galopp förbi andra hästar ?

Sv: galopp förbi andra hästar ?

Men så kan man väll inte tänka?! Det skulle innebära att alla små barn eller överhuvudtaget ryttare som inte känner att de har 100% kontroll över sina hästar inte skulle kunna rida på stränder... Jag anser att man visar respekt, hade inte haft något emot någon som kom i samlad galopp, men att inte samla utan fortsätta på sitt snabbjobb anser jag vara ytterst oansvarigt.

kanske inte stränder i allmänhet men dem där man tränar galopp/travhästar!!
själv blir jag riktigt förbannad när någon är i vägen för mitt snabbjobb som ofta involverar två till tre gästar i bredd, inte nog med att det förstör våra hästars utbildning det är även fullkoligt livsfarligt för alla parter specielt oss som kommer i så hög hasighet, glöm inte att vi ochkså sitter på ung hästar och olyckor händer allt för lätt.

har en bekant som råkade ut för en hobbyryttare som inte kunde kontrollera sin häst och kolliderade med en galopphäst på två år som gick sitt andra snabbjobb detta på en privat galoppbana.
hästen bröt nacken och avled genast ryttaren är rullstolsbunden,
hobby ekipaget som inte borde ha varit där fick lite små sår och en bruten arm!!

nu menar jag inte detta som om att alla hobbyryttare är så tanklösa, det är de inte, en mäniska med någolunda sunt förnuft borde aldrig ha ridit där i första hand.
sedan tycker jag att vi med galopp/travhästar borde unvika att olyckor händer genom att inte träna där det är tätt med hobbyryttare. för såna här hemska olyckor borde inte få inträffa...

Men om du har en egen travbanna behöver du ju inte bekymra dig om andra ryttare på vägen eller hur, annars får nog du lixom bilarna vackert sakta in när ni har möte på en liten landsväg.

Inte kan du klaga på att ditt snabbjobb blir avbrutet pga störningar på allmän väg. Är det din egen trav banna är det välla bara att inte låta andra rida på den.

Och ja det tillhör gott uppförande att sakta ned, det spelar ingen roll vad det är man möter, ett barn på en b-ponny, en travhäst eller några barn som leker eller pansionären med sin fluffiga hund. Bilar, traktorer osv..

Förväntar inte ni er samma sort uppförande, jag vet inte vilken ryttare som inte blir upprörd när det blåser förbi en bil i hög hastighet.

Jag försöker alltid sakta av för trevnadens skull. Man vill ju visa lite hyfs.:angel:
Men när jag var på Runsten en fredag och red i ridhuset var det nästan ingen av ponnyryttarna som visste om "högerregeln.":mad::mad:
Man ska ju hålla sig till höger om man möter någon, eller är det jag som har fel?:confused:

Jo, högerregeln gäller förutom skritt som sker innanför spåret. Kan dock vara lite trickigt när någon "ligger" på en volt samt när man avslutar en volt och går ut på spåret men har man bara ögonkontakt så ska det inte behöva bli problem.

Inte kan du klaga på att ditt snabbjobb blir avbrutet pga störningar på allmän väg. Är det din egen trav banna är det välla bara att inte låta andra rida på den.

här kommer allemansrätten in, hon kan inte förbjuda dem!

det tror jag att du inte har. faktiskt, men jag har inte kollat upp det på korekt sätt o så... men man får ju rida överallt, bara inte man gör skada generellt sätt, och din travslinga är ju anpassad för att klara den typen av slitning, ellerhur?

sen kan väl vissa delar av slingan räknas som förbjuden om den är nära bostaden kanske?

Jag har en egen travbana på min gård..har jag inte rätt att neka andra och rida på den??:crazy:

Jag tror att det räcker med att du säger åt dem att försvinna. De kommer nog inte att hävda någon allemansrätt :D är det på privat tomt så pallrar man sig nog därifrån fortare än kvickt om man blir ombedd. Om man har alla kromosomer intakta vill säga. :crazy:

Jag tror att det räcker med att du säger åt dem att försvinna. De kommer nog inte att hävda någon allemansrätt :D är det på privat tomt så pallrar man sig nog därifrån fortare än kvickt om man blir ombedd. Om man har alla kromosomer intakta vill säga. :crazy:

Personligen skulle jag inte rida på en travslinga olovandes, men det måste väl vara skillnad på "tomt" o "mark". Man kan väl inte ha en travbana på "tomten"??

Min travbana är en bana inte en slinga och den ligger mellan bostaden och stallen så jo jag vill kalla den tomten. Banan är totalt 1000m. Hela min gård är inhängnad runt om, med 2 ingångar som har grindar. Jag hade blivit skogstokig om någon hade kommit in på vad jag anser är privat mark och börjat träna sina hästar på den.. Jag trodde att jag kunde neka folk tillträde på det som jag anser vara mitt..

Senast ändrad av en moderator:

Min travbana är en bana inte en slinga och den ligger mellan bostaden och stallen så jo jag vill kalla den tomten. Banan är totalt 1000m. Jag hade blivit skogstokig om någon hade kommit in på vad jag anser är privat mark och börjat träna sina hästar på den..

Självklart är din bana på "tomten" och jag hade inte ridit där eller på någon annan travbana heller för den delen

Kl

Vi brukar trixa med våra hästar vid uteritter, med att låta dem turas om att gå först, ha olika tempon och gångarter utan att de andra följer med. När småtjejerna är med ute så får de kliva av och hålla i ponnyn då jag bränner iväg..:D.. och det funkar fint. Däremot att trava ifrån bakomvarande häst ska funka klockrent.
Min "stissiga" ridtravare har som krav på sig att aldrig "tänka själv" i tempo om det kommer ett ekipage i snabbare gångart. Det funkar för det mesta även om det ibland blir lite diskussion. "Sitt på rumpan, trampa ner hälarna och brett mellan händerna".. sen är man beredd på det mesta..:D
På vägar känner jag att det är min sak att veta vad som kommer bakifrån. Naturligtvis kan man missa mycket men ändå.. största ansvaret är mitt kan jag känna.

I stort håller jag med alla dem som vill ha delat ansvar.

Nej inte jag heller därför blev jag så paff när jag läste det kimmis87 hade skrivit. Höll på trilla av stolen..:D

men du berättade inte att din travslinga var inom staket och NÄRA till gården, men vi säger att man anlägger en slinga längre från huset/gården så är det allemansrätten som gäller.

men som du bekriver så är det väl hemfridsbrott... hoppas du förstår skillnaden.

Personligen skulle jag inte rida på en travslinga olovandes, men det måste väl vara skillnad på "tomt" o "mark". Man kan väl inte ha en travbana på "tomten"??

Jag hade inte synkroniserat mitt ordförråd med ditt. Förlåt.

Att blåsa förbi andra hästar i full galopp är ett tecken på att man fullständigt skiter i andra tycker jag. Jag tycker att man ska bryta av till fram en liten bit innan man rider förbi, sen när man har ridit förbi kan man gott trava några meter till innan man fattar galopp...

Jag hade inte synkroniserat mitt ordförråd med ditt. Förlåt.

Det var inte menat till dig och ditt ordföråd:o Det var mest en retorisk fråga och reflektion då jag inte är 100 insatt i travbanors utformaden

Glömde lite *KL* eller nåt.....sorry

Det var inte menat till dig och ditt ordföråd:o Det var mest en retorisk fråga och reflektion då jag inte är 100 insatt i travbanors utformaden

Glömde lite *KL* eller nåt.....sorry

Det är lugnt. Det var den sarkastiska sidan som tog över ett ögonblick. :crazy: :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 561
Senast: Skrämd
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama