galoppera med travare

M

maria126

jag har ett vbl sto som inte vet vad en galopp skänkel e för något. jag har testat så många varianter men det fungerar inte så i dag så testade jag att ge galopp skänklen och samtidigt säga galopp + lägga spöet på frambenen först så ska hon ju dra i väg som en idiot sen går hon in i galopp så får man plocka ner henne så det inte går i 120 ... men efter ett tag så räkte det att man gav skänklen + spöet på benen så gick hon upp i galopp .. finns det andra varianter man kan göra eller det här kan fungera?
 
Sv: galoppera med travare

Fungerar det där så är det väl bara o köra på!?
Sen är det lättare att fatta rätt galopp för dem om man gör det i hörnet på ridbanan eller att man ställer hästen ganska mycket åt ena hållet och sedan fattar galopp.
Men funkar det med spöt så är det ju jättebra!

Lycka till!

//Mimmi
 
Sv: galoppera med travare

Om du rider henne på en volt, ställer henne lätt utåt och gör galoppskänkel? Gjorde så på min, och han lärde sig väldigt snabbt. Tänk själv på att inte luta dej framåt. :)
 
Sv: galoppera med travare

Hej hej, nu kommer jag och stör... Först får jag väl säga att om det känns bra att göra som du gör så ska du fortsätta! Hästen kommer nog snart att lära sig galoppskänkeln så att du kan ta bort spöt, bara den inte rusar iväg när du lägger till det i fattningen (men det verkar det inte som den gjorde) Jag hoppas att det inte gör något om jag ställer några frågor... Jag rider själv en travare som visserligen fattar vänster galopp ganska bra, men vi får inte höger galopp... hur gör du när du använder spöt, är det vänster sida - vänster galopp och höger sida höger galopp? vilket är bäst: att fatta från sritt eller trav? Där jag rider finns ingen ridbana så det skulle vara kul med lite tips hur man fattar rätt galopp ute i naturen :) // Train
 
Sv: galoppera med travare

min varmblodstravare hade svårt för galoppen i höger varv då gjorde jag så här att jag testade först att fatta från trav med det gick inte så jag fick testa i skritt jo, men det blev ju som sakt slängtrav men sen tog jag på mig ett par sporrar i med han var så svår så att jag stärkte mina skänkelar och mina hjälper då trycket jag lite lätt men galoppskänklen och då började han att lyssna på hjälperna och skänklarna sen gjorde jag det lite varje dag sen till slut så kunde han galopp både från skritt och trav och nu kan han från halt till direkt samlad galopp både med och utan sporrarna kan han nu :)
men dte tar lite tid så man får lägga tid på det så går det bättre och det är bara till att öva och öve till slut sitter det :)
 
Sv: galoppera med travare

Prova att longera honom först och lär in kommandot "galopp", ta sedan med det upp i sadeln och fatta i ett hörn. De hjälper dom att fatta rätt galopp!
 
Sv: galoppera med travare

Något som funkat jättebra för mig och min travare har varit att fatta galoppen från skritt och från slutan. I en rätt utförd sluta har hästen vikten på rätt bakben (ytter bak) redan från början och det blir mycket lättare för hästen att fatta galoppen. Att ha ett inövat kommando med sig från marken och upp i sadeln underlättar kanske en del, förstås.
 
Sv: galoppera med travare

Vad man gör fel många gånger är att färvänta sig att hästen ska förstå galoppfattningen. En travare har i sig inte mkt svårare för sig att galoppa än en annan häst, de är dock präglade på att använda traven mer och som sin starka övervägande gångart.

Att bara lägga till galoppskänkeln funkar ofast inte, du som ryttare måste också vara säker i din galopp, kan du göra en bra övergång från trav till galopp? (På marken utan häst) I båda varven?

Om du kan det, eller när du kan det, så ta den känslan med dig upp på hästen och visa hästen vägen. (Även i skritt så småningom, likaså övergångarna ner till gångarten under)

Att lära in kommandot "Galopp" är inte helt dumt, men där smiter du som ryttare undan ditt ansvar som vägvisare från ryggen lite, kanske en kombination är det ultimata :D
 
Sv: galoppera med travare

Finns såklart olika metoder, men den jag tycker fungerar bäst:

Trava "fritt" på en stor volt, såpass stor att den inte behöver hjälp för att hålla balansen eller böja sig. Positionera inte hästens huvud utan låt den hålla det som den vill, försök att inte ha handbromsen i eller ge kommandon i onödan, dvs försök först och främst få den gå lugnt och avslappnat i bra tempo utan att man måste korrigera i varje steg.
Sen använder man sig av spö (såvida hästen inte är spörädd) och gärna smackningar OM hästen inte tar det som stressande/väldigt framåtdrivande (jag brukar klicka lite med tungan snarare än smacka). Det man gör är att man försöker tajma in varje gång hästen har sitt inre framben i marken. Till en början säger man "nu!" - "nu!" - "nu!" osv i takt med frambenet bara för att själv hitta rytmen. När man känner att man har den lägger man till en mycket lätt dutt på innerbogen varje gång hästen sätter ner inner fram, sen kan man också lägga till smackningen/klicket med tungan vilket ajg iofs mest gör när man ska fatta från skritt och även vill ha mer energi.
Det som händer är att hästen ändrar om sin balans till en mer galoppvänlig balans. Till slut kan hästen gå över till galopp själv eller så känner man att den är så mottaglig att man själv bara behöver sitta in i galopp som att man rider ett galoppsprång. När man väl har använt spöet några gånger som hjälp kan man börja lägga till galoppskänkel samtidigt eller ett kommando man vill använda för galoppen.
Fördelarna tycker jag är ganska stora/många med denna metod;
1. Man rubbar inte hästens balans utan man får den ändra sin balans till galopp-balans så att säga. Det gör att hästen sällan blir stressad av den här metoden. Blir den det är det bara att sakta av och börja om.
2. Det är inte lika stor risk att hästen spänner sig och får pass-artad galopp. Just att balansen sitter där gör i regel att man får en så bra galopp hästen kan erbjuda utefter hur mycket den är musklad för tillfället.
3. Det är inte en alltför krävande metod. När hästen är stark och känner sig trygg med galoppen kan man börja fiffla med samlade galoppfattningar och mer krav i galoppen/övergången, men när man lär in det mår hästen bäst av att ha så lite krav som möjligt och störa så lite som möjligt.

Jag brukar kunna fatta galopp från skritt efter att bara ha använt metoden ca 2 ggr per varv. På en kuse kunde jag fatta från stillastående efter bara några gångers träning :p Men det gäller ju att man har vissa grunder - att hästen kan hålla sig hyfsat cool i traven och är jobbad en del lång och låg, att den är hyfsat rakriktad eller inte väldigt sned om man säger så. Dumt att börja med galoppen för tidigt eftersom dålig galopp lätt blir en ovana.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 201
Senast: Snurrfian
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 672
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 605

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp