galopp förbi andra hästar ?

Sv: galopp förbi andra hästar ?

Sant men hur motiverad är man om man ser att det är inhängnat längs hela slingan och grinden är vid tex boningshuset..:idea:

Jag hade aldrig heller kommit på tanken att rida i någons hage. Skulle inte äns få för mig att gå igenom den.

Sant men hur motiverad är man om man ser att det är inhängnat längs hela slingan och grinden är vid tex boningshuset..:idea:

Jag hade aldrig heller kommit på tanken att rida i någons hage. Skulle inte äns få för mig att gå igenom den.

Men det gör man väl inte! Eller?? Man har ju ingen aning vad som går i hagen:confused: Kan ju vara allt från mördarfår till galna tjurar!:eek:

Sen har ju inte alla grindar som går att öppna från hästryggen o jag är alldeles för lat för att hoppa av:angel:

:rofl: Ja mördarfår är inte att leka med...det har jag sett på film!
Eller hormonstinna kvigor som tycker hingsten man rider på är rätt så tjusig trots avsaknaden av horn...

:rofl: Ja mördarfår är inte att leka med...det har jag sett på film!
Eller hormonstinna kvigor som tycker hingsten man rider på är rätt så tjusig trots avsaknaden av horn...

Ja får är inte kloka!:D Inte kvigor heller! Naturen är full av galenskap!!:D

en anlagd travslinga, jo det måste den nog göra, det är skillnad på en ridbana och en travslinga...

säg att man rider i skogen och helt plötsligt kommer du fram till en liten väg med perfekt underlag :love: för det är ju offtast så som travslingorna ligger (iaf här) och ja... jag är nästan helt säker på att det är allemansrätten, så länge mann inte förstör, och om man inte förstör så vad är då problemet? förutom när den personen kommer i 110 med sin travhäst förstås, men jag hoppas att du fattar vad jag menar ;)

Vad är skillnaden? Någon har betalt för att anlägga båda typerna och hur många skulle komma på iden att rida på en ridbana som ligger en bit bort från huset utan att fråga den som ägen den? Medan det tycks vara ok att använda en travslinga utan att fråga.

Jag tycker det tillhör allmänt hyffs att fråga om man får använda de olika typerna av banor innan man rider där. Vet en kompis som jobbade i ett galoppstall och helt plötsligt så dök det upp två hobbyryttare på galoppbanan i fel varv :eek: direkt efter en skymd kurva.

Tänk er själv att man är ute och tränar på sin egen bana och är ett par stycker travare i bredd och efter en kurva så står det en ridhäst i vägen. Satan vilken smäll det kan bli :crazy::crazy:

fast nu pratar vi lagar, inte vad du tycker. så hyffs har inte med saken att göra

Jag har inte riktigt läst allt på tråden har du kollat upp vad som gäller jag tycker man borde kunna ha en plats för träning lika gärna som man har en paddock eller crossbana eller nåt det borde man väl kunna ha ?

Om marken används för nåt syfte brukar man ju kunna hägna in den på nåt sätt.

Vi har haft folk som satt upp skyltar på en grusväg mellan ridvägar vilket vi i och för sig inte gillade på en väg men här är det lite skillnad låter det som om det prepareras särskilt för träning.

Borde finnas nån lösning du går ju inte in på en klubbs banor hur som helst eller ? Hoppas du hittar en bra lösning. En grind nån stans kanske med en skylt på träningsbana eller nåt.

*kl*

Jag kan säga att jag alltid saktar av till skritt vid möte av människor eller andra ekipage. Vanlig hänsyn tycker jag.
Härom veckan satt jag på en travare och så kom det 3 travponnys med vagnar skramlande efter sig i full fart bakifrån och for förbi. Eftersom vi var på hemvägen och hästen kan bli en aning het så började ju han stissa såklart, hade lätt avhjälpts om de skrittat lugnt förbi och återupptagit sin träning efter nästa vägkrök typ 50 meter bort.
Kan inte tänka mig att de stannar för människor heller, trots att det finns dem som är hästrädda och det är svårt att gå åt sidan då det ofta är staket längst vägen.
Inte undra på att hästfolk får dåligt rykte så som vissa i tråden resonerar.

nu skrev ju jag travslinga om du läser. om nu travslingan går runt ditt hus så får man inte rida där.

nu skrev ju jag travslinga om du läser. om nu travslingan går runt ditt hus så får man inte rida där.

Du skrev att det var skillnad på travslinga och ridbana och att man fick rida på en travslinga. Därför undrade jag om man får rida på en ridbana som inte ligger vid huset enligt lagen

det borde man väl ingentligen få göra om man bara kollar på allemansrätten, men där finns det säkert andra förordingar som går in kan jag tänka mig...

åh, fy. Tur att man inte har nån egen ridbana då. Vi betalar en billig årshyra för att få rida i paddocken..

Ursäkta jag är fortfarande rätt ny här vad betyder *kl* nu igen ?

Jag håller med dig och de flesta andra i tråden, att man tar det lugnt när man passerar/får möte.
Men jag vill bara poängtera att "lugnt" kan betyda olika saker för olika ekipage! På min tokponny är det betyldigt säkrare att passera i lugn trav än att försöka bryta av och passera i skritt. den skritten brukar nämligen bli hopp-på-stället-passage-piaff-med-baken-i-vädret. :angel: (jag har en bestämd herre..:))

Annars ser jag alla idioter som passerar i hög fart/nära/whatever som bra miljöträning :idea: Vilket har lett till att jag nuförtiden förutsätter att min häst kan passera allt utan att blinka (blir han rädd blir jag mest förvånad). Bekvämare än att behöva hålla koll på "farligheter" tycker jag. Vi har tillochmed mött en ambulans med sirener som passerade med fem meters marginal samt varit vittne till en bilkrock med ungefär samma avstånd utan att min häst rörde på ett öra. :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 561
Senast: Skrämd
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama