galopp förbi andra hästar ?

Sv: galopp förbi andra hästar ?

jo men på vår mark står det klart och tydligt med en av vägvärkets skylltar "här slutar allmän väg" ska det då inte accepteras???:confused:

det gör mig förbannad när folk inte accepterar det, har ofta harvat banan för att den ska vara redo för morgondagens arbete och sedan är det någon klumpeduns utan lov som vart där och gjort upp spår med sina hästar, villket resulterar att jag blir ca 1h försenad i mitt arbete!!!

jag är inte säker, men visst får man väll ändå gå och rida där allmän väg slutar? Vi har iaf en likadan skyllt uppe hos min pappa men där är ändå massa folk som går på vandringsleden som är på deras mark. Jag har för mig att allemansrätten träder in överallt så länge det inte är tomt...?

Sen vet jag ju inte hur din slinga ser ut, men om det är som en vanlig väg och det nu stämmer att allemansrätten träder in, så finns det nog inte så mycket att göra tyvärr..

Men det är väll en sak att man anser sig ha rätt att träna oavbrutet på sin egen slinga, men på stranden? Får man rida på stranden, vilket man inte får på alla, så är det väl så att alla får rida där, å då ser inte jag någon anleding att bli arg om man blir avbruten.

jo men på vår mark står det klart och tydligt med en av vägvärkets skylltar "här slutar allmän väg" ska det då inte accepteras???:confused:

det gör mig förbannad när folk inte accepterar det, har ofta harvat banan för att den ska vara redo för morgondagens arbete och sedan är det någon klumpeduns utan lov som vart där och gjort upp spår med sina hästar, villket resulterar att jag blir ca 1h försenad i mitt arbete!!!

det accepteras inte då det är allemansrätten som gäller och du kan och får inte förbjuda någon att rida där, däremot kan du rekomendera, men det är en helt annan sak.

Precis, har ju haft häst i närheten av en väg som används som tränninsgbanna för travhästar. Dom håller även väggen fin å med bra underlag. Så då aktade jag på mig å saktade ner för dom. Trots allt tack vare dom som det var så fint att rida där. Helt kannon tränningsplats för mig å hästen.

Usch, jag tycker att allemansrätten låter lite väl stor. Jag rider ju som exempel inte runt i grannens hage/mark, på bondens mark eller på privata vägar..

det accepteras inte då det är allemansrätten som gäller och du kan och får inte förbjuda någon att rida där, däremot kan du rekomendera, men det är en helt annan sak.

Men om du förstör om du rider på annans mark så får du väl inte rida där eller? :confused:

korrekt! men sen är ju frågan, vad är förstöra? om det redan är en stig så får man ju självklart rida på den, men är det ok att göra nya stigar?

personligen känns det som att om inte stigen ligger olämpligt eller så så måste det väl vara ok, även om det är lite otydligt där tycker iaf jag...

men när det gäller en väg så ska vägen få uttsättas för normalt slitage, men om man tex kanske har 3 ridskolor i närheten som alla rider på vägen ganska ofta så kanske man kan få tillstånd att sätta upp skylt, men troligare är väl att de då erbjuder sig att betala en summa...

men man får väl rida genom hagar? för man får ju gå igenom iaf, men privata vägar rider jag på varje dag jag rider, skulle jag inte få det så skulle jag få sluta rida ut... och det funkar inte så bra med en distanshäst;)

Skulle man sakta ner till skritt skulle man ju aldrig komma förbi. Men kort galopp eller lugn trav borde de flesta hästar klara av att bli passerade av.

Senast ändrad:

det viktigaste är väll egentligen att man sänker hastigheten så att det inte stör hästen framför alltför mkt. :)

men man får väl rida genom hagar? för man får ju gå igenom iaf, men privata vägar rider jag på varje dag jag rider, skulle jag inte få det så skulle jag få sluta rida ut... och det funkar inte så bra med en distanshäst;)[/QUOTE]

Jag själv vet inte så mkt om allemansrätten, men jag vet att jag skulle bli vansinnig om jag såg någon komma ridande igenom vår hage.
Jag tkr att det är tillräckligt jobbigt med folk och hundar bland hästarna. Vår ena hage är inte överdrivet stor och i ena ändan av den har vi sparat flera meter för att folk ska kunna gå förbi utan att gå in till våra hästar, men ändå går dom igenom hagen, vi har tom haft folk i hagen som tillhör trädgården om man kan förklara det så.. ;)
Eller alla som rider runt på bondens åkrar. Får man det, när man inte har fått lov av bonden?
Jag tkr att det är dåligt att rida där för det förstör ju verkligen. Bonden brukar tala om vilken åker man får rida på vintertid, dvs när det är snö och inte gör så mkt skadda, men helt plötsligt rider hela grannskapet på varenda åker här...
Jag tkr att det är mer okej att rida på privata vägar om man inte förstör så mkt. :)

fast här pratar vi inte om "jag tycker" för lagen ser inte ut så, jag skulle oxå bli riktigt förbannad om nån red igenom min hage, men jag kan inte förbjuda dem, det enda jag kan göra att att om de inte lyssnar göra livet surt för dem, tex helt plötsligt vilja leka med mina hästar som är i hagen :devil: eller varför inte sätt på elen och linda in handtagen med tråd? om de är riktigt jävliga :devil:

man får väl rida på åker om man inte förstör = om den är i träda, men när den är odlad så förstör man ju faktiskt, och nej då får man inte rida där!

om det kom en hund genom våran hage så skulle jag bara tala om för dem att den ena hästen inte uppskattar det och att han går till attack om de har otur, bättre var det med förra hästen, då hade de inte ens kommit in i hagen! när obehöriga kom så galopperade han fram och var fly förbannad! :devil:

Ja, jag vet att det tyvärr inte hjälper vad man tycker när lagen säger något annat. :crazy:
En del av bondens åkrar odlas det havre mm på, andra slår han hö, ensilage och halm på, kallas det för odling? För det är "gräsåkrarna" folk rider på..
haha, aa, våran förra lille ponny jagade grannen genom sommarhagen en gång, synd att inte våra två pållar gör det nu bara..:devil:;)

Det finns en väg i skogen som det är en skylt: Privat väg. Och så en såndär skylt, ridning förbjudet. Varför sätta upp så mitt i skogen på en traktorväg? Finns inget hus eller någonting efter den lilla korta vägen. Lite tråkigt att det är förbjudet att rida där för man kan rida en slinga i skogen då och den vägen är perfekt för ridning. Men man vågar ju inte chansa på att rida där :crazy:
Får man rida längs med vägen fast inne i skogen?

Tar man hö och så så tycker jag att det tillhör sunt förnuft att inte rida där förräns det är slått. Man vill väl att djuren ska få hö eller? ;)

Det finns en väg i skogen som det är en skylt: Privat väg. Och så en såndär skylt, ridning förbjudet. Varför sätta upp så mitt i skogen på en traktorväg? Finns inget hus eller någonting efter den lilla korta vägen. Lite tråkigt att det är förbjudet att rida där för man kan rida en slinga i skogen då och den vägen är perfekt för ridning. Men man vågar ju inte chansa på att rida där :crazy:
Får man rida längs med vägen fast inne i skogen?

ring till länsstyrelsen och fråga om de har tillstånd för sådan skyllt där, om de inte har det så är det helt ok att rida där!

jag rider på 2 vägar där det står ridning förbjuden men jag vet att det inte är det

man får alltså inte bara sätta upp en skylt, man måste ha tillstånd, och det är ganska ovanligt att de har det, och om det är som du säger mitt ute i skogen så är det mkt osannolikt att ägaren skulle få det tillståndet, då man verkligen måste bevisa att vägen tar så himla mkt skada.

hö räknas som odling.

Kanske ska kolla upp detta då, men jag vet ju inte vad ägaren till den vägen heter eller någonting. Hur ska jag kunna förklara vart den ligger mitt ute i skogen. Visserligen är det ett hur i slutet av vägen, men borde då inte huset vara innanför skyltarna eller vad man ska säga? Som jag fattar det så får jag rida fram till huset och ca 10-20 meter till eftersom skylten kommer först då. :idea:

eller så åker du dit och tar med dig fika o bästa humör och frågar snällt om du kan få skritta förbi huset eftersom det är en så himla bra o fin väg!

sen vad är det för skyllt? brukar synnas om man har köpt den själv eller om den är uppsatt av vägverket... om man ändå har köpt den så brukar skylten vara mindre, om det är en hemma gjord eller om det står "ridning förbjuden" så kan jag nästan lova att den inte gäller, men man vet ju aldrig.

finns flera ställen där det bara står "privat väg" då rider jag utan att fråga då det inte finns nåt som heter privat väg som automatiskt gör att man inte får rida där!

Sätt upp ett stänge, det borde vara tillåtet så länge det är på din mark.

fast man har ju rätt att öppna grinden så länge man stänger den efter sig.... det är ju så man gör om man nu ska rida i en hage, hur man ens får iden? hehe

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 561
Senast: Skrämd
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt