Galoppombytten

Sv: Galoppombytten

När jag gör galoppombyten så rider jag först på en vanlig 20 meters volt vid tex C sedan ska jag bara byta volt helt normalt utan komplikationer, alltså vid X så ställer jag om hästen drar bak ytterskänkeln och trycker till samtidigt som jag hjälper till med vikthjälper och sitter om åt det hållet jag ska till. om du ska lära hästen från början kan det vara smart att ha en bom där du ska byta. alltså du lägger bommen vid x och gör hjälperna när du är över bommen.

axel skrev:
Tänk vad lustigt, att göra en kram i nya innertygeln har hjälpt mig.

Min äldre häste bytte tidigt bra åt ett håll, men det andra:crazy:

När man väl trodde att det var bra, så kan du ge dig DEN på att den sparkade i bytet eller dylikt- på tävling.

Inte förrän jag läste L. Lithanders bok o började göra som han dvs en kram i innern i alla fattningar o även i bytena så blev det bra.

Hade nämligen samma problem i bytesserierna i vartannat.
Gjorde då på detta vis och allt löste sig.

Innan jag red in miin nästa häst så longerade jag o samtidigt som jag sa galopp tog jag i linan,

när jag sen red den så fattade hästen på en gång.
Har ALDRIG NÅGONSIN fattat fel galopp.

Nu handlar det om en KORT kram i innern, jag blir inte kvar i förhållningen.

Ja det gör jag också för jag märkte med en som var lite svår åt ena hållet att då blev det perfekt. Annars hade jag alltid lättat på inner på unghästar för att vara tydlig. Men det gick iknte alls med den hästen. Man lär sig alltid nytt.

Men annars (när de har kommit lite längre) fattar jag och byter enbart med rörelse i höften efter en liten knappt märkbar halvhalt.
Det blir bäst, så lite rörelse med benen som möjligt. Lite lite med ytter. Men i en vanlig enkel fattning behövs det inte alls, utan i bytena.

Sv: Galoppombyten

*knapplån*

En observation vad gäller fattning för ytterskänkel - blir ofta fattning på dubbla spår. Blir också ofta problem med galoppfattning när man vill rida på dubbla spår.
Och bytena blir problem eftersom skänkeln ska bak och hästen vara rak och inte på dubbla spår.

KL

Såhär har jag lärt mig:
Fatta galopp för innerskänkeln, byta för innerskänkeln, annars finns risken att fattningarna och framförallt bytena blir svajiga.

Funkar detta för dig?

Hur får du hästen att förbli samlad i bytena med denna metod?

Var anser du att bytet börjar, med vilket ben?

axel skrev:
Funkar detta för dig?

Hur får du hästen att förbli samlad i bytena med denna metod?

Var anser du att bytet börjar, med vilket ben?

Jag har ju inte börjat med byten än ;) Har precis börjat rida häst, på ponnyn tränade jag aldrig byten.
Men jag och min tränare har pratat en hel del om det här, och det är så jag lärt mig, fatta alltid med innerskänkeln, eller rättaresagt höften som förberedande inför kommande byten. Och dra inte bak ytter så mycket.

Senast ändrad:

Tycker att det är en usel taktik.
Visst. att fatta med inner o höften går bra, men att byta:confused:

Du vill ge yttre bak impulsen att påbörja bytet, sätet behåller hästen samlad.

du får väl hålla oss informerad om hur det funkar med "din metod" om det ens blir ngt byte:D

Jag träffar min tränare på söndag. då ska jag fråga. fast jag kommer bo hos henne en vecka så nått svar här blir det inte förns jag kommer hem :bump:

Men jag kan tänka mig att hon inte menar att man ska "ge ytter bak till slumpen" men att allt för många använder för mycket ytterskänkel/endast ytterskänkel och på så vis får svajiga byten. haha, jag gissar bara!

Hur gör du dina byten? tell me!

Du får ursäkta, men jag har gjort det i så många trådar.:crazy:

Man behöver inte flytta bak ytterskänkeln nämnvärt o heller inte ta i med en stark hjälp.

På en häst som kan byta kan man använda små fina hjälper, annars kan de LÄTT förekomma ryttaren, då de oftast tycker om att byta.

sen har man koll på hästens rakriktning med hjälp av alla hjälper.
Man rider själv rakt i bytet o flyttar inte ngn del av hästen åt sidan.

Ok, det gör inget.
Nej det förstår jag också att man inte ska flytta någon del av hästen, men att det lätt blev så med ytter. Men nog om detta, ska prata med henne..

Mina hästar byter för ytterskänkeln enbart. Om det är rätt eller fel enligt regelboken vet jag inte, men de byter bäst för endast den hjälpen.

axel skrev:
Du får ursäkta, men jag har gjort det i så många trådar.:crazy:

Man behöver inte flytta bak ytterskänkeln nämnvärt o heller inte ta i med en stark hjälp.

På en häst som kan byta kan man använda små fina hjälper, annars kan de LÄTT förekomma ryttaren, då de oftast tycker om att byta.

sen har man koll på hästens rakriktning med hjälp av alla hjälper.
Man rider själv rakt i bytet o flyttar inte ngn del av hästen åt sidan.

:bump: Håller med dig! Du verkar kunna det här;)

För visst är det så att hästen galopp,när den fattar, börjar med ytter bakben...och så måste det ju vara även när den byter? Eller hur?:crazy:

Vill bara ha bekräftelse om jag har rätt el. fel!

/Kristin, som förhoppningsvis om några månader har en häst att öva byten med...

Krisse skrev:
:bump: Håller med dig! Du verkar kunna det här;)

För visst är det så att hästen galopp,när den fattar, börjar med ytter bakben...och så måste det ju vara även när den byter? Eller hur?:crazy:

Vill bara ha bekräftelse om jag har rätt el. fel!

/Kristin, som förhoppningsvis om några månader har en häst att öva byten med...
Jajemän!

det är därför som de flesta har spöt på den sidan.
både till att förstärka skänkeln eller påverka bakbenet.

Har själv använt spöt på det nya inre på en häst.
Därför att den var benägen att slå ( sparka) mot spöt. Det funkade.

Det man aldrig ska göra om man vill få fina dressyrbyten är att träna över en bom. Ej heller avsaktning till trav i enkla byten- utan till skritt.

Lycka till! Man har stor nytta av att kunna byta oavsett vilken gren man rider eller om man bara rider i skoogen.

tillägg:
Glömde bort att skriva att spöt kan användas på sådant sätt vid INLÄRNINGEN av galoppombyten i språnget. se ovan.

Jag byter med ytterskänkeln och flyttar vikten lite innåt, men jag har bara prövat på en häst än så länge;)

Liten parentes:bump:
när jag släppte ut hästarna ikväll så bar det av :bump: :banana:

den stora bytte i vartannat:idea:
Sen hon lärde sig att byta med mig, så markerar hon verkligen varje byte, vilket hon inte gjorde tidigare.

Tror att hon vill visa upp sig- den lilla malliga:D

Nu är det jag igen:angel:

Måste förtydliga lite-
När jag använde spöt på det inre bakbenet var det för att den blev jämnfota bak o då fick jeg med det bakbenet.

O nej. Den var inte samlad innan bytesinlärningen påbörjades.

Henny92 skrev:
Jag byter med ytterskänkeln och flyttar vikten lite innåt, men jag har bara prövat på en häst än så länge;)
Du ska sitta kvar på yttre siitbenet tills du byter, då sitter du om till det nya yttre- såvida att hästen byter:angel:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Redfox
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 162
Senast: Ridinglady
·
Relationer Jag träffade en granne på ICA idag. Vi ska träffas några stycken med barn och grilla whamburgare på söndag och jag sa till grannen att...
2
Svar
32
· Visningar
4 034
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar