galopp förbi andra hästar ?

Sv: galopp förbi andra hästar ?

jag har iaf det på min 3 åring, hon är riden 9 ggr och klarar av det.

då borde ju faktiskt en inriden häst klara det!

sa du inte att det var galoppörer??

om man rider ett snabbjobb på en galopphäst existerar det inte i ens arbets uppgift att sakta ned, för det första ger du hästen fel aktiga instruktioner och det kan ge men för den fortsätta karriären. Dessutom är det oansvarigt att rida där om man vet att det finns galopp hästar som tränas där om man inte kan hantera sin häst när hästarna dundrar förbi.

När det kommer till krita har vi galopp ryttare betalt för det vi gör och förväntas att utbilda hästen till att prestera max och hur ska vi kunna göra vårat arbete om vi måste stanna varje gång någon annan har problem, lär er att hantera era hästar eller rid inte just där!!

Fast så kan man ju inte tänka. Då kan man ju lika gärna säga att ni som tränar galoppörer få väl hålla er på galoppbanan.

jag har iaf det på min 3 åring, hon är riden 9 ggr och klarar av det.

då borde ju faktiskt en inriden häst klara det!

Men hästar är individer... Att en häst klarar av det innebär inte att nästa gör det. När jag red in min med hade någon kunnat gallopera förbi utan problem. Men hade någon gjort det med min gamla hade det kunnat gå riktigt illa. Vissa är lugna till sättet med vissa kan reagera på ett litet löv i skogen...

gör jag?? för att jag inte saktar ner när hästen inte reagerar?! nej jag tycker då rakt inte det, för vad kan hända om hästen inte reagerar?? möjligtvis om du svimmar av skräck o trillar av... men a... då har nog du rätt stora problem... eller så är du sjuk på något sätt...
jag utsätter ingen för fara.

Detta är ett språk, som jag inte accepterar på ett moget diskussionsforum.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator och funktionshindrad,

med bristande koordinationsförmåga, men lycklig ägare till pigg och glad 24-åriig halvblodstant med lång tjusig angloarab och arablinje i stamtavlan, med nerverna utanpå. Jag köpte henne som promenadhäst, när hon var 17-åring, så jag har INTE ridit in henne, utan hon hade nerverna utanpå när jag köpte henne, bara det att det inte syntes förrän jag börjat få upp henne i ridkondition.

Så, ja. Jag är sjuk på något vis. Men vad i *Piip* har det med frågeställningen att göra.

Man kan uppföra sig som folk både i skog och mark och på ett internetforum, för det.

det jag menade var alltså att man hade feber och kanske svimmade eller ja... helt enkelt sjuk av nån bakterie eller virus eller whatever.. att nån skulle tolka det på nåt annat sätt slog mig inte.
och du kan dessutom fråga vad jag menar innan du målar fan på väggen, jag är av åsikten att även moderatorer måste sköta sig och vara trevlig.

Du har uttryckt din åsikt och ifrågasatt andras åsikter i stort sett rakt igenom tråden, så underförstått är jag ganska säker på att fler än jag har reagerat på ditt sätt att uttrycka dig. Jag sa till Violator och Underbar i början om deras oacceptabla enögda synsätt och diskussionssätt. De accepterade det och lugnade ner sig, därför trodde jag faktiskt inte att jag skulle behöva gå in och säga ifrån en gång till.

Allt är inte svart, eller vitt utan man måste faktiskt sätta sig in i andras situation också. Det står inte utanpå, varken häst eller ryttare om den är frisk, sjuk, van eller grön. Utan man kan faktiskt visa hänsyn ändå

I allemansrätten är det dessutom reglerat att man ska sakta in och visa hänsyn mot andra människor och då bör det även gälla ryttare.

Hela världen kretsar inte kring enbart dig eller mig, men vi får lära oss att samspela med andra människor och världen omkring oss.

Mvh

IngelaH
moderator

om du då läser vad jag skriver så visar jag faktiskt hänsyn, hade jg inte gjort det så hade jag likagärna kunnat galoppera förbi i 55km/h och det gör jag då rakt inte! hastigheten jag håller ligger på ca 10 km/h och det finns hästar som skrittar i den takten!!!!!!!!!

jag har inte sett att du har sagt till nån, och framförallt inte mig.

om du läser vidare så står det oxå att jag kollar hur hästen i fråga reagerar, hade jag inte visat hänsyn så hhade jag åter igen kunnat galoppera förbi i 55km/h

jag har inte ifrågasatt andras åsikter utan bara uttalat att jag tycker att har man inte nogorlunda kontroll på sin häst så borde man fixa till det, vet man att hästen är osäker så får man hålla lite koll och så jäva svårt är inte det, för det gör tillomed jag som har i princip bergssäkra hästar.

Och det har man alltid på en unghäst, eller en konvalecent?
Kontroll alltså. Eller måste man ha en stor skylt som indikerar att 'jag rider unghäst/konvlecent/är en usel ryttare/feg ryttare/etc'

*kl*
Hallå vilken planet kommer vissa från? Hyfs, respekt, omtanke om andra? Nej då, vissa är ju sååå duktiga och de har ju minsann total kontroll på sina hästar oavsett vad som dundrar förbi. Och om hästern reagerar när en annan häst galopperar förbi är man en usel ryttare som inte har kontroll över sin häst? Skyll dig själv!

Då är nog de flesta jag känner ganska usla, eller ynkliga fegisar, för detta är något som många skulle tycka vara väldigt obehagligt.

Antar att efter *KL* va inte menat till mej..

Jag skriver oxå tydligt att jag tycker INTE att man ska galopera förbi andra. Men man ska ha kontroll på sina djur.. Man kan inte hålla på o klaga på alla hit i dit.

Unghäst är ju ett självfallet undantag. Därav så bör man INTE fara förbi som en idiot.

Din komentar till mej är bara onödig för att skapa diskution. Läs vad jag skriver.....

om man nu vet att det finns ett speciellt område där det tränas galopp eller trav hästar då behöver man inte rida där med konvalicenta eller nevösa hästar/ryttare, unghästar eller barn!!

personligen rider jag in 7-10 hästar per år i ett område där jag ständigt möter galopperande hästar villket jag nu inte skulle kalla säkert men det är mitt jobb så jag gör det, om jag hade möjlighet skulle jag självklart göra det hela anorlunda men det är inte jag som bestämmer det.

så hobby ryttare om ni nu inte gillar att bli omgalopperade, rid då inte i ett område med rakbanor, stränder och rundspår för där finns det alltid hästar som går fort.
det är för er egen säkerhet för de kommer inte att sakta ned för er!!

Ja? Vill man sakta ner är väl det kanon, men inget som borde ses som ett krav. Simple as that.

men då har ju du nu fått reda på att det finns personer som inte tycker om att bli omkörda utan hänsyn, och som tycker att det är klart att man visar hänsyn.
Det kan ju vara bra att veta hur andra tänker så blir det lite lättare att förstå deras reaktioner.

Det har jag å andra sidan alltid varit medveten om.
Det kommer ju knappast som någon överraskning att alla inte delar min åsikt i den här frågan. ;)

så hobby ryttare om ni nu inte gillar att bli omgalopperade, rid då inte i ett område med rakbanor, stränder och rundspår för där finns det alltid hästar som går fort.
det är för er egen säkerhet för de kommer inte att sakta ned för er!!

Men så kan man väll inte tänka?! Det skulle innebära att alla små barn eller överhuvudtaget ryttare som inte känner att de har 100% kontroll över sina hästar inte skulle kunna rida på stränder... Jag anser att man visar respekt, hade inte haft något emot någon som kom i samlad galopp, men att inte samla utan fortsätta på sitt snabbjobb anser jag vara ytterst oansvarigt. Man vet som sagt aldrig vad det är för personer eller hästar som man möter. Å jag kan också tycka att hur mkt man än tycker att alla borde ha koll på sina hästar så kan detta kvitta då alla inte har koll på sina hästar. det är något man måste ta hänsyn till när man tränar sina hästar på platser som är avsedda för alla. Det finns inget som säger att någon har mer eller mindre rätt till plateser där allemansrätten träder in än den andre...

Jag kan bli lite överraskad över hur enkelriktade vissa är i denna fråga. Men det är intressant och ger ett annat synsätt på saker å ting...

Gud vad jag är glad att det inte finns några travhästar i träning där jag bor, skulle bli vansinnig om någon körde förbi mig i 190. Gäller även såklart ryttare som dundrar förbi oxå ;) Väldigt respektlöst, dom har ju ingen koll på om det är unghäst eller liknande dom möter :crazy: ne så skulle jag få möte av en så kommer jag nog rida mitt i spåret så mötande måste sakta av :devil:

Jo, så kan man tänka! Om man är osäker ska man absolut inte ta onödiga risker. Det är ett ansvar man tar som ryttare. Det finns olika tekniker man kan lära sig om en häst varvar upp, för att få den lugn och följsam igen. Det är oerhört viktigt att man tar till sig det innan man ger sig ut så man känner att man kan reda ut det mesta. Ta hjälp av tränare!

fast, jag håller inte med. Naturligtvis så är det väll allas mål att känna sig säker på sin häst, men alla gör inte det. Å det är verkligen inte så enkelt. Jag säger inte att jag har haft några större problem, men jag skulle nog inte kunna hantera min häst alla gånger, just av den anledningen att det är ett djur, de är oberäknerliga. kan tillägga att jag har varit på kurser för Linus Andler, dvs miljöträning. Så ja, jag vet hur jag ska göra, men det är inte alltid så lätt. Och visst är det ett ansvar man tar när man rider ut, men jag kan ändå tycka att man ska respektera alla som man möter. Det är dessutom nästintill omöjligt att sätta samma krav på ett barn på ponny som på en vuxen person.

Enligt mig är sådana ställen till för alla å då får man ju faktiskt visa hänsyn. Annars kan ju de som absolut inte vill samla sina hästar vid möten kanske överväga att träna på en bana...

...och vad är det som är så svårt att lära sig hantera hästen på bana innan man ger sig ut? Jag fick vackert lära mig att klara av hästen först innan det blev tal om att ge sig ut, först i grupp sen ensam på det goda 60-talet. Det är ett stort ansvar på ryttaren och är man inte redo för det har man inte ute att göra, är min åsikt. Sen är det självklart att man visar varandra hänsyn då det gäller generellt i trafiken men man ska inte räkna med det och då är det ju bra om man hanterar olika situationer på ett säkert och tryggt sätt...

Har ej läst hela tråden.

Var med om nåt liknande TS idag. Var ute och gick på skötisen på en stig brevid "galoppbanan" (går aldrig några löp där utan är öppen för ridning och promenader i alla gångarter) och så plötsligt dyker det upp 3 ekipage från K1 (militär) i full galopp i bredd! Tänker att de saktar väl av men nädå de bränner på allt vad de har rakt förbi oss :eek: Skötisen kastar sig runt och bockar (tur att jag hade longerlina annars skulle han kommit loss) och triggar upp K1-hästarna så den ena slänger av sin ryttare och sätter av hemmåt (över en hårt trafikerad 90-väg). Inte en blick åt mitt håll som hade fullt upp med att kontrollera skötisen som var rejält upprörd. Fan vad arg jag var :mad:

Självklart saktar man ner när man får möte! Speciellt då det inte var särskillt gott om plats. Och varför ska de nödvändigtvis galoppera tre i bredd!? Tänk om jag inte hade gått på stigen brevid utan på själva banan? Inte tusan fanns det plats för en häst till där - vi skulle krockat så det bara small om det! Och borde väl militären om någon veta hur man beter sig till häst? Nä usch där sjönk mitt förtroende för K1. Nästan glad för att ryttaren åkte av. En jävla tur att hästen klarade sig helskinande (såg dem igen alla tre tio minuter senare)

Senast ändrad:

jag håller med dig om att man ska kunna hantera sin häst, absolut. Men jag vet inte riktigt hur man ska kunna lära sig på banan att hantera alla situationer som händer utanför. De flesta hästar uppför sig trots allt lite annorlunda då de är ute. Dessutom är alla nybörjare någongång och det är svårt att avgöra när man anser sig ha full kontroll, om man nu kan anse att man har det..

Sen bara som en intressant fråga så undrar jag lite hur man resonerar då man säger att man ska ha full kontroll, anser ni er kunna ha full kontroll hur skrämd er häst än blir ?

Full kontroll på hur hästen reagerar eller beter sig är omöjligt. Däremot att lära sig tekniker som ger en möjlighet att reda ut situationer är möjligt. I grunden är det viktigaste att man är trygg och utstrålar trygghet då det smittar av sig på hästen samt att man kan hålla koncentrationen igång så hästen "har att tänka på" istället för att brusa iväg. Jag har hanterat och ridit så många "tokskallar" att jag törs påstå att det går...;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 561
Senast: Skrämd
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama