Galoppövergångar

Sv: Galoppövergångar

Menar du att den spjärnar eller tappar det bakbenet? hänger det inte med, ramlar den framåt......????

Jag försöker verkligen förstå o visualisera det du uttrycker i skrift.

fick ej med detta i förra inlägget- database error

det som jag skrev om skolorna var ett KL...

Senast ändrad:

Tyckte det var en jättebra förklaring på hur man kan försöka få till tajming/läge i fattningen, tackar för den! :bow:

Det där tänket med att flytta vikten mellan bogarna gissar jag att det är fler som använder, fast kanske i lite olika utföranden?

Tråden e lång, och jag bara kom på en sak här, kanske nån redan sagt...

Jag har blivit lärd att tänka öppna vid avsaktningar för att få en mjukare övergång där inner bak tar i och bromsar upp. Speciellt till skritt.

Sen har jag fått lära mig göra fattningar ur skritt genom att gå rak, steget innan fattningen låta inner framben kliva över ytter fram (flytta ut bogen) och när inner fram sätts i ta fattningen där, då kommer ytter bak att komma in och ta fattningen. Gissar att det blir lite sluta tänk... Men för att bli rak innan tycker jag det hjälper att starta i lite öppna.

Skänkelvikning innan galopp tycker jag oxå e bra...

(trisst med att jobba... man hinner ju inte med här!!! ) :D

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om jag förstår fel nu, vad du menar. Men jag förstår som att här tycker man olika om öppna eller sluta när man ska fatta galopp (själv är jag glad om det blir galopp alls i lugn takt:p)
Men öppna är ju när man flyttar in bogen och korsar väl frambenen varandra (ungefär?) Fast du skrev flytta ut bogen och sen slutatänk, men menade du inte öppnatänk? Så då är du överens med dom andra som säger öppna i galoppfattningar eller hur?
Nog för att min vill fatta galopp om jag vill rida sluta för man drar ju bak skänkeln och så, men jag försöker förstå vad som är bra med det andra sättet!

Om jag har en häst som har svårt att fatta galopp, särskilt om den har svårt att fatta rätt galopp kan jag tänka lite sluta.
Det "tvingar" den ju att fatta rätt galopp lite.
Men om jag vill träna galoppfattningar och stärka hästen skulle jag tänka öppna!

Jag ber om ursäkt då du tror att jag missförstår med flit.

Borde kanske ha skrivit- kan du utveckla hur du menar?
Att säga hur det ska vara i teorin är inte alltid lätt då folk skapar sig en egen bild o en känsla är oerhört svårt att förklara.
Rent tekniskt kan man nog förklara- läsa en bok, men hur det sedan utförs kan skifta rejält.
Om t.ex 10 människor får samma uppgift att utföra. Resultatet kan vara milsvida ifrån varandra o sen på en skala.

Tycker att det är tråkigt om tråden måste dö ut:crazy:

Jaha, jag förstår.
Men det går liksom inte riktigt ihop när några säger att det blir svårare för hästen i sluta men samtidigt ska man göra det på hästar som har svårare med galoppen? Då får ju dom ännu svårare, eller? Tänker jag fel?

Jag ska fråga min tränare nästa gång vi har kurs.

Jag ber om ursäkt då du tror att jag missförstår med flit.

Borde kanske ha skrivit- kan du utveckla hur du menar?
Att säga hur det ska vara i teorin är inte alltid lätt då folk skapar sig en egen bild o en känsla är oerhört svårt att förklara.
Rent tekniskt kan man nog förklara- läsa en bok, men hur det sedan utförs kan skifta rejält.
Om t.ex 10 människor får samma uppgift att utföra. Resultatet kan vara milsvida ifrån varandra o sen på en skala.

Tycker att det är tråkigt om tråden måste dö ut
Det känns bra det du skrev. Ödmjukt. Och jag håller med dig i allt!

Okej, jag skall försöka utveckla hur jag menar, men det är inte säkert jag lyckas då jag själv tycker att jag skrev ganska tydligt hur jag tänker :o. Men det är ju helt säkert så att mitt sätt att använda ord och vad jag väger in i ord är olika från ditt. Då kan det bli missförstånd, helt naturligt. Detta känns som att det blir svårt, jag måste börja tänka mer.

Du läste "flytta insidan utåt" när jag skrev
innersidan skall komma lite över mot utsidan, inner fram sträva lite utåt, över mot ytter bog, och får fattningen där
Ja, allt som jag skriver i den meningen handlar om hur jag upplever vikten över bogarna och hur den flyttas både vertikalt och horisontellt. Men jag förstår att jag kanske behöver koppla ihop det bättre. Det är svårt detta med att beskriva en känsla. Jag skrev så som jag tänker när jag sitter på hästen, och jag skrev väl kanske insnöat i mitt eget tänk.

När jag sa att jag gissade att det kunde bli lite "sluta-tänk" (då många uppfattar sluta som att flytta ut bogen, därav "tänket") så menade jag att det finns en viss likhet mellan det jag gör och första ingången till en sluta. Viktförskjutningen för att underlätta ytterbak.

Är vi överens om att när inner fram sätts ner i marken (i skritt) så lyfter ytter bak? Jag utgår ifrån detta.
url

Jag flyttar/lyfter inner framben utåt "över" ytter bog så att jag bättre får tag i ytter bakben när den lyfter in under hästens kropp. Detta för att jag på detta sätt upplever mig få bättre tag i ytter bak så att den inte bara sparkar efter. När inner framben går i backen skall fattningen tas med ytter bak. Om jag får in ytter bak och får energin att den kickar igång galoppen så behöver jag bara hålla bogarna mitt över varandra fortsättningsvis.

Går inte det så måste jag börja om, för då ligger inte hästen rak längre - i o m att jag inte fått igång ytter bak till galopp. Jag kan ha förväntat mig för mycket av hästen, inte förberett mig och hästen tillräckligt och hästen gör något annat som jag inte tänkt med sitt bakben - tex skjuter ifrån/spjärnar eller vad det nu kan vara. Jag har inte lyckats få hästen så engagerad som jag vill, och får då något annat. Hästen kanske inte fattade vad jag menade? Ja, det kan ju vara lite vad som helst.

Om jag inte får med ytter bak till galoppen så har energin gått nån annanstans och hästen är inte längre rak, och jag får antagligen en galopp med bakdelen innanför eller en galopp som inte sitter ihop så bra. Jag går inte vidare och försöker steget efter om jag inte lyckas första gången. Då blir det bara ännu värre galopp. Jag vill inte att baken skall svänga in, utan jag börjar om. När jag inser att jag måste börja om så kan jag som andra försök starta i lite svag öppna, för att försäkra mig om att jag har hästen på inner bak till att börja med. Hitta en bra kontakt med det bakbenet och sen när jag flyttar bogen ut igen till rak och fokuserar på att få upp inner framben och när jag känner att hästen bjuder till att "lägga över/lyfta över vikten" och inner framben ställer sig rakt framför ytter framben så tar jag galoppen på ytter bak (och förhoppningsvis lyckas bättre denna gång). Då har jag genom starten i öppnan fått med inner bak, sen när jag ska ta själva fattningen så har jag kontaktat ytter bak genom det som jag gissade kunde kallas sluta-tänk (inte sluta), lätta från inner bog/flyttat ut inner bog/fått innersidan mot yttersidan. Gissar att det kanske mer biomekansikt korrekt borde vara att säga att att jag inte flyttar vikten över till andra bogen, utan mer diagonalt bakåt mot ytter bakben. Men som sagt, känslan i ridningen hinner inte så långt, då jag bara hinner känna att inner fram strävar utåt och sen kommer ju galoppen (förhoppningsvis :P).

Vad var det mer som var otydligt? Ja just det. Öppnan i avsaktningar. Om jag inte tänker öppnatänk i avsaktningar så blir det lätt att inner bak kommer utanför hästkroppen/mot innersidan/bakdelen kommer innanför spåret. Genom öppnan så får jag in innerbak/in under hästen.

Hoppas det blev tydligare nu?

Vad gäller avsaktningar, så brukar jag nog träna som de flesta här, men jag tänker lite annorlunda bara : P Jag brukar tänka galopp piruett, så får jag till bra bärighet och får in bakbenen under, jag tänker alltså att samla galoppen på stället så mkt som möjligt, men fortfarande mjuk innersida. (så jag rider inte piruett utan förbereder för en kan man säga, så istället för att rida den så bryter jag av). Viktigt är bara att tänka på att bakbenen är med så mkt det kan så att den inte faller fram i övergången.

Vad händer om du bara hindrar ytterbak till att kliva utåt genom att lägga om ytterskänkel? Det verkar krångligt och omständigt att flytta bogar och bakdel hit och dit för att komma till samma sak? Om den lägger sig på innerfram har man den ju inte rak på yttertygeln då skulle jag flyttat bort vikten från insidan först, att gå in i sluta i det läget är ju att be om att vikten trillar inåt. Något ytterbakben i det läget kan man inte få tag i.

Jag vet inte om det var så du menade? Jag har inte heller så lätt att förstå din beskrivning då det verkar innehålla en massa onödigt krångel och onödigt mycket hjälper hit och dit som motarbetar varandra för en enkel sak. :confused:

Jag menar verkligen inte heller att missförstå men jag förstår helt enkelt inte, jag tror verkligen inte du använder hjälper som motarbetar saken med flit alltså måste det vara någon kommunikationsmiss här :o

Det känns bra det du skrev. Ödmjukt. Och jag håller med dig i allt!

Okej, jag skall försöka utveckla hur jag menar, men det är inte säkert jag lyckas då jag själv tycker att jag skrev ganska tydligt hur jag tänker :o. Men det är ju helt säkert så att mitt sätt att använda ord och vad jag väger in i ord är olika från ditt. Då kan det bli missförstånd, helt naturligt. Detta känns som att det blir svårt, jag måste börja tänka mer.

Du läste "flytta insidan utåt" när jag skrev

Ja, allt som jag skriver i den meningen handlar om hur jag upplever vikten över bogarna och hur den flyttas både vertikalt och horisontellt. Men jag förstår att jag kanske behöver koppla ihop det bättre. Det är svårt detta med att beskriva en känsla. Jag skrev så som jag tänker när jag sitter på hästen, och jag skrev väl kanske insnöat i mitt eget tänk.

När jag sa att jag gissade att det kunde bli lite "sluta-tänk" (då många uppfattar sluta som att flytta ut bogen, därav "tänket") så menade jag att det finns en viss likhet mellan det jag gör och första ingången till en sluta. Viktförskjutningen för att underlätta ytterbak.Är vi överens om att när inner fram sätts ner i marken (i skritt) så lyfter ytter bak? Jag utgår ifrån detta.
url

Jag flyttar/lyfter inner framben utåt "över" ytter bog så att jag bättre får tag i ytter bakben när den lyfter in under hästens kropp. Detta för att jag på detta sätt upplever mig få bättre tag i ytter bak så att den inte bara sparkar efter. När inner framben går i backen skall fattningen tas med ytter bak. Om jag får in ytter bak och får energin att den kickar igång galoppen så behöver jag bara hålla bogarna mitt över varandra fortsättningsvis.

Går inte det så måste jag börja om, för då ligger inte hästen rak längre - i o m att jag inte fått igång ytter bak till galopp. Jag kan ha förväntat mig för mycket av hästen, inte förberett mig och hästen tillräckligt och hästen gör något annat som jag inte tänkt med sitt bakben - tex skjuter ifrån/spjärnar eller vad det nu kan vara. Jag har inte lyckats få hästen så engagerad som jag vill, och får då något annat. Hästen kanske inte fattade vad jag menade? Ja, det kan ju vara lite vad som helst.

Om jag inte får med ytter bak till galoppen så har energin gått nån annanstans och hästen är inte längre rak, och jag får antagligen en galopp med bakdelen innanför eller en galopp som inte sitter ihop så bra. Jag går inte vidare och försöker steget efter om jag inte lyckas första gången. Då blir det bara ännu värre galopp. Jag vill inte att baken skall svänga in, utan jag börjar om. När jag inser att jag måste börja om så kan jag som andra försök starta i lite svag öppna, för att försäkra mig om att jag har hästen på inner bak till att börja med. Hitta en bra kontakt med det bakbenet och sen när jag flyttar bogen ut igen till rak och fokuserar på att få upp inner framben och när jag känner att hästen bjuder till att "lägga över/lyfta över vikten" och inner framben ställer sig rakt framför ytter framben så tar jag galoppen på ytter bak (och förhoppningsvis lyckas bättre denna gång). Då har jag genom starten i öppnan fått med inner bak, sen när jag ska ta själva fattningen så har jag kontaktat ytter bak genom det som jag gissade kunde kallas sluta-tänk (inte sluta), lätta från inner bog/flyttat ut inner bog/fått innersidan mot yttersidan. Gissar att det kanske mer biomekansikt korrekt borde vara att säga att att jag inte flyttar vikten över till andra bogen, utan mer diagonalt bakåt mot ytter bakben. Men som sagt, känslan i ridningen hinner inte så långt, då jag bara hinner känna att inner fram strävar utåt och sen kommer ju galoppen (förhoppningsvis :P).

Vad var det mer som var otydligt? Ja just det. Öppnan i avsaktningar. Om jag inte tänker öppnatänk i avsaktningar så blir det lätt att inner bak kommer utanför hästkroppen/mot innersidan/bakdelen kommer innanför spåret. Genom öppnan så får jag in innerbak/in under hästen.

Hoppas det blev tydligare nu?
Det är tydligt att vi inte talar samma språk.

du får översätta grekiskan:o

Har markerat det som jag inte förstår vad du menar med- fortfarande:confused:

Jag vet inte om du har hängt med i "pilbågediskussionerna"?
Den cirkelenergi som den ger- baken lyfter upp ryggen o sen vidare framåt som en levad i rörelse. Som en lyftkran. att fattningen sker så o att man sen försöker få hästen att galoppera vidare så. För att den ska klara av det måste den vara rak o på yttertygeln.

Jag red för en irländare som försökte förklara det med att hästen skulle - Jump. jump. Vi körde korta repriser o skrittade ofta på lång tygel emellan.
Ung. som S. Peters gör med elevens häst i samlingstråden.

nu är det min tur att vara ute på djupt vatten...

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 520
Senast: Stekspaden
·
Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 068
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama