Sv: galoppera med travare
Finns såklart olika metoder, men den jag tycker fungerar bäst:
Trava "fritt" på en stor volt, såpass stor att den inte behöver hjälp för att hålla balansen eller böja sig. Positionera inte hästens huvud utan låt den hålla det som den vill, försök att inte ha handbromsen i eller ge kommandon i onödan, dvs försök först och främst få den gå lugnt och avslappnat i bra tempo utan att man måste korrigera i varje steg.
Sen använder man sig av spö (såvida hästen inte är spörädd) och gärna smackningar OM hästen inte tar det som stressande/väldigt framåtdrivande (jag brukar klicka lite med tungan snarare än smacka). Det man gör är att man försöker tajma in varje gång hästen har sitt inre framben i marken. Till en början säger man "nu!" - "nu!" - "nu!" osv i takt med frambenet bara för att själv hitta rytmen. När man känner att man har den lägger man till en mycket lätt dutt på innerbogen varje gång hästen sätter ner inner fram, sen kan man också lägga till smackningen/klicket med tungan vilket ajg iofs mest gör när man ska fatta från skritt och även vill ha mer energi.
Det som händer är att hästen ändrar om sin balans till en mer galoppvänlig balans. Till slut kan hästen gå över till galopp själv eller så känner man att den är så mottaglig att man själv bara behöver sitta in i galopp som att man rider ett galoppsprång. När man väl har använt spöet några gånger som hjälp kan man börja lägga till galoppskänkel samtidigt eller ett kommando man vill använda för galoppen.
Fördelarna tycker jag är ganska stora/många med denna metod;
1. Man rubbar inte hästens balans utan man får den ändra sin balans till galopp-balans så att säga. Det gör att hästen sällan blir stressad av den här metoden. Blir den det är det bara att sakta av och börja om.
2. Det är inte lika stor risk att hästen spänner sig och får pass-artad galopp. Just att balansen sitter där gör i regel att man får en så bra galopp hästen kan erbjuda utefter hur mycket den är musklad för tillfället.
3. Det är inte en alltför krävande metod. När hästen är stark och känner sig trygg med galoppen kan man börja fiffla med samlade galoppfattningar och mer krav i galoppen/övergången, men när man lär in det mår hästen bäst av att ha så lite krav som möjligt och störa så lite som möjligt.
Jag brukar kunna fatta galopp från skritt efter att bara ha använt metoden ca 2 ggr per varv. På en kuse kunde jag fatta från stillastående efter bara några gångers träning

Men det gäller ju att man har vissa grunder - att hästen kan hålla sig hyfsat cool i traven och är jobbad en del lång och låg, att den är hyfsat rakriktad eller inte väldigt sned om man säger så. Dumt att börja med galoppen för tidigt eftersom dålig galopp lätt blir en ovana.