MittNyaJag

Trådstartare
"Kan" man galoppera med loksele och rockard?

För att svara på min fråga utifrån det jag läst, skulle jag själv svara "ja, om du har draglinor som är korekt anpassade".
Stämmer det?:confused:

Okej att lokselen är gjord att dra tungt med, men en nättare loksele, så som den jag har.. Jag travar fullt med den nu, utan draglinor.. det blir ju lite "skumpigt", men det går...

Sv: Galopp

Ja det är klart att du kan, men är du nybörjare och/eller om hästen inte är så mycket körd eller inte galopperad framför vagn tidigare, så var försiktig! Vänta då hellre med galoppen ett tag. Hästen kan bli rädd och dra iväg eller bli allmänt uppspelt och börja bocka eller slå. När ni känner er mogna att prova, gör det bara en kort sträcka t.ex. i en lätt uppförsbacke,första gångerna, där du vet att du lätt kan få stopp på den om det behövs. Man brukar ju inte galoppera några längre sträckor med vagn, det är väl mest i presicions och maratonkörning man gör det ibland.

Ok.
Tänkte bara mer om man är ute och "råkar" galoppera.. Då behöver man inte bryta av genast bara för man har loksele sasg... :)

Nu har jag ju inte tänkt galoppera särskilt mkt.. det kan jag göra uppsuttet. :)

Klart man kan, men det är ju inte att rekommendera.

Har en kompis som kör sin nordis med loksele och rockard och hon låter gärna hästen galoppera. Har inga draglinor och bara svanskappan att hålla emot med. (Och nej, hon lyssnar inte på mig)

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 184
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 170
Senast: lizzie
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 959
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar