Sv: Galoppövergångar
Ja, jag upplever att man i Sverige har extrema problem med att bogarna tränger och inte kommer till rätta med det. Det är ju faktiskt inte så svårt att lära in en häst att "flytta bogen och håll den där jag säger". Men då ska ryttaren också veta var bogen är...
Där tror jag svensk ridundervisning tyvärr brister. Och också tränarnas förmåga att lära ut hur de ska få in bogen.
Jag rider ju med andra tygelhjälper än man gör traditinellt i Sverige. Jag flyttar hästen mellan tyglarna mer som om man dribblar en boll, dvs jag "puttar" hästen mellan mina händer istället för att jag drar den. Iom att jag puttar den mellan händerna är den manken/bogen jag flyttar, jag påverkar inte så mycket fram i munnen. Och vips är det inte något problem med utskjutande bogar. För då lägger jag en liten putt med handen och bogen är inne på linjen igen. Jag kan ha kvar mina skänklar där de ska vara, jag behöver inte rida utåtställd i 3 månader för att bogen av sig självt ska komma in på linjen.
Och som i den här tråden: om hästen galopperar på 2 spår så sätter jag min yttre ram för bogen och hästen är på linjen igen.
Det tror jag blir svårare med traditinella tygeltagen som påverkar fram i munnen på hästen och då man med sits och ev skänkel eller ställa/böja "utåt" från ridbanans mitt ska fixa problemet.
För mig är problemet lätt att fixa. Jag säger till bogen (in) bara.
Jag tror absolut att om man kännt på lättheten att flytta bogar på en Spanjor eller för all del en häst som är skolad att göra det så fattar man att "oj, KAN det vara så här lätt" och ställer högre krav på hästar i fortsättningen. För kan de vända på en femöring då de blir skraja ska de väl kunna vända iaf på en stor volt utan att hänga i bogen och skjuta iväg den.
Men vidhåller fortf att PREs är rörliga i sidled av naturen. Svenskuppfödda PREs eller sånna som aldrig ridits i Spanien har ju lite den förmågan. Och Spanskridna/portugisridna halvblod får man aldrig samma känsla i som en PRE.
Min halvblodskille har stått ett år hos en man som vad jag vet vunnit EM eller VM i WE. Innan det är han inriden av en manlig tysk beridare. Den hästen är givetvis väldigt välriden(ja, iaf innan jag förstörde honom
). Han är väldigt känslig för hjälperna och flyttar lätt i sidled och fram/bak etc trots att han är ung och lite vinglig än. Han har väldigt lätt att bära sig och är ibland på tok för lätt fram(reser sig ibland då sadeltvång elelr rädsla slår till). Men aldrig att man får samma känsla som på PREs jag ridit. Den här hästen kommer kunna trampa lätt, har passagen i kroppen etc. Men han har större steg och är inte lika sladdrig och slingrig som PREs. Och alltså inte heller rörligheten i sidled på samma sätt. Han sitter ihop mer och rör sig mer framåt.