Galoppövergångar

Sv: Galoppövergångar

Alla hästar, för hästens skull. Seriöst, jag har haft din uppfattning innan men totalt ändrat mig.
Vanligaste felet alla ryttare har är att de inte hinner med, är för långsamma, inte tar ignom hjälper, hoppar över halvhalter, åker häst. allt sånt botas i en liten paddock.
Jag är för ryttareutbildning, skit i hästarna typ. Om alla ryttare lär sig rida så är det möjligt att få till en ridkultur där ryttarna kan utbilda hästar vilket är viktigt.
Men jag förstår din tanke. Ta ett normalt svenskt ekipage och sätt dem i en liten paddock och kotledsinflammationen är ett faktum.:crazy:

Nej tvärtom. Kan du rida på en liten bana kan du göra det på en stor oxå.
Tvärtom däremt funkar inte.

Jamen där pratar vi ju om samma sak, det är ju precis det jag pratar om i fråga om skadlig ridning.
Vad är meningen att det teoretiskt sett är effektivt för en ryttare att praktisera ohälsosam ridning för hästen? Jo att ryttaren lär sig - visst. Kanske : ) Kanske lika gärna inte, och det blir som jag varit inne på.
men då tror jag inte diskussionen hör hemma här, särskilt inte på detta forum, fast inte på dressyr forumet heller för den delen : )

I övrigt har jag sett liknande som dressyr: det är lätt att pressa ihop hästen på konstant böjda spår och tro att man har koll. när det sen blir stora ytor och hästen ska vara helt rak och ändå lydig på hjälperna, ja då faller illusionen liksom.....

förstår inte riktigt hur du får ihop det att skit i hästarna,bara ryttarna lär sig rida, när du i samma andetag säger att du förstår hur jag menar, ang. skadlig ridning med kotledsinflammation. Hur särskiljer du de två scenariona?

sen förstår jag inte heller hur ditt resonemang ang. spansk ridning går ihop. ena stunden hyllar du den, med 8 åringar som rider underbart, nästa stund förfasar du dig över hur hård den spanska ridningen är i mångt och mycket. Hur ska du ha det : ) Och hur skulle en liten paddock i sig vara svaret på huruvida man lär sig rida bra? det fattar jag inte. det har väl isåfall att göra med tränaren och ryttarens talang? för en 8 åring lär inte figurera ut det helt på egen hand, knappast ngn annan novis heller bara för att paddocken är liten - snarare tvärtom.

Senast ändrad:

I en picadero kan man inte rida böjt hela tiden, utan man måste verkligen lära sig rida hästen rak vilket för mig är RIDNING. Det är skillnaden på vad jag menar.

I mitt stall är ridningen helt ok, annars hade jag aldrig stått ut.
I grannstallen vill man mest gråta.... Det är...Ohästvänligt,,,

hur får du det att gå ihop med ditt resonemang som du motiverade tidigare? att skit i hästen bara ryttaren lär sig rida? :confused: svara gärna på det inlägget då jag hade flertalet frågor och verkligen är nyfiken på att förstå ditt tänk och motiveringar runt det hela?

Jag tycker att när ryttaren börjar koncentera sig mer på sig själv istället för på hästen så blir man en bra ryttare.Alltså är ryttarutbildning viktigast, för då får man hästutbildningen på köpet.

stämmer och är korrekt rent teoretiskt, men du svarar ju fortfarande inte på frågorna eller motiverar dina uttalanden.

Hur ska jag motivera det? Är ingen ordets man.
Men jag gillar inte när ryttare utan sits sitter och sågar ner hästen på tygeln typ tex.
Eller när en ryttare hänger i innertygeln och ska "böjja en häst" och ytterbenet är en dm lägre än innerbenet.
Behövs fler exempel? svårt att förklara.

Jag tror stenhårt på att vi kan avla fram hästar som är bra på olika saker. Givetvis med rätt utbildad pilot som gör sitt jobb på när de utför uppgiften.
Så en galoppör jobbar nog bättre på Täby än tex en Ardenner. En Islandshäst är fenomenal på att transportera en människa bekvämt genom oländig terräng. En Iberisk häst är fantastisk på tjurfäktning och krigsföring= snabba flytt i sidled i balans bla.
Så iom att de är rörligare i sidled och har en sådan förmåga till samling så tror jag att de kan klara arbete på liten bana bättre än om man slänger in ett halvblod på 175 med stor gång på den lilla banan. Halvblodet kommer braka ihop totalt inom kort. Det tror jag inte en PRE behöver göra. Den har möjligheten att balansera upp sig förutsatt att den har en ryttare som rider korrekt. Halvblodet skulle få jobba så satans att den blev överspänd.
Jag förutsätter också att arbetet på liten bana kombineras med ridning ute på rakare spår, annat underlag och lite mer lång/låg-tanke.

Jag red PRE på volt igår. Och det går att navigera honom runt balanserat på ett betydligt mindre spår än vad det gör med halvbloden. PAM PAM PAAAM går liksom så mycket mer framåt i rörelserna än vad hans dukadukaduka gör. Och bara man hoppar upp på speciellt den här PREn som är överrörlig tom för att vara PRE så känner man vad otroligt mycket mer upp och i sidled de kan röra sig. Det går inte att föreställa sig genom att ha sett dem. Det är en ridkänsla som måste upplevas. För ingen annan ras känns så(PRE, Lusitano, Crossar mellan dem).

Sen tror jag att många PRE är lite bättre i benen än vad halvbloden är hållbarhetsmässigt. Men det var inte det jag syftade på. Utan förmågan att svänga och balansera upp sig på mindre yta pga lång avel på just den förmågan.
Jag tror dock de håller bättre precis som många andra raser som sett likadana ut en längre tid. De har ofta väldigt hårda och torra ben med bra hovar. Jag får lite ponnyfeeling av hur friska de är i kropparna ofta. Och de har mindre steg och mindre kroppsmassa att bära runt på= mindre slitage.

Men som alltid behöver de en ryttare som talar om för dem att de ska göra en sak: balansera upp sig. Gör inte ryttaren det går väl även PREn sönder till slut. Men jag tror det storgångade halvblodet hade åkt på kotlederna innan. På PREn hinner man som hyfsat normalbegåvad länga lite och korta innan svängen även på liten bana. Så inte jobbet bara blir tillbaka tillbaka, vilket det borde bli på många halvblod.

Och nej, jag förstår inte heller varföt man bygger så liten bana. Många ryttare klarar inte av att rida i balans på sådan bana. Då är man där i ännu mer slitage än nödvändigt. Och hästen får betala priset, som vanligt.

Jojo - det är klart att det går att rätta till I ridningen, om du förstår vad jag menar. DET är inte så svårt, dvs att rätta hästen hela tiden - men för mig är inte det samma sak som att hästen är rakriktad (!). Jag vill att hästen, i det här fallet då, fattar galopp rakt, utan att jag ska behöva parera och rätta den, men självklart går det att "få till" för stunden, och det tar inte så lång tid... En skicklig ryttare kan naturligtvis hålla även den "snedaste" häst rak, och på plats, vilket på sikt ger en rakriktad häst. I min värld är det dock rakriktningen som är den svåraste delen av hästens utbildning, och utan tvekan det som tar längst tid att uppnå, om det ens är möjligt fullt ut.
:grin:;)

Bra inlägg! :)

Rakriktning blir så konstigt att diskutera om man i ena sekunden tänker att hästen ska vara rak som i inramad och att den spårar, snarare rak som i använda sin muskulatur jämnt, använda en jämn teknik även utan väldigt mycket rättande och flyttande från ryttaren. Alltså en jämn häst. Och det är ju som du säger det allra svåraste som man förmodligen alltid kommer behöva jobba på bara i olika grader.

Inte för att det har så mycket med den här tråden att göra, men då tycker jag det också blir lite knasigt om man pratar om att det inte ger något att träna samlande eller rida skolor eller vad man nu vill göra som är mer än stora volter eller rida rakt fram om man inte har hästen rakriktad.
Ponera att man har en häst som man kan få hyfsat rakriktad för stunden (dvs av att man talar om hur den ska använda kroppen och hjälper till att hålla kroppen på plats, men att man fortfarande riskerar att kroppen säger ifrån och hästen faller ur om det blir svårt ur hästens rakriktnings-aspekt, ligger lite på gränsen) då tycker ju jag personligen att det är tokbra de steg man kan få till där man kommer åt hästens svagare eller stelare områden, kommer åt en bra teknik. Fast sparsamt med sånt som är riktigt krävande.
Ligger man hela tiden på en väldigt lättsam nivå tror jag personligen det finns risk att man luras till att tro att hästen är mer rakriktad i kroppen än vad den egentligen är, (att den spårar och är till synes rakställd men egentligen kompenserar utifrån sin fysik) och att det är lätt hänt att man aldrig kommer ett läge där man tränar hästens svagheter.
Antingen för att hästen helt enkelt fortsätter kompensera eller för att man aldrig sätter sig i de situationerna.

