galopp förbi andra hästar ?

Sv: galopp förbi andra hästar ?

Det går ju fortfarande bara att rida i ett visst tempo i ett ridhus, storleken begränsar.
Och tråden handlar om det är ok att köra/rida i hög hastighet förbi andra ekipage. Så hur vi gör i ridhus/bana är ovidkommande.

Du och några till tycker inte att man behöver sakta ner då problem som uppstår endast beror på ryttare utan kontoll. Hur ni resonerar ang hästar i hagar vet jag inte riktigt, då ingen ryttare finns.

Jag har ärligt aldrig någonsin hört talas om en ryttare eller kusk, varken i rid eller travvärlden, som saktar ner vid hagar.

Det får du fråga dem om. Tycker det finns gott om ryttare som anser sig komma i absolut första hand när de är efter en trafikerad väg.

Du diskuterar ju bara ytterligheter. Jag pratar om en högst vanlig situation då jag kör om ett par till häst. Ingen "äger" vägen, vi bara råkar vara där samtidigt...

hur vi resonerar då? de enda hästarna som reagerar då är de som bara är ute 4-6 timmar per dygn, då får ägarna skylla sig själva! dessutom har jag aldrig sett en rädd häst, bara busig, och hästen måste ju få busa i sin hage?!

ett visst tempo i ridhus, kom hit så ska jag visa att jag kan rida jäkligt fort i ett ridhus om jag vill! 40km/h är ingen omöjlighet för mig iaf.

Senast ändrad:

*kl*

Jag tycker att möte och "omkörning" är ganska olika. Sålänge det är möte så ser ju den andra hästen en, och givetvis dundrar man ju inte på i fullfart, men sålänge man håller det kontrollerat och man ser att den andra hästen inte blir stissig så tycker jag inte att man behöver sakta ner/sakta av.. Sålänge inte vägen är en 1,5meter bred stig vill säga, så saktar jag av i vilket fall som.

Omkörning däremot så kan man ju också hålla det kontrollerat, och vara VÄLDIGT uppmärksam på det andra ekipaget. Där jag rider är de flesta stigarna minst 4meter breda vilket också underlättar att hålla sig så långt bort från det andra ekipaget som möjligt. Sen tycker jag att man kan ropa och förvarna eller fråga om man kan få galoppera (lugnt och samlat!) eller trava förbi. Skulle man då få till svar att det t.ex. är en unghäst så får man ju sakta ner, iaf till lugn trav. Skrittar man är det ju inte säkert att man någonsin kommer förbi...

Sedan kan man ju faktiskt själv använda t.ex. armen eller rösten om man hör någon om kommer bakom en! Speciellt vagnar hörs ju för det mesta på väldigt långt avstånd och vet man då att ens häst är stissig kan man vända den om och även ropa till det körande ekipaget att sakta ner! Så svårt är det inte!

Hästar i hagar (sålänge det inte är små konvalescenthagar en halvmeter från ridstigen) saktar jag inte av eller ner för.

Senast ändrad:

Du diskuterar ju bara ytterligheter. Jag pratar om en högst vanlig situation då jag kör om ett par till häst. Ingen "äger" vägen, vi bara råkar vara där samtidigt...

Ja? Vill man sakta ner är väl det kanon, men inget som borde ses som ett krav. Simple as that.

hur vi resonerar då? de enda hästarna som reagerar då är de som bara är ute 4-6 timmar per dygn, då får ägarna skylla sig själva!

ett visst tempo i ridhus, kom hit så ska jag visa att jag kan rida jäkligt fort i ett ridhus om jag vill! 40km/h är ingen omöjlighet för mig iaf.

Ok, VM i generalisering....

Kan vi inte bara enas om att vara oense.

Ang. ridhus så hoppas jag du bokar egna tider....personligen skulle jag (inte hästen) bli mäkta irriterad att ha dig flängande runt mig i 40 km/h

haha, om du bokar tid samtidigt som jag har skrivit tex gymkana så får du nog skylla dig själv. men rent tekniskt så enligt din teori så borde jag kunna rida förbi folk ute om jag håller mig till lugn hastighet, dvs samlad galopp?

det är många härikring som får nästan panik då...

i hagen är det aldrig några problem, inte med de härikring iaf, hästarna busar lite, och ägaren får panik om den ser det... skriker och gormar:crazy: men det är åter igen bara ägaren om har problem...

haha, om du bokar tid samtidigt som jag har skrivit tex gymkana så får du nog skylla dig själv. men rent tekniskt så enligt din teori så borde jag kunna rida förbi folk ute om jag håller mig till lugn hastighet, dvs samlad galopp?

det är många härikring som får nästan panik då...

i hagen är det aldrig några problem, inte med de härikring iaf, hästarna busar lite, och ägaren får panik om den ser det... skriker och gormar:crazy: men det är åter igen bara ägaren om har problem...

:D Absolut! Helt klart får jag skylla mig själv då.

Absolut är samlad galopp ok, för min del. Men som sagts tidigare i tråden beror det ju på situation.
Om det är barn eller hästen blir tydligt störd tycker jag nog att man kan slå av ännu mer.

Det är ju olika, mina hästar bangar inte för ett riktigt race om någon kommer i högt tempo förbi hagen. Hagen ligger pararellt med vägen i ca 200 m och de är deras "rakbana" där så de flesta ryttare blir lite byxis när det kommer ett gäng galningar o drar förbi i full kareta på högersidan.

jo men då är det ju bus, ellerhur?

och visst måste man kunna hindra sin häst från att busa när man rider?

en del skriker att man ska skritta, men det vägrar jag offtast, då hästen då brukar vara väldigt lugn och jag inte har en chans att komma förbi i skritt... och vem har lust att skritta bakom nån i 2 km liksom? nej skriker de så blir det "westerntrav" så vida inte hästen får spelet, men då är frågan om man verkligen borde rida ut? :angel:

men barn får man alltid ta lite extra hänsyn till, men det är så självklart att jag tycker att man inte ska behöva skriva det.

sen kan det ju vara så att man brukar köra intervall en viss sträcka, om man då en dag bestämt sig för att skritta där och nån kommer dundrande så kan min äldre herre steppa lite, men det är bara tävlingsuget som drar till, men han får väl göra piaff i galopp då, det är ju inte mer med det :D

kan ju tillägga att de härikring ofta får ganska många kilo kraffoder och är ute 4-6 timmar/dag... och dessutom bara rids relativt lungt 1 timma... och så undrar man varför hästen är galen? :smirk:

jag skulle först vara död sen skulle jag bli förbannad! :mad: min häst är väldigt tävlingsinriktad (hans mamma tävlar i galopp i polen) (polsk arab) och han får fullkommlig panik om nån drar förbi honom han sparkar och bockar och sticker och han blir inte lúgn på resten av den ridturen

* KL*

Tycker det är enkelt - klart man saktar ner. Som någon skrev - är det barn som rider borde det vara en självklarhet.

Visst ska hästen klara att bli omriden - men hur kul är det när man sitter på en konvalecent som inte bör bralla?
Dessutom finns det gott om mindre erfarna ryttare som rider i skog o mark. Ska inte dessa få rida förrän de har 100% kontroll på hästen (och ja, jag antar att svaret blir att man inte borde lämnat ridskolan förrän man kan hantera sin häst - men jag tror att vi alla vet att det faktiskt finns många osäkra ekipage). Att miljöträna unghästen hemma är såklart viktigt - men någon gång måste det väl ändå vara första gången man lämnar stallplanen? Och kanske det inte är så kul att bli omsprungen just den gången? Kanske ryttaren rider för första gången sedan h*n bröt handleden och därför rider i ett lugnt tempo?

Tycker det finns mängder med skäl till att sakta ner - särskilt när man möter okända ekipage. Känner man både häst o ryttare man möter är ju läget lite annorlunda.

Mycket intressant att se allas åsikter, å att de skiljer sig så mellan olika grenar. Har egentligen aldrig själv tänkt på hur min egen häst skulle reagera om det körde förbi ett travekipage, då jag aldrig mött något med henne. Men visst finns den möjligheten att jag en dag gör det, då det faktiskt finns de som tränar i skogen vid stranden...

Jag vet inte direkt om jag hade krävt att ett förbi passerande ekipage hade behövt sakta ner till skritt, inte för min skull iaf, men jag tycker nog att trav eller åtminstonne samlad galopp hör till vanligt hyfts.

Vad jag förtstått det som så tränar Violator på en slinga med många andra travekipage, vilket gör situationen lite annorlunda. Men fortfarande kan jag tycka att det inte helt är ryttarens ansvar att se till att förbipasseringen eller mötet blir bra.

Det är också självklart att man miljötränar sin häst hemma och borta, tyvärr tror jag det förekommer relativt sällan hemma hos de flesta hobbyryttare. men hursomhelst så tycker jag att man naturligtvis ska kunna få rida ut på sin häst även om den råkar vara rädd då det rider förbi andra i full 90. För det första kan jag tycka att om man inte är ute och utsätter sig för situationer som hästen tycker är lite jobbiga, så kan man ju inte heller jobba på det. Med det menar jag naturligtvis inte att man ska bege sig ut i helt oförnuftiga situationer. För det andra så kan jag tycka att skog å strand där man får rida i är till för alla. Det ska inte spela nån roll om jag är nybörjare, proffsryttare eller kusk.

I fallet som jag gav som exempel till tråden handlade det om en flicka på sin b-ponny och en annan hobbyryttare på sin lite nervösa häst. Vet inte hur pass irriterade de blev, men jag hade nog blivit ganska så irriterad om min häst börjat stimma.

Igår när några från mitt stall var ute på stranden å skrittade så kom de två galopörer som dundrade förbi dem. Jag blev faktiskt ganska irriterad när jag hörde det, för inte kommer man väll i full galopp förbi andra hästar. Personligen tycker jag att de kunde saktat ner något, de hade ju ingen aning om hur de andra hästarna skulle reagera. Dessutom så var det en b-ponny och storhäst som de sprang förbi, och storhästen reste sig och började stimma. Men jag kan iallafall tycka att det är lite dålig stil, gör man så?

Vad anser ni? Hur gör ni när ni är ute å galopperar?

När jag är ute och rider och kommer ikapp andra hästar eller fotgängare så saktar mitt fullblod av (faktiskt!) när han upptäcker att det någon framför eller som man möter och som rör sig långsammare än honom. Jag har jobbat mycket med att få hästen att sakta av utan att jag gör något aktivt, av en enda anledning - säkerhet - om hästen blir rädd för något och faller i sken - kanske träningen att sakta av medför att han bromsar upp tillräckligt länge för att jag skall få tillbaka kontrollen.

Eftersom jag ofta låter mina hästar gå på och om jag inte vill vara tvungen att sakta av hela tiden- rider jag på de tider/platser som fullt normala människor inte är ute och går/rider. Eller när det är skitväder (regn/snöoväder). Behöver jag rida riktigt fort koncentrerat försöker jag rida på bana.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker man ska sakta ner både när man rider och vid hagar.

Skulle vi göra det så skulle vi inte kunna köra jobben på rakbanan.

Lite lustigt är det faktiskt när man möter samma hästar på slingan eller banan...de skiter på sig. När man kör föbi dem på rakbanan när de är i hagen...så bryr de sig föga. Någon kan skutta till, andra höjer bara huvudet.

Frågan är om det är ryttaren det är fel på?

*kl*

En fråga till er som anser att det är ok att galoppera förbi andra hästar ute i skogen.....

Om ni skulle stöta på mig och min opålitliga/otränade häst ute skogen och han slängde av mig och skenar iväg och jag skadar mig. Är det då helt och hållet mitt eget fel?
Skulle ni känna nåt ansvar?

Skulle vi göra det så skulle vi inte kunna köra jobben på rakbanan.

Lite lustigt är det faktiskt när man möter samma hästar på slingan eller banan...de skiter på sig. När man kör föbi dem på rakbanan när de är i hagen...så bryr de sig föga. Någon kan skutta till, andra höjer bara huvudet.

Frågan är om det är ryttaren det är fel på?

Det flesta hästar blir völ lite mer taggade när det är jobb på gång? Det blir iaf min.

jag personligen tycker att om hästen kastar av dig så är det ju du som är problemet, jag skulle inte känna mig skyldig, men självklart saktar man av om man ser att hästen konsrar, och skulle du trilla av så är det klart man stannar och hjälper till så gott det går, oavsett om det gäller lift tillbaka till stallet eller samtal efter ambulans, eller leta efter hästen.

men nåt ansvar skulle jag inte känna, det är ju inte mitt fel att du har en ouppfostrad häst!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·
Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 561
Senast: Skrämd
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama