Galoppombytten

Sv: Galoppombytten

Jag läser tråden med intresse, fattar bara lite men läser tråden om och om igen med jämna mellanrum. Min tränare har precis "tvingat" mig att börja med byten. Hästen kan men inte jag! Har upptäckt att det krävs ENORM koordination för att få till det.

Kan inte du Axel länka till några av dina gamla svar i gamla trådar? Jag har läst gamla bytestrådar men inte hittat de utförliga beskrivningar som du hänvisar till högre upp. Eftersom jag just börjat med byten har jag inte hängt med i tidigare diskussioner.

MaryMary skrev:
KL

Såhär har jag lärt mig:
Fatta galopp för innerskänkeln, byta för innerskänkeln, annars finns risken att fattningarna och framförallt bytena blir svajiga.

exakt som jag har lärt mig :)

axel skrev:
Funkar detta för dig?

Hur får du hästen att förbli samlad i bytena med denna metod?

Var anser du att bytet börjar, med vilket ben?

kan ju svara också eftersom jag göra likadant.

Det är inget knepigt att byta så, man sitter bara kvar och trycker till med innerskänklen och så får man ett byte :p

hmm... ska väl förklara då, så länge min häst är framför skänklen och inte lägger in latsidan så funkar bytena utmärkt, bara för att jag inte bytar med ytter så tappar hon inte bakbenen, tvärt om, byter ibland före bak istället.

samlingen har jag på ytterna och i bytet så lättar jag bara lite på ytter och släpper igenom henne och samlingen är fortfarnde kvar.

För mig låter det konstigt, men OK.

Vad händer då i bytesserierna?
Om du vill ha större byten, hur får du mer energi?
Eller om hästen inte orkar riktigt hur bibehåller du bjudningen?

Hästar brukar trilla framåt o sen sluta att byta om man bara har sätet till framåtdrivningen.

axel skrev:
För mig låter det konstigt, men OK.

Vad händer då i bytesserierna?
Om du vill ha större byten, hur får du mer energi?
Eller om hästen inte orkar riktigt hur bibehåller du bjudningen?

Hästar brukar trilla framåt o sen sluta att byta om man bara har sätet till framåtdrivningen.

Eftersom jag inte har kommit så långt som till serierna så vet jag inte hur dte fungerar i praktiken, men min tränare har föklarat lite :

Genom att få mer samling och bjudning i henne så kan jag också få bytena större. bibehåller hon inte bjudningen så säger jag ''ifrån'' på ytterskänklen att hon ska svara framåt,

jag har inte bara sätet till framåtdrivningen, just nu jobbar vi på att hon ska gå fram själv för att vi sen ska kunna få mer bjudning direkt när jag ber om det för att tex bytena ska bli bättre, (ja hon är född lat..)

jag är väldigt dålig på att förklara, men jag tycker att detta funkar bra, jag själv har lärt in det på hästen genom min tränares hjälp, jag har bara suttit på en häst innan som har kunnat bytena lite halvbra och då bytade man genom att dra bak ytter istället, och hon som hade hästen sa att jag skulle dra bak de mkt för att få den att lyssna och då rörde jag mig i sittsen hela tiden = dåligt.

Nu när jag byter genom innerskänklen så sitter jag bara kvar där jag är.

*KL*
Min syrras ponny bytte i serier genom att man bara rörde ringfingret lite i den hand han skulle byta till. Väldigt raka och fina serier för båda skänklarna drev framåt och rakställde bakdelen.

Lancet skrev:
jag skulle dra bak de mkt för att få den att lyssna och då rörde jag mig i sittsen hela tiden = dåligt.
.

:bow:

Sen tycker inte jag att det handlar om att man ska göra på ett visst sätt,
utan att man gör på det sättet hästen är inlärd på eller på det sättet som funkar bäst för just sin häst och en själv.
Alla gör säkert inte halt på samma vis, vissa använder sätet mer, vissa handen lite mer, men båda funkar lika bra. Som ex.!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Redfox
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 162
Senast: Ridinglady
·
Relationer Jag träffade en granne på ICA idag. Vi ska träffas några stycken med barn och grilla whamburgare på söndag och jag sa till grannen att...
2
Svar
32
· Visningar
4 034
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar