare nu?