Kan skriva under på det där med att en liten bana är "ryttartränande". Vi har oftast ganska liten bana på träningarna och hinner ändå klämma in övningarna där som jag gör hemma på 20*60 (eller t o m större på utebanan) och känslan när man väl känner att man hinner med att rida varje steg är underbar! Helt otroligt vad man kan hinna med på ca 20 meter.
Att försöka få kusen galoppera inne på samma yta känns mest taskigt och risk för att gå omkull :angel:, men jag misstänker att PRE´s har lättare på den punkten.

Lite funderingar. Alla hästar här oavsett ras är så extremt lättflyttade i bogpartiet. Man bara nuddar halsen med tygeln eller trycker med knäet så har bogen flyttat på sig. Svenska "normal" hästar är som fastskruvade i marken i jämförelse.
Jag TROR att det beror på att spanjorerna är skolade av Iberiska hästar och sen förväntar de sig att att en häst ska kunna det och så vipps så är tom en travare lättflyttad i bogen. Bara för att ryttaren är inskolad på det.

Att vara lättflyttad i bogen är en förutsättning för att undvika förslitningsskador typ kotledinflammation och liknande. Hästarna har liksom aldrig en människa som hänger i innertygeln och lutar inått eftersom de liksom aldrig blir så där sega.

Hahaha, tom vår travare kan galopera på vår bana faktiskt.
De började med fattningar, sen en sida, halt och svängning för bogen, ny fattning, halt svängning för bogen etc. Så nada problem.

säger hon som inte galopperat på åratal för att hästen inte är redo : )

skämt åsido: försök se det lite objektivt och konkret, du blir för teoretiskt emellanåt kombinerat med att du enbart utgår ifrån din egen nuvarande häst.

Djurjouren: jag kan absolut köpa om man har svårt att argumentera i skrift. Jag håller med dig om mkt av det du skriver, en del blir väldigt svårfattligt och motsägelsefullt och svårt att förstå när du inte kan motivera följdfrågor på ganska skarpa påståenden du kommer med, så det får du ha förståelse för. det vi är överrens om förefaller dock vara att man inte på några villlkor bör handrida sin häst, att hästen ska vara balanserad, samt att grundproblemen alltid ligger i ryttarens ridning framför allt : )

Thua: jag är med dig hur du menar och det är helt klart en skillnad på PRE i fråga om rörelser precis som du säger, jmf med en stor halvblodshäst, så jag är med på tänket ang. anpassad begränsad yta för respektive, rent generellt. men till syvende och sist hänger det precis som vi är överrens om, på ryttarens ridning och upplägg och förmåga i stort.

jag tror också att en ponny/pre eller vad vi nu ska ta för exempel, till viss del torde vara tolerantare en längre tid mot taskig ridning på illa vald plats eller mindre lämplig plats beroende på ryttarens förmåga/omförmåga.

jag trodde dock och utgick från att detta inte var trådens fokus, dvs hur man som längst kommer ifrån dålig ridning under dåliga förutsättningar, så det är utifrån det jag fällt mina kommentarer :crazy:

Ja, jag upplever att man i Sverige har extrema problem med att bogarna tränger och inte kommer till rätta med det. Det är ju faktiskt inte så svårt att lära in en häst att "flytta bogen och håll den där jag säger". Men då ska ryttaren också veta var bogen är...;)
Där tror jag svensk ridundervisning tyvärr brister. Och också tränarnas förmåga att lära ut hur de ska få in bogen.

Jag rider ju med andra tygelhjälper än man gör traditinellt i Sverige. Jag flyttar hästen mellan tyglarna mer som om man dribblar en boll, dvs jag "puttar" hästen mellan mina händer istället för att jag drar den. Iom att jag puttar den mellan händerna är den manken/bogen jag flyttar, jag påverkar inte så mycket fram i munnen. Och vips är det inte något problem med utskjutande bogar. För då lägger jag en liten putt med handen och bogen är inne på linjen igen. Jag kan ha kvar mina skänklar där de ska vara, jag behöver inte rida utåtställd i 3 månader för att bogen av sig självt ska komma in på linjen.
Och som i den här tråden: om hästen galopperar på 2 spår så sätter jag min yttre ram för bogen och hästen är på linjen igen.
Det tror jag blir svårare med traditinella tygeltagen som påverkar fram i munnen på hästen och då man med sits och ev skänkel eller ställa/böja "utåt" från ridbanans mitt ska fixa problemet.
För mig är problemet lätt att fixa. Jag säger till bogen (in) bara.

Jag tror absolut att om man kännt på lättheten att flytta bogar på en Spanjor eller för all del en häst som är skolad att göra det så fattar man att "oj, KAN det vara så här lätt" och ställer högre krav på hästar i fortsättningen. För kan de vända på en femöring då de blir skraja ska de väl kunna vända iaf på en stor volt utan att hänga i bogen och skjuta iväg den.

Men vidhåller fortf att PREs är rörliga i sidled av naturen. Svenskuppfödda PREs eller sånna som aldrig ridits i Spanien har ju lite den förmågan. Och Spanskridna/portugisridna halvblod får man aldrig samma känsla i som en PRE.
Min halvblodskille har stått ett år hos en man som vad jag vet vunnit EM eller VM i WE. Innan det är han inriden av en manlig tysk beridare. Den hästen är givetvis väldigt välriden(ja, iaf innan jag förstörde honom;)). Han är väldigt känslig för hjälperna och flyttar lätt i sidled och fram/bak etc trots att han är ung och lite vinglig än. Han har väldigt lätt att bära sig och är ibland på tok för lätt fram(reser sig ibland då sadeltvång elelr rädsla slår till). Men aldrig att man får samma känsla som på PREs jag ridit. Den här hästen kommer kunna trampa lätt, har passagen i kroppen etc. Men han har större steg och är inte lika sladdrig och slingrig som PREs. Och alltså inte heller rörligheten i sidled på samma sätt. Han sitter ihop mer och rör sig mer framåt.

Om det handlade om vinnare i att längst klara sig med dålig ridning så tror jag att jag kan knipa ettan! Min ponny är 28 år nu och har slitits på väl. Han är fortfarande frisk trots att jag ridit som en kratta under många år.;)

Nej, skämt åt sido är jag med på hur du menar.
Vi är eniga som vanligt.. Jag brukar sällan tycka annorlunda än just dig har jag märkt, iaf i mycket om än inte allt.

Ja samma tänk med bogar här. Man bara stänger ytterhanden så är bogen på plats. Ytterst enkelt.
Självklart är allt lättare med en PRE vad gäller sidleds, men det är bara för att de är lättare att få den ur balans än tex ett halvblod.

Är hästen så himla obalanserad att den inte ens kan galoppera på en 20x20 så skulle jag inte galoppera den. Då hade jag börjat bygga upp den i skolor och pirouetter i andra gångarter och vartefter den fixar det bara gjort fattningar och galopp några meter. För att sitta och nöta i en sån galopp ser inte jag som sunt om det såär i ett 60x100 ridhus. Den faller förmodligen framåt av satan. Då hade jag fattat och försökt få den på arslet i fattningen och saktat av innan det barkat åt...

Så har jag iaf jobbat med travare och Islandshästar(och någon arab som haft problem). Galoppen är inget självändamål i sig för mig. Det ska vara kvalitet och sund ridning. Är hästen så pass i obalans att den inte kan svänga brukar det bero på att den är på bogarna. Då måste jag felsöka varför den är där öht.

Ja, prinsen jag får äran att rida brukar gå i sidled med folk först, även ridvana. Han är ju välriden och har en duktig ryttare till matte. Hon sitter balanserat och vårdar hans känslighet.
När jag för en herrans massa år sedan först fick sitta på honom bara för att testa en gång så hade jag en ganska dålig sits. Jag satt snett. Och min ponny stöttade upp mig bra. Den andra PREn jag red var just och gjorde detsamma om än lite mindre än min egen som var van och hade lärt sig kompensera.
Men då jag fick prova hade vi sitsträning alla som red för samma instruktör. Vi hade plockat bort våra stigläder allihop. Jag satt så illa i galoppen(ja, du förstår ju galoppproblemen;)) att han började ramla runt i en fruktansvärt dålig galoppirouett. Ett halvblod hade aldrig reagerat så, inte ens tränarens GP-halvblod. Han hade blivit arg över min sladdriga sits. Men han hade inte ramlat så i sidled som stackars vite prinsen.
Min tränare har visat på sin halvblodsvalack någon gång en sladdrig eller obalanserad sits. Han som är riden av hennes mkt bra sits till vardags blev förbannad. Jävligt förbannad!:eek::devil: Men han fortsätter tuffa på i stort sett. Han vinglar lite men går framåt. Gör man så på någon av deras spanjorer vänder ju de runt alt går slalom. Herr vit som jag rider har slingrat sig fram med många alt gått helt i sidled eller svängt om trots att de tyckt att de suttit rakt.
Men det är väl lite därför man också med dem får jobba lite längre i grundarbetet vid inridning(att få dem oslingriga). Med halvblod går den biten fortare, men samlingen och det som sen går snabbare med de Iberiska går långsammare.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 520
Senast: Stekspaden
·
Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 068
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama