Galopphäst till ridhäst

J

Jessie14

Jag funderar på att senare i mitt liv starta upp ett stall där jag tar imot och köper galopp hästar, för att sedan skola dem till hoppning, dressyr eller vad dem är ämnade till. Vad tycker ni andra om denna tanke? Kan det bli något bra? :)

Sv: Galopphäst till ridhäst

Det finns nog många som redan satsat på det. Fullblod är inte så svåra att sälja om dom bara är hela och friska. Så någon ny och spännande affärside är det nog inte. Men med rätt inställning, kunnande mm kan det nog bära sej hyfsat i alla fall.

Lycka till.

Tackar, ja det var antagligen inte min idé från början men jag tkr att för många galoppörer bara går till spillo :(

Tanken är god! Jag upplever det svårare att sälja fullblod, det är så många som inte passar med så känsliga hästar. Men det kanske är för att de är vana vid tröga halvblod!:D Själv har jag sån "fullblodsabstinens" nu så jag kan dö! Funderar t.o.m på att sälja mitt friesersto för att köpa ett fullblod till! Nån som vill byta!:D

Är det så att ni känner ett starkt behov av att sälja eller köpa fullblod (eller andra hästar också för den delen) så ber jag er att sköta detta på avdelningen för radannonser.

Går det an?

Ber ödmjukast om ursäkt! Var inte menat som en annons! Mer en kärleksförklaring till fullblod..... :D

Ber ödmjukast om ursäkt! Var inte menat som en annons! Mer en kärleksförklaring till fullblod..... :D

Nu var det några mer explicita inlägg jag var tvungen att ta bort, i stil med "jag har en häst till salu" och "vilken då?"

Tanken är god! Jag upplever det svårare att sälja fullblod, det är så många som inte passar med så känsliga hästar. Men det kanske är för att de är vana vid tröga halvblod!:D Själv har jag sån "fullblodsabstinens" nu så jag kan dö! Funderar t.o.m på att sälja mitt friesersto för att köpa ett fullblod till! Nån som vill byta!:D

Nej aldrig i livet:eek: Men föstår att du vill byta.......

Jag tror det finns många som inte passar med fullbloden, det finns en hel del som hamnat fel och blivit vandringspokaler.

Ang att köpa och utbilda så det tror jag inte alls på. Det kostar att ha hästarna och vinsten blir knappast stor om man ska utbilda seriöst.
Är det bara "snabbutildning" på ett par månader kan man lika gärna vara utan den. :cool:

Det finns folk som köper o säljer fullblod och tar dubbla priset efter att ha haft dem ett par månader för "omskolning".

JAg tycker lika gärna att det jobbet kan man göra själv, om man är så erfaren att man ska ha ett fullblod tycker jag att man ska kunna göra denna grundutbildning själv också. Det är ju känsliga hästar och jag tycker att de inte är nybörjarhästar. Visserligen finns ju såna pärlor som är underbara barnhästar t o m men man måste ändå vara medveten om att de är känsliga och det kan lätt bli fel med en nervös och/eller hårdhänt ägare.

Ja *stön* ja! En till som sållar sig i skaran som vill ha känslig häst, därigenom finns det ju vissa vanliga raser som går bort. OCH ja, vill ha direkt från banan, är inte intresserad av dom som någon ridit ett par månader och priset gått upp rejält.

ja, vissa vill ju ha direkt från banan, men sen finns det dem som vill att dem ska ha blivit lite vänjda vid annat också. :)

Ja men som jag skrev: Ska det vara en seriös utbildning så tar det tid och då kostar det att hålla hästen, träningar mm, och då blir det ingen vinst i verksamheten. Du får aldrig så mycket över att du kan leva på det. Tror jag.

Det tar tid att utbilda en häst. Det blir ingen bra affär.
Jag skulle som sagt inte heller köpa en "omskolad" häst som stigit till dubbla priset för att nån "utbildat" den en kort tid, och kanske inte ens på ett sätt som jag skulle tycka var bra.

Men visst, det finns antagligen såna som glatt köper.

Ja, vissa vill ha dem direkt från banan och det finns andra som vill att dem ska ha blivit lite dressyr riden eller hoppad innan dem köper dem.

Är man inte van vid galoppridna fullblod så är det nog klokt att köpa en som åtminstone omskolningen är påbörjad med. Få hem en fulltankad tävlingshäst med massa nerv i som man sen dessutom sätter sig på med höga "dressyrhänder" och undrar varför den bara springer!! Sen lägger man i handbromsen och rider med den i hela tiden, det är som att spänna bågen. Förr eller senare exploderar det, kan lätt bli fel! :) Men visst sen finns det absolut folk som fixar det men då har man nog en del erfarenhet i bagaget. Min sambo brukar säga "f.. du skulle behöva rida ut med tjejerna på banan sen kan vi snacka!" Så nog har man mkt att lära från jockeys när det gäller ridning av fullblod på alla nivåer! Ska bara ta mod till mig så kanske, kanske jag vågar nån dag! :)

Är man inte van vid galoppridna fullblod så är det nog klokt att köpa en som åtminstone omskolningen är påbörjad med. Få hem en fulltankad tävlingshäst med massa nerv i som man sen dessutom sätter sig på med höga "dressyrhänder" och undrar varför den bara springer!! Sen lägger man i handbromsen och rider med den i hela tiden, det är som att spänna bågen. Förr eller senare exploderar det, kan lätt bli fel! :) Men visst sen finns det absolut folk som fixar det men då har man nog en del erfarenhet i bagaget. Min sambo brukar säga "f.. du skulle behöva rida ut med tjejerna på banan sen kan vi snacka!" Så nog har man mkt att lära från jockeys när det gäller ridning av fullblod på alla nivåer! Ska bara ta mod till mig så kanske, kanske jag vågar nån dag! :)

Jo men det räcker inte med snabbkurs på ett par månader det är det jag säger. Och ska man lägga mer tid kostar det mer och skillnaden inköpspris-försäljningspris blir för liten för att det skulle vara lönsamt. Tror jag.
På ett par månader kommer man inte långt i grundutbildningen. Det tar tid att utbilda en häst. Galopphästar som ska bli ridhästar behöver samma utbildning som en unghäst (vilket de dessutom ofta är)

Efter ett par månader återstår så mycket att man lika gärna kan köpa hästen för halva priset och göra jobbet själv. Saknar man nog erfarenhet finns ju de som är ridna i flera år som ridhästar och kommit mkt längre. Prisskillnaden blir samma som för dem som stått hos dessa snabbutbildare.

Provar du så för bok på dina omkostnader osv, sen räkna ut om du kom på pluss minus noll eller om du kunde göra en slant. Är det menat som lite xtra jobb? Du ska ju sedan kunna plocka ut en lön?

Prova o se, det kanske går jättebra för dig, viktigt iaf att du bokför ditt arbete, kostnader, timmar osv. :)

Ja, jag kommer mest ha det som en "hobby" som man kan tjäna en slant på. Tar in fullblod från banan och utbildar dem steg för steg och har dem samtidigt till salu. Då dem som är intresserade av att köpa ett fullblod själv kan välja utbildnings nivån.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 409
Senast: ako
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 724
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